Vad är tid?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är tid

Inläggav SigurdV » 12 feb 2017 19:51

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Är det nån som förstår att jag har upptäckt en ny naturkonstant?

Om du syftar på den accelererande expansionen tror jag det blir svårt. Expansionen saknar linearitet.

Men vi kan räkna fram hur lång tid det tar innan natthimlen blir helt svart. Då allt har glidit isär så mycket att det inte längre är möjligt att se Andromeda och andra galaxer. En mörk natt ser vi ännu Andromeda med det obeväpnade ögat!


Nej det menar jag inte:
Jag menar att inget objekt inom universum kan
åldras lika snabbt som (eller snabbare än) universum självt.

Återstår då att experimentellt fastställa universums åldrandehastighet genom att mäta universums ålder vid två olika tillfällen på lagom tidsavstånd från varandra.

Det hela bygger på att tiden går olika fort inom gravitationsfält med olika styrka.
Se experimentet med klockor på olika avstånd fråm jordens centrum.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hafele%E2 ... perimentet

Nu är frågan om du klarar av att genomföra tanke experiment?
Du svarade aldrig på tvillingparadoxen så varför skulle du besvara det här experimentet?

Men du förstår kanske att minuter i klockor i ett flygplan är kortare än minuter i klockor nere vid jordytan? Så om vi skulle ha en klocka som visar UNIVERSUMS VERKLIGA ÅLDRANDE så borde dess minuter vara kortare än båda de andra klockornas minuter!

Alltså är det fysikaliskt intressant att försöka mäta
eller beräkna universums åldrandehastighet!

Antag att vi finner att universums minuter
faktiskt är lite längre än våra minuter här på jorden...
Hur sjutton skulle vi fysikaliskt förklara den situationen?

Det påminner lite om ett problem vi hade tidigare...
https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic_age_problem
The cosmic age problem is a historical problem in astronomy concerning the age of the universe. The problem was that at various times in the 20th century, some objects in the universe were estimated to be older than the time elapsed since the Big Bang ...

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är tid

Inläggav SigurdV » 12 feb 2017 20:59

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:
Pilatus skrev:Det förstår en skolgrabb!

Universum har sin födelse i Big Bang och sitt sorgmodiga slut i "värmedöden" (Rudolf Clausius).

Det där räcker inte!
Det kan lika gärna sluta i Big Rip eller inte sluta alls!
Jag tycker nog inte vi ska låta skolgrabbar bestämma i seriösa sammanhang.

Jag vet inte om det är en fråga som det skrivs uppsatser om. Populärvetenskapliga böcker kanske. Du svarar själv med flera möjliga lösningar. Om inget annat hjälper så tror jag fortfarande på Rudolf Clausius och att termodynamiken gör sitt jobb. Det borde gå att räkna ut när universum dör, oförmåga att utföra arbete arbete.


Just nu vill jag inte tala om vad jag själv satsar på...
Det räcker med att nämna att jag hela livet ansett kosmologerna
vara lätt förståndshandikappade: Hur KUNDE de tro
att universum kommer att gå baklänges och kollapsa i en Big Crunch?

Vi inser båda vikten att ha med termodynamiska överväganden...
Vad händer om universum inte kan uppnå temperaturen noll?

Då kan inte heller universums volym bli oändlig!
Så att expansionstakten nära noll avtar!
Minuterna blir längre och längre...
Och tiden tar inte slut!

Men visst skrivs det seriösa upsatser i ämnet!
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_ ... e_universe
The ultimate fate of the universe is a topic in physical cosmology. The ultimate fate of the universe depends on the shape of the universe and on the role that dark energy will play as the universe ages.

Many possible futures have been predicted by rival scientific hypotheses. These include futures of both finite and infinite duration.


Om du tittar på tidsschemat ser du att de räknar med att
gravitoner skapas före fotoner... som jag försökt förklara.

Den här länken har jag inte sett förut...
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_ ... far_future

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är tid

Inläggav SigurdV » 12 feb 2017 21:39

Ska vi ta upp nåt som man brukar underskatta?
Hur påverkar livet universum?


Livet verkar fortplanta sig exponentiellt...
Och det konsumerar potentiell energi:

I så fall kommer livet att halvera universums livslängd!
Och därmed utöva en enormt stark kraft på universum!

Min poäng är alltså att kosmologin även idag anser att livet har en försumbar påverkan på universum så att man ur de stora perspektiven helt kan bortse från livets effekter!

Här menar jag att det är dags att tänka om ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Cycles_of_Time

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är tid

Inläggav klorofyll » 12 feb 2017 22:01

Jag förstår inte hur man kan tro att universum är begränsat, det är ungefär som att tro att jorden är universums centrum, storhetsvansinne...

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Vad är tid

Inläggav Zokrates » 12 feb 2017 22:38

klorofyll skrev:Jag förstår inte hur man kan tro att universum är begränsat, det är ungefär som att tro att jorden är universums centrum, storhetsvansinne...


Folk kan tro vad som helst, säga vad som helst, det betyder ju inte alltid att alla har storhetsvansinne, däremot oftare brist på insikt.

Universum expanderar kontinuerligt, något som expanderar kontinuerligt är alltså inte begränsat i form av utvidgningsförmåga, däremot är universum begränsat till sig självt, ty än så länge vet vi inte om något annat.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är tid

Inläggav klorofyll » 12 feb 2017 22:46

Zokrates skrev:
klorofyll skrev:Jag förstår inte hur man kan tro att universum är begränsat, det är ungefär som att tro att jorden är universums centrum, storhetsvansinne...


Folk kan tro vad som helst, säga vad som helst, det betyder ju inte alltid att alla har storhetsvansinne, däremot oftare brist på insikt.

Universum expanderar kontinuerligt, något som expanderar kontinuerligt är alltså inte begränsat i form av utvidgningsförmåga, däremot är universum begränsat till sig självt, ty än så länge vet vi inte om något annat.

Men vet vi så mycket om "universums yttersta gräns", eller är universums storlek något vi räknat ut matematiskt?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 12 feb 2017 22:59

klorofyll skrev:Jag förstår inte hur man kan tro att universum är begränsat, det är ungefär som att tro att jorden är universums centrum, storhetsvansinne...

Nej, universum har inga gränser och kan fortsätta att expandera så mycket som det tycker sig behöva. Däremot är universum begränsat till sin storlek, alltså inte oändligt stort. Anledningen är att det har en startpunkt (Big Bang) från vilket det expanderat i 13,8 miljarder år.

Om vi vill finns det ingenting som hindrar att vi betraktar jorden som medelpunkt. Till exempel Tycho Brahes (1546–1601) katalog med över tusen stjärnor från 1598, här är jorden i centrum och katalogen är mycket exakt.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är tid

Inläggav klorofyll » 13 feb 2017 20:03

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag förstår inte hur man kan tro att universum är begränsat, det är ungefär som att tro att jorden är universums centrum, storhetsvansinne...

Nej, universum har inga gränser och kan fortsätta att expandera så mycket som det tycker sig behöva. Däremot är universum begränsat till sin storlek, alltså inte oändligt stort. Anledningen är att det har en startpunkt (Big Bang) från vilket det expanderat i 13,8 miljarder år.

Redan här blir det ju definitionsproblem. Jag tror att det har skett stora smällar lite här och var och att det även kommer ske fortsättningsvis. Jag tror inte på massor av separata universum, vart och ett skapat av en stor smäll, utan jag tror på ett oändligt stort universum som rymmer många smällar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 13 feb 2017 20:23

klorofyll skrev:Redan här blir det ju definitionsproblem. Jag tror att det har skett stora smällar lite här och var och att det även kommer ske fortsättningsvis. Jag tror inte på massor av separata universum, vart och ett skapat av en stor smäll, utan jag tror på ett oändligt stort universum som rymmer många smällar.

Visst, man kan tro på en massa olika rent hypotetiska möjligheter. Så länge man slipper att argumentera för någon av dem så är allt lugnt. Så jag frågar, varför skulle det vara just sådär som du beskriver?

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är tid

Inläggav klorofyll » 13 feb 2017 20:44

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Redan här blir det ju definitionsproblem. Jag tror att det har skett stora smällar lite här och var och att det även kommer ske fortsättningsvis. Jag tror inte på massor av separata universum, vart och ett skapat av en stor smäll, utan jag tror på ett oändligt stort universum som rymmer många smällar.

Visst, man kan tro på en massa olika rent hypotetiska möjligheter. Så länge man slipper att argumentera för någon av dem så är allt lugnt. Så jag frågar, varför skulle det vara just sådär som du beskriver?

Jag tycker bara att man bör grunda det man säger på evidens, saknas evidens så ska man inte ta mer ställning än att just tro.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 14 feb 2017 01:18

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Redan här blir det ju definitionsproblem. Jag tror att det har skett stora smällar lite här och var och att det även kommer ske fortsättningsvis. Jag tror inte på massor av separata universum, vart och ett skapat av en stor smäll, utan jag tror på ett oändligt stort universum som rymmer många smällar.

Visst, man kan tro på en massa olika rent hypotetiska möjligheter. Så länge man slipper att argumentera för någon av dem så är allt lugnt. Så jag frågar, varför skulle det vara just sådär som du beskriver?

Jag tycker bara att man bör grunda det man säger på evidens, saknas evidens så ska man inte ta mer ställning än att just tro.

Absolut, trosfriheten är grundlagsskyddad.

Bild
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är tid

Inläggav SigurdV » 14 feb 2017 12:40

klorofyll skrev:Jag förstår inte hur man kan tro att universum är begränsat, det är ungefär som att tro att jorden är universums centrum, storhetsvansinne...


Tror du då att universum är obegränsat?
Att universum är allt?
Och att det inte finns något annat?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är tid

Inläggav klorofyll » 14 feb 2017 13:43

SigurdV skrev:
klorofyll skrev:Jag förstår inte hur man kan tro att universum är begränsat, det är ungefär som att tro att jorden är universums centrum, storhetsvansinne...


Tror du då att universum är obegränsat?
Att universum är allt?
Och att det inte finns något annat?

Jag tror att det utanför vad som brukligt kallas universum finns ytterligare materia, helt enkelt, att det aldrig tar slut.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är tid

Inläggav SigurdV » 16 feb 2017 19:54

klorofyll skrev:
SigurdV skrev:
klorofyll skrev:Jag förstår inte hur man kan tro att universum är begränsat, det är ungefär som att tro att jorden är universums centrum, storhetsvansinne...


Tror du då att universum är obegränsat?
Att universum är allt?
Och att det inte finns något annat?

Jag tror att det utanför vad som brukligt kallas universum finns ytterligare materia, helt enkelt, att det aldrig tar slut.


Begreppet "utanför" är lite riskabelt!
Du kan inte utan vidare komma utanför jorden så varför
måste vi förutsätta att man (utan vidare) kan komma utanför unversum?

För det andra så är materia en form av energi...
SOM KANSKE BARA KAN EXISTERA INNANFÖR ETT UNIVERSUMS GRÄNSER?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är tid

Inläggav Pilatus » 16 feb 2017 20:28

SigurdV skrev:För det andra så är materia en form av energi... SOM KANSKE BARA KAN EXISTERA INNANFÖR ETT UNIVERSUMS GRÄNSER?

Man räknar universum som ett slutet system. Det interagerar inte med någonting utanför sig själv.

Det finns en del moderna hypoteser om membran och kanske andra lösningar. Innan man spårar in på sådant bör man försvaga fantasins hämningar och förstärka innehållet i glaset.

Bild
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster