Rum/tiden

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 07 nov 2018 20:24

xion skrev:Det finns en möjlighet att gravitationen skulle kunna minska hastigheten på alla rörelser/skeenden,

Det låter rimligt. Om man gör en modell med vektorer så skulle ju gravitationen från alla kroppar (galaxer) i viss mån motverka de vektorer som driver galaxerna isär. Det är som om universum var ett roterande hjul och ville kasta all materia mot dess periferi.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 08 nov 2018 08:53

xion skrev:
Anders skrev:
xion skrev:Du anknyter här till "Tvillingparadoxen". Den skrev jag om i en anna tråd. Jag tror helt enkelt inte på den som den brukar framställas. Kanske inte du gör det heller.
Ett koordinatsystem är nämligen bara ett sätt att räkna. Det har ingen förbindelse med vår fysiska verklighet.

Du kan ha skrivit om det i en annan tråd men jag blir nyfiken här.
Dels - hur tror du det är med tvillingparadoxen? Har läst på wiki, acceleration osv, men vad tror du?
Dels - Är inte koordinatsystem bla typ till för att avbilda verkligheten? Vad är de om de inte har förbindelse med vår fysiska verklighet om man vill representera något verkligt(svårt förklara här men du kanske hänger med)?

Det finns en möjlighet att gravitationen skulle kunna minska hastigheten på alla rörelser/skeenden, men jag har inte läst om några bevis för att så skulle vara fallet
Ett koordinatsystem beskriver matematiskt händelser utifrån en bestämd referenspunkt.
I vår fysiska verklighet finns inga koordinatsystem.


Förklara gärna vad gravitation är för något ---- egentligen - för att detta ens skulle kunna vara möjligt och därmed vilken kraft skulle åstadkomma en minskad minskad hastighet...
sedan...
I vår fysiska verklighet finns koordinatsystem eftersom vi använder dem och konstruerar dem först - du misstar dig på vad en fysisk verklighet skulle kunna innehålla och därmed vad den består av.... vad du troligtvis menar när du skriver det du skriver är att de finns inte utan människans agerande och tänkande och därmed konstruerande ---- det är två skilda saker. De ting som finns utan oss människor och de ting som finns på grund av oss människor.
Det är lika riktigt att det finns hus, vägar och bilar som det finns koordinatsystem - eftersom det är bara och endast genom människans försorg som allt detta finns överhuvudtaget och det är ingen skillnad på dessa ting... vi är deras upphov och de är därmed en del av verkligheten.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 08 nov 2018 10:45

Esther skrev:Förklara gärna vad gravitation är för något ---- egentligen

egentligen? Det är den attraherande kraft som massor utsätter varandra för.
Esther skrev:I vår fysiska verklighet finns koordinatsystem ...

Så, är det en upptäckt då som du ser det Esther? Kan man inte beskriva ett KS som ett sätt att tilldela koordinater, en ordnad följd av tal, till en punkt eller vektor i ett rum?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 08 nov 2018 11:24

Pilatus skrev:egentligen? Det är den attraherande kraft som massor utsätter varandra för.

Så, är det en upptäckt då som du ser det Esther? Kan man inte beskriva ett KS som ett sätt att tilldela koordinater, en ordnad följd av tal, till en punkt eller vektor i ett rum?


Ja just det Pilatus - EGENTLIGEN... för den definition du anger beskriver inte alls vad för slags kraft det är, vad den består av, hur den uppstår och varför den alls finns och på grund av vad den finns... --- din ATT beskrivning är inte en hur eller varför beskrivning.

Varför vinklar du det jag skrev som svar till xion som vore det min upptäkt? Vad fyller den kommentaren för slags funktion i sammanhanget? Xion påstod att det inte finns koordinatsystem I VERKLIGHETEN - när jag påpekade att det gör det.
Vad skulle det vara för slags upptäkt för mig menar du? Att jag inte visste att xion inte visste?
trams Pilatus. trams...

i avseende på frågan om din definition av vad ett KS är - så kan man väl säga att det är en slags abstrakt uträkningsmodell för egenskaper som vi förnimmer i det konkreta yttre rummet --- eller?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 08 nov 2018 14:02

Esther skrev:
Pilatus skrev:egentligen? Det är den attraherande kraft som massor utsätter varandra för.

Så, är det en upptäckt då som du ser det Esther? Kan man inte beskriva ett KS som ett sätt att tilldela koordinater, en ordnad följd av tal, till en punkt eller vektor i ett rum?

Ja just det Pilatus - EGENTLIGEN... för den definition du anger beskriver inte alls vad för slags kraft det är, vad den består av, hur den uppstår och varför den alls finns och på grund av vad den finns... --- din ATT beskrivning är inte en hur eller varför beskrivning.

Om gravitation är något, t ex en boson utan vilomassa (som gluonen) återstår att bevisa. Vi vet bara att gravitation är den svaga kraften (av de fyra naturkrafterna). xion har rätt i att om gravitationen hade varit starkare skulle universum dragit ihop sig. Men en motverkande kraft driver galaxer och stjärnor isär, med resultat att natthimlen kommer att bli allt fattigare på synliga stjärnor.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 08 nov 2018 14:19

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:egentligen? Det är den attraherande kraft som massor utsätter varandra för.

Så, är det en upptäckt då som du ser det Esther? Kan man inte beskriva ett KS som ett sätt att tilldela koordinater, en ordnad följd av tal, till en punkt eller vektor i ett rum?

Ja just det Pilatus - EGENTLIGEN... för den definition du anger beskriver inte alls vad för slags kraft det är, vad den består av, hur den uppstår och varför den alls finns och på grund av vad den finns... --- din ATT beskrivning är inte en hur eller varför beskrivning.

Om gravitation är något, t ex en boson utan vilomassa (som gluonen) återstår att bevisa. Vi vet bara att gravitation är den svaga kraften (av de fyra naturkrafterna). xion har rätt i att om gravitationen hade varit starkare skulle universum dragit ihop sig. Men en motverkande kraft driver galaxer och stjärnor isär, med resultat att natthimlen kommer att bli allt fattigare på synliga stjärnor.


Men milde tid!!! Tror man verkligen att man definierar något genom att istället kalla en kraft för en svag kraft istället för en stark - att man VET något?
Men vet prutt... det är ett faktum - mig till minnes kommer alla studier jag läst om att man faktiskt inte - INTE - vet vad gravitation är mer än ATT det är... och att man har en vag definition på detta... :)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 08 nov 2018 14:22

Så att du inte tror jag far med osanningar - lite NASA till er alla...
What is gravity?

Answer:

We don't really know. We can define what it is as a field of influence, because we know how it operates in the universe. And some scientists think that it is made up of particles called gravitons which travel at the speed of light. However, if we are to be honest, we do not know what gravity "is" in any fundamental way - we only know how it behaves.

Here is what we do know...

Gravity is a force of attraction that exists between any two masses, any two bodies, any two particles. Gravity is not just the attraction between objects and the Earth. It is an attraction that exists between all objects, everywhere in the universe. Sir Isaac Newton (1642 -- 1727) discovered that a force is required to change the speed or direction of movement of an object. He also realized that the force called "gravity" must make an apple fall from a tree, or humans and animals live on the surface of our spinning planet without being flung off. Furthermore, he deduced that gravity forces exist between all objects.

Newton's "law" of gravity is a mathematical description of the way bodies are observed to attract one another, based on many scientific experiments and observations. The gravitational equation says that the force of gravity is proportional to the product of the two masses (m1 and m2), and inversely proportional to the square of the distance (r) between their centers of mass. Mathematically speaking,

F=Gm1m2 / r2,

where G is called the Gravitational Constant. It has a value of 6.6726 x 10-11 m3 kg-1 s-2.

The effect of gravity extends from each object out into space in all directions, and for an infinite distance. However, the strength of the gravitational force reduces quickly with distance. Humans are never aware of the Sun's gravity pulling them, because the pull is so small at the distance between the Earth and Sun. Yet, it is the Sun's gravity that keeps the Earth in its orbit! Neither are we aware of the pull of lunar gravity on our bodies, but the Moon's gravity is responsible for the ocean tides on Earth.

https://starchild.gsfc.nasa.gov/docs/St ... ion30.html
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 08 nov 2018 14:29

Jag som inte är fysiker - visste redan för tidigt vad detta förmodligen är :) --- men då människor är så urbota enormt enkelspåriga och linjära samt inte klarar av att tänka självständigt utan bara upprepa det andra lärt dem - lämnar jag det därhän.
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 08 nov 2018 14:38

Esther skrev:
Pilatus skrev:Om gravitation är något, t ex en boson utan vilomassa (som gluonen) återstår att bevisa. Vi vet bara att gravitation är den svaga kraften (av de fyra naturkrafterna). xion har rätt i att om gravitationen hade varit starkare skulle universum dragit ihop sig. Men en motverkande kraft driver galaxer och stjärnor isär, med resultat att natthimlen kommer att bli allt fattigare på synliga stjärnor.

Men milde tid!!! Tror man verkligen att man definierar något genom att istället kalla en kraft för en svag kraft istället för en stark - att man VET något?

Ja, det är en vetenskaplig kunskap att gravitationen är den svagare av de fyra naturkrafterna. Att gravitonen saknar vilomassa gör att gravitationsfältet breder ut sig med samma hastighet (c) som gluonen och fotonen.
Esther skrev:Men vet prutt... det är ett faktum

Och ett nobelpris för ett avgörande bidrag till LIGO-detektorn och observationen av gravitationsvågor. LIGO = Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 08 nov 2018 16:19

Att ett föremål faller beror på tyngdkraften, som verkar mellan två föremål med massa. Här på jorden kommer det ena föremålet i praktiken att vara själva jordklotet, som med sin enorma massa drar till sig alla andra föremål. Ju större massa ett föremål har, det vill säga ju mer det väger, desto större tyngdkraft utsätts det för. Jorden drar med andra ord mer i ett äpple än i en fjäder. Eftersom äpplet har en större massa krävs det emellertid även mer kraft för att sätta fart på det. Det betyder i slutändan att tyngdkraften kommer att påverka alla föremål med exakt samma acceleration, och därför kommer de att falla med samma hastighet oavsett massa. Det var detta fenomen Galilei enligt uppgift påvisade, då han lät två vikter med samma form men med olika vikt falla från det lutande tornet i Pisa. Att det ändå är skillnad på fallhastigheten på jorden beror på att luftmotståndet spelar en stor roll. En fjäder är inte lika strömlinjeformad som ett äpple, och när den skall ta sig genom luftens molekyler kommer den att bromsas kraftigt.

NASA har nyligen provat teorin i praktiken i ett lufttomt rum, och mycket riktigt visade det sig att en fjäder och ett äpple faller till marken exakt lika fort.

https://illvet.se/manniskan/hjarnan/fal ... ika-snabbt
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Rum/tiden

Inläggav Esther » 08 nov 2018 18:39

Esther skrev:Att ett föremål faller beror på tyngdkraften, som verkar mellan två föremål med massa. Här på jorden kommer det ena föremålet i praktiken att vara själva jordklotet, som med sin enorma massa drar till sig alla andra föremål. Ju mer massa ett föremål har, det vill säga ju mer det väger, desto större tyngdkraft utsätts det för. Jorden drar med andra ord mer i ett äpple än i en fjäder. Eftersom äpplet har en större massa krävs det emellertid även mer kraft för att sätta fart på det. Det betyder i slutändan att tyngdkraften kommer att påverka alla föremål med exakt samma acceleration, och därför kommer de att falla med samma hastighet oavsett massa. Det var detta fenomen Galilei enligt uppgift påvisade, då han lät två vikter med samma form men med olika vikt falla från det lutande tornet i Pisa. Att det ändå är skillnad på fallhastigheten på jorden beror på att luftmotståndet spelar en stor roll. En fjäder är inte lika strömlinjeformad som ett äpple, och när den skall ta sig genom luftens molekyler kommer den att bromsas kraftigt.

NASA har nyligen provat teorin i praktiken i ett lufttomt rum, och mycket riktigt visade det sig att en fjäder och ett äpple faller till marken exakt lika fort.

https://illvet.se/manniskan/hjarnan/fal ... ika-snabbt


Ja... Det intressanta här är ju varför då de största planeterna ligger längst bort från solen... Om nu solens dragningskraft påverkar dem mest...
Eller vad fattar jag inte?
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 09 nov 2018 11:29

Esther skrev:Ja... Det intressanta här är ju varför då de största planeterna ligger längst bort från solen... Om nu solens dragningskraft påverkar dem mest... Eller vad fattar jag inte?

Saturnus, Uranus och Neptunus ligger på utsidan om Jupiter. Det är en rejäl gasklump med 2,5 gånger så mycket massa som alla de andra planeterna tillsammans.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Anders » 09 nov 2018 12:38

Jag kommer aldrig förstå rumtid på ett sätt som känns bra för mig, det är bara att konstatera.

Men det här astronomiska : Varför sorterar sig saker som en pannkaka och inte som en boll? Vintergatan, solsystemet... ?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Rum/tiden

Inläggav Pilatus » 09 nov 2018 13:20

Anders skrev:Varför sorterar sig saker som en pannkaka och inte som en boll? Vintergatan, solsystemet... ?

Råmaterialet till vårt solsystem var ett stort moln av het gas efter en stjärna. Efterhand som gasen svalnar och börjar dra ihop sig vill gasmolnet behålla sitt rörelsemoment. Det börjar rotera. Centrifugalkraften omvandlar efter hand det amorfa molnet till en skiva. Materian börjar därefter att klumpa ihop sig till planeter runt det centrum där solen bildas. Planeterna hamnar på så sätt i samma plan. Detsamma sker, men i större skala, då galaxer bildas, men med den skillnaden att galaxer bildar armar.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Rum/tiden

Inläggav Anders » 09 nov 2018 13:29

Pilatus skrev:
Anders skrev:Varför sorterar sig saker som en pannkaka och inte som en boll? Vintergatan, solsystemet... ?

Råmaterialet till vårt solsystem var ett stort moln av het gas efter en stjärna. Efterhand som gasen svalnar och börjar dra ihop sig vill gasmolnet behålla sitt rörelsemoment. Det börjar rotera. Centrifugalkraften omvandlar efter hand det amorfa molnet till en skiva. Materian börjar därefter att klumpa ihop sig till planeter runt det centrum där solen bildas. Planeterna hamnar på så sätt i samma plan. Detsamma sker, men i större skala, då galaxer bildas, men med den skillnaden att galaxer bildar armar.

Då skall vi se om vi kan ta det till en nivå där det känns som man bekvämt kan förstå det.

1. Varför innebär rörelsemängdsmomentets bevarande att något börjar rotera?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster