Hur sann är du mot dig själv?

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav Rotkiv » 17 maj 2018 14:40

Hej,

Tänkte höra hur sanna ni är mot er själva och om det är en självklarhet att vara just sann mot sig själv?

Hur ser ni på detta med att vara sann mot sig själv?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav klorofyll » 17 maj 2018 15:17

Rotkiv skrev:Hej,

Tänkte höra hur sanna ni är mot er själva och om det är en självklarhet att vara just sann mot sig själv?

Hur ser ni på detta med att vara sann mot sig själv?

Tror att man lurar sig själv när man lurar andra. Vad man håller för sant beror ofta på vilken sinnesstämning man har, eller tvärt om.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav Algotezza » 17 maj 2018 18:32

Rotkiv skrev:Hej,

Tänkte höra hur sanna ni är mot er själva och om det är en självklarhet att vara just sann mot sig själv?

Hur ser ni på detta med att vara sann mot sig själv?


Om att vara sann mot sig själv och andra intresserar en. Vissa är mer intresserade av Likes på sociala media. Rollspelsarenorna.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav Anne » 17 maj 2018 20:29

Det gäller ju att se sina egna brister också. En del gör inte det alls. Andra gör det i övermått. Balans.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav Algotezza » 18 maj 2018 06:58

lynx skrev:Det gäller ju att se sina egna brister också. En del gör inte det alls. Andra gör det i övermått. Balans.


Det ingår väl självkännedom i att vara sann mot sig själv, antar jag. Och för att se sig själv krävs också viss självdistans och att kunna se sig med andras ögon, omvärldens.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav klorofyll » 18 maj 2018 07:48

Algotezza skrev:
lynx skrev:Det gäller ju att se sina egna brister också. En del gör inte det alls. Andra gör det i övermått. Balans.


Det ingår väl självkännedom i att vara sann mot sig själv, antar jag. Och för att se sig själv krävs också viss självdistans och att kunna se sig med andras ögon, omvärldens.

Samt att man är "snäll" mot sig själv, eller att lyssna till sina känslor.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav Anders » 18 maj 2018 08:28

Rotkiv skrev:Hej,

Tänkte höra hur sanna ni är mot er själva och om det är en självklarhet att vara just sann mot sig själv?

Hur ser ni på detta med att vara sann mot sig själv?

Jag tycker absolut inte att det är självklart vad det ens är. Att vara sann mot sig själv. Vad tänker du själv Rotkiv att det innebär? Vad är sanning mot sig själv? Sanning kan man påstå att två äpplen på marken har antalet två. Men vad kan man sant påstå om sig själv? Att man faktiskt väger det man väger? Försök övertyga min dotter om att hon är vacker trots att alla tycker att hon är det. Men är hon det? Ljuger hon för sig själv då hon bara hittar fel på sig och säger att jag är partisk.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav Rotkiv » 18 maj 2018 11:04

Anders skrev:
Rotkiv skrev:Hej,

Tänkte höra hur sanna ni är mot er själva och om det är en självklarhet att vara just sann mot sig själv?

Hur ser ni på detta med att vara sann mot sig själv?

Jag tycker absolut inte att det är självklart vad det ens är. Att vara sann mot sig själv. Vad tänker du själv Rotkiv att det innebär? Vad är sanning mot sig själv? Sanning kan man påstå att två äpplen på marken har antalet två. Men vad kan man sant påstå om sig själv? Att man faktiskt väger det man väger? Försök övertyga min dotter om att hon är vacker trots att alla tycker att hon är det. Men är hon det? Ljuger hon för sig själv då hon bara hittar fel på sig och säger att jag är partisk.


Ja fakta är väl en viss typ av sanning. Antar att begreppet kommer mer med det själsliga. Du mår bra om du gör och tänker bra. Både om dig själv och om andra. Kasta sten i glashus.

Så för mig är det en inställning till livet i stort och mot andra.

Om vi idag tar det enkladt möjligt politiskt. Är de som nu tar ton och säger att de med annan hudfärg är sämre och mer angelägna att begå brott. Sanna mot sig själva?

Då som Algotezza är inne på. Finns det en social norm att vara inom för att kunna vara sann mot sig själv. Eller är det en själslig balans oavsett om den är enligt normen högt eller lågt på skalan.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav klorofyll » 18 maj 2018 12:10

Rotkiv skrev:Du mår bra om du gör och tänker bra. Både om dig själv och om andra.

Det är inte riktigt sant, om andra människor inte kan påverka ditt mående alls, så hade inte du kunnat påverka deras heller..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav klorofyll » 18 maj 2018 12:23

Rotkiv skrev:Om vi idag tar det enkladt möjligt politiskt. Är de som nu tar ton och säger att de med annan hudfärg är sämre och mer angelägna att begå brott. Sanna mot sig själva?

Det finns gott om sådana människor. Är de sanna mot sig själva? Vad är de själva? Sorgliga människor.
Det enda jag säger till mig själv är att det är de som har problem, inte jag, och jag behöver inte lösa deras problem.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav Algotezza » 18 maj 2018 14:37

klorofyll skrev:
Rotkiv skrev:Du mår bra om du gör och tänker bra. Både om dig själv och om andra.

Det är inte riktigt sant, om andra människor inte kan påverka ditt mående alls, så hade inte du kunnat påverka deras heller..


Men nu kan vi det - och gör det hela tiden via ord och handling, kroppsspråk, blickar... också i digitalitetens världar---
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav hakkapeliitta » 19 maj 2018 18:57

Märklig trådrubrik och frågeställning. Som om alla går och ljuger för sej själv och i vilken grad?
Endast en sjuk, skruvad hjärna kan komma till denna frågeställning.

Själv är jag ärligheten själv. Har inget självhävdelsebehov, tänker oftast jag duger så långt jag duger (haha) och inget mer.
Ärligheten har sitt pris. Jag t ex kan omöjligen bli diplomat, tänk om jag var diplomat och träffade clownen Trump, rent reflexmässigt griper min stora näve om hans hals (har erkänt stor näve, när den går igång så är den rena kniptången), Trump skulle sprattla som den sprattelgubbe han är och skippa efter andan och hans peruk åker i backen och paparazzis får sina bilder.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav xion » 20 maj 2018 05:28

hakkapeliitta skrev:Märklig trådrubrik och frågeställning. Som om alla går och ljuger för sej själv och i vilken grad?
Endast en sjuk, skruvad hjärna kan komma till denna frågeställning.

Själv är jag ärligheten själv. Har inget självhävdelsebehov, tänker oftast jag duger så långt jag duger (haha) och inget mer.
Ärligheten har sitt pris. Jag t ex kan omöjligen bli diplomat, tänk om jag var diplomat och träffade clownen Trump, rent reflexmässigt griper min stora näve om hans hals (har erkänt stor näve, när den går igång så är den rena kniptången), Trump skulle sprattla som den sprattelgubbe han är och skippa efter andan och hans peruk åker i backen och paparazzis får sina bilder.

Du kanske borde spela piano istället. Då har man nytta av stora händer.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav hakkapeliitta » 20 maj 2018 08:01

xion skrev:Du kanske borde spela piano istället. Då har man nytta av stora händer.

Tvärtom är stora händer stora hinder.
Varje finger är två tangenter brett. Jag kan spela piano endast med hjälp av verktyg avsedda för multihandikappade, typ Hawkins, där jag har en pinne i käften och pekar på en datorskärm.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur sann är du mot dig själv?

Inläggav Anders » 20 maj 2018 10:41

klorofyll skrev:
Rotkiv skrev:Om vi idag tar det enkladt möjligt politiskt. Är de som nu tar ton och säger att de med annan hudfärg är sämre och mer angelägna att begå brott. Sanna mot sig själva?

Det finns gott om sådana människor. Är de sanna mot sig själva? Vad är de själva? Sorgliga människor.
Det enda jag säger till mig själv är att det är de som har problem, inte jag, och jag behöver inte lösa deras problem.

Om vi tar bort ”sämre” vilket åtminstone jag slutade med nånstans i tioårsåldern som sammanfattande begrepp på människor, och kollar på fler brott bland invandrare som sak att torgföra. Här finns nog hela skalan av bevekelsegrunder. De som är rena rasister och har det som slagträ för att skapa konflikt, de som är lite allmänt orienterade om att invandrare begår fler brott utan att riktigt veta, de som gör analyser av typen ”invandrare har svårt att hitta rätt, hamnar i utanförskap och blir underklass, och underklassen begår fler brott, i de miljöer de växer upp i”. Man kan vara lite olika sann och säga samma sak tror jag. Oftast är man väl rätt sann, typ.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster