Nuet och medvetandet

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Smisk » 25 jan 2019 11:15

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Tänk först, tala sen, brukar vara en vanlig rekommendation.
Tänka med ord, tja, gör man det?


Vi tänker i inre bilder, inre ljud, inre uttalade ord och snabba ordlösa abstraktioner. Känslor minnesbilder.

Ord hjälper oss hålla ihop tankarna och finna eller skapa och vidmakthålla logik i dem.


:)
Här finns en bra artikel om hur människor tänker... eftersom den adresserar frågan om människor tänker i ord och om döva tänker i teckenspråk då?


Bilder är väldigt grundläggande för hur meningen vi ger världen är konstruerad. En hierarki som formar vårat sinnes innehåll är bilder-symboler-koncept-regler-logik. Hela sättet vi tar in och bearbetar intryck är som ett meningssystem. Det förhåller vårat inre till vårat yttre. För att vi skall kunna utveckla logik behöver vi förstå och kunna hantera regler. Regler bygger på koncept som bygger på symboler som representerar något och bilder ger oss detta något.

Motsatsen till nuet, psykologiskt sätt, är att vara insnärjd i detta innehåll. Det är när våra psykologiska resurser tas i anspråk av innehållet på ett sätt som ger en obalans. Nuet är i relation till detta när psykets resurser finns tillgängliga för oss i en balans och ordning som fungerar för psyket.

Medvetandet kan reglera vad vi fokuserar på. Därför kan vi ändra fokus från vårat inre bearbetande av intryck till att låta intrycken bara finnas där utan att vi gör något med dem. Stannar vi bearbetandet landar vi i "nuet".

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Esther » 25 jan 2019 11:38

Smisk skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Vi tänker i inre bilder, inre ljud, inre uttalade ord och snabba ordlösa abstraktioner. Känslor minnesbilder.

Ord hjälper oss hålla ihop tankarna och finna eller skapa och vidmakthålla logik i dem.


:)
Här finns en bra artikel om hur människor tänker... eftersom den adresserar frågan om människor tänker i ord och om döva tänker i teckenspråk då?


Bilder är väldigt grundläggande för hur meningen vi ger världen är konstruerad. En hierarki som formar vårat sinnes innehåll är bilder-symboler-koncept-regler-logik. Hela sättet vi tar in och bearbetar intryck är som ett meningssystem. Det förhåller vårat inre till vårat yttre. För att vi skall kunna utveckla logik behöver vi förstå och kunna hantera regler. Regler bygger på koncept som bygger på symboler som representerar något och bilder ger oss detta något.

Motsatsen till nuet, psykologiskt sätt, är att vara insnärjd i detta innehåll. Det är när våra psykologiska resurser tas i anspråk av innehållet på ett sätt som ger en obalans. Nuet är i relation till detta när psykets resurser finns tillgängliga för oss i en balans och ordning som fungerar för psyket.

Medvetandet kan reglera vad vi fokuserar på. Därför kan vi ändra fokus från vårat inre bearbetande av intryck till att låta intrycken bara finnas där utan att vi gör något med dem. Stannar vi bearbetandet landar vi i "nuet".


OM jag skulle ge en semantisk förklaring (semantiken inom filosofin) på det du skriver och jag fetmarkerat ovan - ser det ut så i enkla ordalag.
Barnet hör innan det ser - barnet i moderns livmoder HÖR.. men ser inget än.
Barnet föds och ser och hör men kan inte sammanhangen mellan det som låter och det som är i bild.
Modern pekar och säger ord: pippi, mamma, bord, mat --- det som barnet ser i bilder får mening genom orden och BLIR NÅGOT.
Från att ha varit ett obekant föremål blir föremålet något.
Föremålet blir skilt från barnet som mer och mer blir ett subjekt och det utanför - objekt.

Vår hjärna är konstruerad så att den syntetiserar liknande objekt till något och kategorierserar detta - det räcker därmed för ett barn att man ritar en pinnstol och barnet kan samla allt som liknar stolar under kategori: stol.
Inga fåtöljer eller soffor där inte :).
Dessa kategorier blir begrepp som vi sedan hanterar --- utan att ofta ha analyserat eller förstått allt som ett begrepp sammanfattar.

;)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Anders » 25 jan 2019 14:26

Och om man ser en fågel som man inte vet artnamnet på, pratar med min brorsa och får namnet, ser man då något annat än det man såg innan?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Esther » 25 jan 2019 14:31

Anders skrev:Och om man ser en fågel som man inte vet artnamnet på, pratar med min brorsa och får namnet, ser man då något annat än det man såg innan?


Nej, men det du såg som var okänt blir känt och meningsbärande. Och nu kan du få mer information eftersom föremålet är definierat.
Veritas vos liberabit

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Smisk » 01 feb 2019 10:40

Anders skrev:Och om man ser en fågel som man inte vet artnamnet på, pratar med min brorsa och får namnet, ser man då något annat än det man såg innan?


På ett sätt är allt alltid i ständig flux och vi ser alltid något annat. Psykets innehåll får nya intryck, skapar nya och omformar relationen till omständigheter hela tiden.

Medvetandet är komponenten som kan stimulera psyket att skapa nya perspektiv och alltså ge en ny mening åt saker. Vår uppmärksamhet är en resurs medvetandet delvis kontrollerar och nuet är att lägga den på det vi har en direkt kontroll över här och nu.

Om vi har lärt oss en vana där vi tappat kontrollen och psyket låser in uppmärksamheten i saker vi inte direkt styr över tappar vi kontakten med nuet och därför våra psykiska resurser.

När vi säger "uppmärksamma nuet" låser vi upp dem kan man säga :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Esther » 01 feb 2019 13:38

Smisk skrev:
Anders skrev:Och om man ser en fågel som man inte vet artnamnet på, pratar med min brorsa och får namnet, ser man då något annat än det man såg innan?


På ett sätt är allt alltid i ständig flux och vi ser alltid något annat. Psykets innehåll får nya intryck, skapar nya och omformar relationen till omständigheter hela tiden.

Medvetandet är komponenten som kan stimulera psyket att skapa nya perspektiv och alltså ge en ny mening åt saker. Vår uppmärksamhet är en resurs medvetandet delvis kontrollerar och nuet är att lägga den på det vi har en direkt kontroll över här och nu.

Om vi har lärt oss en vana där vi tappat kontrollen och psyket låser in uppmärksamheten i saker vi inte direkt styr över tappar vi kontakten med nuet och därför våra psykiska resurser.

När vi säger "uppmärksamma nuet" låser vi upp dem kan man säga :)


Jag trodde att det var information och att vi genom vårt ratio kan värdera det tillsammans med omdömet så att vi kan väga in ny kunskap --- :) vad har medvetandet med denna del av vårt psyke att göra? Är inte dags-medvetandet den funktion som gör att vi aktivt kan tänka och med våra sinnen både fokusera och ta emot?
:)
Veritas vos liberabit

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Smisk » 01 feb 2019 23:02

Esther skrev:Jag trodde att det var information och att vi genom vårt ratio kan värdera det tillsammans med omdömet så att vi kan väga in ny kunskap --- :) vad har medvetandet med denna del av vårt psyke att göra? Är inte dags-medvetandet den funktion som gör att vi aktivt kan tänka och med våra sinnen både fokusera och ta emot?
:)


Lite oklart hur du tänker här :)

Man kan tänka sig att medvetandet är som en funktion av reflektionen vi kan göra av saker som intryck och meningen vi ger dem. Alltså sambanden vi kan lära oss se hos de förnimmelser vi har. I sambanden ingår värderande och val. Får vi medveten kontroll över förståelsen vi har inför något och ser fler utfall kan vi fatta beslut genom att värdera utfallens betydelse.

Vi är till stor del omedvetna och de intryck vi har som kommer från vårat inre som bilder, tankar, minnen, associationer, känslor osv är inget vi väljer. Men de visar sig som på en spegel där vi delvis styr över hur vi vill påverka dem. Ett sätt att tänka sig nuet, psykologiskt sätt, är att det är vårat dags-medvetande som du kalla det. Det är våran vakenhet. Att fylla psyket helt med ren vakenhet är att fylla sig med nuet.

Alla känner till hur vi kan vakna mitt i tankar vi märker att vi håller på med fast vi inte va vakna. Psyket bearbetar saker på precis samma sätt som om vi är vakna men vi vaknar mitt i processen. :)

Dröm-medvetenheten och vaken-medvetenheten finns tillsammans när vi är vakna. Nuet är att inte vara så insnöad på dröm-medvetenheten när vi är vakna är ett sätt att säga det på, psykologiskt sätt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Esther » 02 feb 2019 07:34

Smisk skrev:
Esther skrev:Jag trodde att det var information och att vi genom vårt ratio kan värdera det tillsammans med omdömet så att vi kan väga in ny kunskap --- :) vad har medvetandet med denna del av vårt psyke att göra? Är inte dags-medvetandet den funktion som gör att vi aktivt kan tänka och med våra sinnen både fokusera och ta emot?
:)


Lite oklart hur du tänker här :)

Man kan tänka sig att medvetandet är som en funktion av reflektionen vi kan göra av saker som intryck och meningen vi ger dem. Alltså sambanden vi kan lära oss se hos de förnimmelser vi har. I sambanden ingår värderande och val. Får vi medveten kontroll över förståelsen vi har inför något och ser fler utfall kan vi fatta beslut genom att värdera utfallens betydelse.

Vi är till stor del omedvetna och de intryck vi har som kommer från vårat inre som bilder, tankar, minnen, associationer, känslor osv är inget vi väljer. Men de visar sig som på en spegel där vi delvis styr över hur vi vill påverka dem. Ett sätt att tänka sig nuet, psykologiskt sätt, är att det är vårat dags-medvetande som du kalla det. Det är våran vakenhet. Att fylla psyket helt med ren vakenhet är att fylla sig med nuet.

Alla känner till hur vi kan vakna mitt i tankar vi märker att vi håller på med fast vi inte va vakna. Psyket bearbetar saker på precis samma sätt som om vi är vakna men vi vaknar mitt i processen. :)

Dröm-medvetenheten och vaken-medvetenheten finns tillsammans när vi är vakna. Nuet är att inte vara så insnöad på dröm-medvetenheten när vi är vakna är ett sätt att säga det på, psykologiskt sätt.


Tror du blandar samman termerna - medvetengöra och vara medveten. Det sista är ett dags-medvetande som vi har när vi är vakna. Jag talade om det sista och du blandar ihop den medvetna akten att ställa fokus på saker - dvs medvetengöra med att vara medveten. Att vara medveten är ett tillstånd av vakenhet istället för sova.
Veritas vos liberabit

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Smisk » 05 feb 2019 10:34

Esther skrev:
Smisk skrev:Tror du blandar samman termerna - medvetengöra och vara medveten. Det sista är ett dags-medvetande som vi har när vi är vakna. Jag talade om det sista och du blandar ihop den medvetna akten att ställa fokus på saker - dvs medvetengöra med att vara medveten. Att vara medveten är ett tillstånd av vakenhet istället för sova.


Det tror jag inte, vi kanske har olika referensramar?

Man kan se saker på många sätt och ha många olika begrepp, speciellt när det är komplexa saker man talar om :)

Nuet och medvetandet och dessa saker har jag ganska klart för mig så jag ser inte att något blandats ihop. Det verkar säkert blandat om vi har olika sätt att använda begrepp och kan olika mycket om olika saker i ämnet.

Jag ser inga konflikter i vedantas modell av medvetandet. Deep-sleep, dreaming, waking och turiya. En modell de har är att medvetandet i sig (turiya) genomsyrar alla tillstånd och alltså är ett med djupsömn, dröm, vaket och sig självt turiya. Medvetandet är sig självt i nuet och existerar inte i tid.

Zen buddhism bygger på detta och att psykets natur inte kan uppnås genom någon metod i tid utan enbart genom att "redan vara sig självt". Den där "always and already" grejen :)

Psykologiskt sätt ÄR den nuet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Algotezza » 05 feb 2019 14:13

Nuet är något medvetandet skapar och upprätthåller via perceptionsflödet, liksom tiden som en linje med ett före och ett efter, och minnen skapar vi när vi behöver dem, omskapr dem när det behövs. Minnet är liksom iget skafferi där minensvarorna står tills vi behöver dem och attd e annars bryts ner till sina beståndsdelar. Minnas är en aktiv skapandeprocess. Perception/tolkning av vad vi förnimmer likaså. Det finns inget passivt mottgande-upplevande. Att uppleva är att skapar representationer i medvetandet och att skapa är att uppleva, t.ex. att tänka är på en gång att skapa och upprätthålla sina tankeprocesser och att uppleva dem.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Smisk » 06 feb 2019 15:52

Algotezza skrev:Nuet är något medvetandet skapar och upprätthåller via perceptionsflödet, liksom tiden som en linje med ett före och ett efter, och minnen skapar vi när vi behöver dem, omskapr dem när det behövs. Minnet är liksom iget skafferi där minensvarorna står tills vi behöver dem och attd e annars bryts ner till sina beståndsdelar. Minnas är en aktiv skapandeprocess. Perception/tolkning av vad vi förnimmer likaså. Det finns inget passivt mottgande-upplevande. Att uppleva är att skapar representationer i medvetandet och att skapa är att uppleva, t.ex. att tänka är på en gång att skapa och upprätthålla sina tankeprocesser och att uppleva dem.


Precis så. Det finns inget passivt mottagande-upplevande. Allt upplevs i ett dynamiskt flöde. I detta flöde har vi en liten strimma av medveten kontroll och en stor svamp av omedvetna benägenheter som driver oss. Är psyket helt uppslukat av processer som tömmer oss på vitalitet tappar vi kontakten med vår medvetna kontroll. För att återfå den talar man ofta om medveten närvaro eller nuet.

Medvetandets roll här är att flytta uppmärksamheten från omedvetna processer för att frigöra vitalitet och närvaro. Men som som jag ser det är det inte så lätt som att man bara "är i nuet". Vi är väldigt olika och en del är som gjorda för att vara så och andra för att grubbla bort sig ;)

Men om man ser till att göra det man kan för att hamna i en stabil balans och återfå sin vitalitet över lite tid är det samma sak som att uppmärksamma nuet, psykologiskt sätt. Man kan väl ta en svamp eller något och bli helt uppslukad av nuet. Inget jag provat men förvirrade människor i min närhet har. Bakslaget är totalt och det är inte svårt att förstå när man inte själv tagit sånt skräp ;)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Esther » 07 feb 2019 13:26

Smisk skrev: Medvetandet är sig självt i nuet och existerar inte i tid.


Psykologiskt sätt ÄR den nuet.


Hmm intressant. Hittade detta nu -

jaha, ok så du identifierar nuet psykologiskt med medvetandet som - du identifierar som varande nuet.
Det är ju inte helt den vedertagna definition av vad medvetandet är:

medvetande
consciousness [ˈkɒnʃəsnəs]
Latin: conscientia {uttal: kånnskient´ia} 'kunskap delad med andra', 'medvetande', 'samvete', 'ånger: av con- 'med' + scire {uttal: ski´re} 'veta', 'förstå', 'ha kunskap'. - Det svenska ordet medvetande anses bildat med det latinska som förebild.
1. a. Fenomenet att individen har medvetna föreställningar och intryck om sig själv, sin situation, förändringar i sitt tillstånd eller i situationen: "att vara vid medvetande". b. Något icke-materiellt (psykiskt) som innehåller det som vi är medvetna om.
2. a. Kännedom om något, att vara klar över betydelsen av vissa förhållanden, till exempel att ha ett miljömedvetande (att vara medveten om miljöns betydelse). b. Innehållet i människors föreställningar i uttryck som "falskt medvetande". c. Det som psykologiskt inverkar på hur vi uppfattar, tolkar, bedömer och värderar oss själva och andra, situationer och händelser: klassmedvetande, självmedvetande.

https://www.psykologiguiden.se/psykolog ... Medvetande
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Esther » 07 feb 2019 13:34

här och nu, här-och-nu
here and now [ˌhɪərənˈnaʊ], here-and-now, the here and now.
1. Hänvisning till vad som pågår just nu och just här antingen med avsikten att bortse från hur det blivit som det är och från vad som kan hända i framtiden eller med innebörden att något är tillgängligt både där man är och i detta ögonblick. Detta är de vardagliga betydelserna.
2. Filosofisk teori om att det nuvarande, "nuet", är det enda som egentligen finns, en uppfattning som kallas presentism. Det förgångna är för alltid borta, det finns endast som en föreställning i nuet. Det kommande har ännu inte börjat existera. Filosofer och skalder i antikens Aten och Rom, särskilt i oroliga tider, sådana som Epikuros {svenskt uttal: eppikur´åss} och Horatius, kom fram till att man bör ta vara på dagen (carpe diem) eftersom lycka och njutning är något som måste upplevas i nuet, innan det är för sent.
3. I 1900-talets existentialism, till exempel hos Jean-Paul Sartre, är "här-och-nu" ett sätt att resonera om själva grunden för människans tillvaro. Vi finns i nuet och tar där vår utgångspunkt för vad vi vill göra oss själva till och hur vi vill vara med och forma framtiden. Eftersom vi med vår kropp är inbäddade i ett sammanhang med ständig förändring befinner vi oss i en process av levd erfarenhet. Den är med nödvändighet förankrad i ett här-och-nu med ett förflutet bakom oss och något kommande framför oss.
I filosofiska texter stavas uttrycket vanligen med bindestreck: här-och-nu eftersom det är fråga om levd erfarenhet i ett rumsligt tidsförlopp (som en enhet). Det skrivs ibland på latin: hic-et-nunc, hic et nunc.
4. Filosofisk teori och teori inom den teoretiska fysiken som säger att tid är illusorisk. Det är en uppfattning som är motsatsen till grundtanken hos den grekiske filosofen Herakleitos att allt flyter ("panta rei"), allt förändras även om det för tillfället inte märks.
Enligt den tyske filosofen Immanuel Kant på 1700-talet och enligt buddhismen är tid och rum något som vi människor uppfattar och upplever men inte något som finns hos tillvaron i sig själv. Det finns egentligen alltså bara ett enda "här och nu". Man bortser i sådan filosofi från att absolut tid är himlakroppars och småpartiklars rörelser i förhållande till varandra och att det är förändring av det slaget som djurs och människors hjärnor under den biologiska utvecklingens förlopp fått förmåga att uppfatta, ett villkor för djurens och vår anpassning till dygnets och årstidernas växlingar.
5. I psykologiska sammanhang skiljer man ofta mellan upplevelse och reflektion. Det var huvudmodellen i de T-grupper som tog form på 1960-talet och ledde till uppkomsten av gruppencounter och sensitivitetsträning, teambuilding och Tavistock gruppträning. Deltagarna har en typ av lärande under upplevandet och en annan under efterföljande reflektion och diskussion. Upplevandet ska helt vara i här och nu. Efterföljande reflektion kopplar upplevelserna till egna och andras tidigare erfarenheter och de föreställningar som var och en bär med sig och som utgör den referensram inom vilken de agerar i här och nu-dimensionen. Sådan reflektion kan leda till att deltagarna i gruppträning kan förstå sig själva och sina reaktioner bättre och därefter arbeta på att förändra dem i önskad riktning.
6. I ACT och RFT formulerat som närvaro i betydelsen vara närvarande (eng: being present): kontakt med det nuvarande ögonblicken medför ökande effektiv kontakt med här och nu (contact with the present moment involves increasing effective contact with the here and now).
7. I konstvetenskapen är Här/Nu en beteckning på konst som ger en upplevelse av att finnas på just den här platsen vid detta tillfället. Termen "platsspecifik" brukar användas för att rent ytligt beskriva den typen av konst. På ett djupare plan kan den ge uttryck för motsatsen mellan ett förgängligt nu i betraktarens egen värld och det evigt giltiga.

Relaterade sökord: carpe vitam, Donald Schön, Dasein, existentialism, gestaltterapi, medvetandeström, närvaro, vara-i-världen.

Källa: samma som ovan.
Veritas vos liberabit

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Smisk » 08 feb 2019 12:38

Esther skrev:
Smisk skrev: Medvetandet är sig självt i nuet och existerar inte i tid.


Psykologiskt sätt ÄR den nuet.


Hmm intressant. Hittade detta nu -

jaha, ok så du identifierar nuet psykologiskt med medvetandet som - du identifierar som varande nuet.
Det är ju inte helt den vedertagna definition av vad medvetandet är:

medvetande
consciousness [ˈkɒnʃəsnəs]
Latin: conscientia {uttal: kånnskient´ia} 'kunskap delad med andra', 'medvetande', 'samvete', 'ånger: av con- 'med' + scire {uttal: ski´re} 'veta', 'förstå', 'ha kunskap'. - Det svenska ordet medvetande anses bildat med det latinska som förebild.
1. a. Fenomenet att individen har medvetna föreställningar och intryck om sig själv, sin situation, förändringar i sitt tillstånd eller i situationen: "att vara vid medvetande". b. Något icke-materiellt (psykiskt) som innehåller det som vi är medvetna om.
2. a. Kännedom om något, att vara klar över betydelsen av vissa förhållanden, till exempel att ha ett miljömedvetande (att vara medveten om miljöns betydelse). b. Innehållet i människors föreställningar i uttryck som "falskt medvetande". c. Det som psykologiskt inverkar på hur vi uppfattar, tolkar, bedömer och värderar oss själva och andra, situationer och händelser: klassmedvetande, självmedvetande.

https://www.psykologiguiden.se/psykolog ... Medvetande


Vedanta är rätt genomtänkt kring det där och Buddhismen har utvecklat det på flera otroligt genomtänkta sätt.

Här har du något till din kaffe och semla under helgen ;)

https://www.youtube.com/watch?v=F0dugc4TrlE

Min uppfattning är att vi är som gjorda för att erfara saker i processer. Att tänka oss att världen tillhör en viss tid och att vi ingår i den. Det är funktioner vi har. Jag tänker mig att de handlar om ordning, kontroll, behov och mening osv.

Men när vi klänger och fäster oss vid saker fastnar processer psyket har en benägenhet att ha. Medvetandet kan förhålla oss till dessa och förändra dem så att de inte är processer i konflikt. Vi kan så att säga lära oss saker som inte är i harmoni med hur vi bäst och smidigast fungerar och sedan förändra dem till att fungera smidigare.

Om psyket då tappat kontrollen över sina egna processer som bara pågår och matar på automatiskt kan medvetandet uppmärksamma dessa. Vi kan utveckla psyket till att ha en smidigare ordning i sina processer. För att göra detta behöver vi ta kontroll över medvetandets uppmärksamhet och välja att sluta tillföra processer i konflikt. Att "stanna allt" gör att psyket samlar sina resurser till nya processer. Att "stanna allt" är nuet.

Som sagt så tänker jag mig att det kan vara ett misstag att tänka sig att vi gör bäst i att "leva i nuet". Det vi gör bäst i är att leva med processer som är fria från konflikt. Att "stanna allt" är att allokera resurser åt processer som potentiellt kan bli fria från konflikt. DÄR är målet, inte i "nuet i sig".

Värdet av att befinna sig i nuet är att befinna sig i existensen ovilsen, konfliktlös. (unalienated är ett bra ord jag inte hittar i svenskan).
Det har NOLL att göra med själva tiden och allt att göra med kvalitén hos processerna hos oss själva.

Ett psykologiskt nu är en konfliktlös process med andra ord. Psyket jagar inte saker av konflikt utan uttrycker dess egen natur i en harmonisk process. Alltså en process som inte motsätter sig själv.


En ironisk grej jag ser är att många strävar efter mer och mer av ytliga saker som om dessa är allt livet har av värde. När det mest värdefulla är det som händer när vi INTE strävar efter dem. ;)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Nuet och medvetandet

Inläggav Algotezza » 07 mar 2019 10:09

Vi är här
Vi är nu
Vi är jag och du

Tillsammans är och skapar vi nuet - känslan av att leva i nuet

Jag minns en stund när jag satt i en av trapporna på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg, våren 1969, och sa till mig själv: "Vi som lever nu är de mest mdoerna som lever. Jag kommer aldrig att bli mer modern än så här!" Jag tror det stämde... Nu är jag en dinosaur från förra årtusendet...

Jag var en spjutspets mot framtiden. Woodstock Monterey
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Psykologi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster