Vilken musik lyssnar ni på?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Zokrates » 11 jul 2018 15:59

Allt är skit, har gett upp skrivandet här, kanske på grund av bristfällig respons i kombination med oförmåga att själv vilja göra något åt det.

2016, inget har förändrats sen dess, har en melankoli men har aldrig varit självmordsbenägen, är asocial i det att jag saknar både vänner och bekanta, men jag gör ju inget aktivt åt det heller. [-(

Notyetagain
http://picosong.com/wfqfq/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Anne » 11 jul 2018 20:08

Zokrates skrev:Allt är skit, har gett upp skrivandet här, kanske på grund av bristfällig respons i kombination med oförmåga att själv vilja göra något åt det.

2016, inget har förändrats sen dess, har en melankoli men har aldrig varit självmordsbenägen, är asocial i det att jag saknar både vänner och bekanta, men jag gör ju inget aktivt åt det heller. [-(

Notyetagain
http://picosong.com/wfqfq/

Jag är iallafall glad att höra ett livstecken från dig :) Har undrat hur det är med dig.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 13 jul 2018 22:31

Zokrates skrev:Tror jag är en latent deprimerad människa, länge sedan jag skrev här i varje fall.

Svensk öken.

http://picosong.com/wfqCD/

Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Pilatus » 16 jul 2018 00:29

Charlotte Gainsbourg - The Songs That We Sing

Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 16 jul 2018 16:41

Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 04:37

Det snart enda som jag står ut med är den klassiska musiken och då åt Schönberg hållet. Min hjärna är alltför regelbunden för att klara annat, jag måste ha en enda röra i musiken för att kunna försvinna ifrån mig själv för ett tag.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 05:40

Förvisso. Men det där stycket var för mig själ. Själv så skyr jag musik som återkommer i tonsamansättningar. Jag vill ha musik som ständigt utvecklas och spretar åt alla håll, ett enda kaos.

https://www.youtube.com/watch?v=JEY9lmCZbIc

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 05:48

Kan man söka en personlig utvecklingslinje i musik? Vad är eran och kan någon psykoanalysera våra utvecklingslinjer ( som hastigast :D ) inom musiken?

Min linje ifrån tidig vuxen ålder tills nu är ungefär såhär Ulf Lundell-Jussi Björling- Schönberg … alltså ifrån pop till fin klassisk musik och ifrån fin klassisk till en kasoartad klassisk musik, och sen så gillar jag numer också fågelsång och naturljud ( men inte på skiva utan i verkligheten ).

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 05:51

Esther. Känner du dig aldrig stressad av återkommande melodislingor, det är ju obsessivt för hjärnan, man hamnar i en loop. Själv är jag redan nog intensiv som jag är och du verkar rätt intensiv själv, Esther... Kanse att du skulle hänga på Schönberg trenden:)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 18 jul 2018 06:04

sökandesjäl skrev:Kan man söka en personlig utvecklingslinje i musik? Vad är eran och kan någon psykoanalysera våra utvecklingslinjer ( som hastigast :D ) inom musiken?

Min linje ifrån tidig vuxen ålder tills nu är ungefär såhär Ulf Lundell-Jussi Björling- Schönberg … alltså ifrån pop till fin klassisk musik och ifrån fin klassisk till en kasoartad klassisk musik, och sen så gillar jag numer också fågelsång och naturljud ( men inte på skiva utan i verkligheten ).

:) det tror jag inte att man kan - för människan har nog olika behov vid olika tillfällen visserligen (som även ibland återspeglar sig i musiken...) men att gå längre än att se det som ett slags "utryck" av ett inre behov - tror jag är lite "over the top".

Jag började min musik med Tjajkovskijs Romeo Julia och all klassisk musik - var ständigt på operan i tjugoårsåldern och lyssnade på detta... sedan på annat - men vill ha samlad musik - :) är samlad :)...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 18 jul 2018 06:06

Ser, upplever.... musiken grafiskt som ---- detta:
Yann

Veritas vos liberabit

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav sökandesjäl » 18 jul 2018 06:13

Ojdå, ja då har du en annan sida att ta till som inte jag har. Du är begåvad på ett sätt som jag inte är och då upplever du kanske inte heller samma meningslöshet som mig i en viss typ av musik. Då kanske jag presenterade hemskheten personifierad för dig när jag länkade till Schönberg, för hur ska han hans musik göras visuell för tanken egentligen?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 18 jul 2018 06:21

sökandesjäl skrev:Ojdå, ja då har du en annan sida att ta till som inte jag har. Du är begåvad på ett sätt som jag inte är och då upplever du kanske inte heller samma meningslöshet som mig i en viss typ av musik. Då kanske jag presenterade hemskheten personifierad för dig när jag länkade till Schönberg, för hur ska han hans musik göras visuell för tanken egentligen?

Jag uppfattar ingen människa som hemsk - hur vidriga de än är via sina onda elaka tankar om andra som de själva bär...

Hans musik (som jag inte var bekant med) lyssnade jag på --- den är lite som prickar fördelade på ett inramat område :)...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav Esther » 18 jul 2018 15:18

Veritas vos liberabit

David H
Moderator
Inlägg: 5210
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vilken musik lyssnar ni på?

Inläggav David H » 18 jul 2018 17:28

sökandesjäl skrev:Kan man söka en personlig utvecklingslinje i musik? Vad är eran och kan någon psykoanalysera våra utvecklingslinjer ( som hastigast :D ) inom musiken?

Min linje ifrån tidig vuxen ålder tills nu är ungefär såhär Ulf Lundell-Jussi Björling- Schönberg … alltså ifrån pop till fin klassisk musik och ifrån fin klassisk till en kasoartad klassisk musik, och sen så gillar jag numer också fågelsång och naturljud ( men inte på skiva utan i verkligheten ).

Visst kan jag njuta av klassisk musik, och mer avancerad musik, men ofta sjunker jag tillbaka till popen. Det är som det har tillräckligt många intressanta dimensioner för mig, med musik, sång, text, olika tonlägen. Bra pop alltså, som känns genuin på något sätt.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster