Gravitation

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gravitation

Inläggav Esther » 18 jan 2018 22:29

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Det är ett randfenomen utan namn eller uttalad definition (så vitt jag känner till).

OK... för mig är det intressant att fundera kring det faktum att gravitationen uppför sig på samma sätt som acceleration ... :)

Gravitatin kan inte utbreda sig hastigare än c (ljusets hastighet). Så det finns en plats dit ingenting ännu nått, i randen till ingenting. I alla fall är det min föreställning om universums utmarker. Rummet har inte tagit form, homogeniserats, där finns bubblor av ingenting. Inte heller vakuumfluktuationer. Som när du skickar in en foton i ett tomt rum, det lyses upp så långt som den elektromagnetiska vågen hunnit.



Det finns en serie problem med begreppen i det du ser säger (såsom jag ser det...) nämligen begreppet plats i samband med "dit ingenting (rörelse i samband med "inget") ännu nått (specifik plats som ska nås) - rummet (dvs plats) tillhör, liksom tiden, vårt vara och vår plats (jorden med dess betingelser (vilket gör det icke applicerbart på det du beskriver) --- rum liksom tid är former med vilka vi i den verklighet vi lever i här och nu beskriver yttre betingelser - former/betingelser som inte kan vara applicerbara på "inget" - lika lite som bubblor som beskriver en form och ett fenomen när plasma av något slag formar cirkulära luftfyllda sfärer - inte heller detta (som det mesta du beskriver) kan vara applicerbara.
Ursäkta min petiga "stil" men vetenskaps- samt kunskapsteori tillhör mina "forte".
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 23 jan 2018 13:47

Esther skrev:(specifik plats som ska nås)-rummet (dvs plats) tillhör,

Ja. Man talar om att universum är likformigt, d v s det är likgiltigt var jag ställer mig så framstår universum med en fördelning av materia som är likformig. Universum saknar centrum och periferi. Och dessutom expanderar universum så jag måste tänka om litet.

Universum blir så utspritt i framtiden stjärnhimlen blir svart! :) En konsekvens av expansionen och Hubble-sfären.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gravitation

Inläggav Esther » 23 jan 2018 16:53

Pilatus skrev:
Esther skrev:(specifik plats som ska nås)-rummet (dvs plats) tillhör,

Ja. Man talar om att universum är likformigt, d v s det är likgiltigt var jag ställer mig så framstår universum med en fördelning av materia som är likformig. Universum saknar centrum och periferi. Och dessutom expanderar universum så jag måste tänka om litet.

Universum blir så utspritt i framtiden stjärnhimlen blir svart! :) En konsekvens av expansionen och Hubble-sfären.



:wink:
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gravitation

Inläggav Algotezza » 30 jan 2018 19:34

Pilatus skrev:
Esther skrev:(specifik plats som ska nås)-rummet (dvs plats) tillhör,

Ja. Man talar om att universum är likformigt, d v s det är likgiltigt var jag ställer mig så framstår universum med en fördelning av materia som är likformig. Universum saknar centrum och periferi. Och dessutom expanderar universum så jag måste tänka om litet.

Universum blir så utspritt i framtiden stjärnhimlen blir svart! :) En konsekvens av expansionen och Hubble-sfären.


Nybildas inte materia i vakuum? Först som virtuella partiklar, sedan som verkliga.

Och vad med Big Crunch?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 30 jan 2018 20:11

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Ja. Man talar om att universum är likformigt, d v s det är likgiltigt var jag ställer mig så framstår universum med en fördelning av materia som är likformig. Universum saknar centrum och periferi. Och dessutom expanderar universum så jag måste tänka om litet.

Universum blir så utspritt i framtiden stjärnhimlen blir svart! :) En konsekvens av expansionen och Hubble-sfären.

Nybildas inte materia i vakuum? Först som virtuella partiklar, sedan som verkliga.

Jo, det bildas spontant partikelpar i vakuum. De finns under någon liten kort stund, men måste sedan försvinna (annihileras). Vid kanten av ett svart hål kan en sådan partikel smita ifrån sin tvilling och på så sätt upphöra att vara virtuell. Den finns kvar. Undrar om någon frestats att skriva något poetiskt om dessa små övergivna enslingar som sakta glider bort från händelsehorisontens rand? En liten haiku dikt kanske?
Algotezza skrev:Och vad med Big Crunch?

Om gravitationen är stark nog avtar expansionen och allt börjar dra sig samman. Får det fortgå så krymper universums volym tills dess allt krossas - Big Crunch. Gravitationen är naturens adstringerande medel. (Big Rip, det omvända förhållandet.)
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Gravitation

Inläggav hakkapeliitta » 30 jan 2018 21:08

Problematiken när man försöker beskriva Big Bang är att vi utgår från våran verklighet, våra begrepp är väldigt lokala och anpassade till våran verklighet.
I extremsituationer sätts våra vardagliga begrepp ur spel. Påvisades redan av Einstein (två händelser inträffar "samtidigt", finns ingen strikt "samtidig" enligt Einstein) så våra begrepp är inte universellt giltiga.
Samma sak med vad fanns före Big Bang? Vet ej, har ingen aning, men kan ha funnits en existensform som vi inte känner till och våra begrepp finns/finns ej är otillräckliga. Existensformen kan vara för oss en helt obegriplig form.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 04 feb 2018 18:02

hakkapeliitta skrev:Samma sak med vad fanns före Big Bang?

En hypotes handlar om att det kan ha funnits ett mycket stort antal provbangar innan universum bildades (naturkonstanter måste vara på ett speciellt sätt för att uppnå ett stabilt universum som håller samman utan att kollapsa). Men eftersom det inte finns några observerbara spår av sådana skapelser, så är det bara en av alla möjliga spekulationer.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gravitation

Inläggav Esther » 15 feb 2018 10:16

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Samma sak med vad fanns före Big Bang?

En hypotes handlar om att det kan ha funnits ett mycket stort antal provbangar innan universum bildades (naturkonstanter måste vara på ett speciellt sätt för att uppnå ett stabilt universum som håller samman utan att kollapsa). Men eftersom det inte finns några observerbara spår av sådana skapelser, så är det bara en av alla möjliga spekulationer.


Orsaken att man framlägger sådana hypoteser är att man utgår i detta ifrån ett sinne som det mänskliga. Ett begränsat och ofullständigt i både kunskap och utveckling samt förmåga.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 15 feb 2018 11:37

Esther skrev:
Pilatus skrev:En hypotes handlar om att det kan ha funnits ett mycket stort antal provbangar innan universum bildades (naturkonstanter måste vara på ett speciellt sätt för att uppnå ett stabilt universum som håller samman utan att kollapsa). Men eftersom det inte finns några observerbara spår av sådana skapelser, så är det bara en av alla möjliga spekulationer.

Orsaken att man framlägger sådana hypoteser är att man utgår i detta ifrån ett sinne som det mänskliga. Ett begränsat och ofullständigt i både kunskap och utveckling samt förmåga.

Skulle tanken på en teleologisk natur lösa problemet?

Det är en vanlig fråga hur universum kunde fin-stämma alla konstanter och få universum att hålla samman. Svaret brukar då bli att det kanske föregicks av ett godtyckligt stort antal händelser som inte blev något av.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gravitation

Inläggav Esther » 15 feb 2018 19:51

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:En hypotes handlar om att det kan ha funnits ett mycket stort antal provbangar innan universum bildades (naturkonstanter måste vara på ett speciellt sätt för att uppnå ett stabilt universum som håller samman utan att kollapsa). Men eftersom det inte finns några observerbara spår av sådana skapelser, så är det bara en av alla möjliga spekulationer.

Orsaken att man framlägger sådana hypoteser är att man utgår i detta ifrån ett sinne som det mänskliga. Ett begränsat och ofullständigt i både kunskap och utveckling samt förmåga.

Skulle tanken på en teleologisk natur lösa problemet?

Det är en vanlig fråga hur universum kunde fin-stämma alla konstanter och få universum att hålla samman. Svaret brukar då bli att det kanske föregicks av ett godtyckligt stort antal händelser som inte blev något av.


:) så... vem tänkte då att dessa händelser inte "blev något av"?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 15 feb 2018 20:09

Esther skrev:
Pilatus skrev:Skulle tanken på en teleologisk natur lösa problemet?

Det är en vanlig fråga hur universum kunde fin-stämma alla konstanter och få universum att hålla samman. Svaret brukar då bli att det kanske föregicks av ett godtyckligt stort antal händelser som inte blev något av.

:) så... vem tänkte då att dessa händelser inte "blev något av"?

Jag, bland andra. Det är ett i högsta grad hypotetiskt antagande. Men jag tror att det är logiskt oantastligt. Eller enklare, det är närmast ett meningslöst påstående. Vi vet att vi existerar, det är allt. Att det kan vara meningsskapande att se ett ändamål i tillvaron är på sätt och vis en helt annan fråga.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gravitation

Inläggav Esther » 15 feb 2018 20:18

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Skulle tanken på en teleologisk natur lösa problemet?

Det är en vanlig fråga hur universum kunde fin-stämma alla konstanter och få universum att hålla samman. Svaret brukar då bli att det kanske föregicks av ett godtyckligt stort antal händelser som inte blev något av.

:) så... vem tänkte då att dessa händelser inte "blev något av"?

Jag, bland andra. Det är ett i högsta grad hypotetiskt antagande. Men jag tror att det är logiskt oantastligt. Eller enklare, det är närmast ett meningslöst påstående. Vi vet att vi existerar, det är allt. Att det kan vara meningsskapande att se ett ändamål i tillvaron är på sätt och vis en helt annan fråga.


Universum är kontingent - det vill säga det existerar inte alls med NÖDVÄNDIGHET. - vad säger du om detta?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 15 feb 2018 20:58

Esther skrev:
Pilatus skrev:Jag, bland andra. Det är ett i högsta grad hypotetiskt antagande. Men jag tror att det är logiskt oantastligt. Eller enklare, det är närmast ett meningslöst påstående. Vi vet att vi existerar, det är allt. Att det kan vara meningsskapande att se ett ändamål i tillvaron är på sätt och vis en helt annan fråga.

Universum är kontingent - det vill säga det existerar inte alls med NÖDVÄNDIGHET. - vad säger du om detta?

Kan du veta det? Jag tror inte att fysiker har någon åsikt om det. Frågorna är väl koncentrerade kring hur de villkor kan ha sett ut som framtvingade nödvändigheten av dess existens. Kanske tillkom de efter hand? Som t ex inflationen, universums plötsliga expansion tycks ju inte helt förenlig med fysikens lagar som de i dag ser ut.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gravitation

Inläggav Esther » 15 feb 2018 21:58

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Jag, bland andra. Det är ett i högsta grad hypotetiskt antagande. Men jag tror att det är logiskt oantastligt. Eller enklare, det är närmast ett meningslöst påstående. Vi vet att vi existerar, det är allt. Att det kan vara meningsskapande att se ett ändamål i tillvaron är på sätt och vis en helt annan fråga.

Universum är kontingent - det vill säga det existerar inte alls med NÖDVÄNDIGHET. - vad säger du om detta?

Kan du veta det? Jag tror inte att fysiker har någon åsikt om det. Frågorna är väl koncentrerade kring hur de villkor kan ha sett ut som framtvingade nödvändigheten av dess existens. Kanske tillkom de efter hand? Som t ex inflationen, universums plötsliga expansion tycks ju inte helt förenlig med fysikens lagar som de i dag ser ut.


:) ja vi kan VETA det. Eftersom om du förställer dig att det inte finns - kan du det. Eller hur?
Säg ärligt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gravitation

Inläggav Pilatus » 16 feb 2018 00:31

Esther skrev:
Pilatus skrev:Kan du veta det? Jag tror inte att fysiker har någon åsikt om det. Frågorna är väl koncentrerade kring hur de villkor kan ha sett ut som framtvingade nödvändigheten av dess existens. Kanske tillkom de efter hand? Som t ex inflationen, universums plötsliga expansion tycks ju inte helt förenlig med fysikens lagar som de i dag ser ut.

:) ja vi kan VETA det. Eftersom om du förställer dig att det inte finns - kan du det. Eller hur?
Säg ärligt.

Det där fick jag fundera på. Och jag är inte säker på att jag förstår ditt argument. Leibniz vänder på argumentet. Leibniz svarar på frågan om varför något existerar, snarare än motsatsen. Han framhöll att det finns ett nödvändigt existerande väsen som inom sig bär orsaken till denna existens och som är tillräcklig orsak till all betingad existens. Men behöver vi Leibniz argument?

Den kosmologiska standardteorin säger att universum är 13,8 miljarder år. Vi vet inte om universum är unikt. Tills vidare tror jag att det är så. Universum har en begynnelse och av allt att döma, ett slut.

Universum tillkom för att nödvändiga och tillräckliga villkor var uppfyllda, men hur dessa villkor kan ha sett ut vet jag lika litet som någon annan. Svarade Leibniz på frågan varför det finns ett nödvändigt existerande väsen?
Moderator


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster