Jordan Peterson

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Jordan Peterson

Inläggav Kreativ » 11 dec 2017 19:53

Hur bedömer du huruvida det du gjort är rikt eller inte? Efter vems eller vads måttstock?

Kollade du min länk?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anders » 12 dec 2017 09:19

Kreativ skrev:Hur bedömer du huruvida det du gjort är rikt eller inte? Efter vems eller vads måttstock?

Kollade du min länk?

Jag kollade din länk. Vad bygger dina metoder på? Målen låter väl så vettiga, men jag känner att det är att slå in lite öppna dörrar för mej. Självanalys är naturligt för mig.
För att bedöma huruvida jag gjort är rikt? Ungefär, hur känns det då jag tittar tillbaka? Bland annat skriver jag dagbok och ser tillbaka. Att jag inte gjort rika saker beror nog mest på att jag inte kommer från en rik bakgrund. Att tjäna sitt bröd i sitt anletes svett är vad alla har sagt åt mig att jag skall göra. Och så var det för de flesta av mina barndomspolare. Träffade mitt gamla gäng för en tid sen efter att inte sett dem på 30 år. Ungefär samma erfarenheter. Jag har gjort en liten klassresa och de flesta runtikring mig nu är från akademisk bakgrund, några med överklassbakgrund. Och deras liv är ibland rikare än vad de själva önskar. Men läs en roman och hitta en huvudperson som jobbar åttatillfem plus pendling. Ett rikt liv är ett privilegium för några utvalda få, efter klokt val av föräldrar.
Jag är lika djup som någon, upplever skönhet lika mycket som någon men mitt och min hustrus daytime job tar helt enkelt det mesta av energin. Sen gav mig min religiösa bakgrund bara skräck för allt andligt. Evigheten suger. Möjligen skulle jag önska att jag fick mer energi i mötet öga till öga med andra, men jag verkar mest ge andra energi utan att få någon tillbaka. Folk pratar inte som jag skriver här.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Jordan Peterson

Inläggav Kreativ » 12 dec 2017 14:38

Mina metoder bygger på diverse psykterapeutiska koncept (inte helt olikt Jordan B. Peterson, som vi etablerat), diverse "andlig" praktik, konstteori, och egna erfarenheter.

Kunskap är dock viktigast för utveckling och hälsa. Utan kunskap om hur och varför man försöker sig på en metod blir det ofta bara ineffektiv rutin. Kunskap påverkar känslor, och känslor påverkar handlingar. Om din kunskap är att "rikedom" är social status och välstånd blir dina känslor påverkade av var du befinner dig i jämförelse. Men det finns kunskap som säger annorlunda, att rikedom inte är social status eller välstånd. Sådan kunskap kan ha en förvandlande påverkan på känslor och handlingar.

När det kommer till omständigheters påverkan, så som yrkeskrav och att fastna i åttatillfem med pendling och liknande, tror jag den mest hälsosamma riktningen är att ifrågasätta de samhälleliga värderingarna så tidigt i livet som möjligt. För individer som redan är fast i systemet kan det kanske vara svårt att ta sig ut eller arbeta för förändringar, och därför bör unga uppmuntras att ha en mer revolutionär attityd till hur de vill att vår kultur skall vara. Primärt försöker jag nå unga människor, så jag vet inte hur jag skulle ge dig råd i din situation. Men att ta del av ny kunskap som ger en alternativ syn på tillvaron kanske kan öppna upp möjligheter som du och din familj inte såg tidigare, eller göra din last lättare att bära.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anders » 14 dec 2017 13:40

Kreativ skrev:Mina metoder bygger på diverse psykterapeutiska koncept (inte helt olikt Jordan B. Peterson, som vi etablerat), diverse "andlig" praktik, konstteori, och egna erfarenheter.

Kunskap är dock viktigast för utveckling och hälsa. Utan kunskap om hur och varför man försöker sig på en metod blir det ofta bara ineffektiv rutin. Kunskap påverkar känslor, och känslor påverkar handlingar. Om din kunskap är att "rikedom" är social status och välstånd blir dina känslor påverkade av var du befinner dig i jämförelse. Men det finns kunskap som säger annorlunda, att rikedom inte är social status eller välstånd. Sådan kunskap kan ha en förvandlande påverkan på känslor och handlingar.

När det kommer till omständigheters påverkan, så som yrkeskrav och att fastna i åttatillfem med pendling och liknande, tror jag den mest hälsosamma riktningen är att ifrågasätta de samhälleliga värderingarna så tidigt i livet som möjligt. För individer som redan är fast i systemet kan det kanske vara svårt att ta sig ut eller arbeta för förändringar, och därför bör unga uppmuntras att ha en mer revolutionär attityd till hur de vill att vår kultur skall vara. Primärt försöker jag nå unga människor, så jag vet inte hur jag skulle ge dig råd i din situation. Men att ta del av ny kunskap som ger en alternativ syn på tillvaron kanske kan öppna upp möjligheter som du och din familj inte såg tidigare, eller göra din last lättare att bära.


Precis. Kunskap som din skulle behövas, kanske framför allt på skolorna, tidiga stadier, och det på skolor där barnen inte får allt det här hemifrån, skolor i enklare områden. Tror det här är på gång, faktiskt. Tycker mig märka ett större intresse från mina barns skolor på att lyfta sig från skolbokskunskapen, inte minst från ungdomarna själva!

För mig som minns Tjernobyl som student är nog loppet kört. Men jag drömmer om ett Sverige och i förlängningen en värld där alla barn verkligen funderar igenom vad de vill göra. Sen skulle skolan också ge barnen input på vad de har fallenhet för. En människa som väl utför något som den hyfsat brinner för är en tillgång för sig själv och för andra. Lägg sen till robotarna som gör allt repetitivt så att vi inte behöver jobba mer än 4 timmar om dagen, och världen blir ett bra ställe!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Jordan Peterson

Inläggav Kreativ » 07 feb 2018 21:50

Jag såg en lektion där Jordan B. Peterson nämnde att människor med högre intelligens tenderar att vara mer öppna och liberala politiskt. Vad tänker du om det?

Du frågade en gång om vad som lockar till "flumvänstern" och jag försökte, likt Peterson, förklara i typologiska termer. Men jag tror att en stor faktor även är kulturell hypnos och påverkan från den rådande kulturen. I antiken konstruerades liknande pyramidstrukturer på olika världsdelar. För inte så länge sedan var samtliga länder i Europa militärdiktaturer med liknande byggnadsstrukturer och uniformer. Och ända in på 1900-talet var nationalism normen. Idag är miljövänlighet, nermonterade gränser, globalisering, flyktingmottagning, feminism, och radikal jämställdhet den dominerande eller aktiva normen som hypnotiserar människor, särskilt akademikerbarn och medelklassen där detta når dem genom utbildning. Den lägre samhällsklassen bryr sig inte lika mycket om idéer, kultur och ideal då de ofta utgörs av mer enkla människor som främst fokuserar på livets nödtorftighet eller kriminell verksamhet, vilket inte sällan stöds av konstitution. Mellanklassen är mer formbar.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Jordan Peterson

Inläggav Esther » 10 mar 2018 08:42

Kreativ skrev:Jag såg en lektion där Jordan B. Peterson nämnde att människor med högre intelligens tenderar att vara mer öppna och liberala politiskt. Vad tänker du om det?

Du frågade en gång om vad som lockar till "flumvänstern" och jag försökte, likt Peterson, förklara i typologiska termer. Men jag tror att en stor faktor även är kulturell hypnos och påverkan från den rådande kulturen. I antiken konstruerades liknande pyramidstrukturer på olika världsdelar. För inte så länge sedan var samtliga länder i Europa militärdiktaturer med liknande byggnadsstrukturer och uniformer. Och ända in på 1900-talet var nationalism normen. Idag är miljövänlighet, nermonterade gränser, globalisering, flyktingmottagning, feminism, och radikal jämställdhet den dominerande eller aktiva normen som hypnotiserar människor, särskilt akademikerbarn och medelklassen där detta når dem genom utbildning. Den lägre samhällsklassen bryr sig inte lika mycket om idéer, kultur och ideal då de ofta utgörs av mer enkla människor som främst fokuserar på livets nödtorftighet eller kriminell verksamhet, vilket inte sällan stöds av konstitution. Mellanklassen är mer formbar.


Det finns en hel del sanningar i det du skriver här. ... det är inte för alla att gå - finna vägen ur - konstruktionernas nät.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anders » 11 mar 2018 19:01

Kreativ skrev:Jag såg en lektion där Jordan B. Peterson nämnde att människor med högre intelligens tenderar att vara mer öppna och liberala politiskt. Vad tänker du om det?

Du frågade en gång om vad som lockar till "flumvänstern" och jag försökte, likt Peterson, förklara i typologiska termer. Men jag tror att en stor faktor även är kulturell hypnos och påverkan från den rådande kulturen. I antiken konstruerades liknande pyramidstrukturer på olika världsdelar. För inte så länge sedan var samtliga länder i Europa militärdiktaturer med liknande byggnadsstrukturer och uniformer. Och ända in på 1900-talet var nationalism normen. Idag är miljövänlighet, nermonterade gränser, globalisering, flyktingmottagning, feminism, och radikal jämställdhet den dominerande eller aktiva normen som hypnotiserar människor, särskilt akademikerbarn och medelklassen där detta når dem genom utbildning. Den lägre samhällsklassen bryr sig inte lika mycket om idéer, kultur och ideal då de ofta utgörs av mer enkla människor som främst fokuserar på livets nödtorftighet eller kriminell verksamhet, vilket inte sällan stöds av konstitution. Mellanklassen är mer formbar.


Tappade den här tråden. Men ja, liksom Esther är jag med dig här. Det är knepigt att den rådande kulturen får sånt genomslag. Nu är det väl inte så att alla födda av akademikersexioåttor är dogmatiska "SJW", det finns en spännvidd inom "flumvänstern", men det är förvånansvärt lågt i tak.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Jordan Peterson

Inläggav Esther » 15 mar 2018 08:57

Tråden om Jordan Peterson.
Det är intressant att se hur media nu - som i Sagan om Ringen när det onda ögat vänder sig och spanar över nejden för att finna den som bär ringen (Frodo)- vänder sig globalt mot honom. Nu är strategin att utmåla honom som ond. Som fascist. --- den gamla vanliga strategin.
Han har fått människor att lyssna på sanningar, han står för goda värden.
Nu ska de krossa honom.
Må de alla misslyckas och gå under såsom de önskar det för andra.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anders » 15 mar 2018 12:11

Esther skrev:Tråden om Jordan Peterson.
Det är intressant att se hur media nu - som i Sagan om Ringen när det onda ögat vänder sig och spanar över nejden för att finna den som bär ringen (Frodo)- vänder sig globalt mot honom. Nu är strategin att utmåla honom som ond. Som fascist. --- den gamla vanliga strategin.
Han har fått människor att lyssna på sanningar, han står för goda värden.
Nu ska de krossa honom.
Må de alla misslyckas och gå under såsom de önskar det för andra.


Men faktiskt, det är bättre här än i England där han av Guardian och andra utmålas som en blandning mellan Hitler och en Clown. Här har han av tidningarna faktiskt fått rätt intressanta reaktioner. SVD är med honom, och Aftonbladet är förvånansvärt o-emot honom. PK´t tycks faktiskt vara värre utomlands.

Men vill man se lite hembrygd PK skall man skapa sig ett instagramkonto och följa Assholesonline. Värsta jävla sekten. Hon smäller upp någon idiot som säger nåt kvinnoförnedrande, drar konsekvenser av det som inte har med vad som sagts och sen får hon 1275 kommentarer som "ÅÅ vad du är fantaaastiiisk Linnea". Aldrig att nån tjej försöker problematisera vad som skrivits. Stor skillnad mot de grupper där Jordan Petersons fans hålls. Där är det högt i tak.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Jordan Peterson

Inläggav Esther » 15 mar 2018 12:21

Anders skrev:
Esther skrev:Tråden om Jordan Peterson.
Det är intressant att se hur media nu - som i Sagan om Ringen när det onda ögat vänder sig och spanar över nejden för att finna den som bär ringen (Frodo)- vänder sig globalt mot honom. Nu är strategin att utmåla honom som ond. Som fascist. --- den gamla vanliga strategin.
Han har fått människor att lyssna på sanningar, han står för goda värden.
Nu ska de krossa honom.
Må de alla misslyckas och gå under såsom de önskar det för andra.


Men faktiskt, det är bättre här än i England där han av Guardian och andra utmålas som en blandning mellan Hitler och en Clown. Här har han av tidningarna faktiskt fått rätt intressanta reaktioner. SVD är med honom, och Aftonbladet är förvånansvärt o-emot honom. PK´t tycks faktiskt vara värre utomlands.

Men vill man se lite hembrygd PK skall man skapa sig ett instagramkonto och följa Assholesonline. Värsta jävla sekten. Hon smäller upp någon idiot som säger nåt kvinnoförnedrande, drar konsekvenser av det som inte har med vad som sagts och sen får hon 1275 kommentarer som "ÅÅ vad du är fantaaastiiisk Linnea". Aldrig att nån tjej försöker problematisera vad som skrivits. Stor skillnad mot de grupper där Jordan Petersons fans hålls. Där är det högt i tak.


Män som Jordan Peterson är som utposter som jag verkligen hoppas får hjälpen de behöver för att det kaos som finns - tänker inte säga att mycket kommer av kvinnor :) ... men det finns någon slags korrelation mellan svaghet och sylvass elakhet som kan få vem som helst att blekna via tungans makt - har en förmåga att breda ut sig om det inte slås ner.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Jordan Peterson

Inläggav Esther » 15 mar 2018 12:48

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:Tråden om Jordan Peterson.
Det är intressant att se hur media nu - som i Sagan om Ringen när det onda ögat vänder sig och spanar över nejden för att finna den som bär ringen (Frodo)- vänder sig globalt mot honom. Nu är strategin att utmåla honom som ond. Som fascist. --- den gamla vanliga strategin.
Han har fått människor att lyssna på sanningar, han står för goda värden.
Nu ska de krossa honom.
Må de alla misslyckas och gå under såsom de önskar det för andra.


Men faktiskt, det är bättre här än i England där han av Guardian och andra utmålas som en blandning mellan Hitler och en Clown. Här har han av tidningarna faktiskt fått rätt intressanta reaktioner. SVD är med honom, och Aftonbladet är förvånansvärt o-emot honom. PK´t tycks faktiskt vara värre utomlands.

Men vill man se lite hembrygd PK skall man skapa sig ett instagramkonto och följa Assholesonline. Värsta jävla sekten. Hon smäller upp någon idiot som säger nåt kvinnoförnedrande, drar konsekvenser av det som inte har med vad som sagts och sen får hon 1275 kommentarer som "ÅÅ vad du är fantaaastiiisk Linnea". Aldrig att nån tjej försöker problematisera vad som skrivits. Stor skillnad mot de grupper där Jordan Petersons fans hålls. Där är det högt i tak.


Män som Jordan Peterson är som utposter som jag verkligen hoppas får hjälpen de behöver för att det kaos som finns - tänker inte säga att mycket kommer av kvinnor :) ... men det finns någon slags korrelation mellan svaghet och sylvass elakhet som kan få vem som helst att blekna via tungans makt - har en förmåga att breda ut sig om det inte slås ner.


https://www.expressen.se/sport/handboll ... forsiktig/
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Mlw » 06 feb 2021 18:06

Jordan Peterson gör sig bra i media, där hans synpunkter ter sig sunda, men som teoretiker är han fullkomligt bedrövlig. Hans bok Maps of Meaning är ett osammanhängande nyhegelianskt potpurri av ovetenskapligt tyckande. Min kritik är här: Critique of Jordan B. Peterson’s Neo-Hegelian philosophy (2018). Nathan J. Robinsons nedgörande kritik är här: The Intellectual We Deserve (2018).

Det här är ett vanligt fenomen, nämligen att personer som lyfts fram som lysande intellekt av media (pga. att de gör sig bra i media) i själva verket är intellektuellt svaga. De är oförmögna till djupa tankegångar. Martin Hägglund är en ganska ytlig tänkare som gör sig bra medialt. Sir Roger Scruton har ju också lyfts fram mycket. Ej heller han är stor tänkare, även om han är mycket mer läsvärd än Peterson. Scrutons böcker är värdefulla för att han kan väcka upp den breda massan, men han kan inte ge oss en djup förståelse. En som sägs ha ett mycket skarpt intellekt är ateisten Sam Harris. Sanningen är att han är en riktig sopa. Han är intellektuellt oärlig och är bara skarp på det ytliga planet. Se Jonas Čeikas kritik på YouTube: A Critique of Sam Harris' "The Moral Landscape" (2018).

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Anders » 07 feb 2021 08:45

Mlw skrev:Jordan Peterson gör sig bra i media, där hans synpunkter ter sig sunda, men som teoretiker är han fullkomligt bedrövlig. Hans bok Maps of Meaning är ett osammanhängande nyhegelianskt potpurri av ovetenskapligt tyckande. Min kritik är här: Critique of Jordan B. Peterson’s Neo-Hegelian philosophy (2018). Nathan J. Robinsons nedgörande kritik är här: The Intellectual We Deserve (2018).

Det här är ett vanligt fenomen, nämligen att personer som lyfts fram som lysande intellekt av media (pga. att de gör sig bra i media) i själva verket är intellektuellt svaga. De är oförmögna till djupa tankegångar. Martin Hägglund är en ganska ytlig tänkare som gör sig bra medialt. Sir Roger Scruton har ju också lyfts fram mycket. Ej heller han är stor tänkare, även om han är mycket mer läsvärd än Peterson. Scrutons böcker är värdefulla för att han kan väcka upp den breda massan, men han kan inte ge oss en djup förståelse. En som sägs ha ett mycket skarpt intellekt är ateisten Sam Harris. Sanningen är att han är en riktig sopa. Han är intellektuellt oärlig och är bara skarp på det ytliga planet. Se Jonas Čeikas kritik på YouTube: A Critique of Sam Harris' "The Moral Landscape" (2018).

Problemet är, som Russell riktigt påpekade att den djupa, exakta förståelsen också är piecemeal. Du kan säker säga något om någon aspekt av Covid, men vilken strategi man skall ha i ett land, då måste man släppa sargen, som Peterson, Häggström, Scruton gör. Våga säga något som verkligen spelar roll. OK, Peterson gick för långt ibland. Jag gillar upplägget som Rosling, Popper och Pinker kör - ett systematiskt utläggande av fakta och sen ett resonemang i häraden av var saker spelar roll.

Om du ”gör dig medialt” vågar du också attackera problemen där det är svårt, inte bara hitta fakta som din falang kan använda som kanonmat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Jordan Peterson

Inläggav Mlw » 07 feb 2021 11:40

Anders skrev:Problemet är, som Russell riktigt påpekade att den djupa, exakta förståelsen också är piecemeal. Du kan säker säga något om någon aspekt av Covid, men vilken strategi man skall ha i ett land, då måste man släppa sargen, som Peterson, Häggström, Scruton gör. Våga säga något som verkligen spelar roll. OK, Peterson gick för långt ibland. Jag gillar upplägget som Rosling, Popper och Pinker kör - ett systematiskt utläggande av fakta och sen ett resonemang i häraden av var saker spelar roll.

Om du ”gör dig medialt” vågar du också attackera problemen där det är svårt, inte bara hitta fakta som din falang kan använda som kanonmat.


Rosling och Popper är bra exempel på vad jag menar. Roslings populärvetenskapliga vision av mänsklighetens materiella framåtskridande punkteras omedelbart när det uppstår en pandemi av det milda slaget, och miljoner människor återfaller i fattigdom. Och nigerianerna fortsätter att skaffa tio barn, även när de blivit medelklass. Den teoretiska ballongen punkterades.

Karl Poppers vetenskapsfilosofi har ingen betydelse idag. Vetenskapsmännen bryr sig inte om hans kriterier. Likväl fortsätter amatörfilosofer att referera till Popper. Det är märkligt!

Sådana tänkare har på lång sikt inget inflytande, för att deras teorier är ytliga och inkorrekta, även om de för stunden är populära bland massorna. Det måste göras riktigt från början, och man måste gå på djupet, annars slängs man i historiens skräpkammare.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Jordan Peterson

Inläggav Pilatus » 07 feb 2021 13:32

Mlw skrev:Det måste göras riktigt från början, och man måste gå på djupet, ...

Är det Roland Paulsens kritik av Hans Roslings optimistiska bubbeldiagram du tänker på? ref. DN 2019-01-19. Vad är ett gott exempel på en vetenskapsteoretisk syn som fungerar i dag? Vetenskapliga facktidskrifter? Experiment som är möjliga att upprepa? (neutrinos faster than light) som fick många att segervisst utropa att Einstein hade fel.
Moderator


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster