Guds mening med skapelsen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anders » 06 dec 2018 01:17

Esther skrev:
Smisk skrev: Om det handlar om att ta makt över andras liv och värderingar hoppar jag av tåget direkt. Inget för mig.



Du hoppar av tåget - jag klev aldrig på. Vad en värdering är för något begriper jag inte mig på och det jag inte begriper håller jag mig långt ifrån.
Jag personligen varken värderar livet, människor eller något annat i detta vara. Vad andra anser värdefullt må stå för dem - mig lämnar det ofta totalt likgiltig ifråga om saker/ting.
De ofria (även när de tror de är fria i sina utsvävningar som kostar dem ära och liv) har oftast ett inre tvång att påtvinga andra sina ideologier och trosföreställningar om "rätt" leverne (läs o-rätt) - de är kompulsiva i detta förfarande. Sedan finns de - inför människor - likgiltiga ... de menar de är ännu mer fria än alla andra i sitt "sköt ditt och skit i andra".
:)

Jag gillar den sista som idé men jag lyckas aldrig. Vare sig man vill eller inte är man ett socialt djur.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Esther » 06 dec 2018 11:02

Anders skrev:
Esther skrev:
Smisk skrev: Om det handlar om att ta makt över andras liv och värderingar hoppar jag av tåget direkt. Inget för mig.



Du hoppar av tåget - jag klev aldrig på. Vad en värdering är för något begriper jag inte mig på och det jag inte begriper håller jag mig långt ifrån.
Jag personligen varken värderar livet, människor eller något annat i detta vara. Vad andra anser värdefullt må stå för dem - mig lämnar det ofta totalt likgiltig ifråga om saker/ting.
De ofria (även när de tror de är fria i sina utsvävningar som kostar dem ära och liv) har oftast ett inre tvång att påtvinga andra sina ideologier och trosföreställningar om "rätt" leverne (läs o-rätt) - de är kompulsiva i detta förfarande. Sedan finns de - inför människor - likgiltiga ... de menar de är ännu mer fria än alla andra i sitt "sköt ditt och skit i andra".
:)

Jag gillar den sista som idé men jag lyckas aldrig. Vare sig man vill eller inte är man ett socialt djur.



:) så, tillhör du då den tredje "arten"?
De som vill förlösa?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anders » 06 dec 2018 12:06

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:

Du hoppar av tåget - jag klev aldrig på. Vad en värdering är för något begriper jag inte mig på och det jag inte begriper håller jag mig långt ifrån.
Jag personligen varken värderar livet, människor eller något annat i detta vara. Vad andra anser värdefullt må stå för dem - mig lämnar det ofta totalt likgiltig ifråga om saker/ting.
De ofria (även när de tror de är fria i sina utsvävningar som kostar dem ära och liv) har oftast ett inre tvång att påtvinga andra sina ideologier och trosföreställningar om "rätt" leverne (läs o-rätt) - de är kompulsiva i detta förfarande. Sedan finns de - inför människor - likgiltiga ... de menar de är ännu mer fria än alla andra i sitt "sköt ditt och skit i andra".
:)

Jag gillar den sista som idé men jag lyckas aldrig. Vare sig man vill eller inte är man ett socialt djur.



:) så, tillhör du då den tredje "arten"?
De som vill förlösa?


Nä den arten som tycker att alla kunde dona med sitt, och mötas för en kopp fika någon gång i veckan. Egentligen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Esther » 06 dec 2018 15:00

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Jag gillar den sista som idé men jag lyckas aldrig. Vare sig man vill eller inte är man ett socialt djur.



:) så, tillhör du då den tredje "arten"?
De som vill förlösa?


Nä den arten som tycker att alla kunde dona med sitt, och mötas för en kopp fika någon gång i veckan. Egentligen.


Problemet är ju omsorgen om andra - du ger väl inte dina barn förslag som du vet skadar dem? Ser du din son med en nål i armen och där han tar heroin så går du väl inte och fikar med honom? Eller?
Veritas vos liberabit

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Smisk » 07 dec 2018 12:04

Esther skrev:
Smisk skrev: Om det handlar om att ta makt över andras liv och värderingar hoppar jag av tåget direkt. Inget för mig.


Trovärdigt som --- värdigt att tro på. Värdighet har föga eller inget med värde att göra. Det är en dårskap att tro sådant trams.

Du hoppar av tåget - jag klev aldrig på. Vad en värdering är för något begriper jag inte mig på och det jag inte begriper håller jag mig långt ifrån.
Jag personligen varken värderar livet, människor eller något annat i detta vara. Vad andra anser värdefullt må stå för dem - mig lämnar det ofta totalt likgiltig ifråga om saker/ting.
De ofria (även när de tror de är fria i sina utsvävningar som kostar dem ära och liv) har oftast ett inre tvång att påtvinga andra sina ideologier och trosföreställningar om "rätt" leverne (läs o-rätt) - de är kompulsiva i detta förfarande. Sedan finns de - inför människor - likgiltiga ... de menar de är ännu mer fria än alla andra i sitt "sköt ditt och skit i andra".
:)


Våra erfarenheter befinner sig i ständig flux, omformulering, bearbetning, förhandling och värderande, är de inte så?

Det som är värt att tänka och känna idag kanske inte är så i morgon. Omständigheter inom oss och utanför oss byggs om och vi deltar omedvetet och medvetet i att föreställa oss hur de är och vad vi vill i relation till dem.

Om en skapare "vill något med detta" är det definitivt bland annat så denne vill att det skall vara ;)

Genom våra fantasier, känslor och den mening vi ger saker ingår vi i en ständig värderingsprocess. Alla ord vi har värderingar knutet till och alla känslosvar vi får från vårat undermedvetna när vi erfar dessa saker visar mig att vi ingår i en värld full av mening och värden.

Jag tror att det är viktigt att ha en förståelse för att tillsammans ger världen mening och att allt i världen bäst ingår i den som värdefulla saker och händelser. Med andra ord perspektivet som säger "hela världen är meningsfull oavsett är ett man bäst väljer om man kan välja. Problemet är att vårat undermedvetna kanske väljer likgiltighet ;)

Om vi har kontroll över värderingsprocessen och kan välja vilken riktning vi vill gå mot bör vi välja "meningsfullt och värdefullt".

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Smisk » 07 dec 2018 13:10

lynx skrev:Wow, vad häftigt, Smisk! Det här är kanske lite mycket begärt, men vill du berätta lite mer om hur du tänker? Jag känner mig så ensam i mina tankar ibland och blir lycklig av att någon delar vissa av mina tankar, som jag antingen är usel på att framföra, eller att min omgivning är oförmögna att förstå. Antagligen är det en kombination. Jag tror dock på en Skapare.


Vilka saker är det du vill att jag utvecklar?

Som jag säkert sagt har jag inte en bestämd tro på en skapare men jag tror jag tänker lite "som om jag tror på en skapare". Jag tror att vi är byggda för att ha relationen med oss själva, varandra och världen som om vi är skapade och jag experimenterar med ett sätt som får ihop detta för mig. Jag har experimenterat med detta länge utan att ha förstått att det är det jag egentligen gör :)

Jag har lekt med många tankar kring hur världen faktiskt skulle kunna existera som om den är skapad men tror mig landar i att jag vägrar bestämma mig för att någon av dem skall bli en fast sak jag klänger mig fast vid.

En måttstock jag tror jag haft är att om jag känner att någon är tvingande med sina tankar om hur de tänker sig att jag enligt dem måste göra, vara, tänka och känna så är de motiverade av en konflikt som inte är den klarhet jag söker. Men även de mest splittrade och tvingande människa kan tycka, tänka och göra bra saker såklart. En livsfilosofi som bygger på att "andra följer mig" bygger enligt mig på konflikt inom dem. En som vänder andra inåt och ger klarhet, mening och syfte med deras liv istället för att oavbrutet hävda sig suger dit mig som en humla till socker ;)

Min uppväxt är helt i avsaknad av tro. Däremot har jag alltid sökt mening och alltid varit öppen. Tillvaron har verkat som en helt tom scen av fysiska objekt men där naturen råkat utveckla ett liv vi kan känna mening i men som då "egentligen" inte har någon.

Du kanske har tänkt på det att livet kanske skulle vara rikare om man trodde på Gud?

Du kanske har varit troende hela vägen?

Med min min bakgrund har jag ibland tänkt att även om man lever i en fantasi och denna är att "Gud skapat livet" skulle denna fantasi vara bättre än en verklighet som inte ser någon mening med det. Som i filmen Matrix där en av dem vill in i illusionen för att verkligheten är sämre än den.

Saken är ju den att en självbild och världsbild som är att världen i sig saknar mening eller att gud ger den mening finns hos personer som föränderligt känner både mening och meningslöshet oavsett verkar det som? :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Esther » 07 dec 2018 14:31

Smisk skrev:
Esther skrev:
Smisk skrev: Om det handlar om att ta makt över andras liv och värderingar hoppar jag av tåget direkt. Inget för mig.


Trovärdigt som --- värdigt att tro på. Värdighet har föga eller inget med värde att göra. Det är en dårskap att tro sådant trams.

Du hoppar av tåget - jag klev aldrig på. Vad en värdering är för något begriper jag inte mig på och det jag inte begriper håller jag mig långt ifrån.
Jag personligen varken värderar livet, människor eller något annat i detta vara. Vad andra anser värdefullt må stå för dem - mig lämnar det ofta totalt likgiltig ifråga om saker/ting.
De ofria (även när de tror de är fria i sina utsvävningar som kostar dem ära och liv) har oftast ett inre tvång att påtvinga andra sina ideologier och trosföreställningar om "rätt" leverne (läs o-rätt) - de är kompulsiva i detta förfarande. Sedan finns de - inför människor - likgiltiga ... de menar de är ännu mer fria än alla andra i sitt "sköt ditt och skit i andra".
:)


Våra erfarenheter befinner sig i ständig flux, omformulering, bearbetning, förhandling och värderande, är de inte så?

Det som är värt att tänka och känna idag kanske inte är så i morgon. Omständigheter inom oss och utanför oss byggs om och vi deltar omedvetet och medvetet i att föreställa oss hur de är och vad vi vill i relation till dem.

Om en skapare "vill något med detta" är det definitivt bland annat så denne vill att det skall vara ;)

Genom våra fantasier, känslor och den mening vi ger saker ingår vi i en ständig värderingsprocess. Alla ord vi har värderingar knutet till och alla känslosvar vi får från vårat undermedvetna när vi erfar dessa saker visar mig att vi ingår i en värld full av mening och värden.

Jag tror att det är viktigt att ha en förståelse för att tillsammans ger världen mening och att allt i världen bäst ingår i den som värdefulla saker och händelser. Med andra ord perspektivet som säger "hela världen är meningsfull oavsett är ett man bäst väljer om man kan välja. Problemet är att vårat undermedvetna kanske väljer likgiltighet ;)

Om vi har kontroll över värderingsprocessen och kan välja vilken riktning vi vill gå mot bör vi välja "meningsfullt och värdefullt".


Det är behagligt att läsa dig.
Behagfullheten ligger nog i avsaknaden av tyckanden, ställningstaganden inför det andra uttrycker, tycker eller tänker... men ändå känns dina svar inte likgiltiga utan med inre ståndpunkter i förhållande till det du läser.
Moget med andra ord - :) mogenhet är alltid behagfull och fridfull.

Mogenhet har jag också sett i en tjej i sjuan när jag jobbade som lärare. En som blev beskriven för mig som outsider, knubbig, oansenlig och faktiskt en smula ful att se på. MEN VILKET INRE. Hon gjorde en mogen analys av en text så jag baxnade. Inte för att hon var inläst - utan för att hon istället för att odla ytan hade ägnat tiden åt att odla insidan.
Individer som känner meningslöshet eller likgiltighet har förmodligen slagits sönder, vilar eller leker "döda" på grund av för hårt motstånd i sina extroverta eskapader.

Allt i naturen som omger oss är totalt funktionsanpassat och därmed meningsbärande - så är vi. Därmed och därför kan man tala om en Guds skapelse med mening och en Guds mening med Skapelsen.
;)
Veritas vos liberabit

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Smisk » 08 dec 2018 16:14

Esther skrev:Allt i naturen som omger oss är totalt funktionsanpassat och därmed meningsbärande - så är vi. Därmed och därför kan man tala om en Guds skapelse med mening och en Guds mening med Skapelsen.
;)


Håller med om detta :)

Naturen är syfte, värde och meningsbärande. Den är även levande och medveten om inte annat genom oss inom den. Vi lever och befinner oss inom syfte, värde och mening och KAN inte kliva ur detta. Med andra ord, naturen har inte bara en utsida, yta, utsträckning utan även en insida med värdesamband.

Vi kan ta olika perspektiv och kan se världen "som om den saknar mening". Föreställer jag mig att världen är en meningslös scen och renderar ALLT med denna föreställning har jag smetat ut ett enda perspektiv på saker på hela universum, livet och mig själv. Så här tror jag inte världen är.

Titta på den här slime mold grejen:
https://www.youtube.com/watch?v=GwKuFREOgmo

För er som inte sett detta så är det en karta över Tokyos tunnelbanestationer utsatta i form av resurser organismen kan använda. Alltså en organism, en värld och matstället för den. Att man gör detta är för att man vill se hur den utvecklar sig och om den kan hitta en smart lösning att optimalt förhålla punkterna till sitt mål, som är att utvecklas. Den utvecklas genom att upptäcka världen och ta tillvara på det den stöter på genom att skapa samband som utvecklar den. Sambanden är smartare än det system vi människor själva gjort över lång tid där Tokyos system lär vara ett av de mest genomtänkta system vi byggt.

Man ser att den testar sig fram och sedan kopplar samman vägar den själv använder i syfte att utveckla sig själv. Beteendet existerar inte i ett vakum utan som en följd av hur naturlagarna fungerar. Systemet "blir smart" genom dessa förhållanden.

Tedtalk:
https://www.youtube.com/watch?v=2UxGrde1NDA

Sakers syfte, värde och mening bärs genom komplexa samband tänker jag. Världen är bunden till samband och relationer. Ett Äpples egenskaper inom ett komplext, levande, meningsbärande ekosystem finns inom en värld med syftes, värdes och meningsegenskaper.

Tittar man på slime mold systemet så kan man tänka sig att det är ett meningslöst objekt som utvecklas genom världen och blir ett meningssystem. Detta tänker jag är begränsat och ofullständigt. Istället är det världen i sig som ÄR komplexa samband, objekt och händelser. Universum är sådant. Sådant att det innehåller syfte, värde och mening.

En cell existerar inte enbart som en egen sak, inget gör. Den uttrycker sig som samband som är egenskaper hos och inom universum. En cell skulle kunna ses som en cell hos universum. Känslan av att ingå i något som har syfte och där vi ingår I och genom det syftet är något jag tror att vi är designade för att känna. Det är ett behov.

På ett sätt kan man säga att vi har behov av att vara religiösa även om jag själv inte skulle säga att jag är religiös. Men jag är helle inte icketroende som sagt.

Jag ser mig som dedikerat neutral i frågan och det ser svårt ut att övertyga mig om att inte vara det ;)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anne » 08 dec 2018 20:11

Nej, Smisk, jag har inte varit troende hela vägen.
Du frågar mig om om livet skulle vara rikare om man trodde på Gud. Det är en knepig fråga. Det kan säkert vara ett rikt liv med John Lennons "Imagine" också.

Jag tror att det var t ex Fromm som ville betona vikten av det sakrala.
Jag är benägen att hålla med. Min uppfattning av det andliga är dock betydligt vidare är den ordinarie religiösa människans. Jag anser även att det finns ateister som är betydligt godare kristna än många kristna som bekänner sig till tron. Man får inte glömma bort att Bibeln har utgjort en betydande grund för även icke-troende svenssons moraluppfattning.

Religionen skapar mest murar (andligt, liksom i realiteten vi lever vi). Jag går till kyrkan i min ensamhet ibland för att vila från vardagsbruset.
Jag tror på Gud. Jag tror att Gud var en outcast.
Jag tror på Skaparen, därifrån även Bibelns Gud och andra troendesystem är skapade. Du och jag är ju också skapade och skapande.

Inom kabbalah anses det att det inte finns något omkring oss. Egentligen.
Det anses även att det går att tolka genom vår omvärld vad som pågås i "himlen" eller vad du nu vill kalla det. Livsträdet ovanför rotsystemet där vi befinner oss.
Verkligheten finns manifested runt omkring oss. Ändå finns den inte. Men den finns. Sånt här snurrigt ska man vara försiktig med att prata om.
Inom kabbalah var det länge en åldersgräns på typ 30 år innan någon initierades. Inte undra på... Kan skruva till skallen ordentligt.

Vi är självständiga entiteter, men likväl är vi delar av en helhet. Jag tror att poängen är just detta - individualism kombinerat med kollektivism.
Oneness och soulfamilies. Vissa människor får chakra-hissen att gå i botten eller slå i taket. Jag försöker hålla stadigt i hjärtat.
Guds himmelrike finns inom oss då Gud splittrades. Ska Gud bli hel genom att samla sig... tänk på konsekvenserna.
Tänk på Big Bang/Big Crunch om det underlättar. Vi skulle alla dö och Gud blir åter ensam.

Inom hinduismen har vi atman som vill uppgå i brahman.

Om jag längtar hem? Ja, det kan du slå dig i backen på!
Men vad vill Skaparen? Jag tror att Skaparen vill ha sällskap. Den viljan måste ju överskugga min. I det här andliga jag är inne i finns inte mycket till en manual. Jag tror att Skaparen vill ha det så; att jag gör mina livsval med hjärtat, med fri vilja, utan direktioner och väljer förhoppningsvis till Skaparens stora glädje vad som Skaparen önskat.

Det är mycket svårt att tänka i 8 dimensioner.

Jag hörde en trevlig, i mitt tycke, nyhet igår iallafall. Det har gått en serie på svt om en journalist som skulle
tillbringa 36 dygn som hemlös i Stockholm på vintern. En av de hemlösa hade nu blivit erbjuden en lägenhet av en privatperson i Norrland.

Det finns hopp.
Det finns tro.
Det finns kärlek.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav hakkapeliitta » 08 dec 2018 21:17

lynx skrev:Jag hörde en trevlig, i mitt tycke, nyhet igår iallafall. Det har gått en serie på svt om en journalist som skulle
tillbringa 36 dygn som hemlös i Stockholm på vintern. En av de hemlösa hade nu blivit erbjuden en lägenhet av en privatperson i Norrland.

Det finns hopp.
Det finns tro.
Det finns kärlek.

Var inte så naiv Lynx.
i Norrland finns mycket hembränt och den här jubben kommer att i sinom söka sej dit.
Problemet med dessa missbrukare är inte omgivningen "jag är så trött på Stockholm" utan deras attityd att samhället alltid i sista hand tar hand om dessa latmaskar. Finns inte en tillskymmelse till ansträngning.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anne » 08 dec 2018 21:46

Hakka, jag uppskattar din omtanke. Min önskan är att vi någon gång kan bli naiva igen utan faror. Jag tycker att det var fint att erbjuda en lägenhet. Jag tror på konceptet "bostad först". Klart snubben förtjänar en chans. Det är nog bara ett plus att han kommer ifrån sin umgängeskrets innan han reparerar sig. Möjligheten finns iallafall.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav hakkapeliitta » 08 dec 2018 22:09

Jag är möjligen cynisk. Den här snubben kommer så småningom söka sej till likasinnade missbrukare. Norrländskt hembränt gäller.
Han kan möjligen få ett bidragsjobb på en skrotfirma där ägaren halsar en 75 om dagen.
Han försöker med skiftnyckel lossa men orken tar slut direkt, bättre då att gå in i värmen och ta sej en sup.

Smisk
Inlägg: 3156
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Smisk » 13 dec 2018 16:12

lynx skrev:Nej, Smisk, jag har inte varit troende hela vägen.
Du frågar mig om om livet skulle vara rikare om man trodde på Gud. Det är en knepig fråga. Det kan säkert vara ett rikt liv med John Lennons "Imagine" också.


Många saker kan påverka oss men jag tror att det är något speciellt med vår relation till själva livets existens, värde och mening. Tänker jag mig att livet saknar dessa saker men att jag ändå känner att mitt liv är meningsfullt för att en låt får mig att känna så är det inte riktigt samma sak. Tänker jag att livet är skapat åt mig för att jag skall känna mening tror alltså jag att man berör ett djupare behov inom oss. Det är detta behov jag talar om när jag menar att man som icke-troende kan känna en djupt troende är uppfylld av.

lynx skrev:Jag tror att det var t ex Fromm som ville betona vikten av det sakrala.


Jag menar då att det sakrala kan ses som det vi ger andlig mening och värde. Ger jag livet och naturen självt ett andligt värde och mening där jag själv ingår räcker detta för att ge livet en andlig lyster. Tror jag inte på det utan tänker och känner att livet saknar detta blir behovet inte uppfyllt och därför kommer jag känna en tomhet jag kommer vilja fylla med substitut av ytligare slag.

lynx skrev:Verkligheten finns manifested runt omkring oss. Ändå finns den inte. Men den finns. Sånt här snurrigt ska man vara försiktig med att prata om.Inom kabbalah var det länge en åldersgräns på typ 30 år innan någon initierades. Inte undra på... Kan skruva till skallen ordentligt.


Jag är övertygad om att vi har ett psykologiskt behov av en trygg sammanhängande värld som gäller både igår, idag och i morgon. Om våra abstrakta tankar inte ger det gör vi bäst att släppa dem och börja ta på världen vi kan se rakt framför oss :)

lynx skrev:Inom hinduismen har vi atman som vill uppgå i brahman.


Precis. En aspekt av mytologin är att Atman inte vill uppgå i Brahman utan att det är Maya som får det att se ut så. Verkligheten är att Atman=Brahman. Verkligheten är Brahman. Därför betraktas Maya som en trixter och dramaskapare som ger oss en slöja som döljer vår sanna natur som redan är Brahman. Det är en fin myt faktiskt och den är andligt korrekt anser jag. :)

Vi lär oss vad som saknas och vad som är värt att önskas. Detta blir ett oavbrutet spel som omedvetet lever oss snarare än vi det. Vi måste utföra massa saker och ställa massa krav på omvärlden som måste uppfyllas och DÅ kommer det vi önskar. Men det är en tillfällig kick som byts ut som en horisont som flyttas. Det är otroligt tydligt.

Detta är Mayas trick :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anne » 13 dec 2018 20:49

Hm. :) Det är intressant att höra dina tankar och det vore skönt om vi kunde hålla detta till en öppenhjärtlig diskussion utan fördömande.

Där jag är nu kan jag mycket väl tänka mig att Den Helige Ande är Skaparen. Du kanske kallar det något annat.

Jag fick en psykos när jag lustigt nog läste renässansen. Tappade bokstavligt pennan i chock "Jag har hittat på det här! Allt det här! Allt!".
Funderar med bävan om jag ska kräva ut psykjournalerna för att se vad det står där. Jag vet ju vad jag upplevde.
Det här låter duktigt sjukt; det enda jag var säker på var att musiken hade jag inte åstadkommit. Satte kaffet i halsen när jag läste om Gud och musiken. Jag tror inte att jag var Gud, men nära Gud. De psykoser jag har haft har varit som rollekar, förutom att jag har upplevt det som verkligt. Tror att syftet är på något sätt att förstå bättre.

Sedan gick jag in i ett stadie av solipsism. När jag tänkte "Det här kan ju inte stämma?! Det här kan ju inte vara jag!" tänkte jag att jag måste ha någon sorts försvarsmekanismer mot allt jag ogillade. Det var mycket plågsamt.

Jesus sägs ha sagt att vi ska lämna allt och följa honom. Jag gjorde samma rätt eller fel som Jesus och bevarade kärleken. Det är nog det viktigaste val man kan göra. Det låter lite simpelt om man inte förstår vad det innebär, men det valet tror jag vi alla kommer att stå inför en dag.

Hur ser du dig själv? Är du dirigenten i ditt liv? Andas atman och brahman i samma takt inom dig :)?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anders » 13 dec 2018 23:25

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:

:) så, tillhör du då den tredje "arten"?
De som vill förlösa?


Nä den arten som tycker att alla kunde dona med sitt, och mötas för en kopp fika någon gång i veckan. Egentligen.


Problemet är ju omsorgen om andra - du ger väl inte dina barn förslag som du vet skadar dem? Ser du din son med en nål i armen och där han tar heroin så går du väl inte och fikar med honom? Eller?

Ingjuter trulighet i dem, det tycks ha lyckats. De krånglar inte till livet med sånt så vitt jag vet. De som skäller på ungarna tycks vara de som får strulet. Behandlar man ungarna som folk uppför de sig som folk. Man behöver inte krångla till saker. Men det gäller både ungarna och andra, folk i trångmål eller nöd tar man hand om, inga konstigheter med det heller. Är en sån där som säger åt jobbiga jävlar som kladdar på tjejer till exempel. Tar man tag i saker på ett vuxet sätt utan att hetsa upp sig brukar saker ordna sig. Mitt jobb är i och för sig att hjälpa andra. Men I princip tycker jag att folk borde hålla sig på sin kant mest. Det är skönt som f-n att gå flera dar utan att säga ett ord.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster