lynx skrev:Egentligen finns det kanske inte någon tid.
Följande text är ett citat från ett av mina tidigare inlägg, som även förefaller passa in här.
Om tid är en obestämd förnimmelse i vårt medvetande, vars existens kräver materia, är det då förenligt
med vårt förnuft att hävda att tid existerar utanför vårt medvetande och i avsaknad av materia ? Svaret på denna fråga är beroende av definitionen av tid. Har man inte ett säkert svar på frågeställningen,
bör man noga tänka sig för innan man reservationslöst, som många förefaller göra, använder sig av matematik
för att spekulera kring frågor som rör bl a aktuella frågeställningar. För den som är intresserad av symboliken i
bibeln, vill jag här även hänvisa till första kapitlet i Johannes evangeliet. Avsaknad av atomer, medför att våra
dimensioner ej existerar i den skepnad som vårt medvetande annars normalt försöker få oss att tro !
Hur svårt bör det då inte vara att förstå vad skapelsen står för, om vi inte ens har förmågan att se universum
ur alla dess perspektiv ? En för mig fascinerande tanke är att livet i sig, är ”fältens” sofistikerade sätt att
perspektivgränsöverskridande förnimma sin egen existens.
Meningen med livet borde då vara att ”värna livet”, vilket ju är i överensstämmelse med bibelns huvudbudskap.
Det är lätt att falla i beundran och fascination inför universum, och dess många obesvarade frågor.
Om universum är så enkelt och vackert i sin principiella uppbyggnad och form, som jag anar, och samtidigt
kännetecknas av den enorma dynamik, och samtidigt både mäktiga och sofistikerade komplexitet, som t ex
våra egna liv är en bekräftelse på, är det för mig omöjligt att, som vissa, tro att universum är resultatet av
en tillfällig ”slump” inom ramen för rumtiden.
Till dem som likväl tror på slumpen som en viktig ingrediens i skapelse skulle jag vilja ställa frågan, vilka
egenskaper tillmäter ni denna ”slump” som förmått skapa universum i all dess skönhet ?
När frågan besvarats, är följdfrågan, kan dessa egenskaper verkligen tillmätas det vi avser med ”slump” ?
Är det inte dessa egenskaper vi valt att benämna Gud ? Är det inte dessa frågeställningar som genom
århundraden lagt grunden till de större religionerna, inklusive vår egen kristna religion och bibel ?
Något jag tror många missar är, att det vi benämner Gud, och som vissa vill ersätta med en ”slump”,
befinner sig utanför medvetandes tidsdimension. Begreppet ”slump” refererar till vårt medvetande,
inkl vårt tidsbegrepp.
När man hänvisar till ”slumpen” som förklaring till skapelsen, anser jag att man inte förstått.
Hur kan man tro på en ”slump”, om man inte förmår förklara vad tid är ?
Min personliga slutsats är att det är omöjligt att bevisa att Gud finns, det är upp till var människa att
ta ställning till. Att utifrån en rent vetenskaplig utgångspunkt övermodigt och kategoriskt förneka att
Gud finns, förefaller dock mot bakgrund av ovanstående, väl självtillräckligt, om uttrycket tillåts.
Eller som en präst uttryckte saken i en predikan jag lyssnade till, citat,
”Om du tror att du förstår Gud, har du inte förstått någonting”.
/ Illusionen
Pax vobiscumhttps://www.youtube.com/watch?v=vORBLyGEozo