Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 12 jan 2019 00:17

klorofyll skrev:Varför intesserar man sig bara för sådant man inte kan få???


Som vad?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 jan 2019 10:02

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Varför intesserar man sig bara för sådant man inte kan få???

Som vad?

För en del handlar det om att få en viss persons kärlek. Då det visar sig omöjligt går det inte alltid så bra. Det är förstås tragiskt.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 12 jan 2019 10:48

Algotezza skrev:
klorofyll skrev:Varför intesserar man sig bara för sådant man inte kan få???


Som vad?

Vad som helst. Kanske är det riktigare att säga: sådant som man inte har. Låt säga att jag har gott om pengar, köper ett hus och inreder det lyxigt. Sedan använder jag inte huset öht, glömmer bort att jag har det...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 12 jan 2019 11:07

klorofyll skrev:
Algotezza skrev:Som vad?

Vad som helst. Kanske är det riktigare att säga: sådant som man inte har. Låt säga att jag har gott om pengar, köper ett hus och inreder det lyxigt. Sedan använder jag inte huset öht, glömmer bort att jag har det...

Javisst klorofyll, visst är det ett bekymmer att ha för mycket pengar. :?
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 12 jan 2019 12:11

klorofyll skrev:Varför intesserar man sig bara för sådant man inte kan få???

Det tycker jag inte de flesta gör. Men de intresserar sig för det som är svårt att få. Den rätta, ekonomiskt oberoende, pension vid 61, kändisskap. Vad det nu kan vara. Mycket gnäll blir det, mycket snack. Men en hel del verkstad också.

Själv gnäller jag mycket, här och annorstädes, över de rika liv människor födda i de högre klasserna får. Mycket gnäll och dålig karma blir det. Men en och annan fundering på vad återstoden av livet skulle kunna vara och en och annan rad som skulle kunna hamna i en creepypodd eller, vågar knappast tro det, skulle kunna publiceras. Är fullkomligt övertygad om att alla här kan hitta en parallell(vore jäkligt kul att få höra dem).
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 12 jan 2019 13:40

Anders skrev:
klorofyll skrev:Varför intesserar man sig bara för sådant man inte kan få???

Det tycker jag inte de flesta gör. Men de intresserar sig för det som är svårt att få. Den rätta, ekonomiskt oberoende, pension vid 61, kändisskap. Vad det nu kan vara. Mycket gnäll blir det, mycket snack. Men en hel del verkstad också.

Själv gnäller jag mycket, här och annorstädes, över de rika liv människor födda i de högre klasserna får. Mycket gnäll och dålig karma blir det. Men en och annan fundering på vad återstoden av livet skulle kunna vara och en och annan rad som skulle kunna hamna i en creepypodd eller, vågar knappast tro det, skulle kunna publiceras. Är fullkomligt övertygad om att alla här kan hitta en parallell(vore jäkligt kul att få höra dem).

Det hade inte varit fel med ekonomiskt oberoende i ungdomen!

Det är väl ganska onödigt att vara arg på de förmögna. Hade du inte själv gillat att gott om pengar?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 12 jan 2019 13:43

Anders skrev:
klorofyll skrev:Varför intesserar man sig bara för sådant man inte kan få???

Det tycker jag inte de flesta gör.

Intressant!

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 12 jan 2019 16:32

Pengar är inte allt här i livet. Själv är jag trött på att jaga status.
Såg på tv om folk som bodde i Alaska och levde eremitliv.Längtar efter sånt. Lugn och ro, ett med naturen, bygga en bastu och basta varje dag. Underbart att hålla sej ren. Vedeldad bastu, minns som barn när vi värmde vatten i en jättestor kittel. Underbart.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 12 jan 2019 18:08

hakkapeliitta skrev:Pengar är inte allt här i livet. Själv är jag trött på att jaga status.

Att jaga status är väldigt opraktiskt, vet inte om jag någonsin gjort det, men att känna grupptryck är väl något liknande.

Vissa planerar vad de säger, om man pratar om resor och affärer, så var de nyligen i New York och utbildades också där osv. Sanningen är något modifierad. Bara hur man säger något.

Nej nu ska jag inte ha mindervärdeskomplex, jag har mer än jag behöver.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 jan 2019 14:45

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Pengar är inte allt här i livet. Själv är jag trött på att jaga status.

Att jaga status är väldigt opraktiskt, vet inte om jag någonsin gjort det, men att känna grupptryck är väl något liknande.

Vissa planerar vad de säger, om man pratar om resor och affärer, så var de nyligen i New York och utbildades också där osv. Sanningen är något modifierad. Bara hur man säger något.

Nej nu ska jag inte ha mindervärdeskomplex, jag har mer än jag behöver.



Man kan jaga efter annat än pengar och materiell status. T.ex. mentalt-social sådan på ett forum eller annan gemenskap...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Pilatus » 13 jan 2019 15:12

Algotezza skrev:Man kan jaga efter annat än pengar och materiell status. T.ex. mentalt-social sådan på ett forum eller annan gemenskap...

Man kan ju ägna ett halvt liv åt fitness och muskler, eller olika former av att få superhälsa. Enbart nyttig kost från hälsobutiken och en massa piller så kroppen har tillgång på alla mineraler och vitaminer. Det måste vara slitsamt och enahanda, men det ser säkert imponerande ut på stranden där andra soldyrkare ligger och steker sig.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7770
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 13 jan 2019 15:52

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Man kan jaga efter annat än pengar och materiell status. T.ex. mentalt-social sådan på ett forum eller annan gemenskap...

Man kan ju ägna ett halvt liv åt fitness och muskler, eller olika former av att få superhälsa. Enbart nyttig kost från hälsobutiken och en massa piller så kroppen har tillgång på alla mineraler och vitaminer. Det måste vara slitsamt och enahanda, men det ser säkert imponerande ut på stranden där andra soldyrkare ligger och steker sig.

Bild


Eller så bara antecknar man kalorier in/ut då man vill gå ner och lever som man vill. Kört så sen 98, funkar bra. Vältränad för min ålder. Brukar skita i mätningarna på höstarna, går då upp. I år mätte jag hela året, 4 kg bättre inväg 1 jan än förra året. Att träna kräver ingen motivation för mej, det är ren rekreation. 2 ggr styrka i veckan+1 gång HIIT. Förutom cykla till från jobbet. Räcker. Det behöver inte vara en golgatavandring. Eller rättare, om det blir en golgata så kommer det inte att hålla. Så det är inget jaga, det är bonus.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 jan 2019 16:38

Glöm inte träna medvetande/hjärnan med tänkande. Problemlösning. Var kreativ.



(Lyssna inte på råd - gå din egen väg!)
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Algotezza » 13 jan 2019 17:05

Om kropp och medvetande utgör en enhet och man mår psykiskt bra av att bygga muskler bör man må fysiska bra av att bygga tankar. Liksom hjärnan fungerar bättre med hjälp av regelbunden och systematisk motion bör kroppen fungera bättre via regelbundet och systematiskt tänkande.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 13 jan 2019 18:26

Jag har gymmat sen 2005. Kände att jag började bli en soffpotatis. De första tre åren pressade jag mej själv, lite mer varje gång. Sen uppnådde jag en balans, nu räcker det tänkte jag. Jag är nöjd så länge jag kan hålla den här formen. Cyklar dagligen, inga långa sträckor men dagliga ärenden. Kombinerar nytta med nöje.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster