Vad är filosofi?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: !

Inläggav klorofyll » 18 okt 2017 19:15

Pilatus skrev:Jag hävdar däremot att vi har mycket goda skäl att tro att medvetandet är beroende av den levande hjärnan.

Det bästa är att jag inte bryr mig, kan ni också känna så? Bara lägga det åt sidan...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anne » 18 okt 2017 19:41

Jag tror inte att det tar slut. Av varenda person finns flera sidor. Varenda val (tänk nu, det är många det...). Läs lite om Hilbertrummet. En enklare introduktion http://fof.se/tidning/2011/5/max-tegmar ... -universum

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Pilatus » 18 okt 2017 20:53

lynx skrev:Jag tror inte att det tar slut. Av varenda person finns flera sidor. Varenda val (tänk nu, det är många det...). Läs lite om Hilbertrummet. En enklare introduktion http://fof.se/tidning/2011/5/max-tegmar ... -universum

Och om det finns oändligt många slumpvisa möjligheter där ute, då är sannolikheten 100 procent att vi finns även någon annanstans, i en exakt kopia av oss själva.

Om det finns oändligt många slumpvisa möjligheter, ja då ... Men det säger ju ingenting om en fortsättning, bara att det vid ett tillfälle uppstod en värld som till förvillelse var lik vår, eller tvärtom. Eller att det vid ett tillfälle för länge sedan fanns en figur som liknade en nu levande individ. Vad har vi för glädje av det? Det öppnar ingen dörr. Vi är unika, vi lever här och nu i ett mycket stort universum där mycket kan hända. Men det finns ingen som säger att om det skulle finnas en person som i allt väsentligt liknade oss, så skulle vi vara den personen. Det blir mer som enäggstvillingar, mycket lika i beteende och ibland i livsöde. Men med var sitt medvetande!
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anne » 18 okt 2017 21:08

Kärnan skulle vara densamma, men mycket olikt också. Hur som helst, du tror ändå att den här skrynkliga formationen i knoppen är vad som kännetecknar liv? När den vecklar ut sig kan vi börja prata liv på riktigt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Pilatus » 18 okt 2017 21:59

lynx skrev:Kärnan skulle vara densamma, men mycket olikt också. Hur som helst, du tror ändå att den här skrynkliga formationen i knoppen är vad som kännetecknar liv? När den vecklar ut sig kan vi börja prata liv på riktigt.

Jag vet inte vad du förväntar dig av ett multi-universum, eller av ett oändligt stort universum där varje val finns representerat. Om så vore, skulle det ändra något alls i ditt liv?

Vi lever en tid med det medvetande vi har.
Moderator

Illusionen

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Illusionen » 19 okt 2017 19:47

lynx skrev:Kärnan skulle vara densamma, men mycket olikt också. Hur som helst, du tror ändå att den här skrynkliga formationen i knoppen är vad som kännetecknar liv? När den vecklar ut sig kan vi börja prata liv på riktigt.


Pilatus skriver tidigare i en kommentar till Algotezzas inlägg citat,
”Så långt vi vet är medvetandet beroende av att hjärnan fungerar. Ser vi inga spår av elektriska impulser
(aktivitet i storhjärnan + hjärnstammen) betraktas en människa som hjärndöd, (med hjälp av EEG, elektroencefalogram).
All hjärnaktivitet har upphört och personen upplever ingen smärta, samtliga sinnen har upphört att fungera.”

Det finns inte så mycket att invända mot detta.
Notera dock att detta utgör ett atomärt, på förnimmelsen baserat, betraktelsesätt, som inte på något
sätt förklarar begrepp som ”jaget” och/eller ”själen”.

Det du beskriver som citat ”den här skrynkliga formationen i knoppen”, kan atomärt betraktas som,
en effektiv koncentration i rummet, av (via elektromagnetiska fält) samverkande ”atomer”.
Dilemmat här är att även atomen till sin uppbyggnad beskrivs via atomära begrepp som kraft och tid.
För att förstå vad den ”skrynkliga formationen” representerar på ett djupare plan måste man därför
även behärska bakgrunden till begrepp som bl a kvanta, tid, rum, och kraft.

I konceptet redogörs för hur kombination av PRODUKT och KVOT av Eulers formel, (vid beskrivning
av de referensberoende växelverkan-sambanden) ligger till grund för dessa begrepp.
För förståelsen av aktuella fältmekanismers växelverkan är det viktigt att inse att komplexa relationer
som den synkrona ”detekteringen” resulterar i något som kan liknas vid en ”omfördelning” i G.
Omfördelningen är alltså en funktion av produkt, och kvot, som ”separerar” olika projektioner med
avseende på aktuella referenser och G. Hur denna ”omfördelning” förändras och gestaltas efter vår död,
när ”referensen” (i den skrynkliga formationen i knoppen) ändras, saknar vi förmåga att förstå, ur
vårt referensberoende perspektiv.


Personligen har jag, mot ovanstående bakgrund, kommit till slutsatsen att atomen, som atomärt begrepp,
i viss mening är ”bottenlös”. Det är ur denna bottenlösa struktur ateisten, enligt min uppfattning,
bör söka ”jaget”, och få sin övertygelse bekräftad.

/ Illusionen

https://www.youtube.com/watch?v=82TfHFLA--I

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Pilatus » 19 okt 2017 20:40

Illusionen skrev:Notera dock att detta utgör ett atomärt, på förnimmelsen baserat, betraktelsesätt som inte på något sätt förklarar begrepp som ”jaget” och/eller ”själen”.

Jag tror många funderat på hur man skall koppla samman medvetandet med hjärnans sätt att fungera. Vi ser likheter i funktionssätt med avancerade datorer och artificiell intelligens. Men som du säkert invänder, oavsett vilken maskin vi lyckas bygga, kommer den att ha ett självmedvetande? Det beror som vanligt på vad vi menar med medvetande. Antagligen är det inte alls så omöjligt som det förefaller. Men den måste ju ha en viss grad av självständighet, den måste kunna ta initiativ, inte endast vänta på instruktioner. Det verkar finnas några programmeringsrader att tillfoga de där kloka maskinerna som redan är mästare i schack och olika beräkningar som ingenjörer har glädje av.

Att gräva bland kvarkar och annat smått krafs kommer inte att bringa klarhet i varför Homo sapiens utvecklade en hjärna som kan komponera vackra cellosonater, t ex Sjostakovitjs Cellosonat i d-moll.

Subatomära partiklar kan inte beskriva ett begrepp som hör hemma i en annan kategori. Gilbert Ryle (1900-1976) myntade termen kategorimisstag i sin bok "The Concept of Mind" (1949).

Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anders » 21 okt 2017 13:16

lynx skrev:Jag tror inte att det tar slut. Av varenda person finns flera sidor. Varenda val (tänk nu, det är många det...). Läs lite om Hilbertrummet. En enklare introduktion http://fof.se/tidning/2011/5/max-tegmar ... -universum

Jag hoppas det tar slut. Motsatsen vore inte direkt behaglig. Och det är det de kristna tror på.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Algotezza » 22 okt 2017 06:54

Jag har inget emot ett absolut slut på det innevarande livet. Nu tror jag dock att medvetandet överlever kroppens död antingen vi vill det eller ej. Har jag säkert tagit upp tidigare. Att ha evigt liv är därmed kanske inte direkt en underbar gåva från Gud utan snarare en dom eller förbannelse. När du befrias från den fysiska kroppens tröga köttkostym är du fortfarande inlåst i ditt medvetande som du aldrig blir fri från. Är det underbart? Jag kan bli trött på mig själv redan nu och njuter av drömlös sömn. Tänk att vara evigt vaken utan annan flyktmöjlighet än att inkarnera på nytt för att kunna sova drömlöst. Det är den vila vi kan få.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Kreativ » 22 okt 2017 14:30

Dessa tankar som Anders och Algotezza pratar om, idén om att evigt liv/medvetande känns obehagligt, är något jag med brottats med de senaste åren. Brukade först få sådana tankar när jag var i tidiga tonåren och på riktigt började fundera på vad "himlen" skulle innebära (var uppfostrad i kristen miljö).

Därefter var jag ateist i många år som inte trodde att medvetandet skulle fortsatta, och fann faktiskt lite mer lättnad i det, även om tankar på reinkarnations möjlighet kom upp då och då; t ex att evighet innebär möjligheten att förutsättningarna som formade mig som medveten individuell människa skulle kunna återupprepas efter tillräckligt lång tid.

Nu, för några år sedan, började jag misstänka att vi kan ha en mer långvarig själstruktur som överlever flera liv i olika kroppar, samt en odödlig kärna som kanske även överlever "evolution" (metamorfos) från en art till en annan, samt möjligheten att det existerar andra dimensioner där medvetandet kan existera utan en rumtid kropp.

Jag kan därmed bara betrakta glömska som en säkerhetsåtgärd; att även om vi är eviga kommer vi aldrig veta detta. Det känns ibland omöjligt att föreställa sig att medvetandet existerat tidigare. Men samtidigt har vi inga bevis för icke-existens heller. Det är ett rätt osannolikt sammanträffande att vi råkar vara medvetna varelser som existerar just nu. Det blir däremot mera sannolikt om vi föreställer oss att vi alltid existerat i någon form.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Algotezza » 22 okt 2017 15:00

Kolla Martinus Tredie Testamente, Kreativ!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Smisk » 23 okt 2017 09:25

Har ni sett netflixfilmen The Discovery?

http://www.imdb.com/title/tt5155780/?ref_=nm_flmg_act_3

Rätt bra film tyckte jag som berör temat. Inte fantastisk men ändå värd att se.



/Smisk

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anne » 23 okt 2017 15:11

Läste om filmen du nämnde., Smisk. Utan att förstöra tittarupplevelsen så mycket - varför åkte hon inte dit själv?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Smisk » 23 okt 2017 15:29

lynx skrev:Läste om filmen du nämnde., Smisk. Utan att förstöra tittarupplevelsen så mycket - varför åkte hon inte dit själv?


Jag tycker inte man kan säga så mycket utan att spolia den.
Vill man se den så titta på den först.

Till och med detta är en lätt spoiler men det svarar delvis på din fråga:

Genom filmen får man upptäcka hur man tänker sig att efterlivet fungerar i denna version av vår värld och framför allt hur detta påverkar den. En del väljer självklart att ta sina liv och olika personer har olika tankar om hur vi bör förhålla oss till detta. Därav är det delvis en filosofisk film och den hanterar ämnet.

Mer säger jag inte, den är gjord för att man skall följa med genom händelserna :)

Ganska bra slut faktiskt.

/Smisk

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anne » 23 okt 2017 15:31

Äsch, jag är nöjd med att ha läst handlingen :) Skriv gärna ett PM om du har någon teori.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster