Objektiv skönhet

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Pilatus » 24 jan 2018 19:47

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:... en generator vid en fors kan alstra ström utan att det påverkar, eller?

Kan den det?

Något påverkas onekligen genom att mekanisk energi omvandlas till elektrisk energi.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv skönhet

Inläggav klorofyll » 24 jan 2018 23:16

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:... en generator vid en fors kan alstra ström utan att det påverkar, eller?

Kan den det?

Något påverkas onekligen genom att mekanisk energi omvandlas till elektrisk energi.

Jag antar att ju stabilare funktion, desto mindre påverkan. Jag antar att gravitationen är den stabilaste funktionen. Men jag vet öht inte vad jag pratar om.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Pilatus » 25 jan 2018 00:13

klorofyll skrev:Jag antar att gravitationen är den stabilaste funktionen.

Jag såg ett program om bl a Ellen Trotzigs måleri, här ett av hennes alster. Litet tung, stort allvar.

Bild
Ellen Trotzig, (1878-1949) Självporträtt
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv skönhet

Inläggav klorofyll » 25 jan 2018 00:40

Jag älskar konst, jag gillar det estetiska, men även det funktionella, motivet är faktiskt mycket viktigt, konsten är ett område över vilket solen aldrig kommer gå ner.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv skönhet

Inläggav klorofyll » 25 jan 2018 07:44

Jag har nästan aldrig målat, men jag tror många som målar underskattar färger, färgkombinationer, har man inte öga för färger (alltså inte tänker på det), så spelar det ingen roll vilken precision man har på sina skisser.
Det första jag ska göra när jag målar nästa gång, är att blanda ihop två färger som jag för stunden - och med motivet i åtanke - känner för.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Objektiv skönhet

Inläggav klorofyll » 25 jan 2018 08:02

Jag uppskattar att drygt 50% av värdet på en tavla är motivet, resterande värde ligger i utförandet, värt att tänka på.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Esther » 25 jan 2018 10:16

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag antar att gravitationen är den stabilaste funktionen.

Jag såg ett program om bl a Ellen Trotzigs måleri, här ett av hennes alster. Litet tung, stort allvar.

Bild
Ellen Trotzig, (1878-1949) Självporträtt


Håller med dig; tung och stort allvar.
Den av människan skapade konsten - förutom musiken - är för mig väldigt förutsägbar. Den är inte oanad och i många stycken inte heller vacker alltid. Färger är alltid vackra när de är klara, rena och visar sig bättre i kontrasterna - men det vi förmår skapa är ofta som sagt förutsägbart och begränsat.
Tänker på norrsken... :) och naturens obegränsade och oväntade skönhet som ofta också kan kombinera kraften, stillheten, ljuset, ljuden, dofterna och man kan som människa ta in det som bjuds på med alla sinnen. Det mänskliga förefaller mig i jämförelse som begränsat - såsom ofta också människor är i sina sinnen, tankeverksamhet och resten --- och de mest begränsade ser det ofta som sin uppgift att begränsa alla andra. Desto mer defekter de har själva - desto mer vill de extrapolera dessa på resten av mänskligheten och fånga in dem som inte har dessa begränsningar och tortera och helst mörda dem.
Mörkret som finns i människan begränsar henne och även hennes perception av det sublima.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Algotezza » 30 jan 2018 12:59

Kan objektiv skönhet när det gäller proportioner handla om gyllene snittet?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Esther » 03 feb 2018 12:26

Algotezza skrev:Kan objektiv skönhet när det gäller proportioner handla om gyllene snittet?


De brukar ju säga detta...
sedan tror jag att man måste se med olika ögon på mänsklig skönhet (både det vi är och det vi skapar) och den skönhet som finns oss förutan.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Pilatus » 03 feb 2018 15:49

Esther skrev:
Algotezza skrev:Kan objektiv skönhet när det gäller proportioner handla om gyllene snittet?

De brukar ju säga detta...
sedan tror jag att man måste se med olika ögon på mänsklig skönhet (både det vi är och det vi skapar) och den skönhet som finns oss förutan.

Det är svårt att generalisera om vad skönhet är. Kant, Kritik av omdömeskraften (1790): ”Skönt är det som behagar universellt utan begrepp".

Bild
Karl Isakson
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektiv skönhet

Inläggav Esther » 03 feb 2018 15:52

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Kan objektiv skönhet när det gäller proportioner handla om gyllene snittet?

De brukar ju säga detta...
sedan tror jag att man måste se med olika ögon på mänsklig skönhet (både det vi är och det vi skapar) och den skönhet som finns oss förutan.

Det är svårt att generalisera om vad skönhet är. Kant, Kritik av omdömeskraften (1790): ”Skönt är det som behagar universellt utan begrepp".

Bild
Karl Isakson


ja den kvinnliga kroppen är mycket vacker... (även om jag föredrar motsatsen :) ) - tror att skönhet är just det som behagar våra sinnen.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster