Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Algotezza » 11 okt 2018 18:23

Esther skrev:
Algotezza skrev:Den analytiska filosofin som länge varit den förhärskande i Sverige har haft en inriktning på språk och semantik. För att generalisera kanske t.o.m. karikera, har det varit viktigt att försöka definiera sina termer innan man gav sig in på de verkligt intressanta diskussionerna, vilka dock sällan blev av, eftersom man inte sällan fastnade i semantiken.

Objektivt och subjektivt är intressanta begrepp. Frågan är om inte objektivt är synonymt med intersubjektivt i praktiken. Vi anser det objektivt som vi är överens om inte är behäftat med subjektivitet och personliga känslor och värderingar. Men dessa subjektiva uttryck kan vi lätt förklä så de låter objektiva genom väl valda ord och uttryck som har objektiv klang.

Frågan är om metafysik kan behandlas som ett helt objektivt område - intersubjektivt är det kanske möjligt att komma överens om en allmängiltig beskrivning för den egna gruppen som fungerar för denna.



Jag vet inte om dina studier vid Lund i Kungshuset --- men de jag gick på i början/mitten av 2000 talet var inte av det slaget. Det fastnades ingenstans i semantiken alls - det lades in som även matematiskfilosofi och alla de andra undergrupperna både första och andra och tredje året och fördjupades.

Objektivt har aldrig någonsin betraktas som intersubjektivitet vad jag känner till --- du får gärna citera den författare eller de idéer som håller detta för sant. Eftersom just intersubjektivitet är avhängigt av det som grupper håller för sant baserat på den kultur med ideologier som där finns och styr detta. Det objektiva är sant i alla förhållanden. Oavsett kulturell påverkan eller idépolitiska tankar...

Huruvida metafysiken kan betraktas som ett objektivt område --- måste du precisera. Menar du storheterna man behandlar där eller själva ämnet i sig?



Objektivitet är avhängigt av den grupp och får sin innebörd av den grupp som håller det för dem objektiva för objektivt via de kriterier för objektvitet man kommit framtill i gruppen.

Vilka kriterier för objektivitet är oavhängiga av den grupp som fastslagit dem?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Esther » 12 okt 2018 06:41

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Den analytiska filosofin som länge varit den förhärskande i Sverige har haft en inriktning på språk och semantik. För att generalisera kanske t.o.m. karikera, har det varit viktigt att försöka definiera sina termer innan man gav sig in på de verkligt intressanta diskussionerna, vilka dock sällan blev av, eftersom man inte sällan fastnade i semantiken.

Objektivt och subjektivt är intressanta begrepp. Frågan är om inte objektivt är synonymt med intersubjektivt i praktiken. Vi anser det objektivt som vi är överens om inte är behäftat med subjektivitet och personliga känslor och värderingar. Men dessa subjektiva uttryck kan vi lätt förklä så de låter objektiva genom väl valda ord och uttryck som har objektiv klang.

Frågan är om metafysik kan behandlas som ett helt objektivt område - intersubjektivt är det kanske möjligt att komma överens om en allmängiltig beskrivning för den egna gruppen som fungerar för denna.



Jag vet inte om dina studier vid Lund i Kungshuset --- men de jag gick på i början/mitten av 2000 talet var inte av det slaget. Det fastnades ingenstans i semantiken alls - det lades in som även matematiskfilosofi och alla de andra undergrupperna både första och andra och tredje året och fördjupades.

Objektivt har aldrig någonsin betraktas som intersubjektivitet vad jag känner till --- du får gärna citera den författare eller de idéer som håller detta för sant. Eftersom just intersubjektivitet är avhängigt av det som grupper håller för sant baserat på den kultur med ideologier som där finns och styr detta. Det objektiva är sant i alla förhållanden. Oavsett kulturell påverkan eller idépolitiska tankar...

Huruvida metafysiken kan betraktas som ett objektivt område --- måste du precisera. Menar du storheterna man behandlar där eller själva ämnet i sig?



Objektivitet är avhängigt av den grupp och får sin innebörd av den grupp som håller det för dem objektiva för objektivt via de kriterier för objektvitet man kommit framtill i gruppen.

Vilka kriterier för objektivitet är oavhängiga av den grupp som fastslagit dem?



Ja det är precis tvärtom - det du beskriver är intersubjektivitet och inte objektivitet.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Esther » 12 okt 2018 06:45

Pilatus skrev:
Esther skrev:Ska vi börja attackera personligen nu igen Pilatus.

Din förnumstighet och nedlåtande ton klarar jag mig utan.


Ja det var ju ett sakligt bidrag till tråden "nedlåtande ton" - hade ingen aning om att det vi skriver låter.
Så det var med andra ord dina åsikter kring subjektivitet och objektivitet samt metafysiken... ja ett fint exempel på subjektivt tyckande var det ju i alla fall...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Algotezza » 12 okt 2018 12:13

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:

Jag vet inte om dina studier vid Lund i Kungshuset --- men de jag gick på i början/mitten av 2000 talet var inte av det slaget. Det fastnades ingenstans i semantiken alls - det lades in som även matematiskfilosofi och alla de andra undergrupperna både första och andra och tredje året och fördjupades.

Objektivt har aldrig någonsin betraktas som intersubjektivitet vad jag känner till --- du får gärna citera den författare eller de idéer som håller detta för sant. Eftersom just intersubjektivitet är avhängigt av det som grupper håller för sant baserat på den kultur med ideologier som där finns och styr detta. Det objektiva är sant i alla förhållanden. Oavsett kulturell påverkan eller idépolitiska tankar...

Huruvida metafysiken kan betraktas som ett objektivt område --- måste du precisera. Menar du storheterna man behandlar där eller själva ämnet i sig?



Objektivitet är avhängigt av den grupp och får sin innebörd av den grupp som håller det för dem objektiva för objektivt via de kriterier för objektvitet man kommit framtill i gruppen.

Vilka kriterier för objektivitet är oavhängiga av den grupp som fastslagit dem?



Ja det är precis tvärtom - det du beskriver är intersubjektivitet och inte objektivitet.


Kan du beskriva i ord vad du menar med "tvärtom" här, tvärtom hur då?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Algotezza » 12 okt 2018 12:16

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Ska vi börja attackera personligen nu igen Pilatus.

Din förnumstighet och nedlåtande ton klarar jag mig utan.


Ja det var ju ett sakligt bidrag till tråden "nedlåtande ton" - hade ingen aning om att det vi skriver låter.
Så det var med andra ord dina åsikter kring subjektivitet och objektivitet samt metafysiken... ja ett fint exempel på subjektivt tyckande var det ju i alla fall...


Så det du presenterar är inte dina subjektiva åsikter, menar du, utan objektiva fakta, eller...?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Anders » 12 okt 2018 12:45

Hörni gubbar och kärringar, chilla lite nu :)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Algotezza » 12 okt 2018 14:15

Anders skrev:Hörni gubbar och kärringar, chilla lite nu :)


Det är lugnt. Tankar och känslor kommer och går.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Esther » 12 okt 2018 15:13

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Din förnumstighet och nedlåtande ton klarar jag mig utan.


Ja det var ju ett sakligt bidrag till tråden "nedlåtande ton" - hade ingen aning om att det vi skriver låter.
Så det var med andra ord dina åsikter kring subjektivitet och objektivitet samt metafysiken... ja ett fint exempel på subjektivt tyckande var det ju i alla fall...


Så det du presenterar är inte dina subjektiva åsikter, menar du, utan objektiva fakta, eller...?


Nja, jag är lite listigare än så. Jag blandade.
Öppnade med subjektivt tyckande och avslutade (två inlägg på föregående sida) med att redogöra för hur objektivitet beskrivs vid lärosäten.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Esther » 12 okt 2018 16:55

Anders skrev:Hörni gubbar och kärringar, chilla lite nu :)


Åja prata om dig själv... :) med chili...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Algotezza » 12 okt 2018 18:13

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:
Ja det var ju ett sakligt bidrag till tråden "nedlåtande ton" - hade ingen aning om att det vi skriver låter.
Så det var med andra ord dina åsikter kring subjektivitet och objektivitet samt metafysiken... ja ett fint exempel på subjektivt tyckande var det ju i alla fall...


Så det du presenterar är inte dina subjektiva åsikter, menar du, utan objektiva fakta, eller...?


Nja, jag är lite listigare än så. Jag blandade.
Öppnade med subjektivt tyckande och avslutade (två inlägg på föregående sida) med att redogöra för hur objektivitet beskrivs vid lärosäten.


Vem har bestämt kriterier för objektvitet? Eller dessa kriterier kan man upptäcka genom forskning?
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav hakkapeliitta » 12 okt 2018 18:31

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Så det du presenterar är inte dina subjektiva åsikter, menar du, utan objektiva fakta, eller...?


Nja, jag är lite listigare än så. Jag blandade.
Öppnade med subjektivt tyckande och avslutade (två inlägg på föregående sida) med att redogöra för hur objektivitet beskrivs vid lärosäten.


Vem har bestämt kriterier för objektvitet? Eller dessa kriterier kan man upptäcka genom forskning?

Tangerar problematiken här
viewtopic.php?f=13&t=11621&start=240
scrolla ner

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav hakkapeliitta » 12 okt 2018 20:14

Intersubjektiv är ett begrepp med begränsad räckvidd.
I en snäv grupp äger det giltighet.
Svårt att tro att begreppet har global giltighet.
Svåra grejer, allt som mänskligheten företar sej kan ses som globalt. Även alla begrepp, all kunskap. Detta i globalt perspektiv.
Finns sedan små smittohärdar, lokala sådana,där intersubjektiv gäller, där allt tolkas utifrån gruppens intresse.

Vet fan inte vad jad skriver...två Kosken har slunkit ner...jag är i form.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Anne » 12 okt 2018 20:32

Två?! Menar du på riktigt flaskor?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav hakkapeliitta » 12 okt 2018 20:44

lynx skrev:Två?! Menar du på riktigt flaskor?

Inte var det miniflaskor.
Tog en weekendresa till Helsingfors. Köpte på ditvägen och sen hem. Kosken är "mellanstora" flaskor, inga 75 men någonstans mittdär, 30 kanske.
Tankade ordentligt. Köpte även, som brukligt, Fazers mjuklaktris, 4 paket. Någon sa att de är nyttiga, redan gamla grekerna visste detta att laktris (salmiak) är hälsosam så trycker i mej detta för glatta livet just nu och tar samtidigt vodka-special, en fyra Kosken och kranvatten, orkar inte gå till butiken och köpa groggvirke.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Objektivt och subjektivt. Metafysik.

Inläggav Esther » 12 okt 2018 22:18

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Så det du presenterar är inte dina subjektiva åsikter, menar du, utan objektiva fakta, eller...?


Nja, jag är lite listigare än så. Jag blandade.
Öppnade med subjektivt tyckande och avslutade (två inlägg på föregående sida) med att redogöra för hur objektivitet beskrivs vid lärosäten.


Vem har bestämt kriterier för objektvitet? Eller dessa kriterier kan man upptäcka genom forskning?


ja du... det är ju en fråga som kan kan fråga när man frågar - men fråga på... de andra filosoferna som bidrar så mycket i att (det är ju det enda de visat de kan) med personangrepp, lögner, djävlas samt anmäla --- de kan säker med sina många och långa studier ge dig ett svar - eller du själv kanske som undervisar i ämnet... eller?
Nej - jag trodde väl det...

:)
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster