Vad är filosofi?

Moderator: Moderatorgruppen

Illusionen

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Illusionen » 03 sep 2016 09:27

xion skrev:
Illusionen skrev:
xion skrev:Det grundläggande är att få klart för sig hur något existerar, och hur dess existens förhåller sig till medvetandet.


Ja så förhåller det sig förvisso, och då EXISTENS och MEDVETANDE troligen inte går att beskriva i sin helhet,
inom rum-tidens ram, tolkar jag ditt inlägg som att du ej har svaren på aktuella frågor.

/Illusionen

Men kanske frågorna på de aktuella svaren. Antik hade många bra tankar om det här, men det avfärdades som "nonsens".
Ingen förstod. Inte jag heller till att börja med.


Det är alltid lätt att självtillräckligt avfärda det andra presterat och hävdat, som nonsens, särskilt om innehållet
inkluderar mer kreativa resonemang av metafysisk karaktär.
Själv har jag skrivit i tråden, Vad utgör medvetandets referens ?, och det tog inte lång tid innan det klassades som nonsens.
Jag har en lång lista på negativa kommentarer rörande innehållet i mitt koncept. Gemensamt för kommentatorerna är att
de inte har presenterat något själva. Så länge jag själv tycker mig förstå det jag skriver, och inget väsentligt framkommit
som kullkastar detta, är jag därför opåverkad, och jag tror Antic av liknande skäl är tillräckligt självständig i sitt tänkande
för att klara av att ta den framförda kritiken.
I vissa avseenden kan det ju även vara en tillgång att märka att andra inte förstår behovet av metafysik.

/Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Pilatus » 03 sep 2016 10:27

Illusionen skrev:Själv har jag skrivit i tråden, Vad utgör medvetandets referens ?, och det tog inte lång tid innan det klassades som nonsens.

Jag kan inte dra mig till minnes att någon klassat det du skrivit som nonsens. Att peka på svagheter i en text kan vara konstruktivt och menat att texten borde korrigeras på de punkter där det förekommer fel eller oklarheter.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Vad är filosofi?

Inläggav SigurdV » 04 mar 2017 14:29

xion skrev: Människan är en "nyfiken jävel", som alltid undrar hur, varför och vad som finns bortom. Det är motorn till vår "framgång".


Jag tror snarare att "motorn" är vår förmåga att härma varandra!
Skulle nån komma på något nytt är sannolikheten hög för att nyheten sprids.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är filosofi?

Inläggav xion » 25 sep 2017 10:45

Att filosofera är att tänka, reflektera över "saker".
Tänkandet genererar frågor.
Frågorna genererar hypoteser med hjälp av fantasin.
Religionen ger svar med hjälp av fantasin.
Vetenskapen försöker bevisa våra hypoteser via experiment.
Logiken prövar sannolikheten för våra hypoteser mot våra erfarenheter och upplevelser.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Pilatus » 25 sep 2017 15:46

xion skrev:Att filosofera är att tänka, reflektera över "saker".
Tänkandet genererar frågor.
Frågorna genererar hypoteser med hjälp av fantasin.
Religionen ger svar med hjälp av fantasin.
Vetenskapen försöker bevisa våra hypoteser via experiment.
Logiken prövar sannolikheten för våra hypoteser mot våra erfarenheter och upplevelser.

Eller att:
filosofera är att fråga hur och varför
formulera tänkbara modeller/hypoteser på hur och varför
pröva våra hypoteser med hjälp av experiment
dra slutsatser av experimentets utfall

skriva på FF om vårt tankeexperiment och bli varse
att det inte alls är som vi tänkt :)
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

!

Inläggav SigurdV » 13 okt 2017 20:08

A skrev: Jag tror att jag vet att filosofi är att fråga!

Jag ställde frågan "Finns Gud"...
och tänkte på svaret...
men kom på att det finns nygjorda chokladbollar i kylen.


Jo du har rätt!
Filosofi är att fråga och vetenskap är att svara.

Det gäller förstås att ha talang och ställa väsentliga frågor,
så vetenskapsmannen får nåt att bita i!

Och så är det ju så att ingen är renodlat filosof eller vetenskapsman.
Alla är vi åtminstone lite av båda :)

Du bör alltså ställa dig intressanta frågor för att söka svaren. Lycka till!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: !

Inläggav Pilatus » 13 okt 2017 22:41

SigurdV skrev:Du bör alltså ställa dig intressanta frågor för att söka svaren. Lycka till!

Vetenskapen har besvarat frågan om Gud finns med att frågan inte har något vetenskapligt svar.

Vi får tro vad vi vill. Känns det trösterikt att Sankte Per otåligt väntar på vår ankomst vid Pärleporten, så tror jag det är helt ok för vetenskapen.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är filosofi?

Inläggav hakkapeliitta » 14 okt 2017 02:01

Fysikern/matematikern Laplace (1749-1827) i sin berömda Mécanique céleste (stela kroppars mekanik) utgick från Newtons allmänna gravitationsteori och utvecklade en teori för planetsystemet.
Napoleon, som faktiskt hade varit elev till Laplace en gång i tiden, var imponerad. Men Napoleon hade ett problem, varför nämner du inte Gud i dina skrifter frågade han Laplace.
Behövde inte den hypotesen, svarade Laplace.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: !

Inläggav Algotezza » 16 okt 2017 14:32

Pilatus skrev:
SigurdV skrev:Du bör alltså ställa dig intressanta frågor för att söka svaren. Lycka till!

Vetenskapen har besvarat frågan om Gud finns med att frågan inte har något vetenskapligt svar.

Vi får tro vad vi vill. Känns det trösterikt att Sankte Per otåligt väntar på vår ankomst vid Pärleporten, så tror jag det är helt ok för vetenskapen.


Har frågan om medvetandet fanns före konception och födelse och om det kommer att finnas kvar sedan kroppen lösts upp på ena eller andra sättet, ett vetenskapligt svar eller kan man tro vad man vill även där, är det en trosfråga, alltså?

Om medvetandet kan existera oberoende av den fysiska kroppen eller ej behöver ju inte förutsätta att Gud finns.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: !

Inläggav Pilatus » 17 okt 2017 14:56

Algotezza skrev:Har frågan om medvetandet fanns före konception och födelse och om det kommer att finnas kvar sedan kroppen lösts upp på ena eller andra sättet, ett vetenskapligt svar eller kan man tro vad man vill även där, är det en trosfråga, alltså?

Så långt vi vet är medvetandet beroende av att hjärnan fungerar. Ser vi inga spår av elektriska impulser (aktivitet i storhjärnan + hjärnstammen) betraktas en människa som hjärndöd, (med hjälp av EEG, elektroencefalogram). All hjärnaktivitet har upphört och personen upplever ingen smärta, samtliga sinnen har upphört att fungera.
Algotezza skrev:Om medvetandet kan existera oberoende av den fysiska kroppen eller ej behöver ju inte förutsätta att Gud finns.

Ett antagande som fanns hos Platon var att själen inte var bunden till existensen av en individ. Enligt religionen kan man vara andligt död.

Efter syndafallet dömdes människan att vara dödlig. Paulus talade om att denna dom kunde upphävas genom tron. Om anden från honom som har uppväckt Jesus från de döda bor i er, då skall han som har uppväckt Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom att hans ande bor i er. Rom 8:11
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: !

Inläggav Algotezza » 17 okt 2017 17:54

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Har frågan om medvetandet fanns före konception och födelse och om det kommer att finnas kvar sedan kroppen lösts upp på ena eller andra sättet, ett vetenskapligt svar eller kan man tro vad man vill även där, är det en trosfråga, alltså?

Så långt vi vet är medvetandet beroende av att hjärnan fungerar. Ser vi inga spår av elektriska impulser (aktivitet i storhjärnan + hjärnstammen) betraktas en människa som hjärndöd, (med hjälp av EEG, elektroencefalogram). All hjärnaktivitet har upphört och personen upplever ingen smärta, samtliga sinnen har upphört att fungera.
Algotezza skrev:Om medvetandet kan existera oberoende av den fysiska kroppen eller ej behöver ju inte förutsätta att Gud finns.

Ett antagande som fanns hos Platon var att själen inte var bunden till existensen av en individ. Enligt religionen kan man vara andligt död.

Efter syndafallet dömdes människan att vara dödlig. Paulus talade om att denna dom kunde upphävas genom tron. Om anden från honom som har uppväckt Jesus från de döda bor i er, då skall han som har uppväckt Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom att hans ande bor i er. Rom 8:11



Tron gör varken från eller till, tänker jag. Antingen har vi en evig kärna eller så är vi helt timliga. Båda alternativen har jag accepterat.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: !

Inläggav Pilatus » 17 okt 2017 18:38

Algotezza skrev:Tron gör varken från eller till, tänker jag.

Det är enligt den kristna uppfattningen ett villkor för att hamna bland fåren.
Algotezza skrev:Antingen har vi en evig kärna eller så är vi helt timliga. Båda alternativen har jag accepterat.

Jo, det kan så vara, men kräver inte den intellektuella ordningen att man avfärdar det alternativ som står helt vid sidan av vad som är vetbart?

Eller är det en svensk hållning att enstaka besök i kyrkan får vara tillräckligt? Gud får nöja sig med vad han får, ingen riktig tro av hjärtat, men heller inget kategoriskt avståndstagande?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: !

Inläggav Algotezza » 17 okt 2017 19:20

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Tron gör varken från eller till, tänker jag.

Det är enligt den kristna uppfattningen ett villkor för att hamna bland fåren.
Algotezza skrev:Antingen har vi en evig kärna eller så är vi helt timliga. Båda alternativen har jag accepterat.

Jo, det kan så vara, men kräver inte den intellektuella ordningen att man avfärdar det alternativ som står helt vid sidan av vad som är vetbart?

Eller är det en svensk hållning att enstaka besök i kyrkan får vara tillräckligt? Gud får nöja sig med vad han får, ingen riktig tro av hjärtat, men heller inget kategoriskt avståndstagande?


Ingendera är vetbar, som jag ser det, båda är spekulerbara om man så vill. Fundera kring, fantisera kring. När vi dör blir det vetbart. Möjligtvis...

"De ljumma skola utspys ur HERRENS mun." Till ett annat universum såsom ur ett vitt hål?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Illusionen

Re: !

Inläggav Illusionen » 17 okt 2017 20:01

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Tron gör varken från eller till, tänker jag.

Det är enligt den kristna uppfattningen ett villkor för att hamna bland fåren.
Algotezza skrev:Antingen har vi en evig kärna eller så är vi helt timliga. Båda alternativen har jag accepterat.

Jo, det kan så vara, men kräver inte den intellektuella ordningen att man avfärdar det alternativ
som står helt vid sidan av vad som är vetbart?



Du verkar inte vilja acceptera vår mänskliga begränsning Pilatus.
Oavsett vad du nu anser, är min åsikt att ingen, inklusive den akademiska expertisen,
har svar på frågorna jag tidigare redovisat.
Förnimmelsen och dess rum och tid är exempel på sådant mänskligheten saknar förklaring till.
Trots dessa uppenbara mänskliga brister i vetande så försöker du nu använda vetandet, inom
rumtidens ram, som argument för att Algotezzas syn på begreppet Gud bör avfärdas.
Är det rätt tolkat ?

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=NGuD3eH4qp8

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: !

Inläggav Pilatus » 17 okt 2017 23:17

Illusionen skrev:Du verkar inte vilja acceptera vår mänskliga begränsning Pilatus.

Jodå, det gör jag, om själsbegreppet vet vi en hel del och Shelly Kagan har fått stor plats med en egen tråd: Arguments for the existence of the soul. Men det betyder ju inte att de kristna gjorde rätt då de införlivade nyplatonisternas idé om en odödlig själ i den kristna läran.
Illusionen skrev:Oavsett vad du nu anser, är min åsikt att ingen, inklusive den akademiska expertisen,
har svar på frågorna jag tidigare redovisat.

Men det är ett annat ämne!
Illusionen skrev:Förnimmelsen och dess rum och tid är exempel på sådant mänskligheten saknar förklaring till.

Eller så är det så enkelt att du inte har läst vad vetenskapen har att säga i dessa frågor.
Illusionen skrev:Trots dessa uppenbara mänskliga brister i vetande så försöker du nu använda vetandet, inom rumtidens ram, som argument för att Algotezzas syn på begreppet Gud bör avfärdas. Är det rätt tolkat ?

Vad skrev Algotezza om Gud? Allt han nämnde var: "Om medvetandet kan existera oberoende av den fysiska kroppen eller ej behöver ju inte förutsätta att Gud finns." Det förefaller som en rimlig utsaga som jag inte alls avfärdar. Jag hävdar däremot att vi har mycket goda skäl att tro att medvetandet är beroende av den levande hjärnan. Det är en utsaga om som har prövats inom medicinsk forskning och det finns inte något experiment eller någon avhandling som säger något annat.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster