Vad läser Du just nu?

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 01 aug 2018 23:15

Den ensamme vandrarens drömmerier av J.J. Rousseau

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 11 sep 2018 03:04

Läste för ett tag sedan ut Humes Om moralen. Den sista i trilogin och den var den svagaste tycker jag.

Nu läser jag lite allt möjligt, bl.a. Galen Strawson som jag har fastnat en del för rent tankemässigt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Pilatus » 11 sep 2018 09:55

sökandesjäl skrev:Kan någon ge mig ett tips på en bok? Filosofi som får mig att förstå den som tipsar om boken men som jag inte förstår som läget är just nu. Hur kan vi nå varandra?

Har ett förslag som tar upp några av de vanligaste frågorna som diskuteras. Thomas Nagel, Vad är meningen med alltihop? (1992) endast 92 s.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav hakkapeliitta » 11 sep 2018 11:20

Men varför endast läsa böcker om filosofi?
Vet inget om din bakgrund men föreslår att du läser självbiografier skrivna av likasinnade. För mej var dessa böcker en ögonöppnare.
Filosofi är i mångt och mycket en sammanfattning av livsinställning, gav mej personligen väldigt mycket att hitta en själsfrände. Trodde länge att jag var en ensam och isolerad figur men dessa författare fick mej tro att jag var högst ordinär men född i fel omgivning.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 11 sep 2018 12:19

Pilatus skrev:
sökandesjäl skrev:Kan någon ge mig ett tips på en bok? Filosofi som får mig att förstå den som tipsar om boken men som jag inte förstår som läget är just nu. Hur kan vi nå varandra?

Har ett förslag som tar upp några av de vanligaste frågorna som diskuteras. Thomas Nagel, Vad är meningen med alltihop? (1992) endast 92 s.



Tack, inte läst just det, men Nagel känner jag ju till.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 11 sep 2018 12:23

hakkapeliitta skrev:Men varför endast läsa böcker om filosofi?
Vet inget om din bakgrund men föreslår att du läser självbiografier skrivna av likasinnade. För mej var dessa böcker en ögonöppnare.
Filosofi är i mångt och mycket en sammanfattning av livsinställning, gav mej personligen väldigt mycket att hitta en själsfrände. Trodde länge att jag var en ensam och isolerad figur men dessa författare fick mej tro att jag var högst ordinär men född i fel omgivning.


Mig menar du? Jag läser allt möjligt, biografier också. Filosofi har väl ingen större sanning än något annat, men om man funderar på vissa saker så läser jag ibland filosofi medan jag andra gånger kanske läser Stig Trenter eller liknande.

Vad har du läst som du tyckt vart bra?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav hakkapeliitta » 11 sep 2018 12:54

Vill inte rekommendera någon författare. Det viktiga är att hitta sin egen väg.
Som ung grabb, lite vilsen i tillvaron, arbetarklass, läste jag arbetarförfattare, dessa gav mej styrka och hopp om att livet inte är ödesbestämt till en slavtillvaro.
Långt från intellektuell litteratur. Faktiskt har jag aldrig på allvar läst högtflygande borgerlig litteratur. Är inte obekant med dessa alster men de går över min skalle.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18491
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Algotezza » 11 sep 2018 15:33

hakkapeliitta skrev:Vill inte rekommendera någon författare. Det viktiga är att hitta sin egen väg.
Som ung grabb, lite vilsen i tillvaron, arbetarklass, läste jag arbetarförfattare, dessa gav mej styrka och hopp om att livet inte är ödesbestämt till en slavtillvaro.
Långt från intellektuell litteratur. Faktiskt har jag aldrig på allvar läst högtflygande borgerlig litteratur. Är inte obekant med dessa alster men de går över min skalle.


Jag har läst de flesta av arbetarförfattarnas böcker. Jag var trött på sf och fantasy på 70-talet och ville landa på jorden, i myllan. Mest förtjust är jag i Jan Fridegårds romaner. Moa Martinsons stil är lite för oskarp och slapp för min del men innehållet är bra.
Göran Egevad egevad@gmail.com

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 11 sep 2018 23:48

Algotezza skrev:
hakkapeliitta skrev:Vill inte rekommendera någon författare. Det viktiga är att hitta sin egen väg.
Som ung grabb, lite vilsen i tillvaron, arbetarklass, läste jag arbetarförfattare, dessa gav mej styrka och hopp om att livet inte är ödesbestämt till en slavtillvaro.
Långt från intellektuell litteratur. Faktiskt har jag aldrig på allvar läst högtflygande borgerlig litteratur. Är inte obekant med dessa alster men de går över min skalle.


Jag har läst de flesta av arbetarförfattarnas böcker. Jag var trött på sf och fantasy på 70-talet och ville landa på jorden, i myllan. Mest förtjust är jag i Jan Fridegårds romaner. Moa Martinsons stil är lite för oskarp och slapp för min del men innehållet är bra.


Lars Hård är väl av Fridegård och den är väl ok, nån slags outsiderlitteratur. Vad gäller Moa Martinsson så är det nog mer fruntimmer som läser henne. Har eventuellt Mor gifter sig av Martinsson i biblioteket, men det finns så mycket annat att läsa.

Minns Fridegård annars som något innehållslös, nästan lite före sin tid, som Charles Bukowski eller nåt sånt. På samma tema som Fridegård kan väl kanske nämnas Olle Länsberg? Männens underhållsliteratur för stunden kan man väl kategorisera dessa författare som.

Olle Länsberg behärskar ju lustigt nog ej det svenska språket, men annars i honom har nog alla yngre Bukowski entusiaster en glömd skatt. Minst sagt.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 13 sep 2018 05:53

The birth and the death of meaning av Ernest Becker

Lättläst och han har mycket klokt att säga. En bra sammanfattning av människans kunskap om sig själv, kan inte nog påpeka detta.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 18 sep 2018 12:55

Under Vulkanen av Malcolm Lowry

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 18 sep 2018 13:00

Greven av Monte Christo
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav sökandesjäl » 22 sep 2018 00:10

Han som älskade livet av Irving Stone. Denna har ju även filmatiserats med Kirk Douglas i huvudrollen.
Boken beskriver Van Goghs liv.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav Anders » 22 sep 2018 06:50

Har Poppers Det Öppna Samhället som den-tunga. Men har inte riktigt tid och ork med de-tunga nu.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad läser Du just nu?

Inläggav naturaleeduco » 20 jan 2019 06:29

Lars skrev:Tänkte att bland alla tunga och seriösa trådar här på forumet, borde det finnas en mer eller mindre meningslös tråd som inte kräver speciellt mycket tankeverksamhet för att kunna bidra med ett inlägg.

Bok, författare och lite av "handlingen". Vad som gör den bra/intressant och varför om man vill.

Så, vad läser Du för tillfället?


Jag försöker läsa boken Lärarens Handbok. Det är en väldigt bra kvalitetsbok. Jag har en bok The Promise of SLEEP och Vetenskap och Ovetenskap sedan har jag tre mest kända religions böcker med både allmän och specifik information.

Mvh
Sefe
:)


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster