Gudsbevis

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 18:06

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Ja visst, har jag skrivit något annat?

Nej då... men allt det andra då? hmmmmmm?

Eftersom du inte vill föra en vettig diskussion så klipper jag här.


Jag för en helt seriös diskussion. Bli inte arg bara för att jag retas ibland.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 18:19

Ok - jag erkänner. Jag blir så ofattbart trött på alla eviga ständiga utan slut kommentarer av människor som själva inte tror på Gud men "vet allt" om hur Han inte finns och hur allt "är fel i Bibeln".
Det är så grymt tröttsamt och jag måste bekänna att jag tramsar då. Eftersom jag tappar tålamodet.
Du har rätt Pilatus.

Ska försöka skärpa mig.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 18:26

Esther skrev:Ok - jag erkänner. Jag blir så ofattbart trött på alla eviga ständiga utan slut kommentarer av människor som själva inte tror på Gud men "vet allt" om hur Han inte finns och hur allt "är fel i Bibeln".
Det är så grymt tröttsamt och jag måste bekänna att jag tramsar då. Eftersom jag tappar tålamodet.
Du har rätt Pilatus.

Ska försöka skärpa mig.

Skrev jag verkligen det du påstår ovan? Citera gärna!
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 18:37

Pilatus skrev:
Esther skrev:Ok - jag erkänner. Jag blir så ofattbart trött på alla eviga ständiga utan slut kommentarer av människor som själva inte tror på Gud men "vet allt" om hur Han inte finns och hur allt "är fel i Bibeln".
Det är så grymt tröttsamt och jag måste bekänna att jag tramsar då. Eftersom jag tappar tålamodet.
Du har rätt Pilatus.

Ska försöka skärpa mig.

Skrev jag verkligen det du påstår ovan? Citera gärna!


Nej - det är min tolkning - du sa att jag inte för en vettig diskussion (till vilket jag erkänner mig).
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 18:50

Esther skrev:
Pilatus skrev:Skrev jag verkligen det du påstår ovan? Citera gärna!

Nej - det är min tolkning - du sa att jag inte för en vettig diskussion (till vilket jag erkänner mig).

Men Esther! Du har inte tolkningsföreträde. Frågan är om jag skrev något som inte var sant. I så fall citera vad det är. Alla kan göra fel.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 20:31

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Skrev jag verkligen det du påstår ovan? Citera gärna!

Nej - det är min tolkning - du sa att jag inte för en vettig diskussion (till vilket jag erkänner mig).

Men Esther! Du har inte tolkningsföreträde. Frågan är om jag skrev något som inte var sant. I så fall citera vad det är. Alla kan göra fel.



Jag önskar så att du hade haft Netflix och hade kunnat se filmen - The Shack ... lite av det som händer där hände mig.
Det är inte så lätt att lägga ut i orden och det har inget med att försöka omvända människor - det är inte mitt jobb...

Se filmen. Speciellt när de står och bakar...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 20:51

Esther skrev:
Pilatus skrev:Men Esther! Du har inte tolkningsföreträde. Frågan är om jag skrev något som inte var sant. I så fall citera vad det är. Alla kan göra fel.

Jag önskar så att du hade haft Netflix och hade kunnat se filmen - The Shack ... lite av det som händer där hände mig.
Det är inte så lätt att lägga ut i orden och det har inget med att försöka omvända människor - det är inte mitt jobb...

Se filmen. Speciellt när de står och bakar...


Svår att följa. Han har förlorat en dotter, Missy - får ett brev och återvänder till the Shack. Och så händer det något? Bakningsscenen, skall se om det finns en textremsa, jag har svårt att höra vad de talar om.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gudsbevis

Inläggav Algotezza » 14 jan 2019 20:57

Låt mig fråga så här i stället:

Vad är själva poängen med gudsbevis?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 22:04

Algotezza skrev:Låt mig fråga så här i stället:
Vad är själva poängen med gudsbevis?

Det hör väl till skolastikernas dröm att med hjälp av Aristoteles kunna bevisa Guds existens, tror jag. Sedan har det uppfunnits flera sorters logiska bevis. Men filosoferna har efterhand tyckt att de inte håller. Russel igen, Esthers favorit!
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 15 jan 2019 09:59

Pilatus skrev:Russel igen, Esthers favorit!


Russell :)...
Inte ens detta lyckades han stjäla bra - som inget av det han stal --- han var inte tillräckligt smart för detta. Kants genomgång av allt detta var explicit och noggrann - som allt den mannen gjorde... det som Russell kopierade är skrot.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 15 jan 2019 11:10

Esther skrev:
Pilatus skrev:Russel igen, Esthers favorit!

Inte ens detta lyckades han stjäla bra - som inget av det han stal

Du milde, om Bertrand Russel och ett otal andra filosofer vederlagt skolastikernas gudsbevis så går Esther i taket. Konvulsiviska protester, Esther skakar av ilska, hur vågar de ifrågasätta de gamla gudsbevisen? Det framstår som direkt löjligt!
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 15 jan 2019 11:50

Kant säger att existens inte är en egenskap.

Vi kan föreställa oss att vi har en sedel i kavajens ficka. Och vi kan bilda oss en uppfattning om sedelns egenskaper, trots att kavajen inte innehåller ett spår av någon sedel. Begreppet, eller hur jag uppfattar sedeln har ingenting med dess existens att göra.

Begreppet, eller hur vi uppfattar Gud, har ingenting att göra med frågan om Gud existerar eller inte existerar.

Men Kant tycks ändå mena att Gud existerar av nödvändighet. Gud postuleras genom nödvändigheten av moralen. ”sålunda begriper vi inte det moraliska imperativets praktiska obetingade nödvändighet, men vi begriper likväl dess obegriplighet”

Kants postulat
a.) Viljan är fri
b.) Själen är odödlig
c.) Gud existerar
Moderator

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Gudsbevis

Inläggav xion » 15 jan 2019 12:16

Pilatus skrev:
Kants postulat
a.) Viljan är fri
b.) Själen är odödlig
c.) Gud existerar

Fel alla tre.
a - det beror på hur man ser det och menar - alltså inget postulat
b - helt fel - alltså inget postulat
c . Det beror på vad man menar med existens . alltså inget postulat
Det finns helt enkelt inget bevis för Guds existens utanför vårt eget medvetande.
Försök att bevisa Guds existens i en domstol med våra krav på bevisvärde!
Omöjligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 15 jan 2019 12:52

xion skrev:Fel alla tre.
a - det beror på hur man ser det och menar - alltså inget postulat
b - helt fel - alltså inget postulat
c . Det beror på vad man menar med existens . alltså inget postulat
Det finns helt enkelt inget bevis för Guds existens utanför vårt eget medvetande.
Försök att bevisa Guds existens i en domstol med våra krav på bevisvärde! Omöjligt.

Jag tror inte jag yttrade mig om bevisvärderingen. Att Kant postulerar Guds existens betyder inte att han skulle kunna bevisa existensen av Gud. Han säger endast att Guds existens är nödvändig av olika skäl, t ex moraliska.

Så postulat är inte fel för att de inte har bevisvärde.
Se t ex Euklides postulat = sats som utan bevis tas som grund för ett matematiskt-logiskt system.
Exempel på Euklides postulat nr 4. Alla räta vinklar är lika.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gudsbevis

Inläggav Algotezza » 15 jan 2019 14:42

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Låt mig fråga så här i stället:
Vad är själva poängen med gudsbevis?

Det hör väl till skolastikernas dröm att med hjälp av Aristoteles kunna bevisa Guds existens, tror jag. Sedan har det uppfunnits flera sorters logiska bevis. Men filosoferna har efterhand tyckt att de inte håller. Russel igen, Esthers favorit!


Jag har alltid gillat Russell.

Eftersom Gud vanligtvis per definition befinner sig bortom den gängse empirins område, och utanför det fysiska och förnimbara universum (?), återstår att se Gud som något matematiskt definerbart som existerar i samma grad som matematiska begrepp. Kanske som ett slags lemniskata (tecknet för oändligheten), en cirkular orm ("jag är A och O") liksom den fornnordiska midgårdsormen fast i kristen tappning. Men kan ett matematiskt bergepp vara universums skapare? Fråga Pythagoras, kanske...

Men om vi utgår från att är identiskt med det alltomfattande världsalltet, alltså någon form av panteism, behövs ju inget Gudsbevis, då de flesta är överens om att världsalltet finns.

Svårigheten blir då att jämka samman Big Bang-teorin där världsalltet har en början med idén att Gud är evig, alltså utan början och slut.


Men om begreppet evighet snarare är kvalitativt än kvantitativt finns det en lösning då?




Gud kan ju vara som en reverserad marionettdocka... "If God was one of us..."
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster