Avund

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Avund

Inläggav klorofyll » 18 maj 2018 08:27

Anser ni att det vid något tillfälle/situation är berättigat att känna avundsjuka??

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Avund

Inläggav Anders » 18 maj 2018 08:34

klorofyll skrev:Anser ni att det vid något tillfälle/situation är berättigat att känna avundsjuka??

Det beror på hur avundsjuka definieras. Man skall vara irriterad på medelmåttor i något som man själv är bra på, och som lyckas bättre, då de har fått en bättre start genom rätt föräldraval eller något. Men frågan är om det är avundsjuka. Orättvisor skall alltid påtalas. Ett fair race är the name of the game. Man skulle egentligen ha rätt att veta att alla som kör bättre bil än du gör det för att de mer sannolikt kommer göra världen till ett bättre ställe(vilket vissa ultraliberalister skulle påstå är fallet som det faktiskt är). Men att känna är en sak, att du känner en orättvisa. En annan är hur du visar det. Om det bara blir gnäll av det så bidrar det bara med att dra ner alla, inklusive den som säger det i något slag träsk.

Men en bra frågeställning!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Avund

Inläggav Algotezza » 18 maj 2018 14:40

klorofyll skrev:Anser ni att det vid något tillfälle/situation är berättigat att känna avundsjuka??


Man kan känna avund oavsett om det enligt någon norm är berättigat eller ej... Känna det är sin sak men vad man gör av det något annat. Om man sätter käppar i hjulet för den men är avundsjuk på och gör livet surt för den eller bara konstaterar sin avundsjuka och försöker göra något positivt av den. Låta den trigga igång lite fananamma och Jag ska visa dem jag! Det kan vara bra!
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avund

Inläggav klorofyll » 18 maj 2018 15:25

Anders skrev:Man skulle egentligen ha rätt att veta att alla som kör bättre bil än du gör det för att de mer sannolikt kommer göra världen till ett bättre ställe(vilket vissa ultraliberalister skulle påstå är fallet som det faktiskt är).

Det påminner om följande:
Vill du vara bäst eller vill du att andra ska tro att du är bäst... Om jag är bäst så nöjer jag mig med en skrothög.

Jag vet inte ens vad jag hade gjort med massa pengar. Har inga drömmar.

Sedan har väl alla möjlighet att bli rikare, under förutsättning att man prioriterar och är sträng mot sig själv. (Men ärligt så tror jag att de flesta faktiskt inte vet att de kan bli rika.)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avund

Inläggav klorofyll » 18 maj 2018 15:32

Algotezza skrev:eller bara konstaterar sin avundsjuka och försöker göra något positivt av den. Låta den trigga igång lite fananamma och Jag ska visa dem jag! Det kan vara bra!

Ibland kan jag tänka "vilket roligt liv den har" och vara lite avundsjuk, men det är nog inget negativt utan bara en känsla som kan få en att utvecklas om man accepterar den för sig själv...

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: Avund

Inläggav Sceptisk » 24 maj 2018 23:53

klorofyll skrev:Anser ni att det vid något tillfälle/situation är berättigat att känna avundsjuka??

Om din fru/man är otrogen mot dig då är det berättigat att känna avund. Men det är inte berättigat att känna avund ifall någon har mer pengar än dig, råkar vara bättre än dig på något eller ifall en kvinna/man som du inte är gift med älskar någon annan.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Avund

Inläggav Anders » 25 maj 2018 01:59

Sceptisk skrev:
klorofyll skrev:Anser ni att det vid något tillfälle/situation är berättigat att känna avundsjuka??

Om din fru/man är otrogen mot dig då är det berättigat att känna avund. Men det är inte berättigat att känna avund ifall någon har mer pengar än dig, råkar vara bättre än dig på något eller ifall en kvinna/man som du inte är gift med älskar någon annan.

Men kombinerar man - Det är berättigat och riktigt att känna irritation på någon som har mer pengar än du, om du ärligt kan säga att du är bättre på det stora hela.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Avund

Inläggav Kreativ » 25 maj 2018 02:20

Ni pratar som om människor har något val i frågan. Känslor av avundsjuka är något som händer/drabbar människor, det är inget de väljer.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: Avund

Inläggav Sceptisk » 25 maj 2018 02:32

Anders skrev:
Sceptisk skrev:
klorofyll skrev:Anser ni att det vid något tillfälle/situation är berättigat att känna avundsjuka??

Om din fru/man är otrogen mot dig då är det berättigat att känna avund. Men det är inte berättigat att känna avund ifall någon har mer pengar än dig, råkar vara bättre än dig på något eller ifall en kvinna/man som du inte är gift med älskar någon annan.

Men kombinerar man - Det är berättigat och riktigt att känna irritation på någon som har mer pengar än du, om du ärligt kan säga att du är bättre på det stora hela.

Fast i så fall skulle man kanske kalla det för att känna sig orättvist behandlad istället för att vara avundsjuk? När man är avundsjuk så är det för att den andre verkligen är bättre vilket i det fallet gör avundsjuka så destruktivt. Men när man känner sig orättvist behandlad så är det för att man bedömer sig själv som bättre.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Avund

Inläggav Anders » 25 maj 2018 06:19

Precis. Men det finns en tendens bland de som har mer pengar att tro sig vara klokare och därmed kunna kalla alla fattigare för avundsjuka som anmärker på deras rikedom. Ärvda pengar gör dig till exempel inte intelligentare och arbetsammare än någon annan.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Avund

Inläggav Esther » 25 maj 2018 06:38

Sceptisk skrev:
Anders skrev:
Sceptisk skrev:Om din fru/man är otrogen mot dig då är det berättigat att känna avund. Men det är inte berättigat att känna avund ifall någon har mer pengar än dig, råkar vara bättre än dig på något eller ifall en kvinna/man som du inte är gift med älskar någon annan.

Men kombinerar man - Det är berättigat och riktigt att känna irritation på någon som har mer pengar än du, om du ärligt kan säga att du är bättre på det stora hela.

Fast i så fall skulle man kanske kalla det för att känna sig orättvist behandlad istället för att vara avundsjuk? När man är avundsjuk så är det för att den andre verkligen är bättre vilket i det fallet gör avundsjuka så destruktivt. Men när man känner sig orättvist behandlad så är det för att man bedömer sig själv som bättre.


Detta -- att man känner sig orättvist behandlad --- är just avundens kärna. En individ som gett upp sitt ego (som säger att jag förtjänar allt det andra har och äger helst utan att jag ska behöva göra det de gjort för att få det - because I am worth it - som reklamen säger) - känner inte orättvisa ens i sådant som kan tyckas rent objektivt vara det. Utan ser det som en fördel och förmån att få lära sig något som man kanske själv inte hade valt - och att man därmed som människa blir underkastad något som kan bli en motor till något gott.

Vi tar ett exempel ur levande livet... judarna som kom till Europa när de fördrevs från Israel --- de kom hit och fick inte äga land. Då de inte fick äga land - var de tvungna att ändå försörja sig och gjorde handel - handel gjorde att de blev rika, när de blev rika blev de hatade för det - och det togs också ifrån dem - då gjorde de banker för att förvalta pengarna för andra :) ---
Man kan säga att ur denna "orättvisa" hade de kunnat gadda sig samman och göra revolution och få driva sin vilja --- som minoriteter gör idag HBTQ och vad de inte heter som är mindre än 1% och idag genom sin propaganda i skolor och förskolor skapar fler som de är - så de ska bli majoritet... - inte så judarna --- de tog sina orättvisor och skapade något av dem...

Det är skillnaden mellan människor med och utan Gud.
En med - redan som Daniel i Skrifterna - skapar något även ur allt det som normalt kallas för orättvisor - för de saknar avunden. Avunden är inte av Gud utan kommer av satan. Det står skrivet - "genom satans avund kom döden in i världen och de som tillhör honom är underkastade döden".
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Avund

Inläggav Anders » 25 maj 2018 08:21

Problemet är mycket av arten "identitetspolitik". Skall du ha fördel/nackdel av att tillhöra en viss grupp?

I stort sett alla (Ni såg väl den stora debatten om PK) kan enas om att equal opportunity är något eftersträvansvärt. Att man inte skall hämmas eller kunna åka räkmacka pga föräldraval/rasval/könval. Det är naturligtvis en utopi, men känslor av orättvisa av den här typen kan vara berättigad.
Men jag skulle säga, så länge det finns en ärligt menad(mot sig själv och som man rannsakat) känsla av orättvisa så är det inte någon negativ avund. Det är oerhört tungt att tillhöra en eftersatt grupp och själv lyfta sig. Skulle påstå att det är en av människolivets fundamentalia, och att reducera det till avund är ett väldigt otäckt maktmedel från de priviligierade, om man gör det motsatta, att man väljer att blunda för det berättigade kravet på equal opportunity, inte tänker igenom saken utan lite slentrianmässigt använder det för att trycka ned andra. Sen finns det naturligtvis alla sorter. De som bara gnäller är naturligtvis avundsjuka, lika otilltalande som de som använder avundsjukan som en slentrianmässig moralskyddare av sitt eget privilegium.

Fundamentala och vikitiga saker, det här.

Sen Esther, jag har träffat på en och annan som säger sig djupt troende som uttryckt nog så mycket avund som någon annan om förhållanden här nere på jämmerdalen... Ingen är väl perfekt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Avund

Inläggav Esther » 25 maj 2018 08:44

Anders skrev:Problemet är mycket av arten "identitetspolitik". Skall du ha fördel/nackdel av att tillhöra en viss grupp?

I stort sett alla (Ni såg väl den stora debatten om PK) kan enas om att equal opportunity är något eftersträvansvärt. Att man inte skall hämmas eller kunna åka räkmacka pga föräldraval/rasval/könval. Det är naturligtvis en utopi, men känslor av orättvisa av den här typen kan vara berättigad.
Men jag skulle säga, så länge det finns en ärligt menad(mot sig själv och som man rannsakat) känsla av orättvisa så är det inte någon negativ avund. Det är oerhört tungt att tillhöra en eftersatt grupp och själv lyfta sig. Skulle påstå att det är en av människolivets fundamentalia, och att reducera det till avund är ett väldigt otäckt maktmedel från de priviligierade.

Fundamentala och vikitiga saker, det här.


:)
Vad exakt är att vara "eftersatt" --- alla människor är helt enkelt inte lika, eller har samma potential, eller möjligheter... hur är det med de handikappade... funktionshinder --- varför ska de inte bli privilegierade och sedan göra så att alla andra ska också vara utan ett ben - för de är det, eller bli opererade till samma förståndhandikapp som de har?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Avund

Inläggav Esther » 25 maj 2018 08:50

Anders skrev:Sen Esther, jag har träffat på en och annan som säger sig djupt troende som uttryckt nog så mycket avund som någon annan om förhållanden här nere på jämmerdalen... Ingen är väl perfekt.



såg inte detta...

Ja Anders, vad jag säger att jag är --- det vet alla människor - att det brukar man inte vara.
Jag kan utge mig för att vara oerhört snäll - och att "inget ont finns i mig", men på fritiden (såg en film om detta) så röker jag crack och säljer mig till olika gubbar för att få det --- sedan ljuger jag som norm om allt jag är - men "det finns inte ett ont ben i min kropp".
:)

Så är det med "kristna" --- som inte är som de påstår - KRISTUS --- det vill säga följer sin Herre... utan de följer sig själva och sin egen buk (som man säger ...)
Veritas vos liberabit

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Re: Avund

Inläggav Sceptisk » 25 maj 2018 10:11

Esther skrev:Detta -- att man känner sig orättvist behandlad --- är just avundens kärna. En individ som gett upp sitt ego (som säger att jag förtjänar allt det andra har och äger helst utan att jag ska behöva göra det de gjort för att få det - because I am worth it - som reklamen säger) - känner inte orättvisa ens i sådant som kan tyckas rent objektivt vara det. Utan ser det som en fördel och förmån att få lära sig något som man kanske själv inte hade valt - och att man därmed som människa blir underkastad något som kan bli en motor till något gott.

Det finns en slags avund som bygger på falska förevändningar, att man lurar sig själv om vad man har rätt till. Men det finns en annan avund som är berättigad och bygger på rättfärdighet. Har inte en make rätt att känna avund om hans fru är otrogen med en annan exempelvis? Eller tvärtom frun om maken är otrogen? Säger inte G-d själv att Han är en avundsjuk G-d? Han känner avund när folk sviker Honom och horar runt med andra falska gudar och vem kan klandra Honom? Skulle du kunna påstå att ingen kan bli utsatt för orättvis behandling? Skulle man då inte känna något? Skulle de känslorna vara meningslösa?


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster