Män har slutat vara män

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 11 jun 2018 19:54

Här har ju männen sedan länge inte varit män - de domineras helt av kvinnor hemma i sina hem. Kvinnor i Sverige har länge sagt till männen att de ska sitta ner när de kissar, hur de ska göra allt, vad de ska göra och varit de som har byxorna på.
För vissa kvinnor (jag bland annat) finner inte att sådana män är intressanta - de andra --- våldsverkarna eller de som måste dominera eller är som tuppar som har sex överallt hela tiden - än mindre intressanta.

Detta innebär att det inte finns män.
Konstaterandet att männen dog ut --- är tragiskt. Kvar finns de som inte fungerar... eller?
:)


Här är siffror från USA och två män som diskuterar detta tema.


Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 12 jun 2018 06:50

Inga moraliska män som kunnat ha sin gylf stängd, inte varit svaga och "sädesskvättor" och därmed vara män som fått respekt genom sin inre person - samt i övrigt i livet kunnat stå upp - som vill kommentera?
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Män har slutat vara män

Inläggav xion » 12 jun 2018 07:55

Esther skrev:Inga moraliska män som kunnat ha sin gylf stängd, inte varit svaga och "sädesskvättor" och därmed vara män som fått respekt genom sin inre person - samt i övrigt i livet kunnat stå upp - som vill kommentera?

Spelet mellan män och kvinnor fungerar dåligt nu för tiden.
Könsrollerna suddas ut och ingen vet hur man borde bete sig.
Resultatet blir att fler och fler lever ensamma.
När Meetoo var i ropet som mest skrev jag detta inlägg:

Det känns gruvsamt att yttra sig i detta ämne. Det angår mig inte eftersom alla mina erfarenheter i ämnet känns som utgånget datum.
Jag var ung på sextiotalet när p-pillret möjliggjorde en avdramatisering av sexualiteten. Av mina tjejkompisar fick jag höra att ett nej betyder kanske och ett kanske betyder ja. Mycket av samvaron mellan tjejer och killar gick ut på sex, att prova sig fram inför vuxenlivet.
Så har det väl alltid varit. Tjejer går ut för att träffa killar och killar går ut för att träffa tjejer. En lyckad kväll innebär för killar att hitta någon som man får ha sex med. För tjejer innebär en lyckad kväll att hitta någon som man verkligen vill ha sex med. Då borde det ju vara enkelt kan man tycka men sex betyder inte riktigt samma sak för en man som för en kvinna.
Biologiskt sett tar inte en man några risker. Han behöver inte föda fram ett barn och ansvaret för barnet (biologiskt sett) uppstår först ifall han lever tillsammans med kvinnan. Kvinnan däremot riskerar att bli gravid och föda fram ett barn, och får därmed ett ansvar som det inte är så lätt att smita ifrån. Mot den här bakgrunden är det ju inte så konstigt om synen på sexualitet skiljer sig åt. Ur evolutionssynpunkt så är det en fördel för en man att sprida sina gener så mycket som möjligt. För en kvinna har det tidigare handlat mycket om att söka en partner som kan ge skydd och framtid åt eventuella barn så att dom överlever till vuxen ålder.
Alla dom här #metoo-berättelserna handlar mycket om missförstånd som det verkar. Eftersom en man är konstituerad så att han vill ha sex för sexet egen skull så försöker han också med olika medel att få det dithän. Det är kvinnans skyldighet att säga stopp på ett bestämt sätt. Att bara låta det ske räknas som ett medgivande. Tveksamhet uppfattas som ett kanske. Kanske uppfattas som ett ja.
U

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 12 jun 2018 07:56

Upplever starka män att en kvinna som har egna intressen, ett eget utvecklat sätt att vara, en egen person som de kan känna igen sig i --- och hon i honom --- är överlägsna?
Knappast.
En stark man ser i en stark kvinna en partner.
En svag man ser i en stark kvinna en överlägsen, "vem tror hon att hon är" typ, samt någon som måste göras ner.

Därför - finns det alltid någon för var och en.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 12 jun 2018 08:00

xion skrev:
Esther skrev:Inga moraliska män som kunnat ha sin gylf stängd, inte varit svaga och "sädesskvättor" och därmed vara män som fått respekt genom sin inre person - samt i övrigt i livet kunnat stå upp - som vill kommentera?

Spelet mellan män och kvinnor fungerar dåligt nu för tiden.
Könsrollerna suddas ut och ingen vet hur man borde bete sig.
Resultatet blir att fler och fler lever ensamma.
När Meetoo var i ropet som mest skrev jag detta inlägg:


Jag skrev vid detta allmänna lynchandes tider - att kvinnor gör exakt samma sak - SAMT att de använder sina kön att få sina positioner på både jobb och annat - man ligger med chefen och saken är biff. Detta kan man sedan via sådant som meetoo anmäla --- honom för.

Det stämmer som du säger. Det finns inget samspel.
Och problemet blir - för en kvinna som vill ha en man som är en man - att man blir utan. För de finns inte.
De som finns - är antingen sådana att de inte klarar av att ha ett förhållande men vill ha alla - eller de har gett upp helt.
Att se en man som J Peterson - som bara ställde sig upp och VRÅLADE UT --- det som alla vet som fortfarande är någorlunda normala (bland män och kvinnor) känns som någon hade öppnat fönstret och släpp in frisk luft.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Män har slutat vara män

Inläggav xion » 12 jun 2018 08:06

Esther skrev: Det stämmer som du säger. Det finns inget samspel.
Och problemet blir - för en kvinna som vill ha en man som är en man - att man blir utan. För de finns inte.
De som finns - är antingen sådana att de inte klarar av att ha ett förhållande men vill ha alla - eller de har gett upp helt.
Att se en man som J Peterson - som bara ställde sig upp och VRÅLADE UT --- det som alla vet som fortfarande är någorlunda normala (bland män och kvinnor) känns som någon hade öppnat fönstret och släpp in frisk luft.

Jag blir full i skratt för du citerar nästan ordagrant en replikväxling i filmen "As goo as it gets"
Hon förtvivlat till sin mor: Why cant I just have a normal boyfriend.
Hennes mor: Thats what we all want, but there arnt any.

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Män har slutat vara män

Inläggav xion » 12 jun 2018 08:09

Kjell Höglund:

Livet har blivit ett jättelikt lotteri
slumpen är universums grundenergi
risken är oändligt stor att du drar en nit
och det som bubblar i doktor Jekylls glas är sprit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 12 jun 2018 08:10

xion skrev:. Av mina tjejkompisar fick jag höra att ett nej betyder kanske och ett kanske betyder ja. Mycket av samvaron mellan tjejer och killar gick ut på sex, att prova sig fram inför vuxenlivet.
Så har det väl alltid varit. Tjejer går ut för att träffa killar och killar går ut för att träffa tjejer. En lyckad kväll innebär för killar att hitta någon som man får ha sex med. För tjejer innebär en lyckad kväll att hitta någon som man verkligen vill ha sex med. Då borde det ju vara enkelt kan man tycka men sex betyder inte riktigt samma sak för en man som för en kvinna.
Biologiskt sett tar inte en man några risker. Han behöver inte föda fram ett barn och ansvaret för barnet (biologiskt sett) uppstår först ifall han lever tillsammans med kvinnan. Kvinnan däremot riskerar att bli gravid och föda fram ett barn, och får därmed ett ansvar som det inte är så lätt att smita ifrån. Mot den här bakgrunden är det ju inte så konstigt om synen på sexualitet skiljer sig åt. Ur evolutionssynpunkt så är det en fördel för en man att sprida sina gener så mycket som möjligt. För en kvinna har det tidigare handlat mycket om att söka en partner som kan ge skydd och framtid åt eventuella barn så att dom överlever till vuxen ålder.
Alla dom här #metoo-berättelserna handlar mycket om missförstånd som det verkar. Eftersom en man är konstituerad så att han vill ha sex för sexet egen skull så försöker han också med olika medel att få det dithän. Det är kvinnans skyldighet att säga stopp på ett bestämt sätt. Att bara låta det ske räknas som ett medgivande. Tveksamhet uppfattas som ett kanske. Kanske uppfattas som ett ja.
U


För män som har sex överallt -- med alla som anmäler sig och vill --- de är det gott om ... innebär ju det hela ett enda långt misslyckande.
Visserligen kan det vara kul i början när man blir inlåst i godisaffären, eller på systemet --- och kan äta hur mycket som helst eller dricka tills man blir medvetslös - men när det aldrig slutar --- finns ingen jakt, inget motstånd, inget alls av något utan bara samma gamla elände - alla särar på benen bara man ser på dem - saken är klar. Det som händer där är att det inte finns någon ömsesidig respekt.

Kvinnor idag blir bara med barn när de vill binda upp en man. Annars blir de inte det.
:)
Du kanske inte förstår hur svaga kvinnor agerar - men de gör så. De är svaga och kan inte ta hand om sig själva, vill inte - och orkar inte ta ansvar för sina egna beslut eller liv och --- barnet blir det som gör att de får kontrollen.
Alla kvinnor som gjort så förnekar detta --- det är också kutym och de enda som säger det är de som inte gjort så.
:)
Sedan kan verkliga olyckor inträffa och verkliga saker vara i människors liv ---och män vill inte ta ansvar - och kvinnor inte heller. Så om man då som kvinna vill ha "rätten över sin kropp" borde det väl vara att inte släppa till med alla som tittar på dem?
Alla vet väl hur biologin fungerar?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 12 jun 2018 08:11

xion skrev:
Esther skrev: Det stämmer som du säger. Det finns inget samspel.
Och problemet blir - för en kvinna som vill ha en man som är en man - att man blir utan. För de finns inte.
De som finns - är antingen sådana att de inte klarar av att ha ett förhållande men vill ha alla - eller de har gett upp helt.
Att se en man som J Peterson - som bara ställde sig upp och VRÅLADE UT --- det som alla vet som fortfarande är någorlunda normala (bland män och kvinnor) känns som någon hade öppnat fönstret och släpp in frisk luft.

Jag blir full i skratt för du citerar nästan ordagrant en replikväxling i filmen "As goo as it gets"
Hon förtvivlat till sin mor: Why cant I just have a normal boyfriend.
Hennes mor: Thats what we all want, but there arnt any.


Ingen aning om vad du pratar om - aldrig sett den... --- kul dock att jag kan säga något som också andra anser...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 12 jun 2018 08:37

Innan jag är iväg --- måste jag bara lägga till ... att jag observerade Petersons samspel när han blev intervjuvad av en drake (en man inom hög position i näringslivet ifrån Australien) och såg att han där visade "svansföring" --- ovanligt - inte helt förväntat... men för mig oavsett detta --- framstår J Petersen som en alfa hanne.
Varför?
Därför att han har förmågan att visa alla delar, vara säker på sin sak, ha belägg för det han säger, säga det utan omsvep, rakt på - han verkar ha ett stabilt och sunt förhållande med sin hustru, lojal och är OERHÖRT trevlig att se på.
En enda sak - hans röst :)...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Anders » 12 jun 2018 08:39

Jäkligt synd att inte ha med Lynx på båten i den här tråden.

Rent allmänt, Jag ser ju skillnaden mellan nu och farsans generation. Det är en stor skillnad i förhållandet kvinna/man. Det fanns gott om mamma-pappa-barn, och jag växte upp i en sån miljö. Men jag har aldrig varit ens i närheten av intresserad av en (ursäkta kaninen) en "mesig" tjej. Har alltid dragits till de tjejer som är stora, vackra, storbystade och som har ett jäkla humör. Är själv långt ifrån en mes, och det är inte enkelt med två starka viljor hemmavid, eller i de förhållanden jag hade innan jag hittade frugan för 30 år sen. Eller om hon hittade mej. Vi har gått så jäkla många ronder och det tror jag inte var lika vanligt bland 30-talisterna. Karln bestämde för husfridens skull, lite. Förutom några få viljestarka damer som sågs som ragator. Det finns bra saker att säga om att inte gräla konstant, det finns det.

Det är lite, som Jordan också ofta säger, en revolution det här. Här är jag inte riktigt med på hans humrande, jag ser det som en möjlighet, även om det som i alla revolutioner, blir stökigt. Det är mer öppet, om än mycket svårare, att hitta rätt i det här med relationer. Men i grunden:

Har det ändrats? Är det inte så att det lika väl 1877 som 2018 är som så att man söker det temperament som man genom arv och uppväxt har präglats att söka? Jag tror inte jag skulle ha sökt nån som jag inte kunnat gräla med även förr. Men strukturerna som fanns, som Peterson vurmar för, gjorde kanske att det flöt lite lugnare.

Tror inte de flesta män förlorat särskilt mycket på kvinnornas mer aktiva liv, förutom de mesar som låter sig hunsas, följa med till IKEA och olika sociala tillställningar i tid och otid. Det verkar vara mycket svårare för kvinnorna. Nu kör de nästan ihjäl sig, de mer ambitiösa.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 12 jun 2018 08:55

Anders skrev:Jäkligt synd att inte ha med Lynx på båten i den här tråden.

Rent allmänt, Jag ser ju skillnaden mellan nu och farsans generation. Det är en stor skillnad i förhållandet kvinna/man. Det fanns gott om mamma-pappa-barn, och jag växte upp i en sån miljö. Men jag har aldrig varit ens i närheten av intresserad av en (ursäkta kaninen) en "mesig" tjej. Har alltid dragits till de tjejer som är stora, vackra, storbystade och som har ett jäkla humör. Är själv långt ifrån en mes, och det är inte enkelt med två starka viljor hemmavid, eller i de förhållanden jag hade innan jag hittade frugan för 30 år sen. Eller om hon hittade mej. Vi har gått så jäkla många ronder och det tror jag inte var lika vanligt bland 30-talisterna. Karln bestämde för husfridens skull, lite. Förutom några få viljestarka damer som sågs som ragator. Det finns bra saker att säga om att inte gräla konstant, det finns det.

Det är lite, som Jordan också ofta säger, en revolution det här. Här är jag inte riktigt med på hans humrande, jag ser det som en möjlighet, även om det som i alla revolutioner, blir stökigt. Det är mer öppet, om än mycket svårare, att hitta rätt i det här med relationer. Men i grunden:

Har det ändrats? Är det inte så att det lika väl 1877 som 2018 är som så att man söker det temperament som man genom arv och uppväxt har präglats att söka? Jag tror inte jag skulle ha sökt nån som jag inte kunnat gräla med även förr. Men strukturerna som fanns, som Peterson vurmar för, gjorde kanske att det flöt lite lugnare.

Tror inte de flesta män förlorat särskilt mycket på kvinnornas mer aktiva liv, förutom de mesar som låter sig hunsas, följa med till IKEA och olika sociala tillställningar i tid och otid. Det verkar vara mycket svårare för kvinnorna. Nu kör de nästan ihjäl sig, de mer ambitiösa.


På mobilen... Kort.
Eviga gräl?
OJ... Inte min grej. Att säga sin mening är en sak och att trycka igenom den en helt annan.
För mig.

Som kvinna ser jag direkt vem (i levande livet) som är man och vem som inte är det. Det är frågan om det som existerar... Och synliggörs i bla filmen om Gingis Khan.
Hon valde honom men han valde också henne, reciprokt och stadigt.
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Män har slutat vara män

Inläggav xion » 12 jun 2018 10:41

Jag tycker att jag har bra koll på varför det ser ut som det gör.
Kvinnor vill ha starka män som dom kan bestämma över på ett indirekt sätt.
Starka män kan ha den nackdelen att alla kan få sig en snyting ibland. Smällar man får ta?
Självförtroende är något kvinnor finner attraktivt hos män, det har jag lagt märke till.
En helt naturlig sak som ligger i generna. Mannen måste kunna försvara familjen mot yttre hot.
Dessa män är eftertraktade. Idealet är stort självförtroende parat med naturlig auktoritet.
Den som har dessa egenskaper har inget behov av att bevisa något. Det bara finns där.
I djurvärlden blir det dessa alfahanar som för släktet vidare.
Utseendet är själva reklamskylten som fångar intresset. Beteendet är vad som kan odla intresset till att växa eller slockna.
Om inte vi alla ska leva som singlar så måste vi kompromissa. Får man inte den man älskar så får man älska den man får.
Snälla och framför allt töntiga män står inte högt i kurs.
Som tur är finns det kvinnor som väljer sådana män i alla fall. Kanske på grund av moderskänslor eller dåliga erfarenheter. Kanske förebilder från uppväxten.
Som man känner man en press på sig att ta initiativ. Kvinnor tar initiativ bara i undantagsfall.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Män har slutat vara män

Inläggav klorofyll » 12 jun 2018 11:02

Esther skrev:Detta innebär att det inte finns män.

Den amerikanske affärsmannen Warren Buffett har en liten skylt stående på sitt skrivbord som säger: "Om ett kärnvapenkrig bryter ut behöver ni inte bry er om detta meddelande."

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Män har slutat vara män

Inläggav Esther » 12 jun 2018 11:21

xion skrev:Jag tycker att jag har bra koll på varför det ser ut som det gör.
Kvinnor vill ha starka män som dom kan bestämma över på ett indirekt sätt.
Starka män kan ha den nackdelen att alla kan få sig en snyting ibland. Smällar man får ta?
Självförtroende är något kvinnor finner attraktivt hos män, det har jag lagt märke till.
En helt naturlig sak som ligger i generna. Mannen måste kunna försvara familjen mot yttre hot.
Dessa män är eftertraktade. Idealet är stort självförtroende parat med naturlig auktoritet.
Den som har dessa egenskaper har inget behov av att bevisa något. Det bara finns där.
I djurvärlden blir det dessa alfahanar som för släktet vidare.
Utseendet är själva reklamskylten som fångar intresset. Beteendet är vad som kan odla intresset till att växa eller slockna.
Om inte vi alla ska leva som singlar så måste vi kompromissa. Får man inte den man älskar så får man älska den man får.
Snälla och framför allt töntiga män står inte högt i kurs.
Som tur är finns det kvinnor som väljer sådana män i alla fall. Kanske på grund av moderskänslor eller dåliga erfarenheter. Kanske förebilder från uppväxten.
Som man känner man en press på sig att ta initiativ. Kvinnor tar initiativ bara i undantagsfall.


Håller med dig. Men... Kvinnor som är flocken har inget emot att mannen doppar överallt, kvinnor som inte är flock ser sådana män som svaga.
De är svaga för de inte klarar av att styra över sitt minsta organ.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster