Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Finns Gud?

Inläggav Antic » 14 mar 2018 08:49

Illusionen skrev:Det kan sannolikt inte uteslutas att grunden ifråga ligger bortom mänsklig förmåga.
Det förändrar dock inte behovet av grund för att dina påståenden ska bli trovärdiga.


Illusionen

Lägg märke till att jag försöker bara förklara det som "går att förklara", på det "enda sätt det går att förklara på."

Utanför det är jag lika ovetande som alla andra.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Finns Gud?

Inläggav Antic » 14 mar 2018 09:03

Det finns många kristna, de tror på Bibeln och de tror på Gud. Jag var själv med i JV som grabb eftersom släktingar var med. Det är säkert mer än 40 år sedan jag var medlem nu och ser JV på ett helt annat sätt. En falsk sekt som till och med översatt Bibeln till att passa dem själv lika lite som de använder något förnuft. Andra kristna förstår jag lika lite av ärligt talat, såna som verkar agera med 99% känsla och 1% förnuft.

Tron på en Gud och Bibeln tappade jag däremot aldrig och fortsatte läsa Bibeln på helt egen hand. Sedan upptäckte jag grej efter grej som inte bara var förnuftig utan helt nödvändig för att logik skulle fungera överhuvudtaget.

"Liv utan början" är enda möjligheten till liv till exempel. Nästa sak...utan sinnena existerar ingenting som vi känner till. Vetenskapen gick helt och hållet på termer "naiv realism" vilket i sig skulle skapa logiska omöjligheter stup i kvarten. Bibeln gav mig mer förnuft än någon annan källa. Där fanns både en orsak och en mening med något plus vettiga förklaringar till varför.

Inte nog med det, Bibeln gav den enda lösning till hur något skulle kunna fungera överhuvudtaget. Hjälp varandra, egoism är en dödssynd, samarbeta och värdera din nästa såsom dig själv.

"Ingen kommer att kunna säga, här kommer det, där kommer det, ty Guds rike finns i er".

Och det är precis så vi upplever världen.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns Gud?

Inläggav xion » 14 mar 2018 10:36

Antic skrev:Det finns många kristna, de tror på Bibeln och de tror på Gud. Jag var själv med i JV som grabb eftersom släktingar var med. Det är säkert mer än 40 år sedan jag var medlem nu och ser JV på ett helt annat sätt. En falsk sekt som till och med översatt Bibeln till att passa dem själv lika lite som de använder något förnuft. Andra kristna förstår jag lika lite av ärligt talat, såna som verkar agera med 99% känsla och 1% förnuft.

Tron på en Gud och Bibeln tappade jag däremot aldrig och fortsatte läsa Bibeln på helt egen hand. Sedan upptäckte jag grej efter grej som inte bara var förnuftig utan helt nödvändig för att logik skulle fungera överhuvudtaget.

"Liv utan början" är enda möjligheten till liv till exempel. Nästa sak...utan sinnena existerar ingenting som vi känner till. Vetenskapen gick helt och hållet på termer "naiv realism" vilket i sig skulle skapa logiska omöjligheter stup i kvarten. Bibeln gav mig mer förnuft än någon annan källa. Där fanns både en orsak och en mening med något plus vettiga förklaringar till varför.

Inte nog med det, Bibeln gav den enda lösning till hur något skulle kunna fungera överhuvudtaget. Hjälp varandra, egoism är en dödssynd, samarbeta och värdera din nästa såsom dig själv.

"Ingen kommer att kunna säga, här kommer det, där kommer det, ty Guds rike finns i er".

Och det är precis så vi upplever världen.

Fantastiskt att du kunnat få ut så mycket av att läsa Bibeln. Jag har aldrig läst den (utom lite i Predikaren). Mitt intryck av bibeln är att den påminner om en film på TV6. Filmen är kanske OK om det inte vore för alla reklamavbrott.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Finns Gud?

Inläggav Antic » 14 mar 2018 11:43

Bibeln är en bok som ger ganska mycket. Men man bör fundera noga över allt man läser. Bibeln själv uppmanar till att skaffa kunskap, sida efter sida och det finns många stycken om "dårar" och "förnuftiga" i Bibeln.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 14 mar 2018 11:59

Stephen Hawking är död, vad trodde han på?

I sin första bok uttalade han tanken att det möjligen kunde finnas någon form av skapare. Men i en senare bok, The Grand Design, tog han avstånd från alla sådana idéer. "Man kan inte bevisa att Gud inte existerar, men vetenskapen gör Gud onödig", sade han. Big Bang är det oundvikliga resultatet av fysikens lagar, inget mer.

"Eftersom gravitationen existerar, kan universum skapa sig själv från ingenting, och kommer att göra det. Automatiskt skapande är orsaken till att det finns något, snarare än ingenting, till att universum existerar, att vi existerar".

NSD 2018-03-14
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 14 mar 2018 13:51

Pilatus skrev:Stephen Hawking är död, vad trodde han på?

I sin första bok uttalade han tanken att det möjligen kunde finnas någon form av skapare. Men i en senare bok, The Grand Design, tog han avstånd från alla sådana idéer. "Man kan inte bevisa att Gud inte existerar, men vetenskapen gör Gud onödig", sade han. Big Bang är det oundvikliga resultatet av fysikens lagar, inget mer.

"Eftersom gravitationen existerar, kan universum skapa sig själv från ingenting, och kommer att göra det. Automatiskt skapande är orsaken till att det finns något, snarare än ingenting, till att universum existerar, att vi existerar".

NSD 2018-03-14



Så.
Vad säger han nu? "Oh Lord - I did not know!!??" och Gud svarar: well, now you KNOW - thanks and goodby... ?!
:)
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns Gud?

Inläggav xion » 14 mar 2018 14:44

Esther skrev:
Pilatus skrev:Stephen Hawking är död, vad trodde han på?

I sin första bok uttalade han tanken att det möjligen kunde finnas någon form av skapare. Men i en senare bok, The Grand Design, tog han avstånd från alla sådana idéer. "Man kan inte bevisa att Gud inte existerar, men vetenskapen gör Gud onödig", sade han. Big Bang är det oundvikliga resultatet av fysikens lagar, inget mer.

"Eftersom gravitationen existerar, kan universum skapa sig själv från ingenting, och kommer att göra det. Automatiskt skapande är orsaken till att det finns något, snarare än ingenting, till att universum existerar, att vi existerar".

NSD 2018-03-14



Så.
Vad säger han nu? "Oh Lord - I did not know!!??" och Gud svarar: well, now you KNOW - thanks and goodby... ?!
:)

Han kanske sa "wow" som Bill Gates.
Det finns en historia om det där också:
"Vad säger dom i era trakter när man dött? Säger man att han gått hädan eller att han avlidit eller blivit död eller vad?"
"Här brukar man inte säja något alls när man dött."

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 14 mar 2018 15:30

Esther skrev:
Pilatus skrev:Stephen Hawking är död, vad trodde han på?

I sin första bok uttalade han tanken att det möjligen kunde finnas någon form av skapare. Men i en senare bok, The Grand Design, tog han avstånd från alla sådana idéer. "Man kan inte bevisa att Gud inte existerar, men vetenskapen gör Gud onödig", sade han. Big Bang är det oundvikliga resultatet av fysikens lagar, inget mer.

"Eftersom gravitationen existerar, kan universum skapa sig själv från ingenting, och kommer att göra det. Automatiskt skapande är orsaken till att det finns något, snarare än ingenting, till att universum existerar, att vi existerar".

NSD 2018-03-14

Så. Vad säger han nu? "Oh Lord - I did not know!!??" och Gud svarar: well, now you KNOW - thanks and goodby... ?!
:)

Varför skulle han säga något? Hans förmåga att tala är sedan många år borta. Kanske var det litet skamset att han aldrig tilldelades ett Nobelpris. I många år nämndes han som tänkbar mottagare av Nobelpriset. Det hade han varit värd snarare än en plats i den glest tillsatta sångkören.
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Finns Gud?

Inläggav Antic » 14 mar 2018 21:30

Pilatus skrev:Stephen Hawking är död, vad trodde han på?

I sin första bok uttalade han tanken att det möjligen kunde finnas någon form av skapare. Men i en senare bok, The Grand Design, tog han avstånd från alla sådana idéer. "Man kan inte bevisa att Gud inte existerar, men vetenskapen gör Gud onödig", sade han. Big Bang är det oundvikliga resultatet av fysikens lagar, inget mer.

"Eftersom gravitationen existerar, kan universum skapa sig själv från ingenting, och kommer att göra det. Automatiskt skapande är orsaken till att det finns något, snarare än ingenting, till att universum existerar, att vi existerar".

NSD 2018-03-14


Pratade han om ett upplevt universum eller hade han träffat på ett utanför upplevelsen?

Hur löste han objektivitetsproblemet?

Undrar om han kom på tanken att ett sådant universum skulle vara totalt onödigt och inte fylla någon funktion alls?

Låt mig gissa, han var en förkämpe för naiv realism med olöst objektivitetsproblem?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 14 mar 2018 21:45

Antic skrev:
Pilatus skrev:Stephen Hawking är död, vad trodde han på?

I sin första bok uttalade han tanken att det möjligen kunde finnas någon form av skapare. Men i en senare bok, The Grand Design, tog han avstånd från alla sådana idéer. "Man kan inte bevisa att Gud inte existerar, men vetenskapen gör Gud onödig", sade han. Big Bang är det oundvikliga resultatet av fysikens lagar, inget mer.

"Eftersom gravitationen existerar, kan universum skapa sig själv från ingenting, och kommer att göra det. Automatiskt skapande är orsaken till att det finns något, snarare än ingenting, till att universum existerar, att vi existerar".

NSD 2018-03-14

Pratade han om ett upplevt universum eller hade han träffat på ett utanför upplevelsen?
Hur löste han objektivitetsproblemet?
Undrar om han kom på tanken att ett sådant universum skulle vara totalt onödigt och inte fylla någon funktion alls?
Låt mig gissa, han var en förkämpe för naiv realism med olöst objektivitetsproblem?

Du får gärna undra, han kan inte besvara dina okunniga frågor.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 14 mar 2018 23:49

Pilatus skrev:Det hade han varit värd snarare än en plats i den glest tillsatta sångkören.



Jag som sjunger så falskt...
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 15 mar 2018 03:49

"Vi skapar världen genom våra tankar." - Buddha

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Finns Gud?

Inläggav Antic » 15 mar 2018 08:52

Pilatus skrev:Du får gärna undra, han kan inte besvara dina okunniga frågor.


Du kan trösta dig med att även om han levde, skulle han få stora problem med att besvara dem. ;)

För övrigt R.I.P

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Finns Gud?

Inläggav Illusionen » 15 mar 2018 11:01

klorofyll skrev:"Vi skapar världen genom våra tankar." - Buddha


Ja, det är ett klokt konstaterande, som tål att begrundas.
Därifrån är inte steget långt till syftet med frågan, Vad utgör medvetandets referens ?
Den som inte har svaret på frågan, kan inte göra anspråk på att förstå bakgrunden till
det vi tycker oss förnimma.

/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 15 mar 2018 11:21

Illusionen skrev:
klorofyll skrev:"Vi skapar världen genom våra tankar." - Buddha

Ja, det är ett klokt konstaterande, som tål att begrundas.

Vad vi skapar är en bild av världen, så som vi föreställer oss att världen är. Vi tycker saker om världen, världen förefaller oss vara så och så, vi färglägger världen med våra känslor. Men det vi tycker måste ju inte alltid vara sant.
Illusionen skrev:Därifrån är inte steget långt till syftet med frågan, Vad utgör medvetandets referens ?

Medvetandet har inte någon fast referens, medvetandet är i hög grad beroende av sinnesorganens indata, vilket kan variera.
Illusionen skrev:Den som inte har svaret på frågan, kan inte göra anspråk på att förstå bakgrunden till det vi tycker oss förnimma.

Åjo vars, det är det säkert många som kan. Perceptionspsykologin är inte ny, där finns svaret på din fråga, vet du något om de sinnesdata som strömmar in till ditt medvetandet så vet du också något om de referenser som medvetandet kan åberopa.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster