Meningen med livet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Meningen med livet

Inläggav Pilatus » 04 feb 2018 17:49

Esther skrev::9 som tur är lider jag inte av det - har idrottar mig genom livet och "springer" mer än vandrar genom naturen (har dragit ner lite på takten) men det brukande vara 3 ggr i veckan och lite kring 30km åt gången så... jag hinner inte helt lägga på mig.

Ohyggligt, drabbas du inte av inflammationer? Jag brukade läsa Bo Engwalls (Löparn) blogg, svensk mästare i maraton 1980. Han skrev mycket om aktier, ett gemensamt intresse. Nej jag springer inte, jag går med hund och kamera. Hunden springer gärna. Men jag hade en moster som blev gammal, 101 år, minnet började svika och hon började upprepa sig.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet

Inläggav Esther » 04 feb 2018 18:18

Pilatus skrev:
Esther skrev::9 som tur är lider jag inte av det - har idrottar mig genom livet och "springer" mer än vandrar genom naturen (har dragit ner lite på takten) men det brukande vara 3 ggr i veckan och lite kring 30km åt gången så... jag hinner inte helt lägga på mig.

Ohyggligt, drabbas du inte av inflammationer? Jag brukade läsa Bo Engwalls (Löparn) blogg, svensk mästare i maraton 1980. Han skrev mycket om aktier, ett gemensamt intresse. Nej jag springer inte, jag går med hund och kamera. Hunden springer gärna. Men jag hade en moster som blev gammal, 101 år, minnet började svika och hon började upprepa sig.


Nej- har alltid klarat mig undan inflammationer --- är snäll mot kroppen :) - är lite periodare när det gäller detta...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Meningen med livet - i form av evigt liv/odödlighet

Inläggav Algotezza » 04 feb 2018 19:14

Hoppet om odödlighet har sin grund i människans dödsrädsla och överlevnadsinstinkt. Man vill att den personlighet man har här och nu ska fortleva utan ände. Antingen med/i samma fysiska kropp eller i en ny via inkarnation. En form av egoism.

Jag tror iofs på inkarnation - mest som tröst när det känns mörkt - men jag tror att vi i så fall skalas av vår personlighet och bara våra hittills uppövade förmågor överförs, inte personliga minnen, inte personligheten.

Det finns ju denna bild också: kroppen kommer från jorden och återgår till den, anden kommer från Gud. Mötet dem emellan är själen, personligheten under jordelivet. När vi dör blir kroppen åter jord och anden återgår till Gud. Personligheten löses upp när bindningen mellan kropp och ande upphör. Tron på Jesus Kristus kan då göra att själen via Guds ande får gåvan evigt liv och så att säga förevigas.

Men evigt lidande vore meningslöst.

Andningen gestaltar vår ande... Är rentav den? Alltså något konkret och nära...

OBS! Bara spekulationer från min sida.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet - i form av evigt liv/odödlighet

Inläggav Esther » 11 feb 2018 08:25

Algotezza skrev:Hoppet om odödlighet har sin grund i människans dödsrädsla och överlevnadsinstinkt. Man vill att den personlighet man har här och nu ska fortleva utan ände. Antingen med/i samma fysiska kropp eller i en ny via inkarnation. En form av egoism.

Jag tror iofs på inkarnation - mest som tröst när det känns mörkt - men jag tror att vi i så fall skalas av vår personlighet och bara våra hittills uppövade förmågor överförs, inte personliga minnen, inte personligheten.

Det finns ju denna bild också: kroppen kommer från jorden och återgår till den, anden kommer från Gud. Mötet dem emellan är själen, personligheten under jordelivet. När vi dör blir kroppen åter jord och anden återgår till Gud. Personligheten löses upp när bindningen mellan kropp och ande upphör. Tron på Jesus Kristus kan då göra att själen via Guds ande får gåvan evigt liv och så att säga förevigas.

Men evigt lidande vore meningslöst.

Andningen gestaltar vår ande... Är rentav den? Alltså något konkret och nära...

OBS! Bara spekulationer från min sida.


Är det verkligen så? Är det inte snarare så att dödsrädslan och överlevnadsviljan kommer ur det faktum att det finns ett inre "omedvetet vetande" om att livet utanför kroppen fortsätter. Tänker på alla primitiva människor som begravde sina döda med tillhörigheter för ett vidare liv.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Meningen med livet - i form av evigt liv/odödlighet

Inläggav Pilatus » 14 feb 2018 12:39

Esther skrev:Tänker på alla primitiva människor som begravde sina döda med tillhörigheter för ett vidare liv.

Det kanske även fanns en omtanke.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Meningen med livet - i form av evigt liv/odödlighet

Inläggav Algotezza » 14 feb 2018 14:30

Esther skrev:
Algotezza skrev:Hoppet om odödlighet har sin grund i människans dödsrädsla och överlevnadsinstinkt. Man vill att den personlighet man har här och nu ska fortleva utan ände. Antingen med/i samma fysiska kropp eller i en ny via inkarnation. En form av egoism.

Jag tror iofs på inkarnation - mest som tröst när det känns mörkt - men jag tror att vi i så fall skalas av vår personlighet och bara våra hittills uppövade förmågor överförs, inte personliga minnen, inte personligheten.

Det finns ju denna bild också: kroppen kommer från jorden och återgår till den, anden kommer från Gud. Mötet dem emellan är själen, personligheten under jordelivet. När vi dör blir kroppen åter jord och anden återgår till Gud. Personligheten löses upp när bindningen mellan kropp och ande upphör. Tron på Jesus Kristus kan då göra att själen via Guds ande får gåvan evigt liv och så att säga förevigas.

Men evigt lidande vore meningslöst.

Andningen gestaltar vår ande... Är rentav den? Alltså något konkret och nära...

OBS! Bara spekulationer från min sida.


Är det verkligen så? Är det inte snarare så att dödsrädslan och överlevnadsviljan kommer ur det faktum att det finns ett inre "omedvetet vetande" om att livet utanför kroppen fortsätter. Tänker på alla primitiva människor som begravde sina döda med tillhörigheter för ett vidare liv.


Det är väl en universell förhoppning människor hyser pga. överlevnadsinstinkt och dödsrädsla, att döden inte är ett absolut slut. Därför trodde man att om man lade ner användbara ting i graven skulle det magiskt göra att deras liv skulle fortsätta. Man sjöng ju också kan man anta, magiska besvärjelser etc. för att övervinna döden.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet - i form av evigt liv/odödlighet

Inläggav Esther » 14 feb 2018 15:15

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Hoppet om odödlighet har sin grund i människans dödsrädsla och överlevnadsinstinkt. Man vill att den personlighet man har här och nu ska fortleva utan ände. Antingen med/i samma fysiska kropp eller i en ny via inkarnation. En form av egoism.

Jag tror iofs på inkarnation - mest som tröst när det känns mörkt - men jag tror att vi i så fall skalas av vår personlighet och bara våra hittills uppövade förmågor överförs, inte personliga minnen, inte personligheten.

Det finns ju denna bild också: kroppen kommer från jorden och återgår till den, anden kommer från Gud. Mötet dem emellan är själen, personligheten under jordelivet. När vi dör blir kroppen åter jord och anden återgår till Gud. Personligheten löses upp när bindningen mellan kropp och ande upphör. Tron på Jesus Kristus kan då göra att själen via Guds ande får gåvan evigt liv och så att säga förevigas.

Men evigt lidande vore meningslöst.

Andningen gestaltar vår ande... Är rentav den? Alltså något konkret och nära...

OBS! Bara spekulationer från min sida.


Är det verkligen så? Är det inte snarare så att dödsrädslan och överlevnadsviljan kommer ur det faktum att det finns ett inre "omedvetet vetande" om att livet utanför kroppen fortsätter. Tänker på alla primitiva människor som begravde sina döda med tillhörigheter för ett vidare liv.


Det är väl en universell förhoppning människor hyser pga. överlevnadsinstinkt och dödsrädsla, att döden inte är ett absolut slut. Därför trodde man att om man lade ner användbara ting i graven skulle det magiskt göra att deras liv skulle fortsätta. Man sjöng ju också kan man anta, magiska besvärjelser etc. för att övervinna döden.


Jag förstår det. Det jag pekar på är att det inte är logiskt eftersom djuren som är (enligt de som inte tror) vi. De gör inte sådant och tror inte JUST den specifika tanken som inte är objektivt förankrad. Ateister är till och med så lite rädda för döden att de vill ha den via eutanasi.
Någonstans är något fel i förklaringen...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Meningen med livet - i form av evigt liv/odödlighet

Inläggav Pilatus » 14 feb 2018 15:28

Esther skrev:Ateister är till och med så lite rädda för döden att de vill ha den via eutanasi. Någonstans är något fel i förklaringen...

Det handlar väl framför allt om att kunna kunna ta sitt sista andetag innan man förvandlas till någonting nedsövt, trasigt och döende. De sista dagarna. Kanske tänker du på något i stil med: När man skjuter hästar så (1970)

Men skall vi lasta ateister för ett samhälle som inte orkar med sina medborgare? Tänk! som Cawi brukar uppmana oss. Förakta inte människor, Esther.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet - i form av evigt liv/odödlighet

Inläggav klorofyll » 14 feb 2018 15:49

Algotezza skrev:Hoppet om odödlighet har sin grund i människans dödsrädsla och överlevnadsinstinkt.

Att inte bry sig öht har sin grund i att man har det jävligt fantastiskt. :wink:

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Meningen med livet - i form av evigt liv/odödlighet

Inläggav Pilatus » 14 feb 2018 16:00

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Hoppet om odödlighet har sin grund i människans dödsrädsla och överlevnadsinstinkt.

Att inte bry sig öht har sin grund i att man har det jävligt fantastiskt. :wink:

Nej, alla har det inte jävligt fantastiskt. Det finns människor som bara har det jävligt.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Meningen med livet - i form av evigt liv/odödlighet

Inläggav klorofyll » 14 feb 2018 16:02

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Hoppet om odödlighet har sin grund i människans dödsrädsla och överlevnadsinstinkt.

Att inte bry sig öht har sin grund i att man har det jävligt fantastiskt. :wink:

Nej, alla har det inte jävligt fantastiskt. Det finns människor som bara har det jävligt.

Ja, grattis till dem också, som har en drivkraft! :wink:

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet - i form av evigt liv/odödlighet

Inläggav Esther » 14 feb 2018 16:10

Pilatus skrev:
Esther skrev:Ateister är till och med så lite rädda för döden att de vill ha den via eutanasi. Någonstans är något fel i förklaringen...

Det handlar väl framför allt om att kunna kunna ta sitt sista andetag innan man förvandlas till någonting nedsövt, trasigt och döende. De sista dagarna. Kanske tänker du på något i stil med: När man skjuter hästar så (1970)

Men skall vi lasta ateister för ett samhälle som inte orkar med sina medborgare? Tänk! som Cawi brukar uppmana oss. Förakta inte människor, Esther.


ALDRIG!!!!!
Det jag känner är sorgblandad vrede över att jag inte kan dela det jag har fått.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Meningen med livet - i form av evigt liv/odödlighet

Inläggav Esther » 14 feb 2018 16:13

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Hoppet om odödlighet har sin grund i människans dödsrädsla och överlevnadsinstinkt.

Att inte bry sig öht har sin grund i att man har det jävligt fantastiskt. :wink:

Nej, alla har det inte jävligt fantastiskt. Det finns människor som bara har det jävligt.

Detta tror jag inte på. Alla har någon gång under sin livstid kännt glädje.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Meningen med livet - i form av evigt liv/odödlighet

Inläggav Pilatus » 14 feb 2018 16:24

Esther skrev:
Pilatus skrev:Det handlar väl framför allt om att kunna kunna ta sitt sista andetag innan man förvandlas till någonting nedsövt, trasigt och döende. De sista dagarna. Kanske tänker du på något i stil med: När man skjuter hästar så (1970)

Men skall vi lasta ateister för ett samhälle som inte orkar med sina medborgare? Tänk! som Cawi brukar uppmana oss. Förakta inte människor, Esther.

ALDRIG!!!!! Det jag känner är sorgblandad vrede över att jag inte kan dela det jag har fått.

Jo, men gör du inte det?

Ekelöf då och hans ensamma människa

Jag tror på den ensamma människan,
på henne som vandrar ensam,
som inte hundlikt löper till sin vittring,
som inte varglikt flyr för mänskovittring:
På en gång människa och anti-människa.

Hur nå gemenskap?
Fly den övre och yttre vägen:
Det som är boskap i andra är boskap också i dig.
Gå den undre och inre vägen:
Det som är botten i dig är botten också i andra.
Svårt att vänja sig vid sig själv.
Svårt att vänja sig av med sig själv.

Den som gör det skall ändå aldrig bli övergiven.
Den som gör det skall ändå alltid förbli solidarisk.
Det opraktiska är det enda praktiska
i längden.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Meningen med livet

Inläggav Algotezza » 14 feb 2018 16:30

Angående vad som sker efter döden vet vi inget med säkerhet. Man kan tro och hoppas eller vara rädd för en fortsättning. För egen del tror jag på både karmalagen och reinkarnation. Men inget av det är bevisbart före döden. Och överlever man efter döden vet man då. Överlever man den inte vet man fortfarande ingenting. Så det handlar om att välja den tro som passar ens kynne och livserfarenhet. Om man nu väljer. Vad som ter sig logiskt och inte logiskt beror på vad man utgår från som självklart, vilka ens livspremisser är.

Jag tycker om att tänka att det man gör mot andra gör de mot dig. Behandlar jag andra väl behandlar de mig väl. När det gäller karma.

Reinkarnation tycker jag verkar tilltalande: livet som en skola. Varje liv en termin. Semester däremellan. Sommarlov.

Det behöver inte alls vara som jag skisserat här. Men dessa tankar tilltalar mig. De ger mitt liv mening. Livet som sådant är väl bortom alla meningar. Bara något som finns som man är en del av och som man får försöka göra det bästa av.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster