Självmord

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Självmord

Inläggav klorofyll » 01 aug 2018 14:49

sökandesjäl skrev:
klorofyll skrev:
sökandesjäl skrev:Ja, men det är svårt för man kan inte repetera detta, endast genom att man vill uppleva goda stunder pånytt. Som mest kan man sätta sig i en kontext där detta kan ske, men det går inte heller, för även om man får till någon halvdan återupprepning så offrar man annat som man skulle ha upplevt på annat håll.

Jag förstår inte vad du menar här?


Om man kunde repetera sina goda stunder om och om igen, så skulle där ju inte finnas några problem. Men det man kan göra är att sätta sig i dom situationerna, där man tror att sina lyckostunder mest troligt ska uppenbara sig. Men detta utgör förstås ett problem eftersom man då missar annat som man kunde ha upplevt ifall man gjort annorlunda.

Okej, jag förstår precis vad du menar, jag känner ofta så. Tror att det är just då man behöver Gud... För en ensam person kan inte ställa allt till rätta. Man behöver bli centrum i sitt eget liv! :)

småkaniner
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 jun 2018 22:52

Re: Självmord

Inläggav småkaniner » 04 aug 2018 16:01

Under större delen av mitt liv har jag haft väldigt svårt att förstå människor som begår självmord. Hur bestämmer man sig? Hur planerar man? Hur vågar man? Jag har tänkt att självmord ändå är en egoistisk handling - den lämnar så många frågor till eftervärlden och sår som kanske aldrig riktigt kommer läka.

Idag har jag en annan förståelse och det beror till stor del på att jag befinner mig där själv. Ett ofattbart tungt mörker. Ett livsrum som bara krymper och krymper. Jag vet. Det är sant som Esther skriver. Det vackra finns ju i det lilla. Jag vill kunna se det.

Jag vill kumna prata om det. Jag vill inte skrämmas av mina egna tankar. Jag vill hitta glädjen och kärleken till livet men just nu gör det bara så ont.

Lite av mina tankar.

små kaniner
Nu vill jag skänka bort mig själv,
så har jag ingen smula kvar.
Säg, stjärnor, vill ni ta emot
en själ, som inga skatter har?

Karin Boye

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Självmord

Inläggav xion » 04 aug 2018 18:28

småkaniner skrev:Under större delen av mitt liv har jag haft väldigt svårt att förstå människor som begår självmord. Hur bestämmer man sig? Hur planerar man? Hur vågar man? Jag har tänkt att självmord ändå är en egoistisk handling - den lämnar så många frågor till eftervärlden och sår som kanske aldrig riktigt kommer läka.

Idag har jag en annan förståelse och det beror till stor del på att jag befinner mig där själv. Ett ofattbart tungt mörker. Ett livsrum som bara krymper och krymper. Jag vet. Det är sant som Esther skriver. Det vackra finns ju i det lilla. Jag vill kunna se det.

Jag vill kumna prata om det. Jag vill inte skrämmas av mina egna tankar. Jag vill hitta glädjen och kärleken till livet men just nu gör det bara så ont.

Lite av mina tankar.

små kaniner

Tråkigt att höra att du känner så där.
Hoppas att det kan hjälpa att prata med oss.
När man är anonym så kan man ju vara helt öppen med vad man känner om man så vill.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Självmord

Inläggav sökandesjäl » 11 aug 2018 07:57

småkaniner skrev:Under större delen av mitt liv har jag haft väldigt svårt att förstå människor som begår självmord. Hur bestämmer man sig? Hur planerar man? Hur vågar man? Jag har tänkt att självmord ändå är en egoistisk handling - den lämnar så många frågor till eftervärlden och sår som kanske aldrig riktigt kommer läka.

Idag har jag en annan förståelse och det beror till stor del på att jag befinner mig där själv. Ett ofattbart tungt mörker. Ett livsrum som bara krymper och krymper. Jag vet. Det är sant som Esther skriver. Det vackra finns ju i det lilla. Jag vill kunna se det.

Jag vill kumna prata om det. Jag vill inte skrämmas av mina egna tankar. Jag vill hitta glädjen och kärleken till livet men just nu gör det bara så ont.

Lite av mina tankar.

små kaniner


Om du tänker dig redan som död och sedan utgår därifrån istället för att tvärtom hålla fast vid livet. Detta kommer att göra dig gott eftersom du får liksom en bonuschans, på nytt, på nytt och på nytt, slängd till dig, sålänge som du är ödmjuk och ser dig själv som redan död.

Det sämsta du kan göra är att låta dig övertalas av dig själv och andra att livet är bättre än döden, för på det sättet, så kommer du bokstavligt krama sönder livet samtidigt som du får dödsångest, och detta är inget bra sätt att leva på.

Detta är en direkt förklaring till, Esthers ord, som löd, att man ska se tjusningen i det lilla, men detta är inte helt rätt, eftersom det stora är bättre än det lilla. Men ifall man inte först börjat med döden, d.v.s. ödmjukheten så får man nog ändå större problem.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Självmord

Inläggav sökandesjäl » 11 aug 2018 08:15

Detta att man i längden kanske mår bäst av det lilla, kan också ses som ett bevis på att livet är eländigt och att döden är att föredra.

Detta eftersom man i längden ej verkar kunna nå över nollpunkten över till glädjen ifrån lidandet.

Formel: Död= neutralt
Ett strukturerat, tråkigt liv: Svagt negativt men med en hel del små ljuspunkter.
Ett hedonistisk liv: Negativt men med starka svängningar ibland åt stor lycka.


....men detta är inget man kan tvinga på sig själv ( om man är ung och livsglad så kan man lika gärna köra ändå in i kaklet ). Och eftersom livet är ett lidande så blir det ofta bättre i hög ålder ( svagare perceptioner, d.v.s. mindre liv ) och döden gör det hela allra bäst.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Självmord

Inläggav klorofyll » 14 aug 2018 11:01

Jag är lite tankspridd och orkar inte läsa allt. Men jag har erfarenhet av att kunna vända situationen på ett par sekunder... Man ser ingen som helst möjlighet, sedan ser man plötsligt en möjlighet som dessutom är positiv och leder till förbättring.
Det finns nog anledningar (erfarenheter) till självmord och många känner förmodligen skuld vid dödsfallet (jag vet såklart inte om det är bra eller dåligt), men i det stora hela, så är det en ofattbart stor vinst att någon lyckas bli av med sina tankar på självmord...
Väldigt många människor känner sig värdelösa, trots att de har enormt mycket erfarenhet. Man kan hjälpa sjuka, gamla - man behöver inte göra någonting - och allt behöver inte handla om pengar, man är precis lika viktig ändå!

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Självmord

Inläggav hakkapeliitta » 14 aug 2018 19:25

Självmord på allvar är inget man snackar om. Man gör det bara. En finne är brutal macho.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Självmord

Inläggav xion » 15 aug 2018 07:19

hakkapeliitta skrev:Självmord på allvar är inget man snackar om. Man gör det bara. En finne är brutal macho.

Men ifall man bara vill att livet ska bli bättre kanske det är bättre att snacka om det ändå.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Självmord

Inläggav Algotezza » 15 aug 2018 16:10

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:Självmord på allvar är inget man snackar om. Man gör det bara. En finne är brutal macho.

Men ifall man bara vill att livet ska bli bättre kanske det är bättre att snacka om det ändå.


Ja, självmord har ju oftast en orsak/anledning. Man vill väl inte bara visa att man är macho nog att klara av att avsluta sitt liv på/för egen hand... I regel...
Göran Egevad egevad@gmail.com

småkaniner
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 jun 2018 22:52

Re: Självmord

Inläggav småkaniner » 15 aug 2018 21:41

sökandesjäl skrev:
småkaniner skrev:Under större delen av mitt liv har jag haft väldigt svårt att förstå människor som begår självmord. Hur bestämmer man sig? Hur planerar man? Hur vågar man? Jag har tänkt att självmord ändå är en egoistisk handling - den lämnar så många frågor till eftervärlden och sår som kanske aldrig riktigt kommer läka.

Idag har jag en annan förståelse och det beror till stor del på att jag befinner mig där själv. Ett ofattbart tungt mörker. Ett livsrum som bara krymper och krymper. Jag vet. Det är sant som Esther skriver. Det vackra finns ju i det lilla. Jag vill kunna se det.

Jag vill kumna prata om det. Jag vill inte skrämmas av mina egna tankar. Jag vill hitta glädjen och kärleken till livet men just nu gör det bara så ont.

Lite av mina tankar.

små kaniner


Om du tänker dig redan som död och sedan utgår därifrån istället för att tvärtom hålla fast vid livet. Detta kommer att göra dig gott eftersom du får liksom en bonuschans, på nytt, på nytt och på nytt, slängd till dig, sålänge som du är ödmjuk och ser dig själv som redan död.

Det sämsta du kan göra är att låta dig övertalas av dig själv och andra att livet är bättre än döden, för på det sättet, så kommer du bokstavligt krama sönder livet samtidigt som du får dödsångest, och detta är inget bra sätt att leva på.

Detta är en direkt förklaring till, Esthers ord, som löd, att man ska se tjusningen i det lilla, men detta är inte helt rätt, eftersom det stora är bättre än det lilla. Men ifall man inte först börjat med döden, d.v.s. ödmjukheten så får man nog ändå större problem.


Tack för tips, och för din omtanke.
Nu vill jag skänka bort mig själv,
så har jag ingen smula kvar.
Säg, stjärnor, vill ni ta emot
en själ, som inga skatter har?

Karin Boye

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Självmord

Inläggav Esther » 15 aug 2018 22:08

sökandesjäl skrev:
Detta är en direkt förklaring till, Esthers ord, som löd, att man ska se tjusningen i det lilla, men detta är inte helt rätt, eftersom det stora är bättre än det lilla. Men ifall man inte först börjat med döden, d.v.s. ödmjukheten så får man nog ändå större problem.



Nej, det är din tolkning av mina ord som inte sa något - där jag inte menade något av det du skriver. Det jag skrev är det jag menar och hur jag ser livet. Vad som sedan är litet eller stort är en subjektiv tolkning.
När jag skriver små saker i livet menar jag det vardagliga, det som är gratis som att hitta smultron eller få bada i ett hav som är underbart varmt där man bor...gå på en väg i skogen som är ljuvligt vacker och njuta av allt detta vackra...
Veritas vos liberabit


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster