Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 16 apr 2018 16:39

Esther skrev:Den katolska kyrkan som jag tillhör har egna forskare - som är oerhört framgångsrika inom alla dessa områden. Du misstar dig grovt när du tillskriver mig den protestantiska kyrkans olika organisationers syn på saker och till. För vilka jag inte ens gett uttryck. Jag har inte sett någon här ge skäl för det som de tror på med faktiska underbyggda skäl. Detta att jag tror att man tydligt kan se Gud genom skapelsen är inget kreationistisk - det är den tro som alla de som tror på Gud har.


http://rationalcatholic.blogspot.se/201 ... ution.html

GOD'S PERIODIC TABLE AND THE EVOLUTION OF MATTER

Cosmic History for the Universe--not to scale
from Wikimedia Commons
In trying to reconstruct how the universe has evolved (pardon that word!), we have to keep in mind that before a time of about 380,000 years after the Big Bang (the presumed origin of the universe from a singularity, i.e. "Ex Nihilo"), the history has to be reconstructed--speculatively--from what we know about the physics of elementary particles--the so-called "Standard Model" (see God, Symmetry and Beauty I and Philosophic Issues in Cosmology 1). The reason we have to infer what happened before this 380,000 year benchmark is the opacity of the early Universe to radiation--it consisted of a high energy plasma of quarks, gluons, photons and, in the later stages, elementary particles such as protons, electrons, neutrons. (See Luke Mastin's Timeline of the Big Bang for a complete, if perhaps somewhat speculative account of the early stages of the evolution.)

For purposes of this discussion, I'll accept (as do most physicists) that "In the Beginning" there was a super-hot tiny ball of energy, "one thing", that changed to quarks, anti-quarks, gluons and then yielded elementary particles--protons, neutrons, electrons. Subsequently gravitation induced star formation with protons and alpha particles (helium-4 nuclei) present in early stars. There would have been a serious obstacle to further formation of the elements because a three-body collision of three alpha particles would be required for the formation of carbon-12 (the next step in formation of the elements) and as those of you who have shot pool know, the probability of a triple collision from random motion of particles is small.

Fred Hoyle (who had derisively labelled creation from a singularity as "The Big Bang"--the name stuck) saw a problem in the abundance of carbon-12 and other elements in the universe and the lack of a mechanism for their creation. He predicted an excited, higher energy state of carbon-12 nuclei that would enhance the formation of carbon-12 by the so-called "triple alpha process" (see the diagram below). His prediction was verified experimentally.

Triple Alpha Process
from Wikimedia Commons

In this process, two alpha particles (helium-4 nuclei) collide to form a beryllium-8 nucleus, which is unstable. However, the likelihood of forming carbon-12 from a collision with an alpha particle is enhanced by a "resonance effect". This effect comes about because an excited, high energy level of the carbon-12 nucleus has almost the same value as the nuclear energy levels of beryllium-8 and helium-4.

Carbon-12 formation would be the bottleneck; if carbon-12 could not be formed, then no oxygen, nitrogen, or heavier elements. All these reactions take place at a very high temperature in the interior of giant stars. When these stars implode, go nova (as with the Crab nebula picture above), all the heavy elements formed in the interior are scattered through the universe for the formation of planets and living organisms.

Here's the important point to be emphasized in this: it is fundamental physics that enables the formation of the elements, the evolution of the Periodic Table, if you will. It is NOT a simultaneous creation of each element. It is a much more wonderful thing to have this occur as a consequence of "natural law", rather than an ad individuum, separate and simultaneous creation of each element. It is evolution, not creation all at once. And it is God who created the rules of physics that enables this evolution.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 16 apr 2018 16:42

EVIDENCE FOR EVOLUTION OF BIOLOGICAL ORGANISMS*
That evolution of biological organisms, gradual changes in species and groups, occurs, is based on two types of evidence: fossil evidence of transitions between different types of organisms (see here) and similarities in DNA and protein composition. Perhaps the most illustrative of the transitional record is that of dinosaurs to birds.

Nevertheless, there are large gaps between groups in the fossil record, such that the paleontologists Stephen Jay Gould and Niles Eldridge proposed a modification of the Neo-Darwinian theory, Punctuated Equilibrium. Their theory posited large, discontinuous changes in species, rather than the gradual changes given by Darwinism.

Here's a question for those who propose an instantaneous creation of all species: why does the fossil record of more than a billion years ago contain indicators of only microbial species, and why do the fossil records of different geologic eras contains a progression of types, with no recent phyla (e.g. mammalia) in older records?

The table below gives example of changes in the composition of DNA coding for proteins and random DNA for different species.
SPECIES
GENE SEQUENCE THAT CODES PROTEIN
RANDOM DNA SEGMENTS BETWEEN GENES
Chimpanzee
100%
98%
Dog
99
52
Mouse
99
40
Chicken
75
4
Fruit Fly
60
About 0
Round Worm
35
About 0
From Francis Collins, "The Language of God", pp.127,128.

Note the similarities between mammalian species, and the differences between different groups (e.g. round worm vs chicken). Also note that the differences are much greater for "random (non-functional?) DNA" since mutations here won't affect survivability as much.
I want to emphasize again: evolution is the change of species one into another, along with the supposition of common descent from some single celled organism in the distant past. Many people--including scientists--confuse evolution with the neo-Darwinian proposed mechanism for evolution, mutation leading to small changes that enhance survivability and thus gradually yield different species. Many scientists and philosophers do not think the neo-Darwinian model is sufficient to explain evolution. Some of these critics are atheists or agnostics, so it isn't a question of neo-Darwinism violating their religious beliefs. (See, for example, Thomas Nagel's book, Mind and Cosmos.)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 16 apr 2018 16:46

Pilatus skrev: Vad du fått dina idéer ifrån vet jag inte




OM du tittar på vad han skriver (vetenskapsman) på länken där jag tog informationen ifrån ser du att ifrågasättandet är norm inom kyrkan. Man ifrågasätter inte för att stoppa upp något - utan för att föra något framåt. Den som inte ifrågasätter får aldrig några svar.
Det är vanligt och normalt att göra detta där jag kommer ifrån.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17367
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 16 apr 2018 16:46

Se där, nu faller det tunga textbomber från kreationisten själv.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 16 apr 2018 16:47

Pilatus skrev:Se där, nu faller det tunga textbomber från kreationisten själv.


Du skulle ju inte vara vass?!!
Du är ju inte elak.
:)
Veritas vos liberabit

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Finns Gud?

Inläggav Antic » 16 apr 2018 17:27

531bts skrev:Antic: du gör det mer problematiskt än vad det är. Medvetetandet är anknutet till en kropp. Kroppen står i förbindelse med den omgivande verkligheten via sinnesorganen. Av det som faller in på medvetandet via sinnena, kan vi värdera, minnas o införliva med minnen av tidigare gjorda erfarenheter, kunskap o omdöme bildas.
Medvetandet som egenskap, förmågan att erfara, skilljer sig inte beroende på vilken art det är anknutet till. Det som skiljer sig är vilken utrustning de olika arterna begåvats med evolutionärt. Ju mer avancerat nervsystem desto större omfång för vad som faller in på medvetandet.
Självklart är det ju så att finns ingen mottagare eller är sinnena deffekta blir det ingen tydlig bild. Som med TV:n: är den trasig kan man inte ta emot sändningen som ju pågår oavsett om just din TV inte funkar!


Tvärtom, jag gör det mycket lättare.

Men innan jag börjar, nämn något utanför utlevandet? Ingen annan kan det, kan du? :-k

Allt vi vet, är det som vi upplever helt och hållet i oss själva. Om det existerade en fysisk värld utanför dig eller inte, skulle du inte märka den minsta skillnad eftersom allt sker helt och hållet i dig.

Men, en sådan värld skulle få stora logiska problem.

1.Ingen av det du upplever skulle bli äkta, utan en omvandling av något som varken ser ut eller fungerar på det sättet. Man visste redan på Aristoteles tid att en värld utanför oss inte skulle vara som den vi upplever i oss, eftersom våra egna sinnen skapar intrycken. Alltså skulle vår upplevelse inte bli äkta om det existerade en fysisk värld utanför.

Varför krångla till det med en "mystisk fysisk värld" som ingen kan veta något om, och som skulle gör att vår upplevelse inte blev äkta?

2.Nu kommer det riktigt stora problemet...

Vi kan inte uppleva något som är objektivt. Vi skulle inte kunna uppleva ett enda fast objekt (som en fysisk värld skulle bestå av)

Alla objekt förändrar sig hela tiden efter hur vi upplever dem.

Bordet du går runt kommer att ändra sig hela tiden efter hur du betraktar det. Det är för att upplevelsen skapar alla objekt som rörliga och föränderliga. Har du aldrig undrat varför allt rör sig när du upplever?

En fysisk värld däremot skulle bestå av fasta objekt som är oföränderliga på det sätt de är.

En sån värld skulle aldrig gå att uppleva då alla objekt måste ändra sig efter hur du upplever dem. (vara rörliga)

Även om inte upplevelsen kan hantera fasta objekt så har vi ändå ett sätt att åstakomma såna på, matematik och fasta mått, som inte går att uppleva. Först då kan vi få ett fast objekt som blir oföränderligt på det sätt det är. Objektet blir även exakt likadant för alla utan åtskillnad.

Det enda vi vet om, är det som våra egna sinnen skapar helt och hållet i oss. Och slutar sinnena fungera, så blir det inga mer sinneintryck och den biten av världen slocknar för oss. Utanför våra kroppar och våra sinnen vet vi ingenting, vi vet bara om det som våra egna sinnen skapar upplevelsen av i oss själva.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns Gud?

Inläggav Anne » 16 apr 2018 17:27

Jag var med om en så konstigt grej igår. Jag kändes helt tydligt hur jag hade två olika hjärtrytmer samtidigt. Jag blev livrädd och mina hjärtslag ökade i hastighet medan det andra förhöll sig lugnt. Tänkte ringa ambulansen. Och så kom en röst ovanpå detta. Ja, jag vet - det låter helt sjukt, och jag är för den delen psykiskt sjukdomsklassad. I den här konversationen sa han i korta drag att jag försummade mig själv för mycket när jag hela tiden tänkte på andras väl och ve så nu flyttade han in hos mig så jag skulle ta hand om mig bättre genom att jag då tar hand om honom.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 16 apr 2018 17:44

lynx skrev:Jag var med om en så konstigt grej igår. Jag kändes helt tydligt hur jag hade två olika hjärtrytmer samtidigt. Jag blev livrädd och mina hjärtslag ökade i hastighet medan det andra förhöll sig lugnt. Tänkte ringa ambulansen. Och så kom en röst ovanpå detta. Ja, jag vet - det låter helt sjukt, och jag är för den delen psykiskt sjukdomsklassad. I den här konversationen sa han i korta drag att jag försummade mig själv för mycket när jag hela tiden tänkte på andras väl och ve så nu flyttade han in hos mig så jag skulle ta hand om mig bättre genom att jag då tar hand om honom.

Märkligt! Man får nog tänka att det kan hända vem som helst under vissa omständigheter. Ta det lugnt och betrakta upplevelsen lite på avstånd... Brukar du höra röster? Själv kan jag nog göra det i vissa miljöer när det känns lite kritiskt..

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns Gud?

Inläggav Anne » 16 apr 2018 19:31

Nej, jag brukar inte höra röster, men har haft en kort period då jag gjorde det tidigare.
Hur som helst, nu har jag duschat och käkat en kanelbulle. Slarvar rejält med maten, ska försöka äta något mer senare eller imorgon.
Nu ska jag googla dessa hjärtsymptom.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17367
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 16 apr 2018 19:36

lynx skrev:Nej, jag brukar inte höra röster, men har haft en kort period då jag gjorde det tidigare.
Hur som helst, nu har jag duschat och käkat en kanelbulle. Slarvar rejält med maten, ska försöka äta något mer senare eller imorgon.
Nu ska jag googla dessa hjärtsymptom.

Här förklaras en del om hjärtrytmrubbningar:

https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjartsjukdomar/Hjartrytmrubbningar/
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17367
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 16 apr 2018 21:03

Esther skrev:
Pilatus skrev:Se där, nu faller det tunga textbomber från kreationisten själv.

Du skulle ju inte vara vass?!! Du är ju inte elak.

Vetenskapens värld om Svamparnas planet ger en rejäl lektion i jordens utveckling och om livets förutsättningar.
Men man bör kasta av sig en massa religiösa griller innan man ser det eftersom det till stor del handlar om evolution. Jag har inga större förhoppningar, men det kan vara värt ett försök.

https://www.svtplay.se/video/17627778/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-28-svamparnas-planet
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 16 apr 2018 21:15

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Se där, nu faller det tunga textbomber från kreationisten själv.

Du skulle ju inte vara vass?!! Du är ju inte elak.

Vetenskapens värld om Svamparnas planet ger en rejäl lektion i jordens utveckling och om livets förutsättningar.
Men man bör kasta av sig en massa religiösa griller innan man ser det eftersom det till stor del handlar om evolution. Jag har inga större förhoppningar, men det kan vara värt ett försök.

https://www.svtplay.se/video/17627778/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-28-svamparnas-planet


Jag har alltid föredragit att läsa riktiga forskare än se mass youtube klipp eller någon film... så jag kan rekommendera - om du tycker det vore roligt att läsa vad forskningen säger lite Foley. I den post där jag lade upp hans CV från universitet finns en länk med alla hans papers. Läs gärna några av de många avhandlingar han skrivit.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17367
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 16 apr 2018 21:30

Esther skrev:
Pilatus skrev:Vetenskapens värld om Svamparnas planet ger en rejäl lektion i jordens utveckling och om livets förutsättningar.
Men man bör kasta av sig en massa religiösa griller innan man ser det eftersom det till stor del handlar om evolution. Jag har inga större förhoppningar, men det kan vara värt ett försök.

https://www.svtplay.se/video/17627778/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-28-svamparnas-planet

Jag har alltid föredragit att läsa riktiga forskare än se mass youtube klipp eller någon film... så jag kan rekommendera - om du tycker det vore roligt att läsa vad forskningen säger lite Foley. I den post där jag lade upp hans CV från universitet finns en länk med alla hans papers. Läs gärna några av de många avhandlingar han skrivit.

Det var som jag trodde, hellre religiös smörja än något vettigt om svampar och evolution.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns Gud?

Inläggav Anne » 16 apr 2018 21:44

Pilatus skrev:
lynx skrev:Nej, jag brukar inte höra röster, men har haft en kort period då jag gjorde det tidigare.
Hur som helst, nu har jag duschat och käkat en kanelbulle. Slarvar rejält med maten, ska försöka äta något mer senare eller imorgon.
Nu ska jag googla dessa hjärtsymptom.

Här förklaras en del om hjärtrytmrubbningar:

https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjartsjukdomar/Hjartrytmrubbningar/

Det klaffar (förlåt min svarta humor för tillfället, trodde faktiskt att jag skulle dö) inte. Nu är jag nästan oförskämt lugn.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17367
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 16 apr 2018 21:59

lynx skrev:
Pilatus skrev:Här förklaras en del om hjärtrytmrubbningar:

https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjartsjukdomar/Hjartrytmrubbningar/

Det klaffar (förlåt min svarta humor för tillfället, trodde faktiskt att jag skulle dö) inte. Nu är jag nästan oförskämt lugn.

Så bra att det känns lugnt. Jag tror inte att det är helt ovanligt att man kan få litet hjärtflimmer någon gång, speciellt då man lagt sig. Hjärtat försöker väl att hitta en lugnare rytm och så kan det fladdra litet innan det känns helt infasat.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster