Rum/tiden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Rum/tiden

Inläggav xion » 06 mar 2018 09:06

Jag drömde i natt om rum/tiden.
Hur kan man drömma om något sådant?
Kanske jag bara låg och tänkte i ett tillstånd mellan dröm och vakenhet.
Tänk dig ett koordinatsystem med rumsaxlar och en tidsaxel.
Vi placerar nu en punkt i detta. Men var ska vi placera den? Vi har ju bara denna punkt att utgå ifrån.
Eller frågan kanske istället borde vara.
Var ska vi placera vårt origo i förhållande till punkten?
Godtyckligt?
Nej, då har vi ju två punkter och därmed ett rum, och vi hade ju bar en punkt. Koordinatsystemet är en tankekonstruktion.
Om vi placerar origo i själva punkten så förlorar koordinatsystemet sin mening.
Vi får ett tillstånd så som man tänker sig universum före Big Bang. - varken tid eller rum.
Vi tänker oss att punkten är helt homogen. Den består bara av en enda "sak".
Det finns bara ett sätt att dela den på, nämligen i materia och antimateria.
På så sätt kan punkten både delas och hålla ihop samtidigt
Materia och antimateria sprids ut och samtidigt får rumsaxlar och tidsaxel mening.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 06 mar 2018 09:41

xion skrev:Jag drömde i natt om rum/tiden.
Hur kan man drömma om något sådant?
Kanske jag bara låg och tänkte i ett tillstånd mellan dröm och vakenhet.
Tänk dig ett koordinatsystem med rumsaxlar och en tidsaxel.
Vi placerar nu en punkt i detta. Men var ska vi placera den? Vi har ju bara denna punkt att utgå ifrån.
Eller frågan kanske istället borde vara.
Var ska vi placera vårt origo i förhållande till punkten?
Godtyckligt?
Nej, då har vi ju två punkter och därmed ett rum, och vi hade ju bar en punkt. Koordinatsystemet är en tankekonstruktion.
Om vi placerar origo i själva punkten så förlorar koordinatsystemet sin mening.
Vi får ett tillstånd så som man tänker sig universum före Big Bang. - varken tid eller rum.
Vi tänker oss att punkten är helt homogen. Den består bara av en enda "sak".
Det finns bara ett sätt att dela den på, nämligen i materia och antimateria.
På så sätt kan punkten både delas och hålla ihop samtidigt
Materia och antimateria sprids ut och samtidigt får rumsaxlar och tidsaxel mening.


(det sista fetmarkerade) låter mer som en hjärnblödning...
Det intressanta med din dröm är att Einstein gjorde så att han bara tog en punkt - random - och utgick ifrån den för sina beräkningar.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 06 mar 2018 18:44

Kant menade att rumtid är ett ramverk - referenssystem där vi placerar våra sinnesintryck. Rumtid är inte - mao - egenskaper i den yttre världen - utan principer enligt vilka våra sinnen sorterar och ordnar/organiserar det vi tar emot genom det yttre...

;)
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 06 mar 2018 19:24

Esther skrev:Kant menade att rumtid är ett ramverk - referenssystem där vi placerar våra sinnesintryck. Rumtid är inte - mao - egenskaper i den yttre världen - utan principer enligt vilka våra sinnen sorterar och ordnar/organiserar det vi tar emot genom det yttre...

;)

Det jag refererade från mina nattliga meditationer är väl inte vad man normalt brukar beteckna som rumtid, men det hör ihop med det i alla fall tycker jag

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 06 mar 2018 20:06

xion skrev:
Esther skrev:Kant menade att rumtid är ett ramverk - referenssystem där vi placerar våra sinnesintryck. Rumtid är inte - mao - egenskaper i den yttre världen - utan principer enligt vilka våra sinnen sorterar och ordnar/organiserar det vi tar emot genom det yttre...

;)

Det jag refererade från mina nattliga meditationer är väl inte vad man normalt brukar beteckna som rumtid, men det hör ihop med det i alla fall tycker jag

Jag tyckte det var en bra och upplysande beskrivning. Bättre än någon annan jag sett här på forumet.
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Rum/tiden

Inläggav hakkapeliitta » 07 mar 2018 00:06

xion skrev:Jag drömde i natt om rum/tiden.
Hur kan man drömma om något sådant?
Kanske jag bara låg och tänkte i ett tillstånd mellan dröm och vakenhet.
Tänk dig ett koordinatsystem med rumsaxlar och en tidsaxel.
Vi placerar nu en punkt i detta. Men var ska vi placera den? Vi har ju bara denna punkt att utgå ifrån.
Eller frågan kanske istället borde vara.
Var ska vi placera vårt origo i förhållande till punkten?
Godtyckligt?
Nej, då har vi ju två punkter och därmed ett rum, och vi hade ju bar en punkt. Koordinatsystemet är en tankekonstruktion.
Om vi placerar origo i själva punkten så förlorar koordinatsystemet sin mening.
Vi får ett tillstånd så som man tänker sig universum före Big Bang. - varken tid eller rum.
Vi tänker oss att punkten är helt homogen. Den består bara av en enda "sak".
Det finns bara ett sätt att dela den på, nämligen i materia och antimateria.
På så sätt kan punkten både delas och hålla ihop samtidigt
Materia och antimateria sprids ut och samtidigt får rumsaxlar och tidsaxel mening.

Du krånglar till det i onödan. Vilka två punkter menar du?
Origo är en utgångspunkt som tjänar som referenspunkt i den tredimesionella modellen.
Sen förstår jag inte ditt prat om "homogen punkt", en punkt är en abstraktion och äger inga fysiska egenskaper. En punkt kan inte "delas".

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 07 mar 2018 07:30

hakkapeliitta skrev:
xion skrev:Jag drömde i natt om rum/tiden.
Hur kan man drömma om något sådant?
Kanske jag bara låg och tänkte i ett tillstånd mellan dröm och vakenhet.
Tänk dig ett koordinatsystem med rumsaxlar och en tidsaxel.
Vi placerar nu en punkt i detta. Men var ska vi placera den? Vi har ju bara denna punkt att utgå ifrån.
Eller frågan kanske istället borde vara.
Var ska vi placera vårt origo i förhållande till punkten?
Godtyckligt?
Nej, då har vi ju två punkter och därmed ett rum, och vi hade ju bar en punkt. Koordinatsystemet är en tankekonstruktion.
Om vi placerar origo i själva punkten så förlorar koordinatsystemet sin mening.
Vi får ett tillstånd så som man tänker sig universum före Big Bang. - varken tid eller rum.
Vi tänker oss att punkten är helt homogen. Den består bara av en enda "sak".
Det finns bara ett sätt att dela den på, nämligen i materia och antimateria.
På så sätt kan punkten både delas och hålla ihop samtidigt
Materia och antimateria sprids ut och samtidigt får rumsaxlar och tidsaxel mening.

Du krånglar till det i onödan. Vilka två punkter menar du?
Origo är en utgångspunkt som tjänar som referenspunkt i den tredimesionella modellen.
Sen förstår jag inte ditt prat om "homogen punkt", en punkt är en abstraktion och äger inga fysiska egenskaper. En punkt kan inte "delas".

Egentligen får man ta det för vad det är. Ett litet tankeexperiment. Men jag tycke det var kul att det ledde fram till något som påminde om det förmodade tillståndet före Big Bang. En punkt som saknar både rum och tid. Så jag lät den explodera.......
(PS. Origo blir ju också en punkt. Om man har två punkter så bildar mellanrummet ett tvådimensionellt rum)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 07 mar 2018 07:48

hakkapeliitta skrev:Du krånglar till det i onödan. Vilka två punkter menar du?
Origo är en utgångspunkt som tjänar som referenspunkt i den tredimesionella modellen.
Sen förstår jag inte ditt prat om "homogen punkt", en punkt är en abstraktion och äger inga fysiska egenskaper. En punkt kan inte "delas".


Det var ju en dröm... som i slutet flöt ut åt alla håll och kanter.
:)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 10 mar 2018 08:54

Hittade tänkvärda ord om tid - som finns här : Definition of Time
Definition of Time
There is no one simple definition of time
Time is something we deal with every day, and something that everyone thinks they understand. However, a compact and robust definition of time has proved to be remarkably tricky and elusive.

Short Definitions
Among the many short, snappy definitions of time that have been put forward are:

what clocks measure (attr. to physicists Albert Einstein, Donald Ivey, and others)
what prevents everything from happening at once (physicist John Wheeler and others)
a linear continuum of instants (philosopher Adolf Grünbaum)
a certain period during which something is done (Medical Dictionary)
a continuum that lacks spatial dimensions (Encyclopaedia Britannica)
Although each of these definitions is fine as far as it goes, none of them feel wholly satisfactory.

Dictionary Definitions
Various dictionaries have defined time as follows:

the indefinite continued progress of existence and events in the past, present and future regarded as a whole (Oxford Dictionary)
the measured or measurable period during which an action, process or condition exists or continues (Webster’s Collegiate Dictionary)
the continuous passage of existence in which events pass from a state of potentiality in the future, through the present, to a state of finality in the past (World English Dictionary)
a continuous, measurable quantity in which events occur in a sequence proceeding from the past through the present to the future (Science Dictionary)
the measured or measurable period during which an action, process or condition exists or continues (Merriam-Webster Dictionary)
the dimension of the physical universe that orders the sequence of events at a given place (McGraw-Hill Encyclopedia of Science and Technology)
a non-spatial system in which events appear to happen in irreversible succession (WordSmyth Dictionary)
the inevitable progression into the future with the passing of present events into the past (Wiktionary)
the indefinite continued progress of existence and events in the past, present, and future regarded as a whole (Google)
Perhaps the best and most comprehensive overall definition is that offered by Wikipedia:

a dimension in which events can be ordered from the past through the present into the future, and also the measure of durations of events and the intervals between them
Different Aspects
Clearly time is not an object or substance we can touch or see. But neither is it merely a dimension, quantity or a concept. Indeed, time has many aspects and appears to represent different things to different people in different circumstances. A few examples of some of the different contexts in which the word time is used may serve to indicate just how flexible, multi-functional (and often vague) the word is :

“Time stood still”
“Excuse me, do you have the time”
“It took a very long time”
“Adolescence is a difficult time”
“This is not the first time this has happened”
“It’s time for dinner”
“I don’t have time right now”
“Clap in time to the music”
“I had a good time last night”
“He completed the race in record time”
“Things were different in my time”
“He should be doing time for such a crime”
In addition, time can even be used as an adjective (e.g. a time bomb, time signature) and as a verb (e.g. to time a race, to time an event).

Past, Present and Future
Another way of looking at time is as the totality of three separate elements: the past, the present and the future.

The past may be defined as those events which occurred before a given point in time, events which are usually considered to be fixed and immutable. It can be accessed through memory or, since the advent of written language, recorded history. The study of the past, in particular as it relates to humans, is called history.

The present may be defined as the time associated with the events perceived directly and for the first time, i.e. not as a recollection of the past or as a speculation of the future. It is equivalent to the word “now”, and is the period of time located between the past and the future. Just how long a period of time the present incorporates, however, depends on the context, and can vary from an infinitesimal or durationless moment to a day to a whole era, depending on how it is being used.

The future is the indefinite time period after the present moment. It is the portion of the projected time line that is anticipated to occur, and may be considered as potentially infinite in its extent, or as circumscribed and finite, depending on the context. While some people may see the future as fixed and predetermined, most see it as essentially unknown (and perhaps unknowable), and open to many different possibilities and permutations. The study of postulating possible, probable and preferable futures and worldviews is called futurology.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 10 mar 2018 08:57

Den här är värd att kommentera separat :what prevents everything from happening at once (physicist John Wheeler and others)

:) detta är ju en märklig syn på tid eftersom den förutsätter en enda individ på ett enda ställe i relation till allt annat samt dennes egna möjligheter att ta emot yttre händelser samtidigt.
:)


den är liksom så WHAT????
Därmed och därför kan denna definition inte vara applicerbar i verkligheten i ett globalt rum.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 10 mar 2018 09:02

Perhaps the best and most comprehensive overall definition is that offered by Wikipedia:

a dimension in which events can be ordered from the past through the present into the future, and also the measure of durations of events and the intervals between them

Detta... att man kallar tiden en "dimension" är intressant i sig. Det kan man fundera länge på. Eftersom det inte helt stämmer men själva innehållets beskrivning stämmer - blir det mer intrikat.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 10 mar 2018 09:04

Esther skrev:
Perhaps the best and most comprehensive overall definition is that offered by Wikipedia:

a dimension in which events can be ordered from the past through the present into the future, and also the measure of durations of events and the intervals between them

Detta... att man kallar tiden en "dimension" är intressant i sig. Det kan man fundera länge på. Eftersom det inte helt stämmer men själva innehållets beskrivning stämmer - blir det mer intrikat.

I matematiken och fysiken avser ett rums eller ett objekts dimension oftast det minsta antal koordinater som krävs för att specificera varje punkt inom detsamma.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Rum/tiden

Inläggav xion » 10 mar 2018 09:36

Ja, det är svårt at formulera en definition av tid.
Tid är ju en del av upplevelsen. Men jag gör ett försök:
Tid är ett mått på en förändrings varaktighet och hastighet.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 10 mar 2018 09:52

xion skrev:Ja, det är svårt at formulera en definition av tid.
Tid är ju en del av upplevelsen. Men jag gör ett försök:
Tid är ett mått på en [b]förändrings varaktighet och hastighet.[/b]

Det behöver inte vara en förändring.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Rum/tiden

Inläggav Illusionen » 10 mar 2018 10:55

Min avsikt är inte att fortsättningsvis medverka i den här tråden, utan önskar enbart bidra med följande kortfattade kommentar.

Betrakta materia som en typ av OBALANS, till vilken fenomenet TID hör samman.
En punkt inom rumtiden är definitionsmässigt kopplad till de REFERENSER som kännetecknar verkligheten (= rum-tid), utifrån av ”medvetandet” beroende/stipulerade referenser (MR, MP).
Tillämpas andra (DRP) referenser (utifrån ett överordnat BALANSERAT universellt perspektiv) transformeras punkten till annan, från punkten avvikande form.
Balanskriteriet, ∆Ø, kan förenklat ses som ett exempel på detta.
Fenomenet TID har sin grund i ∆Ø (≈ ingår i ∆Ø).

I övrigt v g se tråden, Vad utgör medvetandets referens ?
/ Illusionen
Pax vobiscum.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster