Tore skrev:Problemet är att jag inte ser hur du skall kunna göra det tankeexperimentet "inom" teorin. Går du å andra sidan "utanför" teorin kan du ju välja vilket svar du önskar. Kanske har jag bara inte förstått din fråga.
Ja det är kanske något otydligt hos oss båda ang. 'teori'. Jag har fattat dig som att du dels anknyter till Einsteins förslag ang. fotonen men även att du ansluter till vidareutvecklingen av Bohrs atommodell.
Om vi säger så här då:
Jag ansluter till vad Wittgenstein sade i Tractatus om att världsbeskrivning kan ske med olika 'begreppsnät'. Det ena eller andra kan vara lämpligare, noggrannare för ett speciellt ändamål.
Vad jag intresserar mig för är det jag kallar 'begreppsglapp' då man skiftar från en tankemodell(teori) till en annan tankemodell.
Jag vet inte om det finns ett begreppsglapp i fråga om beskrivningen av fotonen(ett ljuskvanta). Huruvida; det hoppades jag skulle framgå under mitt samtal med dig.
Inom en teori är det enkelt att abstrahera ut energivärdet i matematiska operationer. Som Eddington sade: Vi talar om energi som om vi visste vad det var.
Energivärdet kan väl sägas bli mätt i form utav 'utfört arbete'.
Tankemodellens formler ger funktioner som i sin tur ger underlag för analogier i den fysiska världen. Man kan förutsäga framtida erfarenheter, som genom experiment konfirmeras om tankemodellen stämmer.
När det gäller fotonen säger du att man inte i teorin(vad var det nu) kan tänka sig en foton i vila.
Jag känner till det där med emitterade ljuskvanta, partikelliknande energipaket och Plancs konstant som även framträder i atommodellens teori.
Som vardagsmänniska känner jag även till att då arbete utförs, så utförs det av någon eller något. Även om jag skulle få se golvet bli 'sopat' utan att någon 'agent' syntes till, så skulle jag forska efter en orsak till gratisstädningen.
Så inte, verkar det, med ljuskvanta.
Ingen 'bärare' av energin föreslås, eller?
Ljusetern övergavs...
Partikelströmmen övergavs....
Materievågor...?
Experimentellt kan konstateras att dessa 'energipaket' kan absorberas av elekroner i atomen och att då elektronen laddas upp tillräckligt för att momentant 'hoppa', göra sitt kvantsprång till en yttre, mer energikrävande bana. Och då elektronen återtar en inre bana emitterar den just en foton bestående av överskottsenergin pga tillbakahoppet.
Alternativt kan energipaketet stöta ut 'lämpligt' belägna elektroner från atomen. Slarvigt uttryckt har fotonens energi adderats till en partikels energivärde, eller använts för att 'frigöra' en partikel från sin atom.
Ungefär så har jag fattat det man vet om fotonens funktion.
Energi kan 'materialiseras'? Är det riktigt?
Om så, är det då uteslutet att det kan råda eller skapas förhållanden så att ett energipaket materialiseras. Av vilka skäl? Per definition?
Det här inlägget var lite oredigerat, men kanske kan ge lite bakgrund till mina frågor.
När jag somnar kan jag nästan se sådant som uttryck 'förmåga att utföra arbete' flyga kors och tvärs i rymden.
De här omtalade teorierna verkar ha föreställnigar (före de matematiska operationerna) som innebär att man opererar med egenskaper fria från bärare av egenskaper. När det gäller hur ljusfenomenet fungerar.
Och då är det fråga om platonska idéer igen, vilket väl inte är något av vetenskapens objektivt vissa grundvalar?
En 'hädisk' tanke: Var Einstein mer en naturfilosof, än en naturvetenskapare?