I Det Goda lever det Onda

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav klorofyll » 08 aug 2017 11:38

Pilatus skrev:Kanske led han av mindervärdeskomplex som han försökte kompensera. Alfred Adler har skrivit och utvecklat en teori om sådana komplex. Kunde du hjälpa din arbetskamrat på något vis?

Jag lämnade stället, att komma överens med honom hade varit svårt för att inte säga omöjligt, jag hade förlorat på det. Det finns saker som är heligare än ett arbete. Men jag var nog den som kände honom bäst.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 04:10

Man kan njuta av deras sätt och välkomna vad dom gör mot en själv. Och man kan lika gärna se det tvärtom som att man själv är denne person. Dessa etiketterna bara försvårar allting, det finna inga psykopater eller narcissister.

Men metaforerna är lite roliga. Kan man se en narcissist som ett hål som denne ständigt måste fylla för att kunna leva gott?
En psykopat är en maskin som behöver mycket bränsle hela tiden?

Men om man möter en sådan person så skulle jag definitivt inte kalla dom för dessa namn, och så länge narcissistens hål är igenfyllt så är allting gott. Ta spaden ifrån denne och släng bort. Dom behöver leva kanske ett enkelt Epikurus-liknande liv dessa så ordnar det sig nog.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 04:12

lynx skrev:Har du träffat en fullblodsnarcissist/psykopat någon gång, Algot? Man kan få trauma för livet av mindre. De traumatiserade vänder sig ofta till vården. Narcissisterna/psykopaterna går inte dit.


Då får dessa skylla sig själva, sicken självömkan. Om dom själva hade makten hade saker sett annorlunda ut, då hade den andre som i detta fall felaktigt blivit syndabock fått vända sig till vården.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: I Det Goda lever det Onda

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 04:18

sökandesjäl skrev:
lynx skrev:Har du träffat en fullblodsnarcissist/psykopat någon gång, Algot? Man kan få trauma för livet av mindre. De traumatiserade vänder sig ofta till vården. Narcissisterna/psykopaterna går inte dit.


Då får dessa skylla sig själva, sicken självömkan. Om dom själva hade makten hade saker sett annorlunda ut, då hade den andre som i detta fall felaktigt blivit syndabock fått vända sig till vården.



redigering. men jag vill veta om ni anser att jag har fel, jag kan bara inte förstå er diskussion härinne som att samhället är något slags a priori som ni redan bestämt er för hur det ska se ut. Den som ni kallar dessa namn eller beskriver handlingar som denne gör skiljer sig i mina ögon ingenting ifrån mig själv eller er. Var gör jag fel?


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 45 och 0 gäster