Meningen med livet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Meningen med livet

Inläggav 531bts » 27 aug 2017 17:27

Xion: de grundläggande o allmängiltiga kroppsbevarande behoven har sin tillfredsställelse i : luft, vatten, värme, fast föda, sömn o fortplantning. Intagen omsätts av de kroppsliga organen efter tillfredsställelsen. Initialt är det dessa behov med dess lidande vid brist o välbefinnande vid tillfredsställelse som tvingar oss att delta i tillvaron. Det har inget med Buddhism eller ngn annan livsåskådning att göra. Även om, vad jag förstår, lidandet har central betydelse inom Buddhismen. Jag vet inte om lidandet beskrivs som drivkraft att delta i livet inom Buddhismen. Mer att man söker befrielse från lidandet genom Buddhans lära. Det är jag för okunnig för att säga säkert.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Meningen med livet

Inläggav xion » 27 aug 2017 18:43

531bts skrev:Xion: de grundläggande o allmängiltiga kroppsbevarande behoven har sin tillfredsställelse i : luft, vatten, värme, fast föda, sömn o fortplantning. Intagen omsätts av de kroppsliga organen efter tillfredsställelsen. Initialt är det dessa behov med dess lidande vid brist o välbefinnande vid tillfredsställelse som tvingar oss att delta i tillvaron. Det har inget med Buddhism eller ngn annan livsåskådning att göra. Även om, vad jag förstår, lidandet har central betydelse inom Buddhismen. Jag vet inte om lidandet beskrivs som drivkraft att delta i livet inom Buddhismen. Mer att man söker befrielse från lidandet genom Buddhans lära. Det är jag för okunnig för att säga säkert.

OK, men undvik gärna att använda "lidande" som synonym till "behov". Det blir missvisande tycker jag.

En annan närbesläktad fundering i rubrikens sammanhang har Dan Andersson berört i dikten "Tiggaren från Luossa"
....
"slängdes vi på berg och slätter för att tumla om och leka
och vi lekte älg och lejon, fjäril, tiggare och Gud"
......
Vet inte om du har tänkt på det, men det mesta av det vi gör handlar om lek.
All sport är en form av lek
Alla typer av spel är en form av lek
Det mesta av det vi gör som förströelse är lek även om vi ibland tar det på största allvar.

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Meningen med livet

Inläggav 531bts » 27 aug 2017 20:21

Behov är inte synonymt med lidande, mer en önskan. Ett otillfredsställt behov eller önskan ger upphov till lidande. Det är ett oundvikligt händelseförlopp med orsak - verkan, oavsett vad man tycker. Javisst, de flesta ägnar inte detta ngn uppmärksamhet o väljer att försöka finna glädje, lycka o gemenskap i lek o underhållning. Inte sällan med tävling o differentiering som grund. Det är det vackra i kråksången; uppmärksamhet o tanke kan vi som människor förfoga fritt över.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Meningen med livet

Inläggav xion » 28 aug 2017 05:37

Synonymer till lidande
plåga, smärta, kval, elände, pina, prövning

Synonymer till behov
brist (på), saknad (av); krav, anspråk, önskan, längtan; behövlighet, nödtorft; nödvändighet, nödvändighetsvara, förnödenhet; naturbehov, tarv; lusta

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Meningen med livet

Inläggav 531bts » 30 aug 2017 20:25

Den dagliga tillfredsställelsen av de kroppsbevarande behoven utom ett, förknippas i dagens samhälle som självklara o kräver inte större eftertanke, självreflektion, filosoferande över mening. Meningen upplevs som självklar så länge det inte råder brist på, eller hinder för tillfredsställelse. Det gäller alla utom ett av de kroppsbevarande behoven. Detta enda behovs tillfredsställelse kan dra igång en mental karusell som de andra behovens tillfredsställelse aldrig kan åstadkomma.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Meningen med livet

Inläggav xion » 13 sep 2017 15:22

Om vi skulle hamna i den situationen att alla vår behov är tillfredsställda, så skulle det paradoxala inträffa att vi istället skulle få behov av nya behov.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Meningen med livet

Inläggav Pilatus » 13 sep 2017 15:33

xion skrev:Om vi skulle hamna i den situationen att alla vår behov är tillfredsställda, så skulle det paradoxala inträffa att vi istället skulle få behov av nya behov.

Men då talar vi om något momentant, att för stunden är jag tillfredsställd. "Bättre än så här blir det inte!" En stund senare släpar vi fram dammsugaren, då en dammtuss avslöjade att det var dags för städning.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Meningen med livet

Inläggav Algotezza » 13 sep 2017 18:54

xion skrev:Om vi skulle hamna i den situationen att alla vår behov är tillfredsställda, så skulle det paradoxala inträffa att vi istället skulle få behov av nya behov.


Ja, vi har behov av behov...
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Meningen med livet

Inläggav 531bts » 13 sep 2017 19:02

Det gäller att hålla isär de kroppsbevarande behoven o artificiella, mentala "behov". De kroppsbevarande behoven gör sig alltid påminda o det råder ständigt brist på ngt av dem. De kan aldrig alla vara helt tillfredsställda samtidigt.
Min fråga är att med den mening vi definierar de kroppsbevarande behoven dvs behov - tillvägagångssätt - tillfredsställse, om det är möjligt att betrakta människan med ett lika grundläggande behov av "mental" mening. Och att den på samma sätt som de kroppsbevarande behoven är övergipande o gemensam.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Meningen med livet

Inläggav Pilatus » 13 sep 2017 23:21

531bts skrev:Det gäller att hålla isär de kroppsbevarande behoven o artificiella, mentala "behov". De kroppsbevarande behoven gör sig alltid påminda o det råder ständigt brist på ngt av dem. De kan aldrig alla vara helt tillfredsställda samtidigt.

Jag antar att du känner till Maslows behovspyramid, den kan förklara att vi nog behöver se till våra fysiska behov om vi skall kunna tillfredsställa behoven högre upp i pyramiden. En viss anpassning är förstås möjlig, vi kan vara handikappade på olika vis men likväl känna att livet har mening. Jag tänker på Stephen Hawking som lider av Amyotrofisk lateralskleros (ALS) sedan många år.
531bts skrev:Min fråga är att med den mening vi definierar de kroppsbevarande behoven dvs behov - tillvägagångssätt - tillfredsställse, om det är möjligt att betrakta människan med ett lika grundläggande behov av "mental" mening. Och att den på samma sätt som de kroppsbevarande behoven är övergripande o gemensam.

Jag vill föreställa mig att våra behov är inflätade i varann. Med en bruten stortå är det mycket som inte kan göras. Vårt verksamhetsfält krymper. För intellektuella kan det kompenseras i viss mån, men är man centerforward förlorar livet temporärt en del av sin mening.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Meningen med livet

Inläggav Algotezza » 14 sep 2017 14:09

Jag har en typisk lärar- eller skolsyn på livet. Det som gör mitt liv meningsfullt är mötet med andra, de nära och kära och de mer perifera, likasinnade och olika mig själv, och att lära något av livet, öva mina förmågor att använda mina sinnen för upplevande och mina händer - och röst - för skapande.

Kreativitet är livet. Det är så vi liknar Gud, att kunna skapa något, inte bara konsumera.

Att diska är att skapa något, att städa, fixa trädgården, så vi kan skapa på långt fler områden än inom det kulturella. Skapa trivsel runt kaffebordet...

Och vi kan skapa helveten åt varandra . däri liknar vi Satan själv... men också det är att skapa...
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Meningen med livet

Inläggav 531bts » 14 sep 2017 15:47

Det är vad min frågeställning handlar om: finns det EN gemensam, allmängiltig mening med det mänskliga livet? Som innefattar o gäller ALLA människor, alltså inte det som jag väljer som meningsfullt som t.ex fotboll, poesi eller intellektuell underhållning. EN mening som vi med det mänskliga förnuftet kan förstå o förhålla oss till. En mening på samma sätt o lika självklar som de kroppsbevarande behovens mening? Eller är frågan obesvarbar o därför ett cyniskt spratt av naturen; att vi kan formulera frågan men omöjlig att få begripliga entydiga svar på!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Meningen med livet

Inläggav Pilatus » 14 sep 2017 16:27

531bts skrev:Det är vad min frågeställning handlar om: finns det EN gemensam, allmängiltig mening med det mänskliga livet?

Vi kan inte göra så mycket mer än att leva. Vi är fria att välja hur vi vill leva och söka en mening. Alla behov vi har tvingar sig på oss och det är ett klokt val att anpassa sig efter. Vi vill till varje pris undvika smärta och otrygghet. Vi kan förstås klättra vidare i Maslows pyramid och försöka nå toppen, ett slags självförverkligande. Att kunna ägna sig åt det man tycker bäst om, att känna tillfredsställelse i att utvecklas. Får vi dessutom litet erkännande får att vi tillför någonting gott, så kan vi vara lyckliga.
Moderator

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Meningen med livet

Inläggav xion » 14 sep 2017 17:31

531bts skrev:Det är vad min frågeställning handlar om: finns det EN gemensam, allmängiltig mening med det mänskliga livet? Som innefattar o gäller ALLA människor, alltså inte det som jag väljer som meningsfullt som t.ex fotboll, poesi eller intellektuell underhållning. EN mening som vi med det mänskliga förnuftet kan förstå o förhålla oss till. En mening på samma sätt o lika självklar som de kroppsbevarande behovens mening? Eller är frågan obesvarbar o därför ett cyniskt spratt av naturen; att vi kan formulera frågan men omöjlig att få begripliga entydiga svar på!

Om vi vill "förenkla" det hela kan vi vända oss till språket:
Synonymer till mening som kan vara aktuella:
avsikt, syfte, vits, poäng
avsikt --- Vems avsikt i så fall. Ett subjekt krävs
syfte --- Samma sak här
vits --- Här är meningen en egenskap hos livet.
poäng --- synonymt med föregående
"Meningen med livet" existerar eftersom vi kan ställa frågan.
Existerar denna mening inom oss, är vi själva subjekt och meningen med livet objekt.
Eller utom oss ifall vi själva är objekt för ett yttre subjekt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Meningen med livet

Inläggav Algotezza » 14 sep 2017 22:18

xion skrev:
Kreativ skrev: Det kan inte finnas ett "att uppleva" utan ett "vad."

Det enda som krävs för att uppleva är ett medvetande.


Bör väl finnss någit att uppleva också. Även om allt bara är hallisar.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 42 och 0 gäster