Kan man "se" en kriminell?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav hakkapeliitta » 30 sep 2018 20:00

Verkligen, när Strindberg såg kriminella drag hos sin kompis så är inte detta taget ur tomma intet. Strindberg fick psykovibbar av den här mannen. Strindberg var bra människokännare, mycket pga av sin paranoija där han alltid hade utgångspunkten att du ljuger.
Rätt kul en episod när hyllade upptäcktredande Sven Hedin påstod att han upptäckte stora okända landområden i Tibet. Strindberg gick då till Kungliga Biblioteket och såg genast på kartan att områdena var redan välkända.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav hakkapeliitta » 12 okt 2018 22:55

Kolla in dessa högerextrema som är åtalade. Nåt är rejält genetiskt fel. Naturen har haft lekstuga. Inte undra på att kvinnofientligheten frodas på vissa sajter, dessa herrar med sina vanställda ansikten är drivande. Haha vilka losers, bittra fulansikten som aldrig får fitta och skyller på kvinns. En titt i spegeln borde ge en förklaring,

https://www.expressen.se/gt/17-nazister-atalas-i-unikt-goteborgsmal/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav hakkapeliitta » 15 okt 2018 21:55

Jag har viss samständighet med Strindberg.
Ofta små detaljer. Jag försöker vara frisk i huvudet men ibland dras med Strindbergs paranoia.
Strindberg slog från underläge, så jag med.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav hakkapeliitta » 25 apr 2019 09:49

Den här tråden är verkligen intressant men gränsar väl till rasbiologi och plötsligt har ingen åsikt av rädsla att bli stämplad som rashygienist.
Ämnet som sådant intresserar mej. Vi som är människokännare drar genast slutsatser i mötet med en främling. Någon har vattenskalle = dum i huvudet, någon med stor näsa = vanställt ansikte som tyder på misslyckade gener.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 25 apr 2019 10:15

hakkapeliitta skrev:Den här tråden är verkligen intressant men gränsar väl till rasbiologi och plötsligt har ingen åsikt av rädsla att bli stämplad som rashygienist.
Ämnet som sådant intresserar mej. Vi som är människokännare drar genast slutsatser i mötet med en främling. Någon har vattenskalle = dum i huvudet, någon med stor näsa = vanställt ansikte som tyder på misslyckade gener.

Men ingen människokännare uttrycker sig i värderande och i enbart negativa termer. De försöker antagligen främst förstå varför vissa människor råkar illa ut, blir kriminella och får sina liv mer eller mindre förstörda av långa vistelser på svenska institutioner. Men visst är det så att genetiken kan ha en avgörande påverkan om vi får ägna våra liv åt enklare sysslor, eller syssla med att planera expeditioner till Mars.

Karl Malden hade en kraftigt tilltagen näsa, men blev mycket framgångsrik som skådespelare. Filmer som Linje Lusta (1951), Storstadshamn (1954) och Fången på Alcatraz (1962) går att se med behållning.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav hakkapeliitta » 25 apr 2019 10:58

Malden var bra skådis i några vilda västernfilmer där han fick alltid rollen som bad guy på grund av sin stora näsa.
Kommer ihåg en scen där han spelade sheriff och sa till en fångatagen buse i rånarligan "you know, your bodies are gone and left you here with the dirty bag."

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Pilatus » 25 apr 2019 11:30

hakkapeliitta skrev:Malden var bra skådis i några vilda västernfilmer där han fick alltid rollen som bad guy på grund av sin stora näsa.
Kommer ihåg en scen där han spelade sheriff och sa till en fångatagen buse i rånarligan "you know, your bodies are gone and left you here with the dirty bag."

I filmen Storstadshamn (On the Waterfront) är han dock präst, Father Barry.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav hakkapeliitta » 15 jun 2019 17:40

Kriminellt utseende?
Udda, avvikande utseende med tättsittande ögon. Ser ut som psykopat. Stirrig blick.

Finnen som fick 18 miljoner i skadestånd för att ha suttit oskyldigt fängslad.

Tror inte han var så oskyldig. I juridiken finns en märkligt avvägning, du kan orsaka en olycka trots detta kan du bli friad då du inte visar oaktsamhet.

Råkade själv ut för detta mot en körning till Borås, i en kurva kommer en bil mot mej med helljusen PLUS två extra strålkastare på jag blev helt blind. Var i en högerkurva jag kände plötsligt att jag var utanför vägkanten och vred ratten åt vänster, bilen hoppade och ställde sej på tvären och smällde mot mötande. Var en danskjävel, han sa i rätten att han hade kört i många timmar och var trött. Han var på väg till Göteborg och färjan.

Men i rätten, ingen var skyldig, skyldig måste man vara om man är väldigt oaktsam. Dansken var tydligen inte men han orsakade olyckan. Min brorsa bröt två ben klarade mej själv utan olycka.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav Ben » 12 jul 2019 07:15

Jag har varit med om medialt att se vem som gör vad på gatan.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kan man "se" en kriminell?

Inläggav klorofyll » 30 jul 2019 16:20

Enligt definition är jag ett medium, men det är ingen som bryr sig om det, inte jag själv heller.. Av "enbart utseendet, hos en person" kan man inte säga ett skit... Men i själva verket är det fullt möjligt. Varför? Jo man måste ställa personens utseende mot personens situation. När vi möter en person på gatan så vet vi att personen befinner sig i Sverige, med andra ord så vet vi rent sannolikt en del om situationen.


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst