Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 12 aug 2018 20:38

Vore kul veta om ni i erat liv har upplevt en avgörande situation som innebar en livsförändring.

Jag själv växte upp i en intellektuell torftig miljö. I tonåren mådde jag inte bra. En sommar när alla åkte på semester blev jag ensam kvar. Jag var 16 år gammal. I bokhyllan, en standardgrej, tio böcker som prydnad för syns skull. Tog en bok, Hemingways Och Solen Har sin Gång.
Vilken befrielse, så underbart att jag inte var ensam med mina tankar!
Slukade alla tio böckerna i hyllan.
Sen tio år av bokläsande.
Sen tog allt tvärslut. Jag hade nått vägens ände. Läste inte en bok mer.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 12 aug 2018 23:25

hakkapeliitta skrev:Vore kul veta om ni i erat liv har upplevt en avgörande situation som innebar en livsförändring.

Jag själv växte upp i en intellektuell torftig miljö. I tonåren mådde jag inte bra. En sommar när alla åkte på semester blev jag ensam kvar. Jag var 16 år gammal. I bokhyllan, en standardgrej, tio böcker som prydnad för syns skull. Tog en bok, Hemingways Och Solen Har sin Gång.
Vilken befrielse, så underbart att jag inte var ensam med mina tankar!
Slukade alla tio böckerna i hyllan.
Sen tio år av bokläsande.
Sen tog allt tvärslut. Jag hade nått vägens ände. Läste inte en bok mer.

Knappt 4 år gammal, morsan släpade hem brorsan. Har inte hämtat mig från det än. God tvåa, som elvaåring då jag onsåg den eviga tiden. Somnar med skräcken lurande varje natt.bästa positiva? Kanske då jag klarade första tentan på tekniska högskolan och förstod att jag kanske platsade. Första Barnets födelse innebar förstås störst praktisk förändring.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 12 aug 2018 23:31

rekoj skrev:
klorofyll skrev:Jag tycker inte att det var bra att stänga av Esther. Själv så skulle jag bara undvika att kommentera inlägg som inte har relevans.


Jag uppskattar era synpunkter. Tycker det är bra att det finns användare som tycker till om modereringen.

Att ge Esther avstängningar har inte varit något självklart beslut. Men som i detta sista fall så ansåg jag det var något som situationen krävde om jag skulle fortsätta hålla samma linje. Ställer man krav eller ger en varning, är det rimligt att följa upp det sen tycker jag, annars blir det som tomma ord. Alternativet vore väl då att vika ner sig...

Sen är jag ganska övertygad om att denna situation inte behövt uppstå om andra forumanvändare hade betett sig på annat sätt, men det ser jag inte som någon ursäkt. Regelbrott är regelbrott även om de blivit framprovocerade av någon annan.

She’ll be back
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 13 aug 2018 16:55

Det är rätt enkelt att anta att människans liv till 70% styrs av faktorer vi inte direkt kan påverka, eller 100% eller 5%, whatever. Men tänk om man i högre utsträckning kunde "kontrollera" sitt liv!?

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 13 aug 2018 17:50

Anders skrev:
rekoj skrev:
klorofyll skrev:Jag tycker inte att det var bra att stänga av Esther. Själv så skulle jag bara undvika att kommentera inlägg som inte har relevans.


Jag uppskattar era synpunkter. Tycker det är bra att det finns användare som tycker till om modereringen.

Att ge Esther avstängningar har inte varit något självklart beslut. Men som i detta sista fall så ansåg jag det var något som situationen krävde om jag skulle fortsätta hålla samma linje. Ställer man krav eller ger en varning, är det rimligt att följa upp det sen tycker jag, annars blir det som tomma ord. Alternativet vore väl då att vika ner sig...

Sen är jag ganska övertygad om att denna situation inte behövt uppstå om andra forumanvändare hade betett sig på annat sätt, men det ser jag inte som någon ursäkt. Regelbrott är regelbrott även om de blivit framprovocerade av någon annan.

She’ll be back


Jo, mycket talar väl för att hon inte gått sin sista rond på detta forum än. ;)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 14 aug 2018 13:05

rekoj skrev:
Anders skrev:
rekoj skrev:
Jag uppskattar era synpunkter. Tycker det är bra att det finns användare som tycker till om modereringen.

Att ge Esther avstängningar har inte varit något självklart beslut. Men som i detta sista fall så ansåg jag det var något som situationen krävde om jag skulle fortsätta hålla samma linje. Ställer man krav eller ger en varning, är det rimligt att följa upp det sen tycker jag, annars blir det som tomma ord. Alternativet vore väl då att vika ner sig...

Sen är jag ganska övertygad om att denna situation inte behövt uppstå om andra forumanvändare hade betett sig på annat sätt, men det ser jag inte som någon ursäkt. Regelbrott är regelbrott även om de blivit framprovocerade av någon annan.

She’ll be back


Jo, mycket talar väl för att hon inte gått sin sista rond på detta forum än. ;)

På tal om det. Ifall Esther vill samverka med oss så kommer hon göra det! Det finns inget som meningslöshet i tillvaron... Det beror lika mycket på oss! Det som är oundvikligt kommer alltid ske.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 aug 2018 13:53

hakkapeliitta skrev:Vore kul veta om ni i erat liv har upplevt en avgörande situation som innebar en livsförändring.

Jag själv växte upp i en intellektuell torftig miljö. I tonåren mådde jag inte bra. En sommar när alla åkte på semester blev jag ensam kvar. Jag var 16 år gammal. I bokhyllan, en standardgrej, tio böcker som prydnad för syns skull. Tog en bok, Hemingways Och Solen Har sin Gång.
Vilken befrielse, så underbart att jag inte var ensam med mina tankar!
Slukade alla tio böckerna i hyllan.
Sen tio år av bokläsande.
Sen tog allt tvärslut. Jag hade nått vägens ände. Läste inte en bok mer.

Det har nog varit ganska många halv-avgörande situationer. Jag är alltid på gränsen.

Min uppväxt var ganska rik, vi hade endel bok-klassiker. Jag kände också samhörighet med författare. På gymnasiet var klassikerna mitt liv. Jag såg bara det jag läst i böcker. Vilket var underbart. Själva strukturen. Meningen, påtagligheten. Vädret - solen, frosten, dammet, blåsten, löven, regnet. Jag trodde att att allt var idealiskt, som i böcker jag läst. Människor var noggranna, seriösa. Det där med att stöta på bra litteratur i ungdomen tycks mig vara ödet.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 16 aug 2018 14:08

Jag har ingen respekt för böcker, om någon bok verkar häftig så läser jag den, och om jag slutar läsa så beror det på att den är dåligt skriven.

Processen gillade jag. Det är en bra beskrivning av makt. Och jag är sådan att jag vet att Kafka beskrev sin verklighet, vår verklighet, allt som står skriver processen har i princip hänt. Kanske inte exakt... Men lika verkligt.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 16 aug 2018 16:56

För mej har litteraturen gått i vågor. Från nobelpristagare till statarförfattare, Ivar Lo-Johansson, läste faktiskt alla hans 10 (?) självbiografier, sen Jan Fridegård och hans självbiografiska Lars Hård böcker.
Sen hamnade jag i vänsterintellektuella kretsar, vi var frigjorda och läste Henry Miller, Kräftans Vändkrets, Nexus, Plexus, Sexus. Vi var intellektuella parisare med basker. lol.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 16 aug 2018 19:21

Synd att det inte finns nån history på biblioteken. Men jag har nog lånat och läst 500 e-böcker de senaste 10 åren och 300 e-ljudböcker/CD-böcker. Lyssnar på Täcknamn Hilde nu. Skön.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Esther » 16 aug 2018 22:31

klorofyll skrev:[ Ifall Esther vill samverka med oss så kommer hon göra det! .



Vilket innebär???
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 16 aug 2018 22:56

Jag tänker på att man aldrig bara kan tala om en sak. Uppfattar man det så är man lomhörd.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 aug 2018 05:31

lynx skrev:Jag tänker på att man aldrig bara kan tala om en sak. Uppfattar man det så är man lomhörd.

Hmm, visst, om man vet att något som är väldigt viktigt för stunden, så kan man nästan veta att alla andra samtal egentligen handlar om det... Sant!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 aug 2018 05:36

Esther skrev:
klorofyll skrev:[ Ifall Esther vill samverka med oss så kommer hon göra det! .



Vilket innebär???

Om du vill skriva här så gör du det, vilket är positivt!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 17 aug 2018 08:34

hakkapeliitta skrev:För mej har litteraturen gått i vågor. Från nobelpristagare till statarförfattare, Ivar Lo-Johansson, läste faktiskt alla hans 10 (?) självbiografier, sen Jan Fridegård och hans självbiografiska Lars Hård böcker.
Sen hamnade jag i vänsterintellektuella kretsar, vi var frigjorda och läste Henry Miller, Kräftans Vändkrets, Nexus, Plexus, Sexus. Vi var intellektuella parisare med basker. lol.

Har inte läst så många böcker, egentligen, men jag har alltid läst och ser mig som beläst. Idag läser jag böcker som poesi, korta stycken hela tiden, är inte intresserad av berättelser, funderar snarare på att skriva något själv. I sena tonåren var handlingen viktig, men å andra sidan brukar poetisk skrivna böcker ha bra handling, antagligen.
Skulle inte vara förvånad ifall jag har mer sympati med en kommunist än random moderat.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster