Vikten av att förlåta

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav 531bts » 24 sep 2018 19:18

Esther skrev:
531bts skrev:Hur man än vrider o vänder, blir det konsekvenser av alla aktiviteter i tanke, tal o gärning. Bestämmer man sig för att inte förlåta, blir följden att söka upprättelse, med allt vad den kan innebära. Eller så lever man med en oförrätt, faller till föga, med förträngning o sublimering som följd. Det tredje alternativet att verkligen förlåta, kräver ett stort mått av självinsikt, inlevelse o inte minst insikt o förståelse av konsekvenserna av de två andra alternativen. Kan man bemöta de mentala/känslomässiga konsekvenserna av att avstå de två första alternativen med jämnmod o förhålla sig till den/de man förlåter med samma jämnmod o med en påtaglig sinnesfrid med sitt beslut, så förlåter man. Annars kan förlåtelse lätt bli ögontjäneri o spel för galleriet.


Så, har du förlåtit?


Esther: säkert fler försök än verklig förlåtelse! De gånger jag misslyckas, har jag alltid bundit ris till egen rygg. De mentala o känslomässiga mekanismerna i förlåtandeprocessen är sällan utan smärta/lidande. Det är dock ett värre o långvarigare lidande att avstå förlåtelsearbetet. Och ett icke föraktligt mått av lättnad o eufori då man lyckas!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Algotezza » 24 sep 2018 19:23

Fast vad finns att förlåta?
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav 531bts » 24 sep 2018 20:25

Algotezza skrev:Fast vad finns att förlåta?

Om man ska dra det till sin spets: alla dina emotionella o mentala reaktioner av störd sinnesfrid pga dina medmänniskors avsiktliga/oavsiktliga aktiviteter i tal o gärning.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 24 sep 2018 20:29

Vad är detta för abstrakt smörja.

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 24 sep 2018 20:34

Hade vi olika åsikt BTS eller tyckte vi lika?

Red. svårt för mig att svara själv på. vi får väl se....

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav sökandesjäl » 24 sep 2018 21:56

Ta bort nån punkt på min förra, men sen får bts stå upp och sluta snacka skit annars så är det kört för alltid.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 25 sep 2018 07:13

531bts skrev:
Esther skrev:
531bts skrev:Hur man än vrider o vänder, blir det konsekvenser av alla aktiviteter i tanke, tal o gärning. Bestämmer man sig för att inte förlåta, blir följden att söka upprättelse, med allt vad den kan innebära. Eller så lever man med en oförrätt, faller till föga, med förträngning o sublimering som följd. Det tredje alternativet att verkligen förlåta, kräver ett stort mått av självinsikt, inlevelse o inte minst insikt o förståelse av konsekvenserna av de två andra alternativen. Kan man bemöta de mentala/känslomässiga konsekvenserna av att avstå de två första alternativen med jämnmod o förhålla sig till den/de man förlåter med samma jämnmod o med en påtaglig sinnesfrid med sitt beslut, så förlåter man. Annars kan förlåtelse lätt bli ögontjäneri o spel för galleriet.


Så, har du förlåtit?


Esther: säkert fler försök än verklig förlåtelse! De gånger jag misslyckas, har jag alltid bundit ris till egen rygg. De mentala o känslomässiga mekanismerna i förlåtandeprocessen är sällan utan smärta/lidande. Det är dock ett värre o långvarigare lidande att avstå förlåtelsearbetet. Och ett icke föraktligt mått av lättnad o eufori då man lyckas!


Ett tips... försök att se sambandet mellan dig och andra.
Be för dem - att de får förlåtelse.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav 531bts » 25 sep 2018 11:10

De religiösa har en förmåga att dra förhastade o ogenomtänkta slutsatser. Varför utgå från att att jag inte ser förlåtande o få förlåtelse i ett helhetsperspektiv, att jag inte ber? Förlåta medmänniskor o förlåtelse för egna misstag är beroende o grundat i sammanhang till sin nästa, verkligheten/skapelsen o ytterst Gud. Att Esther eller andra religiösa, kommer med käcka uppmaningar som: "be o du ska få förlåtelse", sådana påståenden har föga eller ingen betydelse alls. Det är mer talande för de religiösas attityd: att innefattas av en ynnest att ha ett exklusivt förhållande till sanningen/Gud, genom att tro enligt en specifik religion o kan därmed ta sig rätten säga åt andra hur de ska tänka o leva.
Förlåta är individens ansvar. Att få förlåtelse av sina medmänniskor beror dels på hur jag bemöter dom o dels deras vilja att förlåta. Vad gäller mina sammanräknade misstag (synder) under min livstid, så har jag, liksom de flesta, förmodligen att se fram mot ett stålbad vid mina sista andetag. Det är en vidare fråga vi skulle kunna dryfta: Nådens vara eller icke vara.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav 531bts » 25 sep 2018 11:18

sökandesjäl skrev:Vad är detta för abstrakt smörja.

Innan vi går vidare: frågar du för att försöka förstå, eller förlöjliga?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Esther » 25 sep 2018 12:33

531bts skrev:De religiösa har en förmåga att dra förhastade o ogenomtänkta slutsatser. Varför utgå från att att jag inte ser förlåtande o få förlåtelse i ett helhetsperspektiv, att jag inte ber? Förlåta medmänniskor o förlåtelse för egna misstag är beroende o grundat i sammanhang till sin nästa, verkligheten/skapelsen o ytterst Gud. Att Esther eller andra religiösa, kommer med käcka uppmaningar som: "be o du ska få förlåtelse", sådana påståenden har föga eller ingen betydelse alls. Det är mer talande för de religiösas attityd: att innefattas av en ynnest att ha ett exklusivt förhållande till sanningen/Gud, genom att tro enligt en specifik religion o kan därmed ta sig rätten säga åt andra hur de ska tänka o leva.
Förlåta är individens ansvar. Att få förlåtelse av sina medmänniskor beror dels på hur jag bemöter dom o dels deras vilja att förlåta. Vad gäller mina sammanräknade misstag (synder) under min livstid, så har jag, liksom de flesta, förmodligen att se fram mot ett stålbad vid mina sista andetag. Det är en vidare fråga vi skulle kunna dryfta: Nådens vara eller icke vara.


Förstår inte riktigt korrelationen mellan min tro och att jag skulle anta om dig det du påstår att jag skulle anta.
Dessutom är det du antar jag menar med det jag skrev.... Fel.
Sorry...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Algotezza » 25 sep 2018 13:49

531bts skrev:
Algotezza skrev:Fast vad finns att förlåta?

Om man ska dra det till sin spets: alla dina emotionella o mentala reaktioner av störd sinnesfrid pga dina medmänniskors avsiktliga/oavsiktliga aktiviteter i tal o gärning.


Det finns fler sätt att återfå balansen än att förlåta. Om man i grunden kan förlåta sig själv.
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav 531bts » 25 sep 2018 20:17

Att "förlåta sig själv" är omöjligt. Förlåtelse liksom kärlek förutsätter minst två. Du kan komma till insikt o acceptans om orsak o konsekvenser av egna o andras missförstånd o misstag, det är halva arbetet. Att konkret söka försoning i mötet med den/de inblandade avgör förlåtelsen.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav 531bts » 25 sep 2018 20:32

sökandesjäl skrev:Ta bort nån punkt på min förra, men sen får bts stå upp och sluta snacka skit annars så är det kört för alltid.


Adrenalin som drivkraft i filosofisk dialog är lika värdefullt som en bajskorv i en simbassäng. Förutom det, vad är dina sakliga invändningar till mitt inlägg?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Algotezza » 25 sep 2018 21:00

531bts skrev:Att "förlåta sig själv" är omöjligt. Förlåtelse liksom kärlek förutsätter minst två. Du kan komma till insikt o acceptans om orsak o konsekvenser av egna o andras missförstånd o misstag, det är halva arbetet. Att konkret söka försoning i mötet med den/de inblandade avgör förlåtelsen.


Det förutsätter en relation. Man har även en relation till sig själv. Som en del av ens självmedvetenhet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vikten av att förlåta

Inläggav Anders » 26 sep 2018 09:43

Algotezza skrev:
531bts skrev:Att "förlåta sig själv" är omöjligt. Förlåtelse liksom kärlek förutsätter minst två. Du kan komma till insikt o acceptans om orsak o konsekvenser av egna o andras missförstånd o misstag, det är halva arbetet. Att konkret söka försoning i mötet med den/de inblandade avgör förlåtelsen.


Det förutsätter en relation. Man har även en relation till sig själv. Som en del av ens självmedvetenhet.


Det håller jag med om. Jag förlåter mig nog mig själv lika mycket som andra, dvs ganska lite. Vad jag egentligen är ute efter är att förstå motiven bakom de onda saker som drabbar mig genom egen och andras försorg(Såsom att från en mindre väg svänga ut från framför mig på en större väg och köra långsamt). Ser jag att det är ren ondska, den som jag och sökandesjäl erkänner, så har jag ingen pardon och ingen förlåtelse. Enklast är det att se den hos sig själv, men jag tycker mig se den hos medtrafikanter emellanåt...
Men är det logisk i någon mening så kan jag gilla läget, typ.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster