Mitt liv som novell

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Mitt liv som novell

Inläggav Algotezza » 13 sep 2014 09:34

En tankelek jag och polarna lekte på 70-talet.

1. Skapa en pågående inre berättelse i tredje person singular (han hon eller hen).
2. Använd imperfekt, förfluten tid, som tempus.
3. Beskriv så mycket som möjligt av vad du gör och upplever i inre, verbaliserade ord.
4. Ha gärna musik fyllda med hörlurar så det blir mer som en novellfilm med berättarröst.

Det ger en skön distanskänsla men jag tror inte man bör nog inte hålla på med det för länga. Lätt tappa fotfästet då,
"skrev han på ff och log åt sin tankelek varvid han avslutade sin text och klickade på Skicka."
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Mitt liv som novell

Inläggav Anne » 16 sep 2014 00:09

Hon förstod inte riktigt frågan.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Mitt liv som novell

Inläggav Algotezza » 16 sep 2014 07:40

lynx skrev:Hon förstod inte riktigt frågan.


Det var ingen fråga utan en sade-sats i stil med "Nu sticker jag", undrade han. Jag visade i skrift hur man gör sitt liv till novell. Men du tillämpade konceptet. :)
Göran Egevad egevad@gmail.com

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Mitt liv som novell

Inläggav Väderkvarn » 16 sep 2014 09:05

Algotezza skrev:
lynx skrev:Hon förstod inte riktigt frågan.


Det var ingen fråga utan en sade-sats i stil med "Nu sticker jag", undrade han. Jag visade i skrift hur man gör sitt liv till novell. Men du tillämpade konceptet. :)


Hon betraktade honom, drog upp en lång röd Level, tände den med vänster hand och drog ett djupt bloss.
Medan hon blåste ut röken la hon huvudet på sned och sa: "Mitt liv kommer aldrig att bli ett koncept"

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Mitt liv som novell

Inläggav Algotezza » 16 sep 2014 09:39

Väderkvarn skrev:
Algotezza skrev:
lynx skrev:Hon förstod inte riktigt frågan.


Det var ingen fråga utan en sade-sats i stil med "Nu sticker jag", undrade han. Jag visade i skrift hur man gör sitt liv till novell. Men du tillämpade konceptet. :)


Hon betraktade honom, drog upp en lång röd Level, tände den med vänster hand och drog ett djupt bloss.
Medan hon blåste ut röken la hon huvudet på sned och sa: "Mitt liv kommer aldrig att bli ett koncept"


Han läste inlägget på tråden han skapat och skrev sedan: "Han läste inlägget på tråden han skapat och skrev sedan: 'Han läste inlägget på tråden han skapat och skrev sedan:'..."
Göran Egevad egevad@gmail.com

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Mitt liv som novell

Inläggav Väderkvarn » 16 sep 2014 11:08

Algotezza skrev:
Väderkvarn skrev:
lynx skrev:Hon förstod inte riktigt frågan.

Det var ingen fråga utan en sade-sats i stil med "Nu sticker jag", undrade han. Jag visade i skrift hur man gör sitt liv till novell. Men du tillämpade konceptet. :)

Hon betraktade honom, drog upp en lång röd Level, tände den med vänster hand och drog ett djupt bloss.
Medan hon blåste ut röken la hon huvudet på sned och sa: "Mitt liv kommer aldrig att bli ett koncept"


Han läste inlägget på tråden han skapat och skrev sedan: "Han läste inlägget på tråden han skapat och skrev sedan: 'Han läste inlägget på tråden han skapat och skrev sedan:'..."

Lätt irriterad fimpade hon cigaretten i askoppen, reste sig upp och lutade sig över honom.
Knackade som vanligt morsesignalen i huvudet på honom "Tro inte att du kan fly, hungerreflexerna kommer att besegra dig även denna gång älskling".

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Mitt liv som novell

Inläggav Anne » 16 sep 2014 11:54

Hon kunde känna hur hjulen rullade, tänkte "attans! måste det ta sån tid?!" Hjulen uppfanns ju för så länge sedan, tänkte hon, och gungade lite indirigerat, inkorpererat. Fram. Och tillbaka.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Mitt liv som novell

Inläggav Anders » 16 sep 2014 13:41

Det där brukade jag köra på lillebrorsan.

Han saltade. Han tog glaset, drack, ställde ner det, sa "fan Anders, sluta!!!".

Här ungefär brukade situationen vid matbordet urarta. Skitkul :D
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Mitt liv som novell

Inläggav Väderkvarn » 16 sep 2014 13:44

Han släckte ljuset och stängde av ljudet. Han satte på filmen och väntade.
Som vanligt började den som ett virrvarr av dimslöjor och blixtrande ljus , som ett oroligt väder, innan den tog form.
Där dök de första klara bilderna upp. Det var den återkommande filmen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Mitt liv som novell

Inläggav Pilatus » 16 sep 2014 16:11

Vi flyttar oss framåt i tiden till april 2015. Vi befinner oss i gamla riksdagshuset.

En mycket glad Jonas Sjöstedt håller upp en nyckel och pekar mot dörren till trafikutskottets sammanträdesrum. I andra handen håller han upp sin mobiltelefon, beredd att ta en selfie.

Sakta stapplar ett antal åldringar från det nyöppnade äldreboendet "Det svänger på Carema" förbi.

Sjöstedt håller fram sin mobil, "Se!" säger han glatt, "jag får vara med, jag skall bli ordförande!"

Han fortsätter: "Vår viktigaste valfråga att förbjuda riskkapitalbolag och vinster i välfärden har vi nu förhandlat om, jag tog upp frågan som ett specifikt krav vid budgetförhandlingen. Stefan Löfven påminde mig om att jag sagt att man måste vara kompromissvillig. Det kändes litet dumt, hade jag verkligen sagt så?"

Sjöstedt lägger sitt huvud på sned och tar en äldre dams händer i sina, "Genom kompromissen har jag i alla fall fått mer inflytande i trafikutskottet. Det var ju bara barnsligheter att hota med att vi skulle sätta ned foten och att vi skulle rösta med Alliansen i budgetomröstningen."

Man ser några ticks i Sjöstedts ansikte, det rycker till, han blinkar och harklar sig. Han viskar något ohörbart om Stefan Löfven. "Svinpäls ... den där jävla ..."
Moderator

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Mitt liv som novell

Inläggav Zokrates » 16 sep 2014 17:51

Vi stannar kvar en tid till i 2015 års vårväder, snön har sedan länge övergått till slask och porlat ned i dagbrunnarna,
grå grusränder ligger längs gångbanorna som här och där går över i rödbruna nyanser som tyvärr är stelnat blod.
Olika muslimska grupperingar hade under en lång tid kraftigt beväpnat sig ute i förorterna och de olika fronterna
låg nu i öppet krig mellan varandra och staten. Vatten och el har varit avstängt i över en månad och många
boende vittnar om en förödande brist på allt, de är gisslan i detta dramat.

Staten har försökt sända in hjälptransporter, det har hela tiden slutat med att de beskjutits och tvingats avbryta,
så gott som alla bilar i området är redan uppbrända, det råder just nu en stillsam vapenvila med enbart sporadiskt
ekande skott som hörs mellan husväggarna, Vem kunde tro detta, stammade Löfven i en nyhetssändning,
vi blev helt tagna på sängen.

Aftonbladet har sedan ett par månader helt lagt ned sin "vi som gillar olika kampanj", ingen vare sig vill eller orkar
höra dravlet om invandringen, Åkesson ler ofta i mjugg när han syns i media, som om han riktigt lyser av en vad var
det vi sa skadeglädje. I ringar runt förortsområdena ligger både polis, militär och insatstrupper beredda, Regeringen
har även begärt hjälp från grannländerna men de har tackat nej, som man bäddar får man ligga tycks de alla anse.

Med jämna mellanrum briserar kraftiga bomber inne i Stockholm, men dödstalen är låga, som om Gud håller en
vakande hand över det svenska folket, vi har haft tur sa en gammal dam som nyss bevittnat saluhallen kollapsa.

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re: Mitt liv som novell

Inläggav sårskaft » 24 apr 2017 14:57

Hön skumläste igenom en tråd kallad Mitt liv som novell medan hön lyssnade på p2 & tänkte att hön måste förklara hur hön använder pronomenet hön. Jag måste förklara mycket annat också, tänkte hön.
Hön upptäckte hur hön skulle gjöra [sic] för att skriva, det hön skrivit, i fetstil. Hön kommaterade sin föregående mening på ett något konstigt sätt. Sedan förde hön datormusen över Skicka knappen & tryckte ned styrplattan som det kallades av Apple-gubbarna. Det fanns andra datormärken också.
:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re: Mitt liv som novell

Inläggav sårskaft » 24 apr 2017 14:59

Sedan upptäckte hön att hön gjort sej skyldig till en särskrivning i sitt föregående inlägg.
:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Mitt liv som novell

Inläggav Pilatus » 24 apr 2017 15:49

sårskaft skrev:... måste förklara hur hön använder pronomenet hön.

Det låter lika språkvidrigt som det personliga pronomenet "hen". Henom förekommer som objektsform, skriver Lärarförbundet. Snart börjar väl poeter skriva kärlekslyrik om hen. Cornelis Vreeswijk skrev om Agda.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re: Mitt liv som novell

Inläggav sårskaft » 24 apr 2017 16:11

Pilatus skrev:
sårskaft skrev:... måste förklara hur hön använder pronomenet hön.

Det låter lika språkvidrigt som det personliga pronomenet "hen". Henom förekommer som objektsform, skriver Lärarförbundet. Snart börjar väl poeter skriva kärlekslyrik om hen. Cornelis Vreeswijk skrev om Agda.

Bild

Personligen tyckte hön att pronomenet i fråga fungerade jättebra.

Hön frågade Pilatus: » Hin, då? Hun? Hyn? Hån?? «
:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)


Återgå till "Galleri"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster