Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 12 apr 2018 22:41

Pilatus skrev:Katarina Frostenson lämnar stol nr 18. Kanske det bästa som kunde ske, nu kan arbetet återupptas igen, tror jag. :)

– Jag tror vi alla förstod allvaret i den här situationen. De som tidigare försvarat Katarina Frostenson var tvungna att ta ett steg tillbaka, att göra en kompromiss. Och Katarina Frostenson gick med på att avstå från sina uppdrag, säger Anders Olsson.

Försvar för vadå? Kompromiss? Vari består orättvisan?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 apr 2018 22:55

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Katarina Frostenson lämnar stol nr 18. Kanske det bästa som kunde ske, nu kan arbetet återupptas igen, tror jag. :)

– Jag tror vi alla förstod allvaret i den här situationen. De som tidigare försvarat Katarina Frostenson var tvungna att ta ett steg tillbaka, att göra en kompromiss. Och Katarina Frostenson gick med på att avstå från sina uppdrag, säger Anders Olsson.

Försvar för vadå? Kompromiss? Vari består orättvisan?

Ja, man skulle förstås handlat för tjugo år sedan då det blev känt att Jean-Claude Arnault var en filur som inte lät damerna vara i fred.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 13 apr 2018 00:15

Tja, egentligen, varför bryr sig någon vanlig om akademin över huvud taget? Mer än som irritationsmoment? Priser som utses av en kulturelit till andra i samma elit. Nån föreslog att man skulle skrota akademin och ha ett mer normalt bidragsgivande. Bra idé. Ge pengar till de, som skriver så att människor läser som annars inte skulle läsa skönlitteratur alls. Höja svenskan från fett najs till riktigt bra. Astrid Lindgren, Camilla Läckberg och GW Persson har gjort mer för svenskan än vad jag kan tänka mig att någon på stolarna har gjort.

Jag kan roas av ”språket” i P1, men mer än så behöver inte jag.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 13 apr 2018 00:25

Esther skrev:.

Anders - ta hand om dig!
Det är fint att knega... - vad jag vill säga med det är att arbetet ofta bär upp en stor del av vem man är och vad kanske man till och med känner sig lycklig med och uppskattar. Det är inte bara kamraterna där, utan uppgifterna i sig. Man känner sig behövd och gör en skillnad. De som inte arbetar är inte lyckligare människor - ofta snarare tvärtom. Många som går i pension saknar jobbet - att känna att man behövs. Ha något eget där man gör något för andra också.


Tack för dina ord, Esther. Jag har som sagt gått arbetslös så jag vet vad et innebär, och att vänta på pensionen är inte rätt. Men sen. Jobb är så sanslöst olika. Och har man ett jobb som i och för sig är välbetalt, men som dränerar en på all kraft, så är det svårt. Det var ok på 80 och 90-talen då Det fanns bra möjligheter för en hyfsat begåvad med duktig utbildning från enklare bakgrund, men sen dess finns inga såna jobb kvar tycks det om man inte är ren nörd. Sen dess har jag inte trivts just något alls.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 apr 2018 08:33

Har Sv Akademien någon betydelse idag? Allvarligt talat... Förutom för "kultureliten"? Så de kan ge priser och förmåner åt varandra...?

Och vilken betydelse har Danius' knytblusar? Något slags symbolik?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 apr 2018 10:06

Algotezza skrev:Har Sv Akademien någon betydelse idag? Allvarligt talat... Förutom för "kultureliten"? Så de kan ge priser och förmåner åt varandra...?
Och vilken betydelse har Danius' knytblusar? Något slags symbolik?

Arbetet med SAOL och SAOB anser jag vara viktigt, svenska språkets vård är viktigare än på länge då det snabbt utvecklas "dialekter" språkbruk som ligger en bit vid sidan av. Svenska Akademien delar ut ett av sina största priser, Nordiska priset, till författaren Agneta Pleijel under onsdagskvällen.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 apr 2018 11:35

Kungl. Vetenskapsakademien tilldelade Ruth Millikan, Rolf Schock Prize in Logic and Philosophy. Hon skrev 1984 Language, Thought and Other Biological Categories som förändrade det filosofiska landskapet inom flera områden: inom biologins filosofi, inom språk- och medvetandefilosofi och inom epistemologi. Den utgör det hittills mest genomarbetade försöket att ge en naturalistisk redogörelse för människans förmåga att representera sin omgivning i språk och tanke och ligger till grund för ett stort samtida forskningsområde, den så kallade teleosemantiken. Utgångspunkten är att om människan är en produkt av evolutionen måste också hennes kognitiva förmågor vara det.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 apr 2018 12:14

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Har Sv Akademien någon betydelse idag? Allvarligt talat... Förutom för "kultureliten"? Så de kan ge priser och förmåner åt varandra...?
Och vilken betydelse har Danius' knytblusar? Något slags symbolik?

Arbetet med SAOL och SAOB anser jag vara viktigt, svenska språkets vård är viktigare än på länge då det snabbt utvecklas "dialekter" språkbruk som ligger en bit vid sidan av. Svenska Akademien delar ut ett av sina största priser, Nordiska priset, till författaren Agneta Pleijel under onsdagskvällen.



Ja, det är viktigt med språkvård men sysslar inte Språknämnden och Språkrådet med det du nämner initialt? Behövs Sv Akademien för att dela ut priser till sina polare?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 apr 2018 12:56

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Har Sv Akademien någon betydelse idag? Allvarligt talat... Förutom för "kultureliten"? Så de kan ge priser och förmåner åt varandra...?
Och vilken betydelse har Danius' knytblusar? Något slags symbolik?

Arbetet med SAOL och SAOB anser jag vara viktigt, svenska språkets vård är viktigare än på länge då det snabbt utvecklas "dialekter" språkbruk som ligger en bit vid sidan av. Svenska Akademien delar ut ett av sina största priser, Nordiska priset, till författaren Agneta Pleijel under onsdagskvällen.

Ja, det är viktigt med språkvård men sysslar inte Språknämnden och Språkrådet med det du nämner initialt? Behövs Sv Akademien för att dela ut priser till sina polare?

Jag tittar och finner att Institutet för språk och folkminnen har till uppgift att bedriva språkvård och på vetenskaplig grund öka, levandegöra och sprida kunskaper om språk, dialekter, folkminnen, namn och andra immateriella kulturarv i Sverige. Minoritetsspråk, dialekter, språkvård, namn och folkminnen sysslar de med. Svenska språknämndens uttalsordbok. Språkrådet ger rådgivning i svenska språket. Språkrådets viktigaste uppgift är att vara ett stöd för dem som ska använda eller har frågor om svenska, finska, jiddisch, romska och svenskt teckenspråk. Rådgivningen är kostnadsfri.

Men Akademien arbetar med SAOB i Lund. Om några år börjar man skymta konturerna av bokstaven Ö. Även SAOL ges ut av Akademien.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 apr 2018 14:02

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Arbetet med SAOL och SAOB anser jag vara viktigt, svenska språkets vård är viktigare än på länge då det snabbt utvecklas "dialekter" språkbruk som ligger en bit vid sidan av. Svenska Akademien delar ut ett av sina största priser, Nordiska priset, till författaren Agneta Pleijel under onsdagskvällen.

Ja, det är viktigt med språkvård men sysslar inte Språknämnden och Språkrådet med det du nämner initialt? Behövs Sv Akademien för att dela ut priser till sina polare?

Jag tittar och finner att Institutet för språk och folkminnen har till uppgift att bedriva språkvård och på vetenskaplig grund öka, levandegöra och sprida kunskaper om språk, dialekter, folkminnen, namn och andra immateriella kulturarv i Sverige. Minoritetsspråk, dialekter, språkvård, namn och folkminnen sysslar de med. Svenska språknämndens uttalsordbok. Språkrådet ger rådgivning i svenska språket. Språkrådets viktigaste uppgift är att vara ett stöd för dem som ska använda eller har frågor om svenska, finska, jiddisch, romska och svenskt teckenspråk. Rådgivningen är kostnadsfri.

Men Akademien arbetar med SAOB i Lund. Om några år börjar man skymta konturerna av bokstaven Ö. Även SAOL ges ut av Akademien.


De kunde väl ägna sig åt språk och litteratur då. I stället för dokusåperier...

Är det en svensk paradgren att vara dåliga på krishantering och konfliktlösning? Finns ju rätt många konflikträdda.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 apr 2018 14:19

En på sikt vinnande attityd är att avvakta, inte hasta iväg eller dra förhastade slutsatser. Gäller oftast även sjukdomar. En hel del fixar sig om man inte intrigerar för mycket i kroppens egna läkande mekanismer. Kanske även sjukdomar i samhällskroppen...

Jag har därför kommit på namnet på en effektiv medicin som inte består av något annat än att just avvakta. Medicinen heter Awactan.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 apr 2018 14:20

Algotezza skrev:De kunde väl ägna sig åt språk och litteratur då. I stället för dokusåperier...

Är det en svensk paradgren att vara dåliga på krishantering och konfliktlösning? Finns ju rätt många konflikträdda.

Jag tror att man skulle löst problemet med Jean-Claude Arnault för tjugo år sedan. Det var nu först i november 2017 som Svenska Akademien avbröt allt samarbete med Arnault. Anledningen uppgavs vara Dagens Nyheters granskning av Arnaults beteende samt hans uppträdande gentemot ledamöter, ledamöters döttrar, ledamöters hustrur och personal vid Akademiens kansli. Tillsammans med sin hustru Katarina Frostenson har Arnault drivit företaget Forum Jean Claude Arnault HB, som bland annat har finansierats av Statens kulturråd. Svenska Akademien finansierade sedan år 2010 företagets verksamhet med 126 000 kr per år. Kanske förklarligt att några ledamöter fått nog.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 apr 2018 14:26

Algotezza skrev:En på sikt vinnande attityd är att avvakta, inte hasta iväg eller dra förhastade slutsatser. Gäller oftast även sjukdomar. En hel del fixar sig om man inte intrigerar för mycket i kroppens egna läkande mekanismer. Kanske även sjukdomar i samhällskroppen...

Jag har därför kommit på namnet på en effektiv medicin som inte består av något annat än att just avvakta. Medicinen heter Awactan.

Det är säkert bra med saktmod, men kanske var det just det som Akademien sysslat med under ett antal ständiga sekreterare, i stället för att en gång för alla ta upp Jean-Claude Arnaults dåliga beteende mot damerna. Man kunde gott gett honom en örfil och visat honom på porten.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 13 apr 2018 18:48

Någon som påpekade att Nobelpriset till Bob Dylan, och händelserna till följd av det ledde till att Svenska Akademin förlorade anseende. Kanske var det av större betydelsen än alla vändor med denne "kulturprofil" osv, till att Svenska Akademin nu kan vara på väg att upplösas?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 apr 2018 19:01

rekoj skrev:Någon som påpekade att Nobelpriset till Bob Dylan, och händelserna till följd av det ledde till att Svenska Akademin förlorade anseende. Kanske var det av större betydelsen än alla vändor med denne "kulturprofil" osv, till att Svenska Akademin nu kan vara på väg att upplösas?

Min gissning är att man försöker samla ihop sig och gå vidare, alternativet är så mycket mer förnedrande, en slags odugligförklaring av ledamöterna som vanligt anständigt folk. Vill de ha ett sådant eftermäle?

Mycket dumheter har sagts och man har inte velat ta itu med den gamla surdeg som legat och pyst under många år. Kanske är det stora hindret borta nu. Bob Dylan blev inte riktigt så ärofullt som det var tänkt, men man har gjort konstiga saker förr. Priset i dumhet står ändå norska kommittén för. Fredsprisets aktning kan inte vara högt.

Jag hoppas att de skall skärpa sig och visa sig vara de kloka människor som vi gärna velat tro att de är.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster