GråGrön min diktsamling från 1974

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

GråGrön min diktsamling från 1974

Inläggav Algotezza » 30 jan 2018 19:37

Äntligen har jag digitaliserat GråGrön min diktsamling från 1974. Här för ni den som present via en länk som jag hoppas fungerar. God läsning!

https://drive.google.com/file/d/14ey-W48BO01K24m2uB_-ii3qifWMm45_/view?usp=sharing
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: GråGrön min diktsamling från 1974

Inläggav hakkapeliitta » 31 jan 2018 02:25

Hördes ingenting. Måste man ladda en app? Såg endast en vit sida med ditt namn underst. Wierd.

Ang. GråGrön, såg häromdagen ett inslag i tv om (vet ej hur jag halkade in på detta ämne) gamla proggbandet Grus, Gräs och Stenar. Endast en originalmedlem finns kvar. Han fick frågan hur gick det med erat alternativliv med egenhushållning? Nja inte så bra sa han, som mest sorterar jag idag hushållsavfall.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GråGrön min diktsamling från 1974

Inläggav Algotezza » 31 jan 2018 08:00

hakkapeliitta skrev:Hördes ingenting. Måste man ladda en app? Såg endast en vit sida med ditt namn underst. Wierd.

Ang. GråGrön, såg häromdagen ett inslag i tv om (vet ej hur jag halkade in på detta ämne) gamla proggbandet Grus, Gräs och Stenar. Endast en originalmedlem finns kvar. Han fick frågan hur gick det med erat alternativliv med egenhushållning? Nja inte så bra sa han, som mest sorterar jag idag hushållsavfall.



Scrolla nedåt så kan du nog se texten. Så prova igen.

Träd, gräs och stenar hette bandet. Från början hette de International Harvester.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: GråGrön min diktsamling från 1974

Inläggav Anne » 31 jan 2018 17:44

-74? Då kan du inte varit gammal :) Känner du likadant nu? Tycker att den där grynings blomman ( eller liknande titel) stack ut lite i samlingen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GråGrön min diktsamling från 1974

Inläggav Algotezza » 31 jan 2018 19:09

lynx skrev:-74? Då kan du inte varit gammal :) Känner du likadant nu? Tycker att den där grynings blomman ( eller liknande titel) stack ut lite i samlingen.


Var 23 då.

Nya lager av erfarenhet har lagts på livserfarenhetens allt större snöboll men de inre lagren finns kvar som en bordun eller klangbotten i nuet... Sedan börjar de yttre lagren smälta när närminnet blir sämre och de gamla lagren blottas allt mer, kommer närmare.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: GråGrön min diktsamling från 1974

Inläggav Anders » 01 feb 2018 10:44

Då jag var 23 fanns det inte någon i min oakademiska omgivning som läst mer poesi än Runebergs Tomten, det var en värld som öppnades då jag några år senare blev ihop med den akademikerfödda kvinna som nu är min hustru, och än mer då jag hamnade i akademisk stad. Har nu läst lite Ferlin och annat, gillar William Blake.

Är det för sent för en 50+ att skriva poesi? Låtar skrev man ju, men det var ju mera banalt... Får dikter vara på rim nuförtiden?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GråGrön min diktsamling från 1974

Inläggav Algotezza » 02 feb 2018 12:24

Anders skrev:Då jag var 23 fanns det inte någon i min oakademiska omgivning som läst mer poesi än Runebergs Tomten, det var en värld som öppnades då jag några år senare blev ihop med den akademikerfödda kvinna som nu är min hustru, och än mer då jag hamnade i akademisk stad. Har nu läst lite Ferlin och annat, gillar William Blake.

Är det för sent för en 50+ att skriva poesi? Låtar skrev man ju, men det var ju mera banalt... Får dikter vara på rim nuförtiden?


Allt är tillåtet i skapandet, men allt beror på vad du själv vill, vågar, kan... Gå med i poeter.se och lägg ut dina alster där. få lite läsare, enstaka reaktioner. Ålder - vad betyder det? Jag blir 67 i år...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: GråGrön min diktsamling från 1974

Inläggav Anne » 05 feb 2018 06:07

Anders skrev:Då jag var 23 fanns det inte någon i min oakademiska omgivning som läst mer poesi än Runebergs Tomten, det var en värld som öppnades då jag några år senare blev ihop med den akademikerfödda kvinna som nu är min hustru, och än mer då jag hamnade i akademisk stad. Har nu läst lite Ferlin och annat, gillar William Blake.

Är det för sent för en 50+ att skriva poesi? Låtar skrev man ju, men det var ju mera banalt... Får dikter vara på rim nuförtiden?


Klart det inte är för sent :) Det finns ingen lag på att man inte får skriva poesi på rim, men det är kanske inte direkt inne eller vad jag ska säga. Personligen tycker jag att det är svårt att skriva på rim med ett flöde så det inte blir plastigt, förutsägbart med nödrim. Jag har iallafall bara varit nöjd med ett par av mina dikter som är på rim. Testa! Något som jag tycker kan vara kul däremot är att leka, vet inte vad det heter så jag kallar det hiphopduell. Man improviserar talande på rim med lite takt med någon. Kommer man inte på något rim kan man ta en kort tankepaus med att svara några ord och lägga till typ aaaa under tänkandet och kommer man inte på något då kan man ju lämna över med ett yo! Helt ok :) Eller ett hittepåord som rimmar. Ta det inte så allvarligt :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: GråGrön min diktsamling från 1974

Inläggav Algotezza » 05 feb 2018 14:54

Ja, om man rappar eller hiphopduellerar är det rim och rytm som gäller, helst inte helrim som klappa-pappa-zappa utan blir mer liv med halvrim: kunna - tumme, mamma - sanna, höra - styra...

Jag brukar hitta på texter att sjunga när jag cyklar. Berättar om det jag upplever. På svenska eller engelska. Mitt liv som dikt. Eller novell. Man berättar i sitt inre vad man upplever och gör. I tredje person.

Skrev han till slut.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Galleri"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster