Hur resonerar ni om vad moral är?

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Esther » 22 jan 2018 18:27

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Du anger olika perspektiv på tillvaron du kan anlägga som ger dig tillgång till olika dimensioner hos verkligheten, men oavsett vilket perspektiv du anlägger är det du som anlägger det, du som upplever och tolkar via dem - så allt ingår ju i ditt eget upplevande, i ditt medvetande, inte utanför det, inte via någon annan även om andra kan inspirera dig.

Att vi på sätt och vis är instängda i vår kropp och vårt medvetande tror jag ligger till grund för alla försök att komma ur detta fängelse, via språk, religion, vetenskap, droger, fantasier, kulturprodukter, kärlek och sex... Inte ens ett evigt liv kan befria oss misstänker jag. Men det är vad vi hoppas på. Komma ut ur fängelset, bli ett med Gud, befrias, frälsas från våra begränsningar... Men världen finns där utanför och är fylld med andra som också är fängslade i sina medvetanden och kroppar.

Fröding tar upp detta tema i dikten En Ghasel (ghasel är en diktform)

Jag står och ser på världen genom gallret;
jag kan, jag vill ej slita mig från gallret,
det är så skönt att se, hur livet sjuder
och kastar höga böljor upp mot gallret,
så smärtsamt glatt och lockande det ljuder,
när skratt och sånger komma genom gallret.

Det skiftar ljust av asp och al och björk,
där ovanför står branten furumörk,
den friska doften tränger genom gallret.
Och över viken vilket präktigt sken,
i varje droppe är en ädelsten,
se, hur det skimrar härligt genom gallret!

Det vimlar båtar där och ångare
med hornmusik och muntra sångare
och glada människor i tusental,
som draga ut till fest i berg och dal;
jag vill, jag vill, jag skall, jag måste ut
och dricka liv, om blott för en minut,
jag vill ej långsamt kvävas bakom gallret!

Förgäves skall jag böja, skall jag rista
det gamla obevekligt hårda gallret
- det vill ej tänja sig, det vill ej brista,
ty i mig själv är smitt och nitat gallret,
och först när själv jag krossas, krossas gallret.



Självklart är det alltid mitt - men som jag sa skillnaden mellan när du flyter ihop med Gud och när du inte gör det är - om jag gör en jämförelse med något du kan känna till --- som när du ser på en röd blomma. Du ser den men den föds inte i ditt eget medvetande utan den är utanför dig och genom att du riktar blicken på den så "gör den intryck" på din näthinna utifrån och påverkar din syn och dina känslor = ditt väsen.

Du vet när det gäller Gud och det Han kan ge dig att det är "DEN ANDRE" och inte du eller fabrikationer av ditt sinne eller känslor - Jag skrev för många år sedan "jag vet inte var jag börjar och du slutar och jag slutar och du börjar" - eftersom det är som när färger blandas och du vet att din färg och ditt väsen är ditt och det som flyter in inte är du eller ditt.... förstår du skillnaden?


Tack för ditt svar!

Låter nog lite som besatthet det du beskriver. Eller andlig våldtäkt. Hur vet du att det handlar om Gud och inte om motsatsen?

Å andra sidan är ju allt och alla man möter den andre eller de andra eftersom vore de jag, hade de inte varit skilda från mig.

Jag tänker också att det jag upplever alltid uppstår i mötet mellan mina färger eller energier och omvärldens färger eller energier.



Besatthet och våldtäkt uppfattar jag vara något som man inte varken bejakar eller känner glädje eller kärlek av eller med eller igenom. Det jag beskriver är motsatsen till det du uppfattar.
Och måhända du förmår bättre uttrycka det jag upplever - för det du skriver i slutet handlar just om detta "möte" men det är mer intimt och mer nära än vad ett möte kan vara eftersom det syftar emot och går emot ett ettblivande utan att någon part blir konsumerad av motparten.
Man blir helt sig själv - så att säga... snarare.
Jag har full förståelse för att du inte kan förstå det du kanske aldrig upplevt eller varit med om. Och detta är sannerligen inte något man lär ut eller får eller kan ta eller åstadkomma via något eller övningar eller något annat - det är som jag sa - en gåva. Oförtjänad sådan.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Algotezza » 22 jan 2018 20:11

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:

Självklart är det alltid mitt - men som jag sa skillnaden mellan när du flyter ihop med Gud och när du inte gör det är - om jag gör en jämförelse med något du kan känna till --- som när du ser på en röd blomma. Du ser den men den föds inte i ditt eget medvetande utan den är utanför dig och genom att du riktar blicken på den så "gör den intryck" på din näthinna utifrån och påverkar din syn och dina känslor = ditt väsen.

Du vet när det gäller Gud och det Han kan ge dig att det är "DEN ANDRE" och inte du eller fabrikationer av ditt sinne eller känslor - Jag skrev för många år sedan "jag vet inte var jag börjar och du slutar och jag slutar och du börjar" - eftersom det är som när färger blandas och du vet att din färg och ditt väsen är ditt och det som flyter in inte är du eller ditt.... förstår du skillnaden?


Tack för ditt svar!

Låter nog lite som besatthet det du beskriver. Eller andlig våldtäkt. Hur vet du att det handlar om Gud och inte om motsatsen?

Å andra sidan är ju allt och alla man möter den andre eller de andra eftersom vore de jag, hade de inte varit skilda från mig.

Jag tänker också att det jag upplever alltid uppstår i mötet mellan mina färger eller energier och omvärldens färger eller energier.



Besatthet och våldtäkt uppfattar jag vara något som man inte varken bejakar eller känner glädje eller kärlek av eller med eller igenom. Det jag beskriver är motsatsen till det du uppfattar.
Och måhända du förmår bättre uttrycka det jag upplever - för det du skriver i slutet handlar just om detta "möte" men det är mer intimt och mer nära än vad ett möte kan vara eftersom det syftar emot och går emot ett ettblivande utan att någon part blir konsumerad av motparten.
Man blir helt sig själv - så att säga... snarare.
Jag har full förståelse för att du inte kan förstå det du kanske aldrig upplevt eller varit med om. Och detta är sannerligen inte något man lär ut eller får eller kan ta eller åstadkomma via något eller övningar eller något annat - det är som jag sa - en gåva. Oförtjänad sådan.


Mötet med Gud och nåden kan ta sig olika uttryck rent konkret och praktiskt. Hur man sedan tolkar och beskriver detta beror på ens erfarenhet och vilken tolkningstradition man använder sig av samt hur utvecklad ens verbaliseringsförmåga är.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Esther » 23 jan 2018 07:43

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Tack för ditt svar!

Låter nog lite som besatthet det du beskriver. Eller andlig våldtäkt. Hur vet du att det handlar om Gud och inte om motsatsen?

Å andra sidan är ju allt och alla man möter den andre eller de andra eftersom vore de jag, hade de inte varit skilda från mig.

Jag tänker också att det jag upplever alltid uppstår i mötet mellan mina färger eller energier och omvärldens färger eller energier.



Besatthet och våldtäkt uppfattar jag vara något som man inte varken bejakar eller känner glädje eller kärlek av eller med eller igenom. Det jag beskriver är motsatsen till det du uppfattar.
Och måhända du förmår bättre uttrycka det jag upplever - för det du skriver i slutet handlar just om detta "möte" men det är mer intimt och mer nära än vad ett möte kan vara eftersom det syftar emot och går emot ett ettblivande utan att någon part blir konsumerad av motparten.
Man blir helt sig själv - så att säga... snarare.
Jag har full förståelse för att du inte kan förstå det du kanske aldrig upplevt eller varit med om. Och detta är sannerligen inte något man lär ut eller får eller kan ta eller åstadkomma via något eller övningar eller något annat - det är som jag sa - en gåva. Oförtjänad sådan.


Mötet med Gud och nåden kan ta sig olika uttryck rent konkret och praktiskt. Hur man sedan tolkar och beskriver detta beror på ens erfarenhet och vilken tolkningstradition man använder sig av samt hur utvecklad ens verbaliseringsförmåga är.



Mötet med nåden och Gud tar sig förmodligen olika uttryck eftersom vi är olika som människor och har olika förutsättningar (som du redan påpekat) men den som inte fullföljer - gör ju inte det. Oavsett hur verbal den personen är. Nåden är bara början på en lång korsväg av lidande och umbäranden där kärleken blir bärande (OM man har fått den) - därför och därmed blir mötet med Gud en förändringsprocess av den inre människan som går vida utöver alla tolkningar av den samma eller verbaliseringsförmågor. Det är konkreta synliga förändringar som sker. Synliga inte för alla - eftersom den människan som väljer att vara kvar i stagnation och förnekelse av sig och sin egen utveckling ofta inte ser mycket - varken i sig själv eller andra. Denna oförmåga som hon då besitter projicerar hon gärna på andra omkring sig och menar på fullt allvar att det är DE som besitter alla hennes negativa och instängda egenskaper :).
Bäst syns på det fallet "Jesus" där anklagelserna haglade - Han totalt felfri och prototypen för den ultimata människan - blir anklagad (av de som inte ens kommer till ett uns av det han var) för allt det inskränkta och usla de själva var. Detta är symptomatiskt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Algotezza » 30 jan 2018 13:02

Moral är något alla har, etik något man skaffar sig för att systematisera och tydliggöra sin befintliga moral. Eller på så sätt skaffa en ny mer genomtänkt och konsekvent.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 02 feb 2018 13:14

Esther skrev:Denna oförmåga som hon då besitter projicerar hon gärna på andra omkring sig och menar på fullt allvar att det är DE som besitter alla hennes negativa och instängda egenskaper :).
Bäst syns på det fallet "Jesus" där anklagelserna haglade - Han totalt felfri och prototypen för den ultimata människan - blir anklagad (av de som inte ens kommer till ett uns av det han var) för allt det inskränkta och usla de själva var.

Det får mig osunt att att tänka på Donald! Vilken Donald?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 02 feb 2018 13:24

Jag måste säga att ifall 70% av befolkningen har en åsikt, så har 50% av befolkningen den åsikten för att alla andra har den åsikten. Det jag säger har inget med Donald Trump att göra. Jag vet inte vad det beror på...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Esther » 02 feb 2018 13:53

klorofyll skrev:Jag måste säga att ifall 70% av befolkningen har en åsikt, så har 50% av befolkningen den åsikten för att alla andra har den åsikten. Det jag säger har inget med Donald Trump att göra. Jag vet inte vad det beror på...


:)... Detta, om något, var ambivalent
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 02 feb 2018 16:17

Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag måste säga att ifall 70% av befolkningen har en åsikt, så har 50% av befolkningen den åsikten för att alla andra har den åsikten. Det jag säger har inget med Donald Trump att göra. Jag vet inte vad det beror på...


:)... Detta, om något, var ambivalent

Det talas ju inte om det...
Jag minns att staten sålde sitt bolag som hette ungefär vin&esprit (insklusive absolut vodka) till något som hette ungefär pernould, för 60 miljarder, årsvinsten för bolaget var 6 miljarder, jag tycker att det var positivt, man kan göra mycket mer för 60 miljarder i handen än sprit, men så var det ganska dominant person som gillade att säga emot och första tanken är ju att, han har förmodligen rätt.. Var det en bra affär staten gjorde? Det här är en liten del av politiken, kan vi vara överens om att det var en bra försäljning eller inte?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Pilatus » 02 feb 2018 16:53

klorofyll skrev:Det talas ju inte om det...
Jag minns att staten sålde sitt bolag som hette ungefär vin&esprit (insklusive absolut vodka) till något som hette ungefär pernould, för 60 miljarder, årsvinsten för bolaget var 6 miljarder, jag tycker att det var positivt, man kan göra mycket mer för 60 miljarder i handen än sprit, men så var det ganska dominant person som gillade att säga emot och första tanken är ju att, han har förmodligen rätt.. Var det en bra affär staten gjorde? Det här är en liten del av politiken, kan vi vara överens om att det var en bra försäljning eller inte?

Det var 2008 som Vin & Sprit såldes till franska Pernod Ricard. Det får nog bedömas som en mycket god affär för Pernod. Nästan som en obligation med 10% årlig ränta.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 02 feb 2018 19:04

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det talas ju inte om det...
Jag minns att staten sålde sitt bolag som hette ungefär vin&esprit (insklusive absolut vodka) till något som hette ungefär pernould, för 60 miljarder, årsvinsten för bolaget var 6 miljarder, jag tycker att det var positivt, man kan göra mycket mer för 60 miljarder i handen än sprit, men så var det ganska dominant person som gillade att säga emot och första tanken är ju att, han har förmodligen rätt.. Var det en bra affär staten gjorde? Det här är en liten del av politiken, kan vi vara överens om att det var en bra försäljning eller inte?

Det var 2008 som Vin & Sprit såldes till franska Pernod Ricard. Det får nog bedömas som en mycket god affär för Pernod. Nästan som en obligation med 10% årlig ränta.

Vad hade du sagt om de 60 miljarderna investerats i skolan, för 10 år sedan, hade inte det lönat sig mer?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Pilatus » 02 feb 2018 20:13

klorofyll skrev:Vad hade du sagt om de 60 miljarderna investerats i skolan, för 10 år sedan, hade inte det lönat sig mer?

Nej, det hade det knappast varit om de, för jämförelsen skull, hade fått del i avkastningen på investeringen från Vin & Sprit. Hade man sålt det till svenska investerare så hade skatteintäkterna blivit betydande.

Utbildningsdepartementet omsatte 69 miljarder 2017.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 02 feb 2018 20:50

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vad hade du sagt om de 60 miljarderna investerats i skolan, för 10 år sedan, hade inte det lönat sig mer?

Nej, det hade det knappast varit om de, för jämförelsen skull, hade fått del i avkastningen på investeringen från Vin & Sprit. Hade man sålt det till svenska investerare så hade skatteintäkterna blivit betydande.

Utbildningsdepartementet omsätter 69 miljarder 2017.

Grejen är ju att de 6 miljarderna i vinst varje år redan användes till något, när man sålde så hade man 60 miljarder i överskott, som alltså kunde göras vad som helst med.. Men inte ens 60 miljarder kan flyga utan vingar! Det går väldigt många elever i skolan under 10 år, jag bryr mig inte om vad de där pengarna användes till.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 02 feb 2018 21:12

Det är ingen enkel fråga, överlag kan man väl säga att det är viktigare hur man spenderar än vad som sker under tidens utveckling...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 02 feb 2018 22:49

Jag tror egentligen att affären skapade en win-win situation, men även om Absolut kanske var värt 60 miljarder - konsumenter blir inte direkt smartare av produkten - så kan jag inte fatta hur man kan köpa ett rent varumärke för de pengarna.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Esther » 03 feb 2018 11:56

Moral - är att lägga sin vilja (med vilken vi handlar i världen) i händerna på den som är Kärlek (Gud) - eftersom...
1. Vi inte kan förutse alla händelser där vi vill vara del
2. Vi inte kan förutse eller veta andras intentioner i dessa händelseförlopp
3. Vi inte alltid kan styra ens oss själva och våra inre böjelser eller behov som nödvändigtvis inte kommer andra till godo.

:)
Ja det är kortversionen av vad också Kant sa fast befäst i en teori som skulle ha sitt ankare i det högsta Goda som den goda viljan :)...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 39 och 0 gäster