Varat är tredelat.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varat är tredelat.

Inläggav xion » 18 mar 2018 15:51

Esther skrev:
xion skrev:
Esther skrev:

Känner du att din grund byggd på sand - gungar? :)

Ja , OJ vad det gungar! :D :D :D


Som jag sa - du skulle ha älskat att vara gift med mig :) - inte en lugn stund stackars människa ...

En ateist och en fundamentalist - Snacka om trettioåriga kriget! :)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Pilatus » 18 mar 2018 15:59

Esther skrev:Denna cell kan INTE dela sig om den inte först blivit befruktad.

Så hur gick det till menar du?

Det finns mängder med liv som inte är könsuppdelat! Att encelliga varelser kunde föröka sig är inte fullt så märkligt som du försöker göra det. Vid knoppning bryts mindre dotterceller av från en större modercell, till skillnad från vid mitos där två lika stora dotterceller bildas från modern. Det mest kända exemplet på organismer som förökar sig via knoppning är jästsvampen Saccharomyces cerevisiae.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 16:03

Pilatus skrev:
Esther skrev:Denna cell kan INTE dela sig om den inte först blivit befruktad.

Så hur gick det till menar du?

Det finns mängder med liv som inte är könsuppdelat! Att encelliga varelser kunde föröka sig är inte fullt så märkligt som du försöker göra det. Vid knoppning bryts mindre dotterceller av från en större modercell, till skillnad från vid mitos där två lika stora dotterceller bildas från modern. Det mest kända exemplet på organismer som förökar sig via knoppning är jästsvampen Saccharomyces cerevisiae.


Ok så dina förfäder är en jästsvamp - mina känner jag.
Det är väl skillnaden då.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 16:04

xion skrev:
Esther skrev:
xion skrev:Ja , OJ vad det gungar! :D :D :D


Som jag sa - du skulle ha älskat att vara gift med mig :) - inte en lugn stund stackars människa ...

En ateist och en fundamentalist - Snacka om trettioåriga kriget! :)


:) trettioåriga kriget i det tredelade varat.
Låter som en ursoppa för mig. Det enda som saknas är blixnedslagen ur den icke existerande atmosfären för att det kan bli något liv i luckan.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Pilatus » 18 mar 2018 16:06

Esther skrev:Antingen så lägger du fram - istället för att ständigt begära det av mig - grund för detta du påstår när jag precis visat att de främsta forskarna inom området konstaterat att det inte finns något DNA som kan bekräfta bakåt i tiden - eller så lägger jag ner det.

Jag talar endast utifrån skolboken, skall jag bevisa att den är korrekt? Jag menar att det råder konsensus om att livet utgår från en urcell. Det du pekar på är att det finns spår av bakteriella inslag i arvsmassan. Eller förklara hur du menar!
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 16:07

Pilatus skrev:
Esther skrev:Denna cell kan INTE dela sig om den inte först blivit befruktad.

Så hur gick det till menar du?

Det finns mängder med liv som inte är könsuppdelat! Att encelliga varelser kunde föröka sig är inte fullt så märkligt som du försöker göra det. Vid knoppning bryts mindre dotterceller av från en större modercell, till skillnad från vid mitos där två lika stora dotterceller bildas från modern. Det mest kända exemplet på organismer som förökar sig via knoppning är jästsvampen Saccharomyces cerevisiae.


Nej jag håller med dig - men att de blir något annat än det de är --- Det är märkligt. Har du bevis på att encelliga varelser blivit människor?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 16:08

Pilatus skrev:
Esther skrev:Antingen så lägger du fram - istället för att ständigt begära det av mig - grund för detta du påstår när jag precis visat att de främsta forskarna inom området konstaterat att det inte finns något DNA som kan bekräfta bakåt i tiden - eller så lägger jag ner det.

Jag talar endast utifrån skolboken, skall jag bevisa att den är korrekt? Jag menar att det råder konsensus om att livet utgår från en urcell. Det du pekar på är att det finns spår av bakteriella inslag i arvsmassan. Eller förklara hur du menar!


OM du begär källor - ge dem också då.
Jag kan alltid producera underlag för allt jag påstår - jag har inte sett prov på detta hos någon annan här än.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Pilatus » 18 mar 2018 16:10

Esther skrev::) trettioåriga kriget i det tredelade varat. Låter som en ursoppa för mig. Det enda som saknas är blixnedslagen ur den icke existerande atmosfären för att det kan bli något liv i luckan.

Vad är det du försöker bevisa? Det där har du inte kläm på!

Vulkanisk aktivitet, askmoln, laddade partiklar, elektriska urladdningar.


Volcanic Lightning - WTF Weather
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 16:45

Pilatus skrev:
Esther skrev::) trettioåriga kriget i det tredelade varat. Låter som en ursoppa för mig. Det enda som saknas är blixnedslagen ur den icke existerande atmosfären för att det kan bli något liv i luckan.

Vad är det du försöker bevisa? Det där har du inte kläm på!

Vulkanisk aktivitet, askmoln, laddade partiklar, elektriska urladdningar.


Volcanic Lightning - WTF Weather


Ja NU ja... när det redan finns den atmosfär som finns - eller menar du att din film kommer från den tiden innan atmosfären?
Att en partikel är laddad - i DEN KONTEXT VI KÄNNER TILL MED DE EGENSKAPer vi känner till... ja visst.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 16:52

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev::) trettioåriga kriget i det tredelade varat. Låter som en ursoppa för mig. Det enda som saknas är blixnedslagen ur den icke existerande atmosfären för att det kan bli något liv i luckan.

Vad är det du försöker bevisa? Det där har du inte kläm på!

Vulkanisk aktivitet, askmoln, laddade partiklar, elektriska urladdningar.


Volcanic Lightning - WTF Weather


Ja NU ja... när det redan finns den atmosfär som finns - eller menar du att din film kommer från den tiden innan atmosfären?
Att en partikel är laddad - i DEN KONTEXT VI KÄNNER TILL MED DE EGENSKAPer vi känner till... ja visst.


Blixten är den synliga delen vid elektriska urladdningar i samband med åskväder. Den består av luft som är så kraftigt upphettad att den blir självlysande. När spänningsskillnaderna i ett moln blir så stora att de överträffar luftens isolerande förmåga sker det en urladdning.

Blixten börjar genom att en blixtkanal byggs upp genom stötjonisation i etapper på ca 30 meter åt gången. Blixtkanalen är inte bredare än en penna men kan vara mellan 5 och 10 km lång. När kanalen är klar sker en urladdning mellan marken och molnet.

Huvudurladdningen genom blixtkanalen sker med en hastighet av 30 000 km/s, vilket är en tiondel av ljusets hastighet. Skenet från den upphettade luften utgör det vi kallar blixt.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... xtar-1.662
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 16:53

Den begränsade kunskapen som tror om sig att den vet allt kan förklara allt är det som utgör den stora massan av alla människor som styrs av andra som bestämmer vad de ska tro och tänka.
Så --- ser det ut.
De som då inte tänker så --- är vilsna i pannkakan - enligt de som inte tänker :) självständigt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Pilatus » 18 mar 2018 16:54

Esther skrev:Ja NU ja... när det redan finns den atmosfär som finns - eller menar du att din film kommer från den tiden innan atmosfären?

Att en partikel är laddad - i DEN KONTEXT VI KÄNNER TILL MED DE EGENSKAPer vi känner till... ja visst.

Du menar att det inte fanns laddade partiklar för tre miljarder år sedan? Det fanns det, om du inte vill tvinga mig bevisa att solen fanns!

Vad är det du tror om utvecklingen? Försöker du bevisa att skolböckerna har fel och att det krävs någon Demiurg som fixar till blixtarna?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 16:58

Pilatus skrev:
Esther skrev:Ja NU ja... när det redan finns den atmosfär som finns - eller menar du att din film kommer från den tiden innan atmosfären?

Att en partikel är laddad - i DEN KONTEXT VI KÄNNER TILL MED DE EGENSKAPer vi känner till... ja visst.

Du menar att det inte fanns laddade partiklar för tre miljarder år sedan? Det fanns det, om du inte vill tvinga mig bevisa att solen fanns!

Vad är det du tror om utvecklingen? Försöker du bevisa att skolböckerna har fel och att det krävs någon Demiurg som fixar till blixtarna?


Nej - behöver ingen Gud för detta. Det är ren logik - att man utgår ifrån det man känner till idag och bara förflyttar detta som redan finns och drar av några miljoner år och postulerar att blixten slog ner och cellen delade sig och ur den växte det fram träd och buskar och fåglar och växter och människor.
Att lära ut sådant krävs det mycket lite på övre planet...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Pilatus » 18 mar 2018 17:00

Esther skrev:Den begränsade kunskapen som tror om sig att den vet allt ...

Tjafsigt värre, i det här fallet kanske det finns kunskap! Jorden blev gradvis kallare och fick en fast yta med vulkaner, som bidrog till att utveckla jordens andra atmosfär av vattenånga och koldioxid samt mindre mängder kväve, ammoniak och andra gaser – men fortfarande utan syre.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varat är tredelat.

Inläggav Esther » 18 mar 2018 17:01

Pilatus skrev:Du menar att det inte fanns laddade partiklar för tre miljarder år sedan? Det fanns det, om du inte vill tvinga mig bevisa att solen fanns!

Vad är det du tror om utvecklingen? Försöker du bevisa att skolböckerna har fel och att det krävs någon Demiurg som fixar till blixtarna?



Det är luften som är upphettad som gör blixten inte laddade enstaka partiklar - fanns det luft?
Luft är den gasblandning som finns överallt omkring oss i jordens atmosfär, och som vi behöver för att kunna andas. Luften består till största delen av kväve, cirka 78 procent, och syre, cirka 21 procent. I luften finns även mycket små mängder av andra gaser såsom argon, koldioxid och neon
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 36 och 0 gäster