Vilken musik lyssnar ni på?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 16 jun 2018 09:42


David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 17 jun 2018 09:26

Inatt drömde jag att jag var på en släktträff. Mitt i allt kom jag på att jag ville ha frågesport, eller kalla det att berätta en gåta. Så jag berättade om att i staden där vi är uppväxta finns det två statyer tillägnade Simon & Garfunkel-låtar. Vilken den första statyn var förstod jag skulle bli lätt att gissa. Jag berättade om en staty utanför bibliotekets huvudentré, som stod upphöjd, som solen ofta glänste på så det blänkte. Flera fattade snabbt vad det handlade om och ropade nästan i mun på varandra rätt svar.

Sen skulle jag berätta om den andra statyn. I ett ögonblick slog det mig att det var ju inte bara två statyer tillägnade låtar, utan betydligt fler än så placerade på olika ställen. Men det var just en särskild som jag ville beskriva. Den stod i så tydlig kontrast till statyn utanför biblioteket. Jag beskrev en staty som inte alls stod i solen, som var på en plats där folk inte brukade passera, en staty som hade stundom blivit bortglömd och dåligt vårdad (ni vet kanske hur det kan se ut när en staty börjar korrodera)... Det var som upplagt för att bygga upp en dramaturgisk spänning, och jag kände att jag hade lyckats få publiken med mig. Kanske till och med för bra, för jag förstod att detta var på väg att bli en mörk historia. Vad har man för rätt att berätta något obehagligt? Och en del av det hela var att jag inte visste själv hur det skulle sluta. Jag visste själv ännu inte svaret på frågan.

En partner till någon i familjen kommenterade med skepsis om min tveksamhet att jag ju annars brukar veta... och ett syskonbarn insisterade då på att jag visste denna gång också. Platsen kunde jag komma på ganska snabbt. Ett litet område i utkanten av gården där jag växte upp som barn, bakom uthuset under en stor björk eller tall där gräset aldrig klipptes, nära en skogsdunge i anslutning till den stora skogen jag inte vågade gå till. Men jag visste då inte direkt vad det här var för låt.

När jag vaknade på morgonen försökte jag få rätsida på saken. Allt är ju inte så logiskt med drömmar. Med viss förenkling skulle kunna uttryckas så här... Vilken var låten utanför biblioteket? Bridge over troubled water. Vilken var låten bakom uthuset? Bridge over troubled water

[videon innehåller material från SME]
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 17 jun 2018 16:21

Jag tänkte på hur lustigt det är att det mest värdefulla - kärleken - är gratis. Det har varit bra för mig att datorminimera. Även om jag bara gjort småsaker som t ex att hjälpt en främmande liten invandrarkille snurra loss hans leksak som han trasslat in. Satt ute på gården och löste korsord. Pratade med en go gumma. Hon gillade också sådana veckotidningar. Städade och tänkte gå till tidningsinsamlingen, men hejdade mig. Gick istället upp med tidningstraven till henne. Hon blev jätteglad.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 19 jun 2018 07:21



Morgonens triologi...
Veritas vos liberabit


Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 22 jun 2018 19:08

Pink Floyd - Wish You Were Here

Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 23 jun 2018 07:04

Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Pilatus » 28 jun 2018 18:29

Steven Zhu - Palm of My Hand (2016)

Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav hakkapeliitta » 28 jun 2018 19:16

Här den finske gitarrvirtuosen Jukka Tolonen.

Märkligt öde, Han var internationellt erkänd, något gick fel (som What Went Wrong länkade låten) har knivade sin flickvän och fick några år. Efter fängelsestraffet blev han religiös och sa att han aldrig mer vill röra en gitarr.

Lyssna på låten, helt underbar följsam kontrabas i början sen i mitten av låten kommer Tolonen rejält loss och visar varför han är en dåtidens absolut bästa gitarrister. Orka lyssna. Låten heter What Went Wrong.

https://youtu.be/E5_ZUxE1B-E

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 28 jun 2018 20:00

I övermorgon bär det av till...

David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 03 jul 2018 19:30

:lol: Den har jag inte hört... förut. Vinka till Krokom!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anders » 04 jul 2018 16:58

hakkapeliitta skrev:Här den finske gitarrvirtuosen Jukka Tolonen.

Märkligt öde, Han var internationellt erkänd, något gick fel (som What Went Wrong länkade låten) har knivade sin flickvän och fick några år. Efter fängelsestraffet blev han religiös och sa att han aldrig mer vill röra en gitarr.

Lyssna på låten, helt underbar följsam kontrabas i början sen i mitten av låten kommer Tolonen rejält loss och visar varför han är en dåtidens absolut bästa gitarrister. Orka lyssna. Låten heter What Went Wrong.

https://youtu.be/E5_ZUxE1B-E

Grymmast var han då han lirade med Bills Boogie Band på 80-talet. Hörde dem live ofta. Han och Kenny Håkansson turades om att fyra av solon till den gungande boogiebluesen. Han lämnade dock, och Bill gick över mer på Funk, något som inte riktigt funkade. Har inte hört Jukka på länge, skulle gärna göra det, men han har då slutat?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 06 jul 2018 14:46

Nu är jag rörd. Ungens kompis sjöng merparten av den här låten för mig som en tacksamhetsgest. Jag finns alltid där när han har det trassligt. Kanske svårare att säga det än att "bara sjunga en sång"? Var tvungen att fråga ungen senare vad peeps betyder. "Familj brukar man mena", svarade han. Så nu har jag lärt mig ett nytt ord. Varje dag man lär sig något nytt är ett framsteg.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 09 jul 2018 11:42



Värd varje sekund av speltiden... :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Zokrates » 11 jul 2018 15:18

Tror jag är en latent deprimerad människa, länge sedan jag skrev här i varje fall.

Svensk öken.

http://picosong.com/wfqCD/


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster