Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 17 maj 2018 08:08

Nu skall jag berätta vad IQ i dess bästa form, njutbart för alla är, och jag är faktiskt allvarlig : Nora Roberts romaner. Tantporr? Alltid lyckligt slut? Alla vackra och rika? Ja, typ. Men som hon får ihop sina plottar och som hon får ihop de 30-åriga tu...
I nästa liv vill jag födas som Nora Roberts.
Det är som att höra Break the Rules med Status Quo. Enkelt, glatt, okonstlat och förbaskat bra ihopskruvat.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 17 maj 2018 09:08

IQ och EQ i balans är väl en bra kombo plus ödmjukhet, humor, självdistans, empatisk förmåga, fantasi och kreativitet - vad mer kan man önska av en medmänniska?
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 maj 2018 12:06

Algotezza skrev:IQ och EQ i balans är väl en bra kombo plus ödmjukhet, humor, självdistans, empatisk förmåga, fantasi och kreativitet - vad mer kan man önska av en medmänniska?

Jag anser att EQ är trams, faktiskt. Jag kände en kille som visste hur man fick topp EQ... Men... Det var bara det att han tyckte inte detta. Egentligen är väl EQ typ av IQ..?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 maj 2018 12:31

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:IQ och EQ i balans är väl en bra kombo plus ödmjukhet, humor, självdistans, empatisk förmåga, fantasi och kreativitet - vad mer kan man önska av en medmänniska?

Jag anser att EQ är trams, faktiskt. Jag kände en kille som visste hur man fick topp EQ... Men... Det var bara det att han tyckte inte detta. Egentligen är väl EQ typ av IQ..?

Inte om EQ står för social kompetens och IQ står för förmågan att lösa olika slags problem.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 maj 2018 13:25

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Algotezza skrev:IQ och EQ i balans är väl en bra kombo plus ödmjukhet, humor, självdistans, empatisk förmåga, fantasi och kreativitet - vad mer kan man önska av en medmänniska?

Jag anser att EQ är trams, faktiskt. Jag kände en kille som visste hur man fick topp EQ... Men... Det var bara det att han tyckte inte detta. Egentligen är väl EQ typ av IQ..?

Inte om EQ står för social kompetens och IQ står för förmågan att lösa olika slags problem.

Social kompetens handlar väl mycket om hur man löser problem? Testet består väl av frågor om hur man löser olika dilemman...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 17 maj 2018 13:37

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Inte om EQ står för social kompetens och IQ står för förmågan att lösa olika slags problem.

Social kompetens handlar väl mycket om hur man löser problem? Testet består väl av frågor om hur man löser olika dilemman...

Nej, det är inte identiska förmågor. Intelligenskvot handlar om förmåga att lösa visuella och spatiala problem till en del och numeriska och verbala i övrigt. Logik, association förståelse av ordens mening etc. Social förmåga handlar om helt andra saker, vänner, relationer, konflikthantering.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 maj 2018 13:49

Pilatus skrev:Nej, det är inte identiska förmågor. Intelligenskvot handlar om förmåga att lösa visuella och spatiala problem till en del och numeriska och verbala i övrigt. Logik, association förståelse av ordens mening etc. Social förmåga handlar om helt andra saker, vänner, relationer, konflikthantering.

Jag har nog inte så bra EQ, högst medel. Men jag anser att det finns för många konventioner för att man med säkerhet skall kunna greppa en situation på ett idealiskt sätt...
Jag brukar handla först och tänka sen...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 18 maj 2018 08:15

Pilatus

Det är nog som du säger, relationer blir svårare ifall man ex.v. inte kan läsa av andra...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 18 maj 2018 08:19

Algotezza skrev:IQ och EQ i balans är väl en bra kombo plus ödmjukhet, humor, självdistans, empatisk förmåga, fantasi och kreativitet - vad mer kan man önska av en medmänniska?

Skulle påstå att om ditt IQ är 78 och du har ett EQ som balanserar det kommer du inte göra alltför mycket nytta i dagens automatiserade värld, tyvärr. Men, även givet att du hyggligt inte är dummare än någon annan; en medmänniska kan vara väldig värdefull även utan alla dessa parametrar på plats. Det djur du beskriver om vi antar att det är ett riktigt vaket intellekt hittar man inte på alltför många platser.

Att vara bra medmänniska är bra men världen fixar inte sig själv och det måste alla hjälpas åt med. Och de som tar hand om stora problem har vi anledning att vara tacksamma för, tacksamma mot. Det är rätt bra att barnadödligheten inte är på 1800-talets nivå, att jag nu kan ta personligt rekord i bänkpress trots att jag livligt minns Neil Armstrong på månen, att vi botar cancerformer som var dödliga 1980 och att vi inte behöver köa till posten för att betala månadens räkningar. Och en hög intelligens, ett högt IQ är ytterst värdefullt för att alla skall få en bättre tillvaro, att ett företag skall gå bra, att en verksamhet skall fungera bra, att människor skall må bra. Även om kaffe med dopp i trädgården är trevligt också.
Dock, intelligens har sina begränsningar. Att en stadsminister har 175 i IQ kommer inte på något sätt garantera att bra beslut tas i en regering. Så fort det blir "människans värld" av ett problem så blir det dina andra parametrar som kommer stormande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 18 maj 2018 14:42

EQ handlar väl inte bara om social kompetens utan också om hur man förhåller sig till sina känslor, om man erkänner dem eller förnekar dem, förstår varför man känner som man känner eller bara vill fly från sig själv. Social kompetens är väl mest bara en förmåga att prata till sig fördelar man inte är berättigad till.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 18 maj 2018 15:14

LUNDAKARNEVALnu!
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 18 maj 2018 16:53

Anders skrev:ett högt IQ är ytterst värdefullt för att alla skall få en bättre tillvaro

Då är det viktigt att man premierar sådana beteenden. Idag kostar bensinen 16 kr/litern. Inte mycket konkurrens där, kanske är skolväsendet lika fritt från konkurrens, man behöver komma upp en bit, men några stegar till toppen finns inte!?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 19 maj 2018 16:02

Att vara smart och tro sej vara smart är två skilda saker.
Psykopaten och narcissten, speciellt den sistnämda tror sej vara överintelligent trots avsaknad av meriter. Ofta är dessa typer lågutbildade och rätt begränsade. Hit hör de flesta högerextrema.
Problemet är att dessa lever i sin egen lilla fantasibubbla och har ingen riktig kontakt med verkligheten.
Verkligheten är prövostenen, lever man i en bubbla så saknar man referensramar, jämförelsepunkter, till den milda grad att ens bubbla är verkligheten.
Sen om flera lågbegåvade möts (Flashback) så boostar de varandra i klassisk sektanda, de har sett ljuset. :)
Rätt kul att läsa inlägg där man märker direkt att de flesta skribenter inte har så mycket bakom pannbenet. Undantag finns.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 19 maj 2018 22:18

klorofyll skrev:Idag kostar bensinen 16 kr/litern.

Du får tacka Miljöpartiet för att de steg för steg avfolkar landsbygden. Alla kan ju åka tunnelbana, tycks de tro.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 maj 2018 22:35

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Idag kostar bensinen 16 kr/litern.

Du får tacka Miljöpartiet för att de steg för steg avfolkar landsbygden. Alla kan ju åka tunnelbana, tycks de tro.

När de är i Stockholm ja, det är bättre om man bor i Stockholm, då slipper man alla avstånd! :wink:


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster