Vad är Metafysik?

Moderator: Moderatorgruppen


Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Kreativ » 06 mar 2017 18:10

Metafysik behandlar verklighetens natur, vad som brukade kallas studie av "första orsaken." Jag föredrar dock att kalla det för "tidlösa orsaken" då det annars får det att låta som om det fanns en början. Vad metafysik försöker komma åt är den högsta naturlagen.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav SigurdV » 06 mar 2017 18:48

Kreativ skrev:Metafysik behandlar verklighetens natur, vad som brukade kallas studie av "första orsaken." Jag föredrar dock att kalla det för "tidlösa orsaken" då det annars får det att låta som om det fanns en början.


Eftersom jag inte tummar på kausalitetsprincipen
så kan inte jag heller gå med på en första orsak!
Alltså slipper vi inte undan oändlighetsbegreppet...

Ingenting är sin egen orsak.

Kreativ skrev:Vad metafysik försöker komma åt är den högsta naturlagen.

Vet vi att naturlagarna är ordnade i högre och lägre naturlagar?
Det måste finnas bättre sätt att uttrycka vad vi egentligen letar efter.

En populär modern ide i samma anda är Teorin om Allting.
https://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_everything

Illusionen

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Illusionen » 06 mar 2017 21:39

Kreativ skrev:Metafysik behandlar verklighetens natur, vad som brukade kallas studie av "första orsaken."
Jag föredrar dock att kalla det för "tidlösa orsaken" då det annars får det att låta som om det fanns en början.
Vad metafysik försöker komma åt är den högsta naturlagen.


Här formulerar du dig på ett sätt som får mig att tro att du förstår vilket behov metafysik har att fylla.
Du funderar även på vad symbolen "i" representerar (i en annan tråd).
Min personliga åsikt och övertygelse är att symbolen indirekt verifierar begreppet existens, och principerna DRP och MP.
Detta kan även uttryckas som att symbolen återspeglar den sidställning som egenreferensen via maskeringen ger upphov till.

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Kreativ » 07 mar 2017 01:06

Illusionen skrev:Min personliga åsikt och övertygelse är att symbolen indirekt verifierar begreppet existens, och principerna DRP och MP.

Vad menas med DRP och MP? Vad är det förkortningar för?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Illusionen

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Illusionen » 07 mar 2017 09:44

Kreativ skrev:
Illusionen skrev:Min personliga åsikt och övertygelse är att symbolen indirekt verifierar begreppet existens, och principerna DRP och MP.

Vad menas med DRP och MP? Vad är det förkortningar för?


DRP: DubbelReferensPrincip
MP: MaskeringsPrincip
DRP och MP beskrivs utförligt i tråden, Vad utgör medvetandets referens ?.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Smisk » 07 mar 2017 09:49

Kreativ skrev:Metafysik behandlar verklighetens natur, vad som brukade kallas studie av "första orsaken." Jag föredrar dock att kalla det för "tidlösa orsaken" då det annars får det att låta som om det fanns en början. Vad metafysik försöker komma åt är den högsta naturlagen.


Det är fashinerande hur orsaken till saker ses som en förklaring till dem som om den ger en bild av vad sakerna är. :)

Nog för att det är meningsfullt att se orsakssamband och att tiden som ett begrepp tillför ett linjärt sådant men vad detta egentligen har med någontings varande att göra tycker jag man måste fråga sig. Både som filosof, mystiker och som vetenskapsman.

Den officiella världsbilden i vårat samhälle är så torr att den börjar brinna för varje filosofisk fråga man tänker på intill den. ;)

Verklighetens natur är helt fundamentallt fantastisk, världen vi lever i är helt mättad av poesi, och en världsbild som endast ser ytan som "verklig" är en som ger ett hål i själen inget kan fylla.

/Smisk

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav SigurdV » 07 mar 2017 11:09

Smisk skrev:Nog för att det är meningsfullt att se orsakssamband och att tiden som ett begrepp tillför ett linjärt sådant men vad detta egentligen har med någontings varande att göra tycker jag man måste fråga sig. Både som filosof, mystiker och som vetenskapsman./Smisk


Jag har ett utvidgat kausalitetsbegrepp:
Varje meningsfull fråga har ett meningsfullt svar. ;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Algotezza » 07 mar 2017 11:37

Vad är kriteriet på meningsfull fråga?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Smisk » 07 mar 2017 13:33

SigurdV skrev:
Smisk skrev:Nog för att det är meningsfullt att se orsakssamband och att tiden som ett begrepp tillför ett linjärt sådant men vad detta egentligen har med någontings varande att göra tycker jag man måste fråga sig. Både som filosof, mystiker och som vetenskapsman./Smisk


Jag har ett utvidgat kausalitetsbegrepp:
Varje meningsfull fråga har ett meningsfullt svar. ;)


Det är sant :)

För att förstå verkligheten behöver man därmed förstå dess fulla spektrum. Som jag ser det är begreppet verklighet inte så användbart då det är något bestämt som redan är fyllt med egenskaper "verkligheten" inte direkt har. Orsaker finns och fysiska objekt och händelser finns men de är mest små ytliga krusningar i en verklighet om det finns en sådan.

Vill man förstå universum och tror att en orsak till det kommer svara på frågan har man dock helt fel :)

/Smisk

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Pilatus » 07 mar 2017 15:46

Smisk skrev:För att förstå verkligheten behöver man därmed förstå dess fulla spektrum.

Verklighetens fulla spektrum, det låter som något ogripbart. Vad kan det vara på ett ungefär?
Smisk skrev:Som jag ser det är begreppet verklighet inte så användbart då det är något bestämt som redan är fyllt med egenskaper "verkligheten" inte direkt har.

Ja, men räcker det inte med en verklighet, den är svår nog som den är.
Smisk skrev:Orsaker finns och fysiska objekt och händelser finns men de är mest små ytliga krusningar i en verklighet om det finns en sådan.

Jag tror, för min del, att det finns en orsak i de flesta fall, men det förefaller inte som någon nödvändig egenskap att naturen alltid håller sig med en orsak. Varför skulle den göra det? Finns det något slags bevis för att det finns en orsak, alltid? Jag tror att en sådan föreställning bygger på en naiv uppfattning om världen.
Smisk skrev:Vill man förstå universum och tror att en orsak till det kommer svara på frågan har man dock helt fel :)

Jag tror du får rätta till den där frågan så att den blir begriplig. :)
Moderator

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Smisk » 07 mar 2017 17:22

Pilatus skrev:Verklighetens fulla spektrum, det låter som något ogripbart. Vad kan det vara på ett ungefär?


Fenomen är mer komplexa än hur vi upplever dem och hur någon någonsin KAN uppleva dem. Världen som den tolkas av en fluga, en get eller en människa färgas av förutsättningarna att ta in det som upplevs. Det bästa exemplet tycker jag är att vi felaktigt letar efter en "minsta beståndsdel" för att förklara verklighetens natur utan att inse att inga ingredienser kan vara det fenomen de består av. Ett äpple är inte atomer även om man kan hitta atomer i det som ingredienser. Fenomenets "äppelnatur" kan inte reducetas till atomernas "atomnatur" och olika upplevare av äpplet kommer få olika relation till det.

"verkligheten" är ogripbar är vad jag menar :) Begreppet är för simpelt.

Pilatus skrev:Jag tror, för min del, att det finns en orsak i de flesta fall, men det förefaller inte som någon nödvändig egenskap att naturen alltid håller sig med en orsak. Varför skulle den göra det? Finns det något slags bevis för att det finns en orsak, alltid? Jag tror att en sådan föreställning bygger på en naiv uppfattning om världen.


Det är en naiv tolkning av världen tycker jag. Orsaker och verkan finns men även om detta finns är detta mest händelser i verkligheten som medium.

Smisk skrev:Vill man förstå universum och tror att en orsak till det kommer svara på frågan har man dock helt fel :)

Pilatus skrev:Jag tror du får rätta till den där frågan så att den blir begriplig. :)


Se äppelexemplet.

Vad Hamlet är kan inte förstås genom att analysera atomerna i boken, vad en film är kan inte reduceras till bilderna på skärmen, vad en symfoni är inte till noterna och ett liv inte till atomerna.

Jag menar att INGET kan förklaras enbart utifrån få egenskaper hos ingredienser som deltar i helheten. Inte ens helheten kan förklaras med egenskaper hos helheten. ;)

Inte ens jag själv kan förklaras med mig själv.

Detta är en hint om en kritik mot begreppet "verklighet".

/Smisk

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Pilatus » 07 mar 2017 17:42

Smisk skrev:Fenomen är mer komplexa än hur vi upplever dem

Vi är hyggligt bra anpassade till världen, vi upplever det vi behöver kunna uppleva för att reproducera oss och ha det bra en stund.
Smisk skrev:Det bästa exemplet tycker jag är att vi felaktigt letar efter en "minsta beståndsdel" för att förklara verklighetens natur utan att inse att inga ingredienser kan vara det fenomen de består av. Ett äpple är inte atomer även om man kan hitta atomer i det som ingredienser. Fenomenets "äppelnatur" kan inte reducetas till atomernas "atomnatur" och olika upplevare av äpplet kommer få olika relation till det.

Om vi undviker att blanda kategorier så kan vi mycket väl förstå både äpplets natur och atomernas. Men vi kanske inte skall försöka förklara äpplet med hjälp av dess atomstruktur. Men det är det väl ingen som gör?
Smisk skrev:Orsaker och verkan finns men även om detta finns är detta mest händelser i verkligheten som medium.

Jaha ... ? Jag tror inte jag förstår.
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Kreativ » 07 mar 2017 17:49

Det är inte det att verkligheten bara har en orsak eller naturlag, men att den kan ha en som är högre än alla andra orsaker som dessutom är reflekterad i de mindre orsakerna. Kretslopp, t ex, är en väldigt hög och tidlös naturlag som går att observera i större och mindre fenomen.

När det gäller beskrivningar av individuella ting och väsen däremot, som t ex ett äpple, pratar vi om ontologi och inte metafysik om jag förstår begreppen rätt.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Metafysik?

Inläggav Pilatus » 07 mar 2017 18:42

Kreativ skrev:Det är inte det att verkligheten bara har en orsak eller naturlag, men att den kan ha en som är högre än alla andra orsaker som dessutom är reflekterad i de mindre orsakerna. Kretslopp, t ex, är en väldigt hög och tidlös naturlag som går att observera i större och mindre fenomen.

Om man tänker på att galaxer, stjärnor och planeter roterar så finns det en förklaring i att materian har en viss rotationsmängd, även kallad impulsmoment. Kanske kan man säga att det är en grundläggande egenskap hos materien snarare än en högre princip. Men det kanske mer handlar om hur man väljer att uttrycka sig. Men i min egen föreställning så finns det inte någon hierarki av det som vi kallar orsakslagar.
Kreativ skrev:När det gäller beskrivningar av individuella ting och väsen däremot, som t ex ett äpple, pratar vi om ontologi och inte metafysik om jag förstår begreppen rätt.

Ja, men i exemplet med äpplet så ser jag det som skilda kategorier. För Kant betecknar kategorierna "förståndsformer", det vill säga former med vilka vi uppfattar och gör världen begriplig.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster