Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 14 apr 2018 07:19

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:En på sikt vinnande attityd är att avvakta, inte hasta iväg eller dra förhastade slutsatser. Gäller oftast även sjukdomar. En hel del fixar sig om man inte intrigerar för mycket i kroppens egna läkande mekanismer. Kanske även sjukdomar i samhällskroppen...

Jag har därför kommit på namnet på en effektiv medicin som inte består av något annat än att just avvakta. Medicinen heter Awactan.

Det är säkert bra med saktmod, men kanske var det just det som Akademien sysslat med under ett antal ständiga sekreterare, i stället för att en gång för alla ta upp Jean-Claude Arnaults dåliga beteende mot damerna. Man kunde gott gett honom en örfil och visat honom på porten.


Nej, det var vänskapskorruption. Inte detsamma som saktmod, eller...?. Och i kombination önsketänkande att det inte skulle bli allmänt känt. Hålla varandra om ryggen. Grabbarnas "lojalitet".
Göran Egevad egevad@gmail.com


Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 14 apr 2018 08:33

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:En på sikt vinnande attityd är att avvakta, inte hasta iväg eller dra förhastade slutsatser. Gäller oftast även sjukdomar. En hel del fixar sig om man inte intrigerar för mycket i kroppens egna läkande mekanismer. Kanske även sjukdomar i samhällskroppen...

Jag har därför kommit på namnet på en effektiv medicin som inte består av något annat än att just avvakta. Medicinen heter Awactan.

Det är säkert bra med saktmod, men kanske var det just det som Akademien sysslat med under ett antal ständiga sekreterare, i stället för att en gång för alla ta upp Jean-Claude Arnaults dåliga beteende mot damerna. Man kunde gott gett honom en örfil och visat honom på porten.


Nej, det var vänskapskorruption. Inte detsamma som saktmod, eller...?. Och i kombination önsketänkande att det inte skulle bli allmänt känt. Hålla varandra om ryggen. Grabbarnas "lojalitet".

Var det någon på stolarna som var från rejäl arbetarbakgrund och hade lite stake? Denne borde kunnat styra upp. Att Peter Englund inte stoppade sånt här. Kändes ändå som en kille med lite pondus och som en schysst kille.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 14 apr 2018 08:56

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Det är säkert bra med saktmod, men kanske var det just det som Akademien sysslat med under ett antal ständiga sekreterare, i stället för att en gång för alla ta upp Jean-Claude Arnaults dåliga beteende mot damerna. Man kunde gott gett honom en örfil och visat honom på porten.

Nej, det var vänskapskorruption. Inte detsamma som saktmod, eller...?. Och i kombination önsketänkande att det inte skulle bli allmänt känt. Hålla varandra om ryggen. Grabbarnas "lojalitet".

Kanske man kan säga om Horace Engdahl försvar av Jean-Claude Arnault.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 14 apr 2018 09:33

Milos Forman är död. Han ligger bakom kultfilmer som ”Gökboet” och ”Amadeus”.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 14 apr 2018 15:17

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Det är säkert bra med saktmod, men kanske var det just det som Akademien sysslat med under ett antal ständiga sekreterare, i stället för att en gång för alla ta upp Jean-Claude Arnaults dåliga beteende mot damerna. Man kunde gott gett honom en örfil och visat honom på porten.

Nej, det var vänskapskorruption. Inte detsamma som saktmod, eller...?. Och i kombination önsketänkande att det inte skulle bli allmänt känt. Hålla varandra om ryggen. Grabbarnas "lojalitet".

Kanske man kan säga om Horace Engdahl försvar av Jean-Claude Arnault.


Arnault var ju surdegen. Eller katalysatorn. Plus #metoo som tändande gnista. Trigger.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 14 apr 2018 19:15

Algotezza skrev:
Algotezza skrev:Själaringning.


https://www.poeter.se/Las+Text?textId=2140316


Ååå :( Jag ska tända ett ljus.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 16 apr 2018 12:42

lynx skrev:
Algotezza skrev:
Algotezza skrev:Själaringning.


https://www.poeter.se/Las+Text?textId=2140316


Ååå :( Jag ska tända ett ljus.


Tack. Igår var det Tacksägelsemässa i Domkyrkan. Organisten spelade så taket lyftes, både i början och slutet. Kören sjöng vackert.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 apr 2018 11:28

Vad kan svenska akademin bidra med? På ett vanligt "företag" belönas bra förhållningssätt: trevlig personal, bra pris, väl utfört arbete. Den här akademin verkar ju helt isolerad. Samma människor samlas vecka efter vecka för att diskutera något som egentligen inte hör verkligheten till, måste vara tröttsamt. Kan man förvänta sig ett bättre resultat?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav Algotezza » 17 apr 2018 13:24

När naturen är som skönast och mest lockande är jag upptagen med Nationella Prov, rättningar och betygsättning.












Men jag klagar inte, utan konstaterar det bara.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav klorofyll » 17 apr 2018 17:48

Algotezza skrev:När naturen är som skönast och mest lockande är jag upptagen med Nationella Prov, rättningar och betygsättning.

Du har ett liv... Och med din tillåtelse får världen kretsa kring något som inte är du!

xion
Inlägg: 3151
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 18 apr 2018 06:13

---

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 18 apr 2018 07:46

xion skrev:I morse hörde jag fågelsång när jag vaknade.
Men det var nog bara tinnitus.


:) vad konstigt --- jag lider nog av samma tinnitus.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18485
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på? Mitt lärarliv

Inläggav Algotezza » 18 apr 2018 18:22

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:När naturen är som skönast och mest lockande är jag upptagen med Nationella Prov, rättningar och betygsättning.

Du har ett liv... Och med din tillåtelse får världen kretsa kring något som inte är du!


Världen har aldrig kretsat kring mig. Jag har alltid varit perifer. Man behöver inte alltid bli sedd och bekräftad. Det är skönt att leva i skuggan. Obemärkt. Låta världen snurra som den vill.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3151
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 19 apr 2018 07:28

---


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster