Religionens lärosatser och vetenskap

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Pilatus » 04 jun 2018 15:34

Esther skrev:Du bara verkar sortera bort, istället för att fråga vidare och fördjupa dig.

Ja visst, i fråga om varför elektroner kan passera en barriär (som de inte kan passera) utmanar de vårt förnuft på ett intressant sätt. Effekten kan mätas, det går att göra experiment. Det finns alltså ett svar. Inte på grund av någon skolastisk logik, utan därför att vi kan observera fenomenet.

Med jungfrufödsel är det litet annorlunda. Möjligheterna upphör tidigt i kedjan även om experiment med kloning (fåret Dolly) visar på biologins flexibilitet. Om frågan varför det inte sker bland däggdjur kan jag inte svara på. Men det skulle inte gynna djurens förmåga till anpassning, deras förmåga att kunna adapteras till nya eller förändrade miljöer. En ärftlig brist (mutation) skulle kunna slå ut en hel art.

Men dessa nackdelar är inte orsaken till att det inte fungerar. Det fungerar inte, det finns inte mycket att forska kring. Forskning kan göras där vi ser en möjlighet att göra experiment, där vi kan pröva våra hypoteser. Använd dina kunskaper Esther, vilka är de biologiska hindren för att däggdjur inte kan förökas via partenogenes.

Svaret om Marias jungfrulighet är redan besvarad, det ligger i tanken på vad som är gudomligt. Det är en förmåga som förekommer i ett flertal andra myter om jungfruligt födda gudar.

Många har redan tänkt tanken på Marias renhet, att vara obefläckad. Tanken på sexualiteten som något smutsigt, stackars Maria. Man skall vara av en särskild sort om man tror att sexualitet är förenad med synd och orenhet.
Moderator

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav xion » 04 jun 2018 16:04

Pilatus skrev:
Esther skrev:Du bara verkar sortera bort, istället för att fråga vidare och fördjupa dig.

Ja visst, i fråga om varför elektroner kan passera en barriär (som de inte kan passera) utmanar de vårt förnuft på ett intressant sätt. Effekten kan mätas, det går att göra experiment. Det finns alltså ett svar. Inte på grund av någon skolastisk logik, utan därför att vi kan observera fenomenet.

Med jungfrufödsel är det litet annorlunda. Möjligheterna upphör tidigt i kedjan även om experiment med kloning (fåret Dolly) visar på biologins flexibilitet. Om frågan varför det inte sker bland däggdjur kan jag inte svara på. Men det skulle inte gynna djurens förmåga till anpassning, deras förmåga att kunna adapteras till nya eller förändrade miljöer. En ärftlig brist (mutation) skulle kunna slå ut en hel art.

Men dessa nackdelar är inte orsaken till att det inte fungerar. Det fungerar inte, det finns inte mycket att forska kring. Forskning kan göras där vi ser en möjlighet att göra experiment, där vi kan pröva våra hypoteser. Använd dina kunskaper Esther, vilka är de biologiska hindren för att däggdjur inte kan förökas via partenogenes.

Svaret om Marias jungfrulighet är redan besvarad, det ligger i tanken på vad som är gudomligt. Det är en förmåga som förekommer i ett flertal andra myter om jungfruligt födda gudar.

Många har redan tänkt tanken på Marias renhet, att vara obefläckad. Tanken på sexualiteten som något smutsigt, stackars Maria. Man skall vara av en särskild sort om man tror att sexualitet är förenad med synd och orenhet.


Ja, visst är människan fantastisk, bland annat för att vi har vår fantasi. I fantasin är allt möjligt. Jungfrufödsel? - lätt som en plätt.

Synonymer till fantastisk:
storartad, underbar, sagolik, oerhörd, fenomenal, fabulös, formidabel, enastående, obeskrivlig, makalös, lysande, toppen, jättefin; otrolig, osannolik, overklig, sällsam, bisarr, absurd; vidunderlig, omåttlig, enorm, svindlande, mycket stor, hissnande.
Kanske "sagolik" är det mest passande ordet med tanke på vår fantasi.

Synonymer till fantasi:
inbillningsförmåga, uppfinningsförmåga, påhittighet, kreativitet; infall, hugskott, påhitt, fiktion, inbillning; legend, myt, saga; dröm, orimlighet

Vad vore människan utan sin fantasi?
Tyvärr så får vi religionen på köpet.
Men man får ta det onda med det goda, som man brukar säga. :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 16:05

Börjar bakifrån --- det blir märkligt när inmaculate översätts...
Det har med perfektion att göra, en renhet som inte har med kroppsvätskor ( :) ) att göra.
Så... även om det finns en andlig dimension (som de inte än förstår det har svårt att greppa) i coitos -- för man blir vad man ligger med. Män som frekventerar horor blir som de - de ligger med, och omvänt.

Så Josef var rättfärdig - en ren (i ande och kropp) man - ingen skvättande :)... så det är inte detta kyrkan tar fasta på. Tron handlar inte om sexualitetens orenhet (det är tvärtom en heresi) den var det olika sekter som förespråkade --- i kyrkan ses akten mellan man och hustru i det intima som den högsta vackraste handlingen av renhet i kärlek när de uttrycks - och den... anser Gud är MYCKET GOD.
.)

Detta sagt...

tar vi nästa...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 16:12

Myterna kring födslar --- de kom alla före... vi har enligt Jungs kliniska efterforskningar och därmed vetenskapligt belagt - samma sorts tankar i det djupa medvetandet - det sk kollektiva omedvetna. Han fann detta när han besökte folkstammar som inte har kristen grund bla... Det innebär att det är sannolikt - mycket troligt - så att det alltid (före det händer) finns indikationer och där då också tankar kring det som kommer -- som vore det föraningar. Som elefanterna vid tsunamin som vägrade gå mot vatten LÅNGT innan den kom - de visste detta hur? De hör så bra och har så stora öron?
:)
Lyssna på den där neurokirurgen jag lade upp - han är en expert och trodde medvetandet (för det hade han trott och lärt sig och jobbat efter) "föds" ur vår hjärnas struktur och uppbyggnad men insåg i de erfarenheter han fick när han var "svårt hjärndöd" enligt hans kollegor - men han var medveten och upplevde saker han senare skrev ner... att medvetandet har sitt genomflöde i vår hjärna men inte sitt säte.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 16:17

Jungfrufödslar --- plural --- aldrig.
En gång.
En enda gång föddes Gud genom en judisk kvinna.

Aldrig mer igen.
Någonsin.
Klart man inte kan forska kring detta. Det säger sig självt.

Så vad är det då frågan om? Jo som all vetenskap - deduktion. Samt även att kunna visa på effekterna av tro. Vad som händer i en människa som verkligen omvänder sig och renas (purgar) - här och nu. Jag är själv ett sådant fall... nu känner inte du mig. Men jag kan säga dig att jag var absolut inte den jag är idag --- innan min omvändelse. Fast min bästa kompisar sa alltid att jag var "världen snällaste" - DET VAR JAG INTE.
Du kan inte se detta förrän du är ur det och kan betrakta detta i retrospektiv.

Så kyrkan forskar kring mirakulösa helanden genom bön - och annat. De låter sekulära och icke troende forskare få blod exempel (tex) på - före/efter och se hur detta kan ha kommit till stånd.
Som han neurokirurgen --- han skulle aldrig mer ha kunnat bli frisk och de olika antibiotika de gav honom - hjälpte inte... han är helt återställd och hans kollegor har inga svar...
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav xion » 04 jun 2018 16:21

Jag är uppriktigt lycklig över att du Esther och alla andra kristna har fel.
Annars skulle jag få oroa mig för vad som ska hända när jag dör.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 16:28

xion skrev:Jag är uppriktigt lycklig över att du Esther och alla andra kristna har fel.
Annars skulle jag få oroa mig för vad som ska hända när jag dör.


Älskade vän... du behöver inte alls oroa dig.
Gör som jag, ställ dig på knä och be om avlösning... uppriktigt med hela ditt hjärta.
Kommer Gud...
Bums --- ny :).

Det finns en djup logik i att (det är medicinsk och vetenskapligt bevisat) att vi blir vad vi gör --- så en människa som hatar, dödar, stjäl, luras, ljuger ständigt, super, k...ar med allt och alla --- ÄR detta till slut när de dör.
Och såsom vi har levt - vårt görande här som genereras av tankar och viljan och känslor --- är vad som avgör vart vi kommer sedan.
Vi delas upp. För att den världen vi ska till inte ska vara som här - där vi plågas av diverse onda människor lurendrejerier och lögner och annat i otrohet och sådant... - NU är du i gott sällskap.
Vi är alla så.
Utan undantag.
Därför --- får vi alla chansen att be om förlåtelse och att få ändra oss.

Jag har jobbat med döende människor. Sett något som exorcisten ... är inget emot, i en man som dog -- jag lovar dig att han försökte i det sista med (vill inte ens minnas det) komma undan för att det blev klart minuterna innan. Men det går inte.
Vi måste alla dö.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav xion » 04 jun 2018 16:37

"Jag har länge levt vid din sida", sa döden till riddaren i "Sjunde inseglet".
Så kan man istället göra, leva med döden vid sin sida, som sin vän, som sin skugga....

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 16:41

xion skrev:"Jag har länge levt vid din sida", sa döden till riddaren i "Sjunde inseglet".
Så kan man istället göra, leva med döden vid sin sida, som sin vän, som sin skugga....


Man kan också leva med Livet vid sin sida. Det har jag fått nåden att få.
Jag kan ibland komma på mig att gråta alldeles förfärligt när jag är ensam och det kommer till mig - VAD jag fått när jag ser bakåt vem jag var och var jag var... och be min Pappa i Himmelen att alla ska få det jag har fått... jag vill det så ofattbart gärna.
Att alla skulle få se, uppleva, vara... men det går inte. För vi måste själva vilja - jag ville vid en tidpunkt när jag själv sa om mig själv "jag kan inte längre vara stolt över vem jag är" - att bli som det barn jag mindes i mina tankar... de var rena, fyllda av kärlek och godhet - välvilja ...givande... och längtade så jag var helt förtvivlad...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Pilatus » 04 jun 2018 16:45

Esther skrev:Börjar bakifrån --- det blir märkligt när inmaculate översätts...

immaculate = (Immaculate) Conception (of Virgin Mary, as born free from taint of original sin) Oxford dictionary, third ed. 1934
Den börjar se nött ut. Varför valde du "immaculate"? Trosbekännelsen skriver enkelt "born of the Virgin Mary"

the Immaculate Conception, the doctrine that God preserved the Virgin Mary from the taint of original sin from the moment she was conceived; it was defined as a dogma of the Roman Catholic Church in 1854.

Esther skrev:Det har med perfektion att göra, en renhet som inte har med kroppsvätskor ( :) ) att göra.
Så... även om det finns en andlig dimension (som de inte än förstår det har svårt att greppa) i coitos

coitus

Det blir ingen avelse (befruktning) utan kroppsvätskor, om vi alls talar om människor. Du får tycka vad du vill om det.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Pilatus » 04 jun 2018 16:54

Esther skrev:Myterna kring födslar --- de kom alla före... vi har enligt Jungs kliniska efterforskningar och därmed vetenskapligt belagt ...

Jag slutar läsa här ...

Jung har väl aldrig tillämpat vetenskapliga metoder och belagt något vetenskapligt! Vad i så fall?

Han var psykoanalytiker och hade måhända en egen praxis, sina egna tolkningar, kulturell översiktlighet.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Pilatus » 04 jun 2018 16:57

xion skrev:"Jag har länge levt vid din sida", sa döden till riddaren i "Sjunde inseglet".
Så kan man istället göra, leva med döden vid sin sida, som sin vän, som sin skugga....

Jag har redan länge gått vid din sida
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 16:59

Pilatus skrev:
Esther skrev:Myterna kring födslar --- de kom alla före... vi har enligt Jungs kliniska efterforskningar och därmed vetenskapligt belagt ...

Jag slutar läsa här ...

Jung har väl aldrig tillämpat vetenskapliga metoder och belagt något vetenskapligt! Vad i så fall?

Han var psykoanalytiker och hade måhända en egen praxis, sina egna tolkningar, kulturell översiktlighet.



Han hade nära 60 års klinisk erfarenhet som han dokumenterade... och jo, han var forskare
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 17:02

Pilatus skrev:
Esther skrev:Börjar bakifrån --- det blir märkligt när inmaculate översätts...

immaculate = (Immaculate) Conception (of Virgin Mary, as born free from taint of original sin) Oxford dictionary, third ed. 1934
Den börjar se nött ut. Varför valde du "immaculate"? Trosbekännelsen skriver enkelt "born of the Virgin Mary"

the Immaculate Conception, the doctrine that God preserved the Virgin Mary from the taint of original sin from the moment she was conceived; it was defined as a dogma of the Roman Catholic Church in 1854.

Esther skrev:Det har med perfektion att göra, en renhet som inte har med kroppsvätskor ( :) ) att göra.
Så... även om det finns en andlig dimension (som de inte än förstår det har svårt att greppa) i coitos

coitus

Det blir ingen avelse (befruktning) utan kroppsvätskor, om vi alls talar om människor. Du får tycka vad du vill om det.


Det jag säger är - att i fallet Maria var det inte så att hon hade sex med Josef för att få barnet.
När man översätter inmaculate - då blir det obefläckad --- och detta begrepp är inte lika klart som det är i sitt ursprung.
Vad som menas därvid är inte att det anses äckligt om man älskar med sin hustru - eller att det därmed ska anses som ORENT.
Det är det bara inte...
Du - som alla människor --- minns (om det inte var i fyllan och villan) om du haft en sann djup kärlekshistoria och älskat med denna kvinna - hur det är - i jämförelse med att bara ha sex. Det sista då en slags akt där man eftersträvar utlösning och motparten mer eller mindre inte spelar någon större roll.
Att älska anses inte av kyrkan som orent när det är mellan äkta makar.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religionens lärosatser och vetenskap

Inläggav Esther » 04 jun 2018 17:06

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Myterna kring födslar --- de kom alla före... vi har enligt Jungs kliniska efterforskningar och därmed vetenskapligt belagt ...

Jag slutar läsa här ...

Jung har väl aldrig tillämpat vetenskapliga metoder och belagt något vetenskapligt! Vad i så fall?

Han var psykoanalytiker och hade måhända en egen praxis, sina egna tolkningar, kulturell översiktlighet.



Han hade nära 60 års klinisk erfarenhet som han dokumenterade... och jo, han var forskare



Jag är inte så picky med hur eller vem de är - de som skriver... Jung var inte en renlevnadsman (snarare synnerligen oren-levnadsman) men detta förtar inte hans gärningar... det han har bidragit med kan man gott ta till sig och studera, läsa och begrunda - ta ut det bra och det som stämmer och låta resten ligga...

Collective unconscious
PSYCHOLOGY
WRITTEN BY: The Editors of Encyclopaedia Britannica
See Article History
Collective unconscious, term introduced by psychiatrist Carl Jung to represent a form of the unconscious (that part of the mind containing memories and impulses of which the individual is not aware) common to mankind as a whole and originating in the inherited structure of the brain. It is distinct from the personal unconscious, which arises from the experience of the individual. According to Jung, the collective unconscious contains archetypes, or universal primordial images and ideas.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster