Finns det orsakssamband i verkligheten?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav xion » 14 mar 2018 11:46

Pilatus skrev:
xion skrev:Om jag ska svara kort så håller jag nog mer på ettan än tvåan. Tvåan har mera av illusion i sig.

Att du betraktar ettan som sann beror på att du inte sett självmotsägelserna i Antics kosmologi.
Hur kan liv föregå tid och rum? All vetenskap kastas över ända för att det skall passa in i den egna (Antic) världsbilden.
Det är sant att vi upplever världen via våra sinnen. Den dag vi dör så försvinner upplevelsen av världen. Den dag det inte längre finns något levande varelse på jorden så finns planeten kvar, likaså den galax vi är en del av. Det är så enkelt att ett barn inser det. Eller hur xion?

Jag sa inte att jag betraktade ettan som sann.
Jag ställdes inför ett val mellan två alternativ.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Esther » 14 mar 2018 14:16

xion skrev:
Esther skrev: 1. - den som Antic förespråkar och är i snabb tillväxt - den egna med egna sanningar och där det man upplever styr allt, det man känner blir till verklighet även biologiskt mm
2. - den som jag tillerkänner mig till - där det finns eviga sanningar som inte är beroende av oss men vi kan ta del av, där det jag känner är privat och personligt och inte påverkar verkligheten för andra eller mitt kön - utan detta är givet och inte styrt av yttre påverkan utan ett biologiskt faktum... mm

Så - vilken verklighet är den verkliga verkligheten?
:)

Om jag ska svara kort så håller jag nog mer på ettan än tvåan. Tvåan har mera av illusion i sig.


...det hade väl varit intressant om du hade kunnat svara på varför du tycker det är mer av en illusion .... kan du inte utveckla din tanke lite?
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav xion » 14 mar 2018 14:52

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev: 1. - den som Antic förespråkar och är i snabb tillväxt - den egna med egna sanningar och där det man upplever styr allt, det man känner blir till verklighet även biologiskt mm
2. - den som jag tillerkänner mig till - där det finns eviga sanningar som inte är beroende av oss men vi kan ta del av, där det jag känner är privat och personligt och inte påverkar verkligheten för andra eller mitt kön - utan detta är givet och inte styrt av yttre påverkan utan ett biologiskt faktum... mm

Så - vilken verklighet är den verkliga verkligheten?
:)

Om jag ska svara kort så håller jag nog mer på ettan än tvåan. Tvåan har mera av illusion i sig.


...det hade väl varit intressant om du hade kunnat svara på varför du tycker det är mer av en illusion .... kan du inte utveckla din tanke lite?

Därför att det inte finns några eviga sanningar (som vi kan vara säkra på). Inte ens könet är riktigt säkert det kan påverkas av hormontillskott och dylikt. Jag tycker mig minnas att barn i latinamerika hade fått könsförändringar av att äta kyckling som fötts upp med tillsatser av könshormon för att växa snabbare

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns det orsakssamband i verkligheten?

Inläggav Esther » 14 mar 2018 15:33

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Om jag ska svara kort så håller jag nog mer på ettan än tvåan. Tvåan har mera av illusion i sig.


...det hade väl varit intressant om du hade kunnat svara på varför du tycker det är mer av en illusion .... kan du inte utveckla din tanke lite?

Därför att det inte finns några eviga sanningar (som vi kan vara säkra på). Inte ens könet är riktigt säkert det kan påverkas av hormontillskott och dylikt. Jag tycker mig minnas att barn i latinamerika hade fått könsförändringar av att äta kyckling som fötts upp med tillsatser av könshormon för att växa snabbare


JA, yttre påverkan (även alla ppiller i vattnet vi dricker) påverkar ju både kön och fertilitet.
Denna påverkan har föga eller inget med den grundläggande behörighet av kön att göra. Utan är just yttre påverkan - en orsak till förändring av ett grundläggande förhållande.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster