Val 2018

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vilket parti tänker du rösta på i Riksdagsvalet?

Omröstningen slutade 17 sep 2018 18:08

Centerpartiet
0
Inga röster
Folkpartiet
1
17%
Kristdemokraterna
0
Inga röster
Miljöpartiet
1
17%
Moderaterna
0
Inga röster
Socialdemokraterna
1
17%
Sverigedemokraterna
1
17%
Vänsterpartiet
1
17%
Feministiskt initiativ
0
Inga röster
Piratpartiet
0
Inga röster
Annat parti
1
17%
Röstar blankt/lämnar ogiltig röst
0
Inga röster
Röstar inte alls
0
Inga röster
 
Antal röster: 6

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Val 2018

Inläggav David H » 19 jun 2018 18:08

Tänkte kan starta en tråd för valet 2018.

Val till riksdag, kommun och landsting 9 september. Tänker ni rösta? I så fall på vad, och varför? Andra funderingar?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Val 2018

Inläggav David H » 19 jun 2018 18:12

Summerar riksdagsval på filosofiforum 2014,

Vänsterpartiet 3
Socialdemokraterna 2
Centerpartiet 2
Folkpartiet 1
Moderaterna 1

Feministiskt initiativ 1

Annat parti 2

Röstar blankt/lämnar ogiltig röst 1
Röstar inte alls 1

Tot antal röster 14

viewtopic.php?f=10&t=10628

Visar en knapp röd majoritet, men ändå ganska stor spridning över ett litet urval. Har sympatierna bland ff:s medlemmar ändrats sen dess?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Val 2018

Inläggav Esther » 19 jun 2018 22:24

Jag kommer att rösta på Kristna Värdepartiet...

Glad som en iller att ha ett parti att rösta på för första gången och slippa rösta blankt efter alla dessa år. :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
HoneyBadger
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 nov 2017 21:33

Re: Val 2018

Inläggav HoneyBadger » 01 aug 2018 23:54

NMR mwuhahahhaha

Om jag skulle rösta tycker det är töntigt egentligen

:^o :^o :^o :^o

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Val 2018

Inläggav Antic » 02 aug 2018 15:13

Jag brukar inte rösta men tänker göra ett undantag det här året, bara för att få bort de som sitter nu.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Val 2018

Inläggav sökandesjäl » 03 aug 2018 00:03

Jag skulle rösta på mig själv, vad annars? Säg vad annat som finns?

Har väldigt svårt att förstå vad man ska rösta på annat än nån typ av nattväktarstat. Det är nog det enda, men samhället har ljugit och gått åt annat håll, det är endast att acceptera. Ni kommer att få ett helvete, ni som föds till denna värld nu, medan era föräldrar snart dör och kan sova gott. Dom kan dra åt helvete! Ni ska dansa på deras vidrigt oärliga gravar.

Det har aldrig varit så förljuget som nu. Skulle inte rösta på något parti, utan jag skulle gärna skinnflå samtliga inklusive mig själv och ställa ut denna vackra, varma sommar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Val 2018

Inläggav Pilatus » 25 sep 2018 10:31

Så, då var det över! 204 ledamöter röstade nej till Stefan Löfven som statsminister. Det är tydliga besked. Vad som följer är ovisst, säkert kommer det ta tid innan Sverige åter har en fungerande regering. Det viktiga var att göra klart för Stefan Löfven att han inte har svenska folkets förtroende att leda landet.

Hade Stefan Löfven begrundat det svaga förtroende han har, skulle han lämna över sin stafettpinne till Anders Ygeman, som är en klok man.

Det skulle storligen förvåna mig om Stefan Löfven i de kommande förhandlingarna kan samla ett underlag till en ny regering. Han viftar med sitt enda mandats övervikt och säger sig vilja regera landet. Det tror inte jag han mäktar!
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Val 2018

Inläggav Anders » 25 sep 2018 14:56

Jag säger : Sätt Annie Lööf som stadsminister. Hon är lite sådär mittemellan, har fokus på miljöfrågon, är kvinna och ganska snygg.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Val 2018

Inläggav Antic » 25 sep 2018 16:22

Citerar Annie Lööf

30 miljoner flyktingar

ALLA som kommer hit pratar svenska

Nej, tack Annie Lööf. Vi avstår gärna en statsminister av den kalibern. ;)

Bild

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Val 2018

Inläggav Pilatus » 25 sep 2018 17:01

Antic skrev:Citerar Annie Lööf
30 miljoner flyktingar
ALLA som kommer hit pratar svenska
Nej, tack Annie Lööf. Vi avstår gärna en statsminister av den kalibern.

Anders tänkte sin säkert inte att statsministern (Annie Lööf) skulle regera som om hon fick bestämma helt själv. Mycket av besluten bereds i utskotten och beslutas av riksdagens ledamöter.

Lööf är representativ och har gott anseende, hon skulle antagligen vara kapabel att leda en regering. Jag antar att din kritik riktar sig mot hennes ställningstagande till gymnasielagen. I så fall håller jag med. Lagen har inte bedömts vara helt rättssäker, även om migrationsöverdomstolen anser att den borde kunna fungera.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Val 2018

Inläggav Anders » 25 sep 2018 17:25

Pilatus skrev:
Antic skrev:Citerar Annie Lööf
30 miljoner flyktingar
ALLA som kommer hit pratar svenska
Nej, tack Annie Lööf. Vi avstår gärna en statsminister av den kalibern.

Anders tänkte sin säkert inte att statsministern (Annie Lööf) skulle regera som om hon fick bestämma helt själv. Mycket av besluten bereds i utskotten och beslutas av riksdagens ledamöter.

Lööf är representativ och har gott anseende, hon skulle antagligen vara kapabel att leda en regering. Jag antar att din kritik riktar sig mot hennes ställningstagande till gymnasielagen. I så fall håller jag med. Lagen har inte bedömts vara helt rättssäker, även om migrationsöverdomstolen anser att den borde kunna fungera.

Nåt åt det hållet. Vad det gäller flyktingpolitiken skulle hon rättas in i en måttlig fålla.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Val 2018

Inläggav Antic » 25 sep 2018 19:16

Pilatus skrev:Anders tänkte sin säkert inte att statsministern (Annie Lööf) skulle regera som om hon fick bestämma helt själv. Mycket av besluten bereds i utskotten och beslutas av riksdagens ledamöter.

Lööf är representativ och har gott anseende, hon skulle antagligen vara kapabel att leda en regering. Jag antar att din kritik riktar sig mot hennes ställningstagande till gymnasielagen. I så fall håller jag med. Lagen har inte bedömts vara helt rättssäker, även om migrationsöverdomstolen anser att den borde kunna fungera.


Mer troligt att det blir M, SD och KD.

KD sa idag att de kan tänka sig att samarbeta med SD. Övervägande delen moderater är också för ett samarbete.

BUSCH THOR SÄGER JA TILL ATT REGERA MED SD-STÖD

Socialdemokraterna kommer "aldrig" stödja en alliansregering. Det klargjorde Stefan Löfven mycket bestämt idag. Då återstår Sverigedemokraterna, och KD-ledaren Ebba Busch Thor säger nu att hon kan tänka sig stöd från SD.
http://www.friatider.se/busch-thor-s-ge ... ed-sd-st-d

Löfven röstades bort idag med stor majoritet.

Det vi behöver nu är inte dagistrams och sandlåda. Det vi behöver är en regering som kan få iordning på landet igen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Val 2018

Inläggav Pilatus » 25 sep 2018 19:40

Antic skrev:Mer troligt att det blir M, SD och KD.
KD sa idag att de kan tänka sig att samarbeta med SD. Övervägande delen moderater är också för ett samarbete.
Löfven röstades bort idag med stor majoritet.

Vad som är troligt har jag i ögonblicket ingen aning om. Talmannen kommer att tala med partiernas företrädare för att söka utröna vilka möjligheter de anser sig ha att kunna bilda en regering. Om Alliansen får frågan faller den på att C och L inte vill göra sig beroende av SD. Kanske menar de att SD är så pass oregerliga och krävande att ett samarbete, eller beroende, med SD är uteslutet. De betraktar sig som motpoler till den politik som SD står för.

I andra vändan får Löfven frågan. Men jag tror inte tillräckligt många vill se honom som statsminister i fyra år till. Han är inte alltid så skicklig och lätt att samarbeta med. Ville han lämna över klubban till Ygeman vore saken en annan. Men man vet aldrig med Lööf och Björklund, kanske får de varsina saftiga köttben och då kan Löfven triumfera. Allt gammalt groll kommer vara bortblåst och väldigt många som hoppades på en viss förnyelse får vänta på att det skär ihop sig inom regeringen, eller på ytterligare fyra år med ständiga skattehöjningar, symboliska miljöskatter, utbildningsväsendets sammanbrott, polisens uppgivna försök att stävja gangstergängen och mycket annat elände som man kan föreställa sig en mörk höstdag. :)
Moderator

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Val 2018

Inläggav Antic » 25 sep 2018 19:44

Att de sedan valde en hardcore kommunist som andra vice talman, var rena skandalen.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Val 2018

Inläggav Antic » 25 sep 2018 19:44

Den här regeringen har hycklat bortom all gräns. De har skrikit rasist till alla som ens vågat ifrågasätta något medan de kört landet i botten snart med sin "värdegrund".

Redan 2016 rapporterade FN att endast 2.65% av båtflyktingar över medelhavet hade giltlig flyktingstatus medan Löfven predikade all alla som kom hit "flydde för sina liv" och ingen hade rätt att ifrågasätta något. De visste om flyktingkrisen 2015 i förväg men gjorde inget för att mildra den. De fortsatte Reinfeldts verk istället...

Att största delen flyktingar till Europa är ekonomiska migranter är ingen hemlighet. Att man svikit både kvinnor och barn på plats som inte ens haft chansen att fly, gör inte saken mycket bättre.

För min del kändes det otroligt skönt att få bort mannen som både ljugit, fuskat och bedragit svenska folket under 4 års tid där valrörelsen var en uppvisning av både fusk, svartmålning och klanröstning.

FEWER THAN 3% OF MIGRANTS WHO REACHED ITALY AFTER CROSSING THE MEDITERRANEAN IN 2016 WERE DEEMED REFUGEES, UN REPORT SHOWS

Only 2.65 percent of those migrants who arrived in Italy were granted asylum as genuine refugees, according to the United Nations. The United Nations refugee agency (UNHCR) said 181,436 migrants arrived in Italy last year, most of them crossing the Mediterranean from north Africa in flimsy boats. UNHCR said only 4,808 were granted asylum in Italy and 40% of the arrivals were found to be in need of international protection.
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ugees.html

EKONOMISKA SKÄL DOMINERAR ASYLANSÖKNINGAR I EU

Över hälften av alla flyktingar inom EU har ekonomiska motiv och därmed ingen rätt till asyl, enligt EU-kommissionens förste vice ordförande Frans Timmermans.
http://www.di.se/artiklar/2016/1/28/eko ... ngar-i-eu/

”MIGRATIONSINDUSTRIN ÄR EN BRANSCH MED GULDFEBER”

De som står fast vid en generös migrationspolitik gör det av egenintressen för att tjäna pengar. Det menar Oskar Hagberg i Medborgerlig Samling som förklarar att ”migrationsindustrin är en bransch med guldfeber”. Han menar att frågan kommit att handla om en korruption finansierad av skattemedel. "Därför är det missvisande att kalla en asylrättsadvokat naiv när han säger ”fly för sina liv” i var och varannan mening när han talar om folk som rört sig genom hela det fredliga Europa. Att inte förstå vad modern migration handlar om är hans levebröd. Andra som lever av migrationen är HVB-hemsföreståndare, SFI-lärare och föreläsare i Mänskliga rättigheter på Malmö högskola. Tillsammans med politikerna som får deras röster och allierade i tyckarbranschen har de intresse av att illusionen hålls vid liv. Ifrågasättanden är helt bokstavligt ett hot mot deras existens."
https://nyheteridag.se/migrationsindust ... guldfeber/

NU gick det bra att säga det som han skrikit rasist åt i flera års tid...

LÖFVEN OM INVANDRARE: "INTE FLYKTINGAR" – DE FLYTTAR TILL EUROPA "FÖR ATT HA ETT BÄTTRE LIV"

Statsminister Stefan Löfven (S) medger nu att alla som kommer till Europa inte är flyktingar. I själva verket kommer de hit för att få ett bättre liv, säger han i SVT Aktuellt.
http://www.friatider.se/l-fven-om-invan ... b-ttre-liv


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster