skryt

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

skryt

Inläggav xion » 20 aug 2017 10:22

Skryt.
Vad är egentligen skryt http://www.synonymer.se/sv-syn/skryt
Enligt Synonymer.se:
Synonymer till skryt
skrävel, skrävleri, självberöm, eget beröm, skroderande, överdrift, gaskonnad, förhävelse, stora ord, skräpp, skrytsamhet
Självberöm är väl det som jag tycker stämmer bäst.
Eller helt enkelt positiva omdömen som rör en själv.
Algot brukar "skryta" om att han är lärare i filosofi. Jag brukar "skryta" om att jag inte har gymnasieutbildning.
Får man inte ha åsikter om sina egna förmågor utan att det betraktas som skryt. Jag tycker att man bör få skryta lite om det känns bättre så. Det är ju pp till var och en vad man tror på eller inte. Förr eller senare blir det ju upp till bevis i alla fall.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: skryt

Inläggav Algotezza » 20 aug 2017 14:54

xion skrev:Skryt.
Vad är egentligen skryt http://www.synonymer.se/sv-syn/skryt
Enligt Synonymer.se:
Synonymer till skryt
skrävel, skrävleri, självberöm, eget beröm, skroderande, överdrift, gaskonnad, förhävelse, stora ord, skräpp, skrytsamhet
Självberöm är väl det som jag tycker stämmer bäst.
Eller helt enkelt positiva omdömen som rör en själv.
Algot brukar "skryta" om att han är lärare i filosofi. Jag brukar "skryta" om att jag inte har gymnasieutbildning.
Får man inte ha åsikter om sina egna förmågor utan att det betraktas som skryt. Jag tycker att man bör få skryta lite om det känns bättre så. Det är ju pp till var och en vad man tror på eller inte. Förr eller senare blir det ju upp till bevis i alla fall.


Man får gå till syftet. Vill man bara neutralt informera eller vill man något mer... glänsa över sjö och strand? Jag brukar också "skryta" med att jag saknar körkort.

Så om något ses som skryt eller ej beror på hur den andre uppfattar det utifrån sina förutsättningar och utifrån kontexten. Och alltså det som man tror är avsikten med det man berättat.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: skryt

Inläggav Algotezza » 20 aug 2017 14:57

Jag har fått en djävla rutin på att städa dassen hemma. Det är närmast en meditationsform för mig. Som med diskandet. Vi har alltid haft diskmaskin men jag använder den aldrig.

Det är väl ett slags skryt detta med... Inverterat skryt...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: skryt

Inläggav Anne » 20 aug 2017 16:27

Gränsen börjar väl gå där man nära på bryter armen av sig själv genom att klappa sig själv på ryggen och "glömmer bort" att klappa andra?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: skryt

Inläggav Esther » 20 feb 2018 08:56

Har ägnat lite tid nu på morgonen med att gå in och läsa olika trådar där deltagare i detta forum skrivit sina tankar. Det jag ofta känner när jag följer tankar i en intressant tråd är ... vördnad.
Det är ett gammalt ord för att känna en djup sann och mycket äkta respekt inför något/någon. Det som ofta kommer ur människan som stannar upp och funderar kring livet, sig själv, andra mm är just en själens rörelse som (jag tycker) är oerhört vacker att betrakta.
Kände liknande känslor inför de författare jag tog mig tid att läsa noga under tiden vi studerade annat i Lund - inom filosofin - ... vissa originalförfattare fångade mitt intresse när vi läste delar av deras ursprungliga texter och jag köpte de böcker jag kom över för att läsa dem. Det jag kände var ofta en stor glädje, förtjusning och vördnad över det som föds i själen hos en tänkande människa. En som tar steget tillbaka från sig själv och betraktar saker, sig själv, andra --- med respekt inför den andres olikhet.

Detta sagt som inledning...
Tråden handlar om skryt. Filosofiskt kan man kalla detta för en subjektiv åsikt, eller en subjektiv tolkning av en annan individs åsikter, eller uttryck. Den avundsjuke uppfattar nästintill allt som skryt. OM grannen köper ett nytt buskage kan detta uppfattas som skryt. OM någon säger: jag lagade en jättegod stuvning igår helt utan att egentligen vilja det - bara slängde in det jag hittade i skåpen. Kan den avundsjuke uppfatta det som skryt. Att någon har studerat, kan uppfattas som skryt. Att någon som studerat visar att de förmår ge något till andra i ämnen andra inte behärskar själva - kan uppfattas som skryt. Och så vidare.
Att bara vara sig själv - uppfattas av den avundsjuke som skryt och "vem tror hon/han att hon/han är"?!
Att säga sanningen om sakernas tillstånd - såsom man uppfattar dem - kan anses som skryt eller som kränkande - av den högmodige som ser sig satt i "skuggan av någon annan".
Varför skriver jag detta?
Ja, för att det är så jag ser saken. Skryt är ofta en individs uttryckssätt över sin litenhet som denne uppfattar hos sig själv och inte vill vara när det verkligen är det. Skryt kan lika väl vara den avundsjukes syn på andras liv eller vara som denne missunnar den andre.
Skryt kan vara att säga sanningen om både sig själv och andra eller bara vilja leva sitt liv som den man är... när detta uppfattas av andra som lider av avund, missunnsamhet eller högmodet (där ingen får överglänsa en själv).

Tänker man efter i att, i det som vi människor ofta uppfattar som negativa drag hos andra bor också det negativa i oss --- då kan vi (om och när vi erkänner att vi bär detta själva) börja en resa i att försöka befria oss från detta (om vi önskar bli bättre medmänniskor).

Allt jag säger här kan uppfattas som skryt. Som att jag försöker "skriva andra på näsan" något som jag "minsann" tror mig veta och där jag så klart då "tror andra är dummare än jag" - som "naturligtvis är så HIMLA smart själv och bättre".
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: skryt

Inläggav Anders » 20 feb 2018 09:43

Skryt är motsatsen till det som en svensk tonårsflicka oftast uttrycker, enligt min erfarenhet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: skryt

Inläggav Esther » 20 feb 2018 10:22

Anders skrev:Skryt är motsatsen till det som en svensk tonårsflicka oftast uttrycker, enligt min erfarenhet.


Menar du, en oavsiktligt omedveten förminskning av sitt eget kunnande och vetande?
Veritas vos liberabit

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: skryt

Inläggav Antic » 20 feb 2018 21:55

Nästan värre än skryt är väl jante?

Alla skall vara lika bra på precis allting och ingen får sticka ut som bättre på något. Så måste man ta fram ursäkter om man är bra på något.

Visserligen har jag tränat dagligen i 20 år, men det var ren tur att jag vann. Och ju mer jag tränar, desto mer tur har jag.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: skryt

Inläggav Anders » 20 feb 2018 23:30

Esther skrev:
Anders skrev:Skryt är motsatsen till det som en svensk tonårsflicka oftast uttrycker, enligt min erfarenhet.


Menar du, en oavsiktligt omedveten förminskning av sitt eget kunnande och vetande?

Hur avsiktlig den är vet jag inte. Kan bara gå på vad som uttrycks. Och det är sannerligen förminskning av eget kunnande och vetande.

Vore intressant att göra följande test vid prov, låt oss säga sista året på gymnasiet.

Alla får bedöma, efteråt, hur det gick på testet.
Sedan kollar man hur det verkligen gick.

För mig är det en klar merit att bedöma sitt resultat korrekt. Vare sig trycka ned det eller trycka upp det. Visar på en god kunskap om egna förmågan och på liten mental blockering av ens kapacitet.

Sorterar man grovt, skulle jag påstå att gruppen killar kommer att ligga högre och gruppen tjejer lägre, men jag är inte säker. Frågan är om denna bedömning gjordes skriftligt, om ingen kunde se någon annans gissning. Något säger mig att tjejerna då skulle ligga betydligt närmare sina resultat än om man frågade dem muntligt och de svarade.

Bara gissningar, men baserat på att ha umgåtts med dotter, hennes kompisar, och själv pluggat tillsammans med tjejer då jag var i den åldern.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster