Hur resonerar ni om vad moral är?

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Esther » 03 feb 2018 12:38

Esther skrev:Moral - är att lägga sin vilja (med vilken vi handlar i världen) i händerna på den som är Kärlek (Gud) - eftersom...
1. Vi inte kan förutse alla händelser där vi vill vara del
2. Vi inte kan förutse eller veta andras intentioner i dessa händelseförlopp
3. Vi inte alltid kan styra ens oss själva och våra inre böjelser eller behov som nödvändigtvis inte kommer andra till godo.

:)
Ja det är kortversionen av vad också Kant sa fast befäst i en teori som skulle ha sitt ankare i det högsta Goda som den goda viljan :)...



Glömde lägga till... :)
1. Gud kan
2. Gud kan
3. Gud kan
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 04 feb 2018 10:54

Pilatus skrev:Utbildningsdepartementet omsatte 69 miljarder 2017.

Du menar alltså att för 69 miljarder så får vi förskolan, grundskolan, gymnasie- och vuxenutbildning, universitet, att fungera som den gör idag under ett år?

Man kunde ha gett skolan 5 miljarder extra under 12 år för 60 miljarder, från 2008 till 2020.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Pilatus » 04 feb 2018 16:46

klorofyll skrev:Man kunde ha gett skolan 5 miljarder extra under 12 år för 60 miljarder, från 2008 till 2020.

Visst, men det är väl inte pengar som är det stora problemet för skolorna.

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/mer-pengar-loser-inte-skolans-problem-2/
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 04 feb 2018 17:50

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Man kunde ha gett skolan 5 miljarder extra under 12 år för 60 miljarder, från 2008 till 2020.

Visst, men det är väl inte pengar som är det stora problemet för skolorna.

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/mer-pengar-loser-inte-skolans-problem-2/

Jag anser att man satsar alldeles för lite på de begåvade eleverna (de intresserade), ordning i klassrummet, utbildade lärare, läromedel. Du vet i privatskolor kan det vara 10 elever per lärare. Det är ingen slump faktiskt. Det är i företag som pengar inte är det stora problemet. Ett företag genererar pengar. Jag förstår ju varför man inte går i en klass med 25 elever, unga människor, jag skulle inte gått till skolan om jag hade förstått bättre. De friskaste i skolan är ju de med adhd.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 04 feb 2018 18:01

Pilatus

Tänk dig tex en 50 min mattelektion, eleverna får 2 min hjälp var... Är det smart att gå till en sådan lektion? Dessutom sitter dina vänner och snackar under hela lektionen, mobiler ringer, och personen som verkligen behöver hjälp upptar läraren i hela 10 min ensam.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Pilatus » 04 feb 2018 18:25

klorofyll skrev:Det är i företag som pengar inte är det stora problemet.

Varför är pengar ett problem i kommunala skolor, om det nu är så? Politiker försöker alltid förklara problem som bristsymptom som endast kan avhjälpas med skattehöjningar. På så sätt har vi numera de högsta marginalskatterna.

En jämförelse av 140 länder genomförd av KPMG visar att inget annat land i världen tillämpar en lika hög maximal marginalskattesats som Sverige. Det är dock inte enbart själva skattesatsen som gör att Sverige sticker ut internationellt, utan även att den sätter in vid relativt låga inkomster. Ref. ekonomifakta
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 04 feb 2018 19:24

Alltså jag går inte i skolan, det spelar ingen roll för mig hur eleverna har det, jag bryr mig inte, jag är inte ens bitter över min egen skoltid, inte alls, har aldrig varit. De som är kompetenta kommer dit de förtjänar ändå, det är inte det.

Samtidigt är jag en del av en gemenskap, jag vill folk väl. Varför inte göra saker på bästa sätt! Jag tror inte att livet går ut på att finna sin grupp av svanar. Att ha 25 elever per lärare är galenskap... Vad kan 25 elever och en lärare komma överens om, typ när det är rast?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 04 feb 2018 20:15

Pilatus skrev:Varför är pengar ett problem i kommunala skolor, om det nu är så?

Kan du inte tänka själv eller? Du tar bara in sådant som inte sårar din stolthet...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Pilatus » 04 feb 2018 20:50

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Varför är pengar ett problem i kommunala skolor, om det nu är så?

Kan du inte tänka själv eller? Du tar bara in sådant som inte sårar din stolthet...

Om jag förstod vad du tänker på för slags problem, skulle jag inte frågat.

Men underskottet i Strängnäs är bara en västanfläkt jämfört med situationen i Nyköping, där skoldivisionen har gjort av med 40 miljoner kronor mer än budget, där det ekonomiska underskottet ytterligare försämras med flera miljoner som kommunen måste betala till de fristående skolorna. Socialdemokraten Kent Pettersson är ordförande i barn och ungdomsnämnden. P4 Sörmland 29 april 2015
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 04 feb 2018 23:22

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Varför är pengar ett problem i kommunala skolor, om det nu är så?

Kan du inte tänka själv eller? Du tar bara in sådant som inte sårar din stolthet...

Om jag förstod vad du tänker på för slags problem, skulle jag inte frågat.

Men underskottet i Strängnäs är bara en västanfläkt jämfört med situationen i Nyköping, där skoldivisionen har gjort av med 40 miljoner kronor mer än budget, där det ekonomiska underskottet ytterligare försämras med flera miljoner som kommunen måste betala till de fristående skolorna. Socialdemokraten Kent Pettersson är ordförande i barn och ungdomsnämnden. P4 Sörmland 29 april 2015

Okej. Om det inte är pengar som saknas, då är det än mer allvarligt, pengar är det smörjmedel som för det mesta fungerar.
Men om det inte finns problem i skolan så finns det väl inga problem någonstans.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Pilatus » 04 feb 2018 23:35

klorofyll skrev:Okej. Om det inte är pengar som saknas, då är det än mer allvarligt, pengar är det smörjmedel som för det mesta fungerar. Men om det inte finns problem i skolan så finns det väl inga problem någonstans.

Alla problem stavas inte "pengar".
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 05 feb 2018 04:35

Nej, det kan man lugnt säga, problem orsakas nästintill alltid av mänskliga tillkortakommanden, vilket syns mig fullständigt övermäktigt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav klorofyll » 05 feb 2018 06:48

Om jag fick bestämma så hade det varit 2 lärare för en klass med 25 elever, du kan ändå inte påstå att det är bättre som det är nu... Sedan kanske det inte är möjligt, men de där 60 miljarderna hade räckt långt på vägen.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster