Om medvetenheten, tiden och livet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav Esther » 06 jun 2018 06:28

Så --- denna tråd handlar om alternativa synsätt på medvetandet, tiden och livet. Inte om personen Esther.

Den informationen är något som vissa personer inte förmår uppfatta och deras intellekt inte räcker till för tydligen.

Det vore roligt att se om någon kunde uppfatta detta --- att till ALLT - finns många alternativ som inte socialdemokraternas partipolitik bestämt det ska vara... :)
Vore roligt om någon som har en liten smula förmåga att tänka utanför den boxen kunde ha någon åsikt om detta...

Jag har lagt upp video på muslimer som gjort det, judar som gjort det, ateister och vetenskapsmän som gjort det, professorer och högutbildade som gjort det... - men ingen här på forumet kan komma ur sin PK?
Märkligt...
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav scirocco » 06 jun 2018 07:05

Alla trådar handlar om dig esrher då du brer ut dig och säger samma saker varje dag på ett frenetiskt ,hysteriskt sätt. I tråden att vara undergiven på riktigt får du för dig att prata om att vi haft en mailkorrespondens. I tråden går du verkligen på mig som persom med nedvärderande påstående om att jag har ingen och alla,har ett stall av kvinnor m.m.
Jag slutade svara dig då du skickade alldeles för långa och många mail. Du blev arg då du inte fick mitt telefonnummer. Du ville träffa mig. Jag ville inte träffa dig. Du är fanatisk . Du nedvärderar andra för att lyfta dig själv. Ditt sätt är överlägset . Du skriver rena lögner om hur jag är,vad jag är. Du ljuger om hur saker är och har gått till. Du litar inte på vad NÅGON säger. Vad är då meningen att skriva på forum om man inte skall tro på andra människor. Hur fan kan du lita på en herre jesus som inte finns. Jo, din egen fantasi är den enda värld du står ut med.
Jag har vänner bland flera olika kön. Det kan man ha i sverige. Jag skriver ibland privat. Jag tror på vad alla säger. Det är mycket få som inte är ärliga.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav Esther » 06 jun 2018 07:34

Utifrån din synvinkel och tolkning, stämmer säkert allt du skriver. Vad jag anser har jag redan sagt. Avseende det jag sa om dig här, glömde du bort att nämna att jag bad om ursäkt för detta. Du har all rätt att se mig som du vill.
Men jag kan säga dig att om jag verkligen... Verkligen... Hade velat träffa dig och inleda ett förhållande hade jag inte bett om ditt nummer. Utan lämnat ut mitt.
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav scirocco » 06 jun 2018 08:06

Esther skrev:Utifrån din synvinkel och tolkning, stämmer säkert allt du skriver. Vad jag anser har jag redan sagt. Avseende det jag sa om dig här, glömde du bort att nämna att jag bad om ursäkt för detta. Du har all rätt att se mig som du vill.
Men jag kan säga dig att om jag verkligen... Verkligen... Hade velat träffa dig och inleda ett förhållande hade jag inte bett om ditt nummer. Utan lämnat ut mitt.

I din ursäkt bakade du in att eftersom jag är sekulär kan det inte va lätt för mig att veta vad som är rätt..

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav Esther » 06 jun 2018 10:02

scirocco skrev:
Esther skrev:Utifrån din synvinkel och tolkning, stämmer säkert allt du skriver. Vad jag anser har jag redan sagt. Avseende det jag sa om dig här, glömde du bort att nämna att jag bad om ursäkt för detta. Du har all rätt att se mig som du vill.
Men jag kan säga dig att om jag verkligen... Verkligen... Hade velat träffa dig och inleda ett förhållande hade jag inte bett om ditt nummer. Utan lämnat ut mitt.

I din ursäkt bakade du in att eftersom jag är sekulär kan det inte va lätt för mig att veta vad som är rätt..


Ja, det stämmer. Om jag tolkar allt som sagts både här ovan samt privat - har jag aldrig varit i kontakt med någon troende man som ens skulle säga något av det du skriver.
De män som känner mig i levande livet, och som är troende och oavsett de är katolikerna eller frikyrkliga skulle aldrig dela dina åsikter - varken om mig som kvinna, person eller i övrigt.
Ingen enda som personlig känner mig.
Detta sagt, sätter jag punkt.
Ber om ursäkt igen, som du kan godta eller stå över.
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav scirocco » 06 jun 2018 10:17

Jag står över.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav Kreativ » 06 jun 2018 13:58

Esther skrev:Det jag ser tydligt är att det inte finns (apropå synbara mönster) en enda tråd - där varken du eller Lynx - har kunnat motstå frestelsen att gå på mig som person, analysera mig, kritisera mig, samt sist men inte minst viktigt anklaga mig för något (ni menar er se, läsa ut, veta) -- DETTA är en patologi. Vad du skulle ha sagt om en enda av någon av de jag känner och umgås med i Kyrkan, och även i frikyrkliga kretsar - vågar jag inte ens tänka på. Än mindre om deras samhällskritik, än mindre om du hade haft nåden att fått träffa apostlarna på den tiden det begav sig eller Herren. Vad du hade kunnat analysera ur deras sätt att tolka verkligheten eller beskriva den eller tala om den eller hur de talade med folk eller vad de beskrev.
Därför slutligen säger jag även till dig: Gäsp.

Apostlarna och Jesus hade varit på min sida, inte en Farise som dig som tar skrifterna bokstavligt. "Bokstaven dödar men anden ger liv."

Esther skrev:Det som är anmärkningsvärt är ju det faktum att majoriteten av trådarna där jag talat om i huvudsak filosofi och annat inom vetenskap - vilket varken du eller Lynxtyperna som chattar kring och ditten datten - deltar i eller har åsikter i med substans eller kunskap --- detta varande ett filosofi forum --- där ser du inga mönster :)...

Jag är väl medveten om att jag inte postat mycket i trådarna för de flesta trådar och diskussioner är fullständigt mediokra, men vem vill diskutera filosofi med någon som ständigt vädjar till egen upplevelse för att helt avfärda filosofiska argument? Du upprepar samma sak om och om igen och tror att du kommer få andra resultat än att folk kritiserar det? Du är inte en filosof! Du är en dilettant och en kvackare! Du svarar som vanligt inte direkt på vad jag skrev i mitt förra inlägg där jag frågade varför vi ska ta dig och din upplevelse på allvar om du inte tar anonyma medlemmar på forum på allvar. Istället FORTSÄTTER du att hänvisa till hur du känner Kristus som en totalt blåst och narcissistisk idiot som inte ens fattar vad jag påpekar och inte ser ditt eget hyckleri. Textbok psykos och mönstret hos en person med vanföreställningar.

Esther skrev:Vad människor reagerar på är inte mina ord eller mig - det är det jag står för --- som de uppfattar som ett hot mot sina egna liv och hur de lever dem, vad de gör och gjort - som en nagel i ögat. Det är däremot inte något som har med min person att göra - utan lika mycket med det som jag läste av en av deltagarna här som beskrev hur han kände sig till mods när han deltog i en Vesper i Katolska kyrkan - han gick ut --- för han mådde inte väl.
Vad får människor att inte må väl? De som inte bejakar deras egen livsstil - de som inte gör det är som de som inte bejakar PK i Sverige - eller som en snöflingeungdom skulle sagt när man säger att kön är binärt - hane/hona (vetenskap) "jag känner mig inte säker här" och de lämnar klassrummet.

Nu är det du som analyserar, tolkar, kritiserar, anklagar på samma sätt som du anklagar andra för. Hört uttrycket att kasta stenar i glashus? Det enda du kan komma med är undflykter genom att vädja till din personliga upplevelse så du slipper besvara logik, påstå att folk tolkar dig fel även när vi bara påpekar vad du gör, svarar inte på frågor så att vi faktiskt kan förstå dig, och själv tar till anklagelser och hot om evigheten som en sann religiös psykopat. Du är inte ett hot, du är bara någon det är synd om och som verkar vara bortom hjälp.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav klorofyll » 06 jun 2018 14:29

Esther skrev:Det som är anmärkningsvärt är ju det faktum att majoriteten av trådarna där jag talat om i huvudsak filosofi och annat inom vetenskap - vilket varken du eller Lynxtyperna som chattar kring och ditten datten - deltar i eller har åsikter i med substans eller kunskap --- detta varande ett filosofi forum --- där ser du inga mönster :)...

Skillnaden mellan din typ och min är att du använder stora ord, jag tänker stora tankar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav klorofyll » 06 jun 2018 20:13

Esther

Jag menar inget illa...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav Esther » 06 jun 2018 20:32

Esther skrev:Så --- denna tråd handlar om alternativa synsätt på medvetandet, tiden och livet. Inte om personen Esther.

Den informationen är något som vissa personer inte förmår uppfatta och deras intellekt inte räcker till för tydligen.

Det vore roligt att se om någon kunde uppfatta detta --- att till ALLT - finns många alternativ som inte socialdemokraternas partipolitik bestämt det ska vara... :)
Vore roligt om någon som har en liten smula förmåga att tänka utanför den boxen kunde ha någon åsikt om detta...

Jag har lagt upp video på muslimer som gjort det, judar som gjort det, ateister och vetenskapsmän som gjort det, professorer och högutbildade som gjort det... - men ingen här på forumet kan komma ur sin PK?
Märkligt...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17410
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav Pilatus » 06 jun 2018 20:42

Esther skrev:Jag har lagt upp video på muslimer som gjort det, judar som gjort det, ateister och vetenskapsmän som gjort det, professorer och högutbildade som gjort det... - men ingen här på forumet kan komma ur sin PK?
Märkligt...

Hur står du ut? :?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav Esther » 06 jun 2018 21:10

Pilatus skrev:
Esther skrev:Jag har lagt upp video på muslimer som gjort det, judar som gjort det, ateister och vetenskapsmän som gjort det, professorer och högutbildade som gjort det... - men ingen här på forumet kan komma ur sin PK?
Märkligt...

Hur står du ut? :?



Jag älskar tankar... och framförallt de mer udda (om de inte är helt galna...), komplexa och lite svåra. Det som inte är mainstream, det som vittnar om saker som ligger i gränslandet...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav Esther » 08 jun 2018 06:20

klorofyll skrev:Skillnaden mellan din typ och min är att du använder stora ord, jag tänker stora tankar.


:) inte så det märks...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav Algotezza » 08 jun 2018 08:21

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Jag har lagt upp video på muslimer som gjort det, judar som gjort det, ateister och vetenskapsmän som gjort det, professorer och högutbildade som gjort det... - men ingen här på forumet kan komma ur sin PK?
Märkligt...

Hur står du ut? :?



Jag älskar tankar... och framförallt de mer udda (om de inte är helt galna...), komplexa och lite svåra. Det som inte är mainstream, det som vittnar om saker som ligger i gränslandet...



Jaså du. Varför det då?

Jag gillar när man kan förmå se storheten i vardagen, se nyanserna i det grå. Inse att det är i vardagen vi lever, möter vår nästa och kan utvecklas. Filosofisk spekulation är inte sällan en flyktmetod. För att slippa ta itu med det näraliggande. Med sig själv. Människor är mästare på att fly från sig själv. Genom underhållning, veckotidningar, filosofisk spekulation, religion... vi tar det som finns till hands för att slippa ta itu med oss själva, slippa se oss själva. Många hatar sig själva och då behöver man inte älska sin nästa ty man ska ju älska sin nästa som sig själv, enligt kristendomen. Hatar man sig själv behöver man ju inte älska sin nästa, eller hur?

En en flyktmetod snyggare och finare och djupare än någon annan?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7853
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Om medvetenheten, tiden och livet

Inläggav Anders » 08 jun 2018 11:09

Det är allt rätt bra att fly emellanåt. Sudoku, Ruzzle, kolla The Gate på Netflix eller lyssna på musik.

Tycker annars att flyendet är mindre accentuerat nuförtiden jämfört med typ 90 talet. Nu lyssnar alla på en massa gurus på internet, vem som nu passar den politiska färg man fötts in i, ojar sig eventuellt över Trump, ser naturkatastroferna hägra, man läser en massa självhjälpsböcker av KBT karaktär och är mindfull eller andlig. Det är snarast tråkigheten junisarna verkar fly nuförtiden. Men visst flyr alla emellanåt.

Sen Esther finns nog alla på en skala från Ayn Rand till PK här. Som på de flesta håll.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster