Nu förstår jag bättre vad du menar med de filosofiska frågorna, och om jag har förstått dig rätt är det alltså ordet varför du hakat upp dig lite på? Nå, om så vill kan du tänka dig att frågan vart felformulerad. Om det känns bättre, men själva grundtanken är ändå att "Länder värderas olika"...
Precis, jättebra exempel det med nationer! Och, det är ju en fråga som kan spetsa till det hela - alla personer ser ju lite olika på den saken. Mycket bra, tack för den. Det finns en del att "ta av" om du förstår vad jag menar.
Nu skulle jag behöva ha lite mer hjälp mer konkreta exempel på tillfällen då länder behandlas olika. Till exempel har vi ju den 11:e september, när planen slog ner World Trade Center, ett numera hetskt laddat ord. Tar man upp detta som exempel inna diskussionen så går det nog att "spänna bågen" lite extra, som du skriver.
Vi hade ju tysta minuter för WTC och USA ett bra tag efter, men vi hade aldrig det för alla de oskyldiga civila personer i Afghanistan som föll offer för Amerikas bombningar tex... varför?
Finns det fler sådana här exempel man ta upp?
Med vänlig hälsning,
Jag