Självmord

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Självmord

Inläggav xion » 30 jul 2018 07:22

Om man söker på ordet självmord så får man 914 träffar, men konstigt nog inte någon tråd med denna rubrik.
Jag tror att många som rids av självmordstankar söker sig till filosofin i hopp om att få svar om vad livet egentligen går ut på.
Det kanske inte vore så dumt att ventilera själva fenomenet. Om inte annat som hjälp och ledning för den som förirrar sig hit.
För min del har jag väl inte så mycket att bidra med. Jag är beroende av andras åsikter för att veta vad jag själv tycker. Inte för att jag håller med utan snarare om jag INTE håller med.
Självmord är ju i grunden fullständigt onödigt. Vi kommer ju att dö i alla fall om vi bara har lite tålamod.

"Livet har blivit ett jättelikt lotteri,
Slumpen är universums grundenergi
Risken är oändligt stor att du drar en nit..." (Kjell Höglund)

Och visst kan livet ses som ett lotteri.
Som tur är vet vi inget om morgondagen.
Varje ny dag innebär möjligheten att skrapa en högvinst.
Men bara möjligheten....

Tar man livet av sig finns inte längre denna möjlighet.
Bara nitlotten.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Självmord

Inläggav klorofyll » 30 jul 2018 20:20

Kanske föregås ofta självmordstankar av dålig ekonomi och droger.
Människor är ju bara människor och när man är ung så är man känslig, det är lätt att det naturligt skapas dåliga vanor...

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Självmord

Inläggav sökandesjäl » 30 jul 2018 20:42

Vi är tidsinställda maskiner. En del blir självmördare, men dom kunde inte heller bli något annat. Men om ni menar framåt hur vi ska se på saken och ev. göra nåt åt det så har jag inget svar.

Det kan väl hända att avundsjuka är en stark drivkraft för oss människor, att inte tåla att andra gör slut på sig själva. Vi är så nedriga att vi inte tål ens det minsta en annan gör som vi själva ej kan få tillgång till.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Självmord

Inläggav klorofyll » 30 jul 2018 21:00

sökandesjäl skrev:Vi är så nedriga att vi inte tål ens det minsta en annan gör som vi själva ej kan få tillgång till.

Mmm sådant är svårt. Antingen så hänvisar man till lagen eller så tillåter man. Det får man väl acceptera. Men att förstöra för andra, förstöra liv och möjligheter. Det är onödigt.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Självmord

Inläggav sökandesjäl » 30 jul 2018 21:12

Ja, speciellt som vi som är avundsjuka på självmördarna inte både kan dö och leva samtidigt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Självmord

Inläggav klorofyll » 30 jul 2018 21:23

sökandesjäl skrev:Ja, speciellt som vi som är avundsjuka på självmördarna inte både kan dö och leva samtidigt.

Den som spar hen har...

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Självmord

Inläggav sökandesjäl » 30 jul 2018 21:29

Jo, livet ja, men till vilken nytta?

För att få vetskap om ifall det är nån mening att leva vidare, så vore det ju rätt bra om man kunde ha dött en gång först. Och om det endast är tomrum som väntar en, då får man lägga tomrum i den ena vågskålen och sitt framtida liv i den andre.

Problemet är bara att vi människor tycks ha alltför stora förväntningar på framtiden, och om man frågar folk ifall dom vill leva om sina liv, så ger dessa ofta ett nekande svar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Självmord

Inläggav klorofyll » 30 jul 2018 21:37

sökandesjäl skrev:Problemet är bara att vi människor tycks ha alltför stora förväntningar på framtiden, och om man frågar folk ifall dom vill leva om sina liv, så ger dessa ofta ett nekande svar.

Det stämmer med mig, har alltid haft förväntningar, men kanske är man glad och stolt ändå för det man ändå gjort?

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Självmord

Inläggav sökandesjäl » 30 jul 2018 21:54

klorofyll skrev:
sökandesjäl skrev:Problemet är bara att vi människor tycks ha alltför stora förväntningar på framtiden, och om man frågar folk ifall dom vill leva om sina liv, så ger dessa ofta ett nekande svar.

Det stämmer med mig, har alltid haft förväntningar, men kanske är man glad och stolt ändå för det man ändå gjort?


Ja, men det är svårt för man kan inte repetera detta, endast genom att man vill uppleva goda stunder pånytt. Som mest kan man sätta sig i en kontext där detta kan ske, men det går inte heller, för även om man får till någon halvdan återupprepning så offrar man annat som man skulle ha upplevt på annat håll.

Nej, det bästa är nog ändå att dö så tidigt som möjligt, men detta är ju lättare sagt än gjort.
Föräldrar som sätter barn till världen föder ju lidande i en konkret form, men vad ska dom annars göra? Deras hela liv kanske dom bygger på att umgås med sina barn och sedermera barnbarn och vara jättesnälla mot dessa, trots att dessa barn kanske hade mått bäst av att leva ett vidrigt liv för att vänja sig såfort som möjligt vid den sämre sidan av livet.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Självmord

Inläggav sökandesjäl » 30 jul 2018 21:57

Om man kunde tidsinställa sig så man visste att man skulle dö ett exakt datum i framtiden. Tex. 1 vecka, 1 år eller 10 beroende på personen ifråga. Tänk vad bra man kunde ha det under denna tid?

Men hur ska man få till detta? Hjärnan ändrar ju sig fortare än blixten, för snarast kommer man att rucka på dessa datum och då är ju allt förstört.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Självmord

Inläggav Esther » 30 jul 2018 22:18

Detta är väldigt främmande för mig.
De små obetydliga sakerna i livet får en ju att vilja leva.
Hur kan man veta vad som händer ens imorgon?
Och det som händer då tar man väl hand om och försöker lösa.... Eller?!?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Självmord

Inläggav klorofyll » 30 jul 2018 22:46

sökandesjäl skrev:Ja, men det är svårt för man kan inte repetera detta, endast genom att man vill uppleva goda stunder pånytt. Som mest kan man sätta sig i en kontext där detta kan ske, men det går inte heller, för även om man får till någon halvdan återupprepning så offrar man annat som man skulle ha upplevt på annat håll.

Jag förstår inte vad du menar här?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Självmord

Inläggav klorofyll » 30 jul 2018 22:47

Esther skrev:Detta är väldigt främmande för mig.
De små obetydliga sakerna i livet får en ju att vilja leva.
Hur kan man veta vad som händer ens imorgon?
Och det som händer då tar man väl hand om och försöker lösa.... Eller?!?

Jag tror att du tänker som man ska tänka!

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Självmord

Inläggav sökandesjäl » 30 jul 2018 22:53

klorofyll skrev:
sökandesjäl skrev:Ja, men det är svårt för man kan inte repetera detta, endast genom att man vill uppleva goda stunder pånytt. Som mest kan man sätta sig i en kontext där detta kan ske, men det går inte heller, för även om man får till någon halvdan återupprepning så offrar man annat som man skulle ha upplevt på annat håll.

Jag förstår inte vad du menar här?


Om man kunde repetera sina goda stunder om och om igen, så skulle där ju inte finnas några problem. Men det man kan göra är att sätta sig i dom situationerna, där man tror att sina lyckostunder mest troligt ska uppenbara sig. Men detta utgör förstås ett problem eftersom man då missar annat som man kunde ha upplevt ifall man gjort annorlunda.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Självmord

Inläggav Esther » 30 jul 2018 23:08

sökandesjäl skrev:
Om man kunde repetera sina goda stunder om och om igen, så skulle där ju inte finnas några problem.



Jag har haft underbara - ljuvliga helt sanslöst vackra stunder i livet - massor... och skulle inte vilja upprepa en enda av dem då jag minns dem med klarhet och vill verkligen inte repetera dem i livet igen - för jag har ju redan haft dem, de stunder som jag inte visste om skulle komma - kom, överraskande mig och gav mig underbara minnen - så har det varit från gång till gång --- så de har blivit fler och fler --- och jag är lycklig över att veta att det kommer än fler... för så har det alltid varit...
Och skulle mitt liv ta slut - vet jag att Gud väntar på mig :) och detta är också bra...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster