Immanuel Kant
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Immanuel Kant
Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?
Det är ju liksom självklart att vi inte vet hur det är med saker "egentligen". Alla känner till det här med paradigmer i vetenskapen, alla vet att man färgas av sina personliga upplevelser då man iakttar något. Om man kopplar Immanuel Kants tankar runt "rena förnuftet" och flyktingfrågan, skall vi eller skall vi inte ta in x antal flyktingar till Sverige, och ser flyktingfrågan som ett "objekt", var hamnar man då?
Det är ju liksom självklart att vi inte vet hur det är med saker "egentligen". Alla känner till det här med paradigmer i vetenskapen, alla vet att man färgas av sina personliga upplevelser då man iakttar något. Om man kopplar Immanuel Kants tankar runt "rena förnuftet" och flyktingfrågan, skall vi eller skall vi inte ta in x antal flyktingar till Sverige, och ser flyktingfrågan som ett "objekt", var hamnar man då?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Re: Immanuel Kant
Pilatus skrev:Algotezza skrev:Vill hellre tala om begreppsvärld och den värld vi blir medvetna om via våra på denna värld inriktade sinnen.
Menar du begreppsvärld i stället för idévärld?
Kant talar om fenomenvärlden, den verklighet vi lever i via våra sinnen (den empiriska världen).
Kanske värt att reda ut litet mer noggrant. Kanske tänkte jag på Platon som talade om sinnevärld och idévärld.
Så vad är det för värld vi lever i?
Ja, idévärlden ser jag som vår begreppsvärld.
Vi lever i vår av hjärnan/medvetandet skapade bild av "något som (i sig) är (bortom sinnena men förmedlat via dessa)".
Algotezza aka Algotezza
- Illusionen
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 20 jan 2018 17:41
Re: Immanuel Kant
Raderat!
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”
Re: Immanuel Kant
Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?
Det är ju liksom självklart att vi inte vet hur det är med saker "egentligen". Alla känner till det här med paradigmer i vetenskapen, alla vet att man färgas av sina personliga upplevelser då man iakttar något. Om man kopplar Immanuel Kants tankar runt "rena förnuftet" och flyktingfrågan, skall vi eller skall vi inte ta in x antal flyktingar till Sverige, och ser flyktingfrågan som ett "objekt", var hamnar man då?
Vad får du för resultat om du tillämpar det kategoriska imperativet på det aktuella problemet?
Algotezza aka Algotezza
Re: Immanuel Kant
Pilatus skrev:Vad är det för fel med att fråga om världen är begränsad, alternativt obegränsad, med avseende på tiden och rummet?
För ett par dagar sedan funderade jag på flugor. De rör sig egentligen som ormar. Hmm, kanske ÄR de ormar, men att vi bara ser en del av ormen: Flugan.
Re: Immanuel Kant
klorofyll skrev:Pilatus skrev:Vad är det för fel med att fråga om världen är begränsad, alternativt obegränsad, med avseende på tiden och rummet?
För ett par dagar sedan funderade jag på flugor. De rör sig egentligen som ormar. Hmm, kanske ÄR de ormar, men att vi bara ser en del av ormen: Flugan.
Jag är inte helt säker på om det har med Immanuel Kants tänkande att göra. Jag tror han efter förmåga undvek både ormar och flugor.
Moderator
Re: Immanuel Kant
klorofyll skrev:Pilatus skrev:Vad är det för fel med att fråga om världen är begränsad, alternativt obegränsad, med avseende på tiden och rummet?
För ett par dagar sedan funderade jag på flugor. De rör sig egentligen som ormar. Hmm, kanske ÄR de ormar, men att vi bara ser en del av ormen: Flugan.
Flugornas Herre...
Veritas vos liberabit
Re: Immanuel Kant
Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?
Kärnan är... hur det vi vill skaffa oss kunskap om, blir "objektiva föremål" för oss (detta måste man begripa... först...- eftersom vi kan se detta hända i bland annat matematiken) --- så när du greppat detta Anders
--- ser du förmodligen att fenomen (framträdelser) inte (egentligen) är föremål, objekt eller saker i denna, och att dessa är en sak --- och noumen (som betyder "något tänkt") är två skilda saker
Veritas vos liberabit
Re: Immanuel Kant
Esther skrev:Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?
Kärnan är... hur det vi vill skaffa oss kunskap om, blir "objektiva föremål" för oss (detta måste man begripa... först...- eftersom vi kan se detta hända i bland annat matematiken) --- så när du greppat detta Anders
--- ser du förmodligen att fenomen (framträdelser) inte (egentligen) är föremål, objekt eller saker i denna, och att dessa är en sak --- och noumen (som betyder "något tänkt") är två skilda saker
Men det säger typ alla, att saker inte är vad de ser ut att vara. Men det måste väl ha varit uppenbart för alla genom alla tider?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Re: Immanuel Kant
Anders skrev:Esther skrev:Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?
Kärnan är... hur det vi vill skaffa oss kunskap om, blir "objektiva föremål" för oss (detta måste man begripa... först...- eftersom vi kan se detta hända i bland annat matematiken) --- så när du greppat detta Anders
--- ser du förmodligen att fenomen (framträdelser) inte (egentligen) är föremål, objekt eller saker i denna, och att dessa är en sak --- och noumen (som betyder "något tänkt") är två skilda saker
Men det säger typ alla, att saker inte är vad de ser ut att vara. Men det måste väl ha varit uppenbart för alla genom alla tider?
Jamen... Det är ju detta som Kant undersöker i det Rena Förnuftet : hur det är möjligt och går till när vi får kunskap (ett säkert vetande som stämmer med verkligheten) om tingen.
Med tanke på denna bakgrund...
Veritas vos liberabit
- Illusionen
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 20 jan 2018 17:41
Re: Immanuel Kant
Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?
Då jag inte är filosof utan båtbyggare använder jag mig av ett mindre sofistikerat språkbruk än filosoferna.
Inom RUM-TID,
• FÖRNIMMER du som funktion av vad du är och/eller representerar.
• TÄNKER du, direkt och/eller indirekt, som funktion av bl a det du förnimmer.
Uttrycket, ”Som funktion av”, innebär att ett RUM-TID perspektiv föreligger.
Om jag tolkar dig rätt är ”kärnan” du efterlyser troligen fenomenet TID.
Tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?, redogör för min personliga syn på detta.
/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”
Re: Immanuel Kant
Illusionen skrev:Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?
Då jag inte är filosof utan båtbyggare använder jag mig av ett mindre sofistikerat språkbruk än filosoferna.
Inom RUM-TID,
• FÖRNIMMER du som funktion av vad du är och/eller representerar.
• TÄNKER du, direkt och/eller indirekt, som funktion av bl a det du förnimmer.
Uttrycket, ”Som funktion av”, innebär att ett RUM-TID perspektiv föreligger.
Om jag tolkar dig rätt är ”kärnan” du efterlyser troligen fenomenet TID.
Tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?, redogör för min personliga syn på detta.
/ Illusionen
Men tid är inget "fenomen", tid är matematik.
Synonymer till fenomen
märklig företeelse, underverk, under, mirakel; naturföreteelse, företeelse
Synonymer till företeelse
händelse, sak, omständighet, faktum, fenomen; särdrag, egenhet; figur, uppenbarelse, skepnad, gestalt
- Illusionen
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 20 jan 2018 17:41
Re: Immanuel Kant
xion skrev:Illusionen skrev:Anders skrev:Vad är... kärnan i det här med Noumenära världen och fenomenvärlden?
Då jag inte är filosof utan båtbyggare använder jag mig av ett mindre sofistikerat språkbruk än filosoferna.
Inom RUM-TID,
• FÖRNIMMER du som funktion av vad du är och/eller representerar.
• TÄNKER du, direkt och/eller indirekt, som funktion av bl a det du förnimmer.
Uttrycket, ”Som funktion av”, innebär att ett RUM-TID perspektiv föreligger.
Om jag tolkar dig rätt är ”kärnan” du efterlyser troligen fenomenet TID.
Tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?, redogör för min personliga syn på detta.
/ Illusionen
Men tid är inget "fenomen", tid är matematik.
Jag delar inte den uppfattningen.
Citerar,
"Om det förhåller sig så att det vi förnimmer är en transmissionseffekt inkluderande våra sinnens
interna strukturer, blir rimligen konsekvensen att forskarna försöker lyfta sig själva i håret när
universum beskrivs utifrån matematik vars regelverk formats av just det vi förnimmer."
Så vad menar du mer exakt att matematik är ?
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”
Re: Immanuel Kant
Det vi är bortom upplevelsen av det vi är kan vi kalla "något ett". Det omvärlden är bortom vår upplevelse av den, vill jag kalla "något två"." "Något ett" utgör en energikombination med reaktionsförmåga, antar vi. "Något två" utgör också en energikombination med reaktionsförmåga. Reaktionen dem emellan, en stående reaktionsvåg, utgör den ständigt skiftande förnimmelsen "jag/min kropp - och allt den/jag gör och upplever, omgiven av omvärlden". Men på natten släcks denna reaktionsvåg delvis ner, blir vilande, latent. Vi sjunker sas in i "något ett".
Tankar och känslor och fantasier, min viljeföring, är reaktioner mellan minnesdata min minnesvärld och det sinnena förmedlar, sinnesdata.
Tankar och känslor och fantasier, min viljeföring, är snarare processer immateriella objekt.
Och ovanpå allt detta är vi medvetna om att vi är medvetna.
Många lager.
Tankar och känslor och fantasier, min viljeföring, är reaktioner mellan minnesdata min minnesvärld och det sinnena förmedlar, sinnesdata.
Tankar och känslor och fantasier, min viljeföring, är snarare processer immateriella objekt.
Och ovanpå allt detta är vi medvetna om att vi är medvetna.
Många lager.
Algotezza aka Algotezza
Re: Immanuel Kant
Illusionen skrev:xion skrev:Illusionen skrev:
Då jag inte är filosof utan båtbyggare använder jag mig av ett mindre sofistikerat språkbruk än filosoferna.
Inom RUM-TID,
• FÖRNIMMER du som funktion av vad du är och/eller representerar.
• TÄNKER du, direkt och/eller indirekt, som funktion av bl a det du förnimmer.
Uttrycket, ”Som funktion av”, innebär att ett RUM-TID perspektiv föreligger.
Om jag tolkar dig rätt är ”kärnan” du efterlyser troligen fenomenet TID.
Tråden,
Vad utgör medvetandets referens ?, redogör för min personliga syn på detta.
/ Illusionen
Men tid är inget "fenomen", tid är matematik.
Jag delar inte den uppfattningen.
Citerar,
"Om det förhåller sig så att det vi förnimmer är en transmissionseffekt inkluderande våra sinnens
interna strukturer, blir rimligen konsekvensen att forskarna försöker lyfta sig själva i håret när
universum beskrivs utifrån matematik vars regelverk formats av just det vi förnimmer."
Så vad menar du mer exakt att matematik är ?
Synonymer till matematik
räkning, räknelära, matte, aritmetik, algebra, geometri, kalkylering
Enligt Einstein är tid en funktion av rummet
Synonymer till funktion
verksamhet, användning, sätt att fungera, funktionalitet, ändamål, tillämpning, yttring, livsyttring
beroende variabel, matematiskt uttryck; följd, resultat
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster