Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 05 dec 2018 17:42

Problemet med allt är att folk har sådan övertro på sin förmåga, de kanske inte ser sina förmågor särskilt, men när de väl har gjort något så är de mycket stolta och ändrar aldrig uppfattning kring det, vad de åstadkommer är perfekt, de förtränger om så krävs.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Ben » 05 dec 2018 22:52

klorofyll skrev:Problemet med allt är att folk har sådan övertro på sin förmåga, de kanske inte ser sina förmågor särskilt, men när de väl har gjort något så är de mycket stolta och ändrar aldrig uppfattning kring det, vad de åstadkommer är perfekt, de förtränger om så krävs.


tänker på mognad

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 06 dec 2018 01:13

klorofyll skrev:Problemet med allt är att folk har sådan övertro på sin förmåga, de kanske inte ser sina förmågor särskilt, men när de väl har gjort något så är de mycket stolta och ändrar aldrig uppfattning kring det, vad de åstadkommer är perfekt, de förtränger om så krävs.

Men de flesta gör väl aldrig nåt de är mer än ljumt stolta över, så man kan nog ändå hålla hybrisen i schack.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 06 dec 2018 16:07

Anders skrev:
klorofyll skrev:Problemet med allt är att folk har sådan övertro på sin förmåga, de kanske inte ser sina förmågor särskilt, men när de väl har gjort något så är de mycket stolta och ändrar aldrig uppfattning kring det, vad de åstadkommer är perfekt, de förtränger om så krävs.

Men de flesta gör väl aldrig nåt de är mer än ljumt stolta över, så man kan nog ändå hålla hybrisen i schack.

Helt riktigt, och genom avundsjuka förväxlar de andras framgång med egen.
Självständigt tänkande är viktigt, inte vad kompisarna tänker, inte vad föräldrarna tänker, inte vad chefen eller ledaren i organisationen tänker.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 07 dec 2018 17:14

klorofyll skrev:Helt riktigt, och genom avundsjuka förväxlar de andras framgång med egen.

Framgång i livet och hur uppleva och värdera den...
Såg en gång en intervju med Kurt Cobain (Nirvana), han sa att han var en lyckligare människa när han var fattig och fick köpa sina kläder i second hand butiker.
Samma sak sa Avecii i en intervju, när du är fattig tror du att pengar är lycka.
Båda tog självmord.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 07 dec 2018 17:27

Det sorgliga är väl att båda var endast brickor i det marknadsekonomiska spelet vars enda syfte är att producera vinst och ens eget liv är betydelselöst och man tappar fotfästet.
Det viktigaste i livet är att ha stabila sociala relationer. Att ha någon som är ens närmaste vän.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 07 dec 2018 19:19

hakkapeliitta skrev:Framgång i livet och hur uppleva och värdera den...

Nu drar jag bara till med något, men jag tror att välmående till 90% beror på ifall du har en plan, sedan att det är en bra plan, och att den passar dig...
Samhället vill väl ofta hindra människan från att tänka, sedan kommer det billiga färdigpaketerade lösningar som vi ska fylla hålen med. Man kan inte förvänta sig något alls om man inte tänker själv.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 08 dec 2018 10:31

---

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 08 dec 2018 11:05

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:Det sorgliga är väl att båda var endast brickor i det marknadsekonomiska spelet vars enda syfte är att producera vinst och ens eget liv är betydelselöst och man tappar fotfästet.
Det viktigaste i livet är att ha stabila sociala relationer. Att ha någon som är ens närmaste vän.

För en del kan det faktiskt räcka med en hund eller en katt.

Säkert så. Det gäller att hitta en balans i livet som man är bekväm med.
Finns olika nivåer och sätt att visa sin uppskattning. Den här "kramkulturen" som utbreder sej är inte alls i min smak. Känner en motvilja när någon tar i mej. Jag finns säkert i något autismspektrum. Morsan var likadan och ryggade tillbaka varje gång när farsan tog i henne. Farsan var ett stolpskott som aldrig förstod detta utan uppfattade detta fientligt.

Men på något sätt har vi, mina bröder och två systrar, etablerat en stark gemenskap trots att vi ofta hatar varandra och skäller ut varandra.
Det är jag som har banat vägen för utskällningar. Några försöker apa efter men blir mest banalt :D
Ja det är en konstig symbios.

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad tänker du på?

Inläggav xion » 08 dec 2018 11:14

---

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 08 dec 2018 17:12

hakkapeliitta skrev:Men på något sätt har vi, mina bröder och två systrar, etablerat en stark gemenskap trots att vi ofta hatar varandra och skäller ut varandra.

Det är viktigt med gemenskap. Det börjar inom en själv. Vad kan jag acceptera och vad står jag för...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 08 dec 2018 21:53

Jag tittade på en dokumentär om Svenska Akademin. Tittade på Kristina Lugns hår och blev lite bekymrad för om hon får i sig tillräckligt med vitaminer.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 08 dec 2018 22:51

Hon får inte i sej tillräckligt med spårämnen.
Undrar ibland på vilka meriter dessa ledamöter sitter.
Linslusen Leif GW tyckte ingen ledamot har skrivit en läsvärd bok.
Så vi kan utgå från att inga litterära genier sitter där.
Vad återstår? En klubb för inbördes beundran?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 08 dec 2018 23:03

Ska ens litteratur betygssättas? Jag tror att en ledamot av akademin gärna bör vara självupptagen, patetisk, narcissistisk, udda, misslyckad, osv, jag tror resultatet blir bäst så!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 08 dec 2018 23:17

klorofyll skrev:Ska ens litteratur betygssättas? Jag tror att en ledamot av akademin gärna bör vara självupptagen, patetisk, narcissistisk, udda, misslyckad, osv, jag tror resultatet blir bäst så!

En ledamot i Svenska Akademien skall vara väl meriterad. Alltså motsatsen till att vara en misslyckad människa. Gott omdöme, självständig, goda kunskaper inom sitt ämnesområde.
Moderator


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster