Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Moderator: Moderatorgruppen

InterdimTraveler
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 feb 2019 02:02

Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav InterdimTraveler » 12 feb 2019 02:08

Jag har många gånger funderat över detta ocm det finns andra parallella universa där man har andra mer eller mindre olika/lika egenskaper, upplever saker osv. Dessutom om man ibland kan skifta över till dem. Ibland har jag varit med om kriser och när de är över har allt bara känts overkligt när jag tittat tillbaks, och en del saker har blivit annorlunda i mitt liv efter det. Jag har också sett Youtube-videos där detta har omnämnts. Har andra funderat på detta med?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav Pilatus » 28 feb 2019 10:55

InterdimTraveler skrev:Jag har många gånger funderat över detta ocm det finns andra parallella universa där man har andra mer eller mindre olika/lika egenskaper, upplever saker osv. Dessutom om man ibland kan skifta över till dem. Ibland har jag varit med om kriser och när de är över har allt bara känts overkligt när jag tittat tillbaks, och en del saker har blivit annorlunda i mitt liv efter det. Jag har också sett Youtube-videos där detta har omnämnts. Har andra funderat på detta med?

Det du beskriver här är funderingar jag själv haft i yngre år. Du beskriver det bra, kanske är det en slags reflektion att en händelse kunde tagit en helt annan vändning, farligare.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav klorofyll » 28 feb 2019 11:17

Jag tänker mer, av oändliga möjliga fall, på vilket sätt skulle jag helst vilja ha det... Det är svårt att jämföra. Det viktigaste är ju att man i sitt eget liv vågar göra det man vill. Vad är det egentligen som sätter upp gränser för oss?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav Pilatus » 28 feb 2019 11:44

klorofyll skrev:Jag tänker mer, av oändliga möjliga fall, på vilket sätt skulle jag helst vilja ha det... Det är svårt att jämföra. Det viktigaste är ju att man i sitt eget liv vågar göra det man vill. Vad är det egentligen som sätter upp gränser för oss?

Vi själva och vår egen förmåga sätter gränser för vad vi vill och kan.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav hakkapeliitta » 28 feb 2019 13:37

klorofyll skrev:Jag tänker mer, av oändliga möjliga fall, på vilket sätt skulle jag helst vilja ha det... Det är svårt att jämföra. Det viktigaste är ju att man i sitt eget liv vågar göra det man vill. Vad är det egentligen som sätter upp gränser för oss?

Handlar mycket om att våga ta steget. Många drömmer om att flytta utomlands, segla jorden runt, bestiga Mont Everest etc.
Få gör verklighet av drömmen.
Jag själv har allvarliga planer att flytta till Portugal. Jag har turistat landet två gånger och gillar atmosfären, folket har en lugn layback inställning.
Jag har även fantasier att bli eremit i ödemark. Är väldigt händig och praktisk så inga problem. En brottningsmatch med en brunbjörn ingår i bilden.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav klorofyll » 28 feb 2019 16:00

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vad är det egentligen som sätter upp gränser för oss?

Vi själva och vår egen förmåga sätter gränser för vad vi vill och kan.

Ja och vi vill väl ha verkligheten och inte fantasin?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav klorofyll » 28 feb 2019 16:05

hakkapeliitta skrev:Jag själv har allvarliga planer att flytta till Portugal. Jag har turistat landet två gånger och gillar atmosfären, folket har en lugn layback inställning.

Men du har inte funderat på att åka fram och tillbaks? Typ vara där ett halvår och sedan återvända till Sverige?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav hakkapeliitta » 28 feb 2019 20:06

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Jag själv har allvarliga planer att flytta till Portugal. Jag har turistat landet två gånger och gillar atmosfären, folket har en lugn layback inställning.

Men du har inte funderat på att åka fram och tillbaks? Typ vara där ett halvår och sedan återvända till Sverige?

Jodå, det är ett alternativ. Blir dock rätt tungt ekonomiskt med två boende.
Det som är fantastiskt idag är att du kan bo varhelst och med internet hålla kontakt med nära och kära och sköta vardagsgöromål på distans.

Jag har fått åldersnoja och behöver ombyte. Vet inte hur klok den här tanken är men snurrar i skallen, något nytt, en ny utmaning. Jag har hela mitt liv varit en risktagare och behöver nya utmaningar. Rastlös typ.

hypotermi
Inlägg: 50
Blev medlem: 16 feb 2019 19:38

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav hypotermi » 01 mar 2019 02:53

klorofyll skrev:Ja och vi vill väl ha verkligheten och inte fantasin?


Fantasier är väl verklighet? Bakomliggande mekanismer eller något gör så att fantasierna kan uppstå. Om existensen är verklig och fantasier existerar är dom väl verkliga.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav Pilatus » 01 mar 2019 08:37

hypotermi skrev:
klorofyll skrev:Ja och vi vill väl ha verkligheten och inte fantasin?

Fantasier är väl verklighet? Bakomliggande mekanismer eller något gör så att fantasierna kan uppstå. Om existensen är verklig och fantasier existerar är dom väl verkliga.

Man bör ta fasta på skillnaden mellan verklighet (den sinnligt uppfattade världen) och fantasi (det endast föreställda). Det framgår att klorofyll med fantasier menar deras brist på reell verklighet, (fantasiers bristande överensstämmelse med verkliga händelser).
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav Esther » 01 mar 2019 09:04

hypotermi skrev:
klorofyll skrev:Ja och vi vill väl ha verkligheten och inte fantasin?


Fantasier är väl verklighet? Bakomliggande mekanismer eller något gör så att fantasierna kan uppstå. Om existensen är verklig och fantasier existerar är dom väl verkliga.


Existens är verklig när och om det som existerar inte endast finns i huvudet på en individ, även om individer kan ta del av den fantasin om den tecknas och skrivs. Vissa saker som går att konstruera kan göras verkliga, genom att man konstruerar dem. De flesta människor kan skilja på fantasi och verkligheten.
De som tror att de är Napoleon är förmodligen övertygade om att de är det fast de födde som Nisse Karlsson. Detta tillstånd kallar vi för en sjukdom i sinnet.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav klorofyll » 01 mar 2019 09:36

hakkapeliitta skrev:Jag har fått åldersnoja och behöver ombyte. Vet inte hur klok den här tanken är men snurrar i skallen, något nytt, en ny utmaning. Jag har hela mitt liv varit en risktagare och behöver nya utmaningar. Rastlös typ.

Om du bor bra, stanna, sök spänning i dina omgivningar...
Som PG sa: turisterna tycker Stockholm är vackert, men man lever inte länge för att det är vackert...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav klorofyll » 01 mar 2019 09:52

hypotermi skrev:Om existensen är verklig och fantasier existerar är dom väl verkliga.

Jag tror inte att existensen är verklig, utan istället att mycket existerar i verkligheten..

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav klorofyll » 01 mar 2019 10:01

klorofyll skrev:
hypotermi skrev:Om existensen är verklig och fantasier existerar är dom väl verkliga.

Jag tror inte att existensen är verklig, utan istället att mycket existerar i verkligheten..

Det är som kod, mönster... Ettor och nollor.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Metafysik: Alternativa universa/parallellvärldar

Inläggav klorofyll » 01 mar 2019 12:44

klorofyll skrev:
klorofyll skrev:
hypotermi skrev:Om existensen är verklig och fantasier existerar är dom väl verkliga.

Jag tror inte att existensen är verklig, utan istället att mycket existerar i verkligheten..

Det är som kod, mönster... Ettor och nollor.

Om jag skänker bort en ritning eller ett glas så betyder inte det att jag ger dig ett hus eller alkohol. Det jag ger är symboler som kan användas i vissa sammanhang.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster