Tro

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 12 jul 2018 23:23

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Skynda dig att göra upp med din motpart medan du är med honom på vägen. Annars kan han överlämna dig till domaren, och domaren till vakten och du sätts i fängelse. Jag säger dig sanningen: Du kommer inte ut därifrån förrän du har betalat till sista öret.

Du citerar Matt 5:25, 26.

Ja och Matteus citerade Jesus : det Trovärdiga Vittnet.

Eller så kan vi ta Lukas ord Luk 12:58, 59
"När du är på väg till domstolen med din motpart, så gör vad du kan för att bli förlikt med honom innan ni är framme. Annars släpar han dig inför domaren, och domaren låter indrivaren ta hand om dig, och indrivaren sätter dig i fängelse. Var säker på att du inte slipper ut förrän du har betalt till sista öret."

Men vad är det de citerar? En gemensam källa verkar det röra sig om. Men något direkt citat från Jesus kan det knappast vara tal om.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 13 jul 2018 05:54

Pilatus skrev: Men något direkt citat från Jesus kan det knappast vara tal om.


Varför kan det inte vara det?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 13 jul 2018 09:30

Esther skrev:
Pilatus skrev: Men något direkt citat från Jesus kan det knappast vara tal om.

Varför kan det inte vara det?

Ett exakt återgivet citat av vad Jesus yttrat skulle ju krävt att Matteus och Lukas varit samtida med Jesus. De som forskat om Jesu liv talar om synoptikernas beroende av varandra. Matteus och Lukas sägs ha använt Markus och en annan källa Q (tyska Quelle, 'källa'). Men någon sådan handskrift har aldrig hittats. Ref. se exvis Donald Guthrie
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Tro

Inläggav scirocco » 13 jul 2018 09:47

Krasst uttryckt tror jag att ateisten saknar förmåga att förnimma universums ”skönhet och musik”,
Det är sådana här uttryck jag avskyr illussionen. Jag avskyr inte dig och ordet hat har du själv lagt till. Jag tycker heller inte om när du svarar i en annan tråd. Varför det? För att du skulle kunna rycka lös min mening ur denna träd så läsaren inte såg vad den syftade på? Det är också konstigt att du på ett diskussionsforum flera gånger skriver att du inte vill bli störd och inte tänker svara mer. Är det så att du bara vill prata själv men inte bli emotsagd?
Jag är inte ateist men varför skall någon med tro påstå saker om vad ateister inte kan.
Både du och alla andra får gärna ha en tro. Allt jag vill är att de som inte har det skall få kunna gå omkring på jorden med alla sina fina förmågor att uppleva världen och universum utan att bli förnärmade av de troende.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 13 jul 2018 10:54

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev: Men något direkt citat från Jesus kan det knappast vara tal om.

Varför kan det inte vara det?

Ett exakt återgivet citat av vad Jesus yttrat skulle ju krävt att Matteus och Lukas varit samtida med Jesus. De som forskat om Jesu liv talar om synoptikernas beroende av varandra. Matteus och Lukas sägs ha använt Markus och en annan källa Q (tyska Quelle, 'källa'). Men någon sådan handskrift har aldrig hittats. Ref. se exvis Donald Guthrie


Om din mor och hennes systrar samstämmigt berättar för dig (tredje generation) vad deras mor sagt vid ett visst tillfälle - då kan du (enlig det du skriver) inte återge det sanningsenligt?!?
Matteus var tullindrivaren som blev omvänd och var personligen närvarande med Jesus och skrev, Lukas läkaren var lärjunge till en av apostlarna.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 13 jul 2018 11:15

Esther skrev:
Pilatus skrev:Ett exakt återgivet citat av vad Jesus yttrat skulle ju krävt att Matteus och Lukas varit samtida med Jesus. De som forskat om Jesu liv talar om synoptikernas beroende av varandra. Matteus och Lukas sägs ha använt Markus och en annan källa Q (tyska Quelle, 'källa'). Men någon sådan handskrift har aldrig hittats. Ref. se exvis Donald Guthrie

Om din mor och hennes systrar samstämmigt berättar för dig (tredje generation) vad deras mor sagt vid ett visst tillfälle - då kan du (enlig det du skriver) inte återge det sanningsenligt?!?
Matteus var tullindrivaren som blev omvänd och var personligen närvarande med Jesus och skrev, Lukas läkaren var lärjunge till en av apostlarna.

Det återstår då att förklara likheterna mellan Matteus och Lukas, men som inte återfinns hos Markus. En annan hypotes är Thomasevangeliet som innehåller en samling korta meningar som Jesus skulle ha sagt. Det fanns flera texter i omlopp, så varför man skall avfärda Q är oklart.

"Många har redan sökt ge en samlad skildring av de stora händelser som ägt rum ibland oss, så som de har berättats för oss av dem som från första stund var ögonvittnen och blev ordets tjänare, och efter att grundligt ha satt mig in i allt ända från början har nu också jag beslutat att i rätt ordning skriva ner det..." (Luk 1:1-3)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 13 jul 2018 11:31

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Ett exakt återgivet citat av vad Jesus yttrat skulle ju krävt att Matteus och Lukas varit samtida med Jesus. De som forskat om Jesu liv talar om synoptikernas beroende av varandra. Matteus och Lukas sägs ha använt Markus och en annan källa Q (tyska Quelle, 'källa'). Men någon sådan handskrift har aldrig hittats. Ref. se exvis Donald Guthrie

Om din mor och hennes systrar samstämmigt berättar för dig (tredje generation) vad deras mor sagt vid ett visst tillfälle - då kan du (enlig det du skriver) inte återge det sanningsenligt?!?
Matteus var tullindrivaren som blev omvänd och var personligen närvarande med Jesus och skrev, Lukas läkaren var lärjunge till en av apostlarna.

Det återstår då att förklara likheterna mellan Matteus och Lukas, men som inte återfinns hos Markus. En annan hypotes är Thomasevangeliet som innehåller en samling korta meningar som Jesus skulle ha sagt. Det fanns flera texter i omlopp, så varför man skall avfärda Q är oklart.

"Många har redan sökt ge en samlad skildring av de stora händelser som ägt rum ibland oss, så som de har berättats för oss av dem som från första stund var ögonvittnen och blev ordets tjänare, och efter att grundligt ha satt mig in i allt ända från början har nu också jag beslutat att i rätt ordning skriva ner det..." (Luk 1:1-3)


Det finns gott om förklaringar till att det finns skillnad och likheter mellan synoptikerna. Markus skrev först och var och en av dem skrev för olika typer av" publik", Lukas för grekisk talande bla.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 14 jul 2018 06:56

scirocco skrev: Både du och alla andra får gärna ha en tro. Allt jag vill är att de som inte har det skall få kunna gå omkring på jorden med alla sina fina förmågor att uppleva världen och universum utan att bli förnärmade av de troende.


Om du saknar förmågan att se skillnad på grönt och brunt (rött) - och någon berättar för dig skillnaden...för du är färgblind (detta är just definitionen i det första). Varför skulle du känna dig förnärmad?

Skulle en blind känna sig förnärmad över att en seende berättar hur det ser ut när daggen ligger på gräset på morgonen eller hur en soluppgång ser ut, eller hur himmelen skiftar i alla färger vid solnedgång, eller hur en vacker blomma ser ut, eller hur barnen ser ut när de skrattar och badar?
I din värld ska den som ser färger och har syn hålla käften - för de som inte kan se eller har förmåga att utskilja färger inte ska känna sig "förnärmade"?

Vad kallas sådant?
Veritas vos liberabit

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Tro

Inläggav scirocco » 14 jul 2018 08:29

För femtioelfte gången,de som inte har en religiös tro ser färger och det sköna. Barnens skratt tillika.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Tro

Inläggav scirocco » 14 jul 2018 08:55

Du esther skrev till illusionen att du i forumsituationer är som en tysk tigertanks. Du finner möjlighet att predika din egen förträfflighet i varje inlägg. Du hänvisar till din tro. Ja,jag tror alla har hört det för länge sen.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 14 jul 2018 11:19

scirocco skrev:För femtioelfte gången,de som inte har en religiös tro ser färger och det sköna. Barnens skratt tillika.


De exempel jag använde mig av var : analogier
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 14 jul 2018 11:23

scirocco skrev:Du esther skrev till illusionen att du i forumsituationer är som en tysk tigertanks. Du finner möjlighet att predika din egen förträfflighet i varje inlägg. Du hänvisar till din tro. Ja,jag tror alla har hört det för länge sen.


Är en jämförelse det samma som att framhäva sin egen förträfflighet?
Var är värderingar i detta som säger att något är bättre än det andra?
Förutom i ditt eget sinne..... Varför belägger du mig med din värdering och tror att jag ser det jag skriver som du?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 16 jul 2018 10:59

Esther skrev:Är en jämförelse det samma som att framhäva sin egen förträfflighet?

Jämförelsen avser att visa något, ett komparerande omdöme, hur något förhåller sig till något annat.
Ofta förenat med värdeladdade adjektiv. En neutral deskriptiv jämförelse? Uppfattas det alltid så?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Tro

Inläggav Esther » 16 jul 2018 16:19

Pilatus skrev:
Esther skrev:Är en jämförelse det samma som att framhäva sin egen förträfflighet?

Jämförelsen avser att visa något, ett komparerande omdöme, hur något förhåller sig till något annat.
Ofta förenat med värdeladdade adjektiv. En neutral deskriptiv jämförelse? Uppfattas det alltid så?


Ja det intressanta i detta fall är att Lynx kommenterade samma post med att jag "smickrar/ställer in mig" hos Illusionen - det vill säga hon tolkade det positivt det jag sa till honom om honom - dvs att han är känslig.
Sedan sirocco - tolkade motsatsen - att jag sa om mig själv att jag är en tysk tigertanks - som positivt om mig själv.

:)
ja - så då får man väl bestämma sig då - vem har rätt?
Är det att framhäva sig själv att säga man är okänslig och säga till motparten att denne är känslig eller vad?

DÅRARNAS PARADIS!!!
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tro

Inläggav Pilatus » 16 jul 2018 17:00

Esther skrev:
Pilatus skrev:Jämförelsen avser att visa något, ett komparerande omdöme, hur något förhåller sig till något annat.
Ofta förenat med värdeladdade adjektiv. En neutral deskriptiv jämförelse? Uppfattas det alltid så?

Ja det intressanta i detta fall är att Lynx kommenterade samma post med att jag "smickrar/ställer in mig" hos Illusionen - det vill säga hon tolkade det positivt det jag sa till honom om honom - dvs att han är känslig.

Jag läste vad du skrev till Illusionen, men blev inte riktigt klok på hur du menade. Det verkade på mig som orden kunde ha en annan mening, men nej, jag förstod det inte.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster